Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 01.09.2022, 06:24:14
-
S80 vm. 2010 jarruttaa kyllä lähestyttäessä esim. valoissa seisovaa autoa kun mukautuva vakionopeussäädin. (ACC) on päällä mutta juuri kun sen pitäisi pysäyttää auto, se päästääkin jarrun vapaaksi mikä tuntuu aika hurjalta. Onko tämä normaalia vaikka autossa on tutka ja mukautuva vakionopeussäädin? Voiko hätäjarrutuksen (AEB) jälkiasentaa kun autossa on ACC?
-
S80 vm. 2010 jarruttaa kyllä lähestyttäessä esim. valoissa seisovaa autoa kun mukautuva vakionopeussäädin. (ACC) on päällä mutta juuri kun sen pitäisi pysäyttää auto, se päästääkin jarrun vapaaksi mikä tuntuu aika hurjalta. Onko tämä normaalia vaikka autossa on tutka ja mukautuva vakionopeussäädin? Voiko hätäjarrutuksen (AEB) jälkiasentaa kun autossa on ACC?
Sisältääkö tuo ACC kyseisessä autossa jonoavustajan? Onko auto automaattivaihteinen?
-
Ei ole jonoavustajaa ja on automaatti.
-
Ei ole jonoavustajaa ja on automaatti.
Taitanee vaatia tuon jonoavustajan, jotta auto pysähtyy jonossa. ???
-
Saakohan sen jälkiasennettua? Lähteekö jonoavustajalla automaattisesti liikkeelle kun jono alkaa liikkua?
-
Aloitus viestiin vastaten omassa xc60 toimii samalla tavalla tuo jarrutus.
-
OK. Kiitos tiedosta. Eli ei ole vikaa.
-
Jep. Minulla myös toimii samaan tapaan se adaptiivinen vakionopeudensäädin. Eli sen tarkoitus on toimia pitkällä matkalla jonossa auttaen edellisen auton perässä ajamista. Pitää välimatkan säädetyssä arvossa.
Mutta esimerkiksi moottoritiellä se yllättää jos edessä oleva siirtyykin poistumisramin hidastuskaistalle yllättäen. Alkaa jarruttaa tarpeettomasti.
Toinen tilanne missä jarruttelee turhaan on mäkinen tieosuus. Menee ylämäkeen lisäten kaasua ja kun sitten tulee alamäki ja nopeus hieman siinä tietenkin kasvaa niin vakionopeustoiminto alkaa jarrutella turhaan. Ei siis anna auton rullata vapaasti mäessä. Siksi poistan käytöstä ainakin alamäessä.
Toinen varuste joka saattaa joskus kaupunkiajossa säikytellä on turvavälivaroitin. Kaistajonossa ajettaessa saattaa edellinen auto yllättäen siirtyä viereiselle kaistalle ja hiljentää kääntyäkseen niin tämä turvavälivaroitin voi rääkäistä pahasti ihan tarpeettomasti vaikka oma kaista auton edessä jää vapaaksi.
-
Jep. Nämä olen itsekin huomannut.
-
Oma -12 XC60 Driver Support-paketilla pysäyttää kyllä auton edellä ajavan taakse esimerkiksi pysähdyttäessä liikennevaloihin.
Jos pysähdys on yli 2-3 sekuntia, vaatii joko nuolinapin tai kaasun painallusta, että lähtee taas seuraamaan edellä ajavaa.
Siihen asti on paikoillaan ja odottaa, vaikka maailman tappiin asti.
En ole Volvo-asiantuntija ja en tunne S80-mallia, mutta olen siinä ymmärryksessä, että S80 ja XC60 jakaisivat kutakuinkin saman sukupolven ja saman tekniikan näiden toimintojen takana. Tietäjät korjatkoon jos en osunut maaliin.
-
^ Tuoreemmissakin kamppeissa tämä toiminta edellyttää just mainitun jonoavustimen. Eli vaatii vakkarin lisäksi rastin oikeaan ruutuun tai sopivan varustepaketin.