Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: isoarska77 - 30.08.2022, 13:44:57

Otsikko: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: isoarska77 - 30.08.2022, 13:44:57
Hei. Ongelmani on seuraava. Auto nykii ja käy epätasaisesti tyhjäkäynnillä. Mistä kannattaa lähteä etsimään? Moottorihäiriövalo ei pala.
Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: kupari s40 - 30.08.2022, 16:44:54
Vetääkö  ja käykö kuitenkin puhtaasti ajossa?
Jos muuten toimin ok niin tyhjäkäyntimoottorin voisi putsata ja sen alipaineltkun  joka menee imusarjan tsekata. Moottoriin irroituksessa  on sen alla paperitiiviste.

Nuo jos ok niin tulpat ja puolien liittimet  puhtaat ja pohjassa, littimet voi myös löystyä  jos lukitusklipsi murtunut.

Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: isoarska77 - 30.08.2022, 17:17:17
Auto nykii myös ajossa eikä vedä. Tai vetää mutta nykii
Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: kupari s40 - 30.08.2022, 17:49:32
Ensialkuun helpoimmat
Puolat irti ja katsoo onko alapäästä  kumitutin alta juuresta halki, tuo aika yleistä näissä vanhoilla puolilla.
Tulpat irti samalla ja katsoo missä kunnossa ja minkä väriset kärjet ovat.
Samalla myös näkee mehiiikö joku venakopan tulppien kohtien  o-rengas  öljyä tulpanpoteroon.

Puolienliittimistä jos kiinnitysklipsi poikki voi löystyä ja noista juuresta johdot voivat on myös hapertua. Omaan on noista syistä uusittu pätkät johtoa ja molempiin liittimet.
Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: isoarska77 - 09.09.2022, 17:09:48
Tämä korjattu. Tulppa oli rikki. Kiitos avusta
Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: tormund - 09.09.2022, 22:57:29
mikä on muuten Volvo originellien tulppien suositeltu vaihtoväli?
Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: kupari s40 - 10.09.2022, 02:05:08
Joku muistikuva olisi että tulppien vaihtoväli 60tkm, ei siis varma tieto.

Viallinen puola voi rikkoa tulpan ja hajonnut tulppa taas puolan. Joten puolien vaihdossa uusin aina tulpatkin.
Ollut muutamia kokemuksia  hajonneista tulpista sytkäkasettillisissaä ja näissä x40 hukkakipinäpuolissa aiikojen saatossa. Tulpasta jos posliini halki tai kärähtänyt mustaksi (posliinin) juuresta voi kertoa puolankin kunnosta eli laskee kipinän kumitutilta läpilyönnksi..

Omassa kun alkoi pätkii niin liittimet ensimmäinen vikakohta ja uusittu samalla pätkät hapertuneita johtoja. Vähän ajan päästä pätki taas niin puola rikki jolloin hommasin Aeromotorsilta NGK puolat ja johdot sekä siniseltä tulpat. Syy hajoamisen oli mehintä venakopan  o-renkaassa joka valutti öljyä poteroon ja se on samalla tilkitty..
Ajellut nyt useita vuosia ilman mitään tuolta tulevia sytytyshäiriöitä.

Muuta sytkään liittyvää ollut temppuileva nokan asentotunnistin joka vei väännön ja laiskensi tehoa ennen uusintaa.
Tässä mun ei onneksi ole porsivia kalliita vvt -kamoja
Otsikko: Vs: S40 t4 vm99 nykii
Kirjoitti: laatikkovika - 10.09.2022, 09:12:45
Noi vaihtovälisuositukset vähän vaihtelee mutta yleisin lienee se 60 tuhatta mailia eli menee lähelle 100000 km.
En oo noin paljoo vedelly menemään kun se ajotyylikin vaikuttaa tulppien kestoon.
On vaihdettu varmaan n 50-60 tkm välein.

Tuo öljyn vuoto tulppakaivoon, joskus tullut käsiin sellainen jossa ollut reilusti öljyä niissä eikä käynnissä mitään häikkää.
Eihän se öljy kyllä sinne tarkoitettu ole. :)
Toisaalta öljyhän on eriste, esim muuntajissa. Melkein kaikki on eristettä joka ei ole metallia. Paitsi grafiitti! :o