Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Speedy Gonzales - 26.08.2022, 13:54:42
-
Morjesta nyt ois semmonen ongelma että otsikossa mainitussa konneesa (5224T) jakopään remmi kulukee 2-3mm hammaspyörien ja ohjainpyörien ulukopuolella ja mennee tosi läheltä aivan hipomalla kampiakselin pääsä olevan moniuraremmin pyörää.
Oisko kellään kokemusta vastaavasta ongelmasta ja mikä sen vois aiheuttaa?
-
Pahasti kulunut kiristin?
Ootko koittanu lykkiä kohilleen?
-
Vaihoin autoon uuen jakopään remmin, kiristäjän, ohojainrullan ja vesipumpun jonka jäläkeen huomasin että remmi kulukee ohojainrullalla nokkapyörällä ja kiristäjällä ulukona no sitte vaihoin takasi kaikki vanahat osat paitsi remmin ja edelleen remmi kulukee samanlailla ulukona. Täytyy varmaan seuraavaksi kokkeilla vanahaa remmiä. Oon koittanu myös lykkiä mutta ei auta.
Miten muilla tuo remmi kulukee ohojainrullalla, nokkapyörällä ja kiristäjällä?
-
No saahan se lähellä reunaa kulkee mutta ei kyllä yhtään yli.
Joku kertoo kokemuksia...
-
Talvella tein XC70 -05 hihnaremontin Geitzin hihnasarjalla motonetista. Hihnasarjassa viallinen kiristin. Hihna kulki 2-3 mm rullan ulkopuolella.
Honkte
PS. Motonet hyvitti viallisen hihnasarjan.
-
Eihän vaan ollu remmin pyörimissuunta väärinpäin?
Osassa jakohihnoista on merkitty nuolella pyörimissuunta, joka ei ole tuulesta temmattua.
Hihnan hammastus ja kudosten rakenteet on tehty ottaan kovin veto ja kuormitus vain yhteen suuntaan.
-
Eihän vaan ollu remmin pyörimissuunta väärinpäin?
Osassa jakohihnoista on merkitty nuolella pyörimissuunta, joka ei ole tuulesta temmattua.
Hihnan hammastus ja kudosten rakenteet on tehty ottaan kovin veto ja kuormitus vain yhteen suuntaan.
Ei ollunna, kiristäjässä tuntuva väljyys laakerissa.
Honkte
-
Eihän vaan ollu remmin pyörimissuunta väärinpäin?
Osassa jakohihnoista on merkitty nuolella pyörimissuunta, joka ei ole tuulesta temmattua.
Hihnan hammastus ja kudosten rakenteet on tehty ottaan kovin veto ja kuormitus vain yhteen suuntaan.
Vaikka ei olis pyörimissuuntaa niin ohjehan on niin että pystyt lukemaan tekstit asennussuunnasta.