Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Heikki75 - 04.09.2022, 11:43:09
-
Alkaa olla mielessä auton vaihto ja toisaalta kiinnostaa vähän ajettu vanhempi viimeisten vuosien V60 AWD, mutta samaan budjettiin alkaa saada pari kymppiä enemmän ajettua S/V90.
Ei ole ollut ajossa pidempiä aikoja tuollaista 2.4 vitosta AWDnä niin ei osaa arvioida paljonko se oikeasti kuluttaa ja VEA koneellisista ei ole mitään kokemusta, joten kuinka suuri mahtaisi olla käytännön ero kulutuslukemissa esim. V60 D4 AWD vs. V90 D3? Luonnollisesti automaattina molemmat.
Viitoskoneista on ihan hyvät kokemukset pidemmältä ajalta ja siksi kiinnostaa myös nuo vanhemmat nelikot. Neliveto sinänsä on ihan kiva ja itselle välillä hyödyllinenkin, mutta se ei ole mikään kriteeri, etteikö uudempaa korimallia voisi ajatella etuvetona.
-
Tuossa alkuun mun entisen d5 awd:n kulutusseuranta vajaan 112tkm matkalta: https://www.spritmonitor.de/en/detail/814223.html (https://www.spritmonitor.de/en/detail/814223.html) Ajo sekalaista pk-seudulla, yleensä keskinopeus muutamalla heitolla 50km/h:n ympärillä ja n. 240tkm eteenpäin softattuna. Talvella webasto käytännössä joka päivä käytössä. Joku voi heittää vastaavan etuvedon lukemia vertailuksi.
-
VEA koneella pääsee AWD:na karkeasti litran ja etuvetona 1,5 litraa pienemmällä kulutuksella kuin 5-syl AWD.
Ero tulee kait pääosin nykyaikaisemmasta vaihteistosta ja toisaalta yhden ylimääräisen sylinterin puuttumisesta.
-
OK. Eli kyllä se etuveto VEAn ja vanhan AWDn kulutusero jo tuntuu jossakin?
Minkä valmistajan laatikoita näissä uudemmissa on? Pisti jostakin silmään, että D3 etuvedossa olisi 6 vaihteinen ja D3 AWDssä, sekä D4 ja D5 etuvedoissa 8 vaihteinen?
Onkohan noissa ominaisuuksien tai kestävyyden kannalta oleellisia eroja?
Tuskin se 6 vaihteinen enää TF80 on?
Helpompi vaikuttaa valintaan kun ei ole autoa vielä pihassa .. ;D
-
Kyllä siinä vanhan AWD:n ja etuveto-VEA:n välillä on tosiaan ihan tuntuva kulutusero, en tiedä minkä verran ajettua vehjettä olet katsomassa ja onko autoa tarkoitus pitää kuinka kauan, mutta joku voisi antaa sen vanhemman tekniikan kulutuksen anteeksi sillä. että tuo vanhempi tekniikka usein mielletään hiukan kestävämmäksi kuin nämä uudet vehkeet. Laatikkovalmistaja on Aisin, tarkemmin ottaen tuo 8-lovinen loota on TG-81SC, se löytyy myös D3-etuvedon parina, jos auto on MY2020 tai uudempi. Sanoisin, että toiminnaltaan tämä 8-lovinen on todella miellyttävä ja etsisin kyllä sillä laatikolla olevan auton ehdottomasti, mielellään sellaisen yksilön, johon on vaihdettu öljyjä laatikkoon.
-
Tuo 6 vaihteinen laatikko vähän kieltämättä laskee tuon D3n kiinnostavuutta.
Alle 100t pitäisi olla mittarissa ja vaihtoon lähtee alle 200 ajettuna. Se on se nelisen vuotta.Tosin tämä maailmanmeno on mennyt sellaiseksi, että mietityttää onko autonvaihto ylipäätään järkevää jos ei ole pakko?
Viitoskone on houkutteleva edelleen, koska siitä voi olla suhteellisen varma, että mitään säätöä ei ole luvassa noilla kilometeillä, ellei aivan maanataikappale satu. ja alle 100 ajettuna ei ole katastrofi, vaikka voimansiirron öljyhistoria olisi epäselvä.
-
Melkein uskaltaisin väittää, että hyvin voi ostaa sen uudemmalla tekniikalla olevan laitteen, tuskin noin pienillä kilometreillä vielä tulee mitään ongelmia.
-
Melkein uskaltaisin väittää, että hyvin voi ostaa sen uudemmalla tekniikalla olevan laitteen, tuskin noin pienillä kilometreillä vielä tulee mitään ongelmia.
Korin sähköissä näyttää olevan jonkin verran ongelmia. Tässä katsellut noita uusikorisia alle 100 ajettuja, niin useammassa esim. Takavaloja pimeänä? Ovien lukot kuullostaa myös olevan kulutustavaraa?
Taitaa olla juuri sellaisia osia joita ei vielä muutamaan vuoteen saatavissa kuin siniseltä ja hinta sen mukainen?
Eipä siinä tarvitse kovin montaa 500€ remppaa tehdä, kun kulutusero on kuitattu.
-
Nyt on reipas 1000km. takana 16 mallin V60 AWDllä. Kyllä se nurkka-ajossa enemmän syö. 600km. Maantiepätkällä mielestäni melko maltillinen 5,6l. todellista, kuluneilla 235/40 18-kitkoilla. Yksi regenerointi osui tuohon ja 100km. motarinopeutta.
Nyt toinen tankkaus 450km. matkalta, jossa 80% taajama ja kaupunkiajoa + 4 kpl. aamun webastolämmityksiä ja automaattikäyttö päällä. todellinen 8,3. Vaikuttaa että softattuun etuveto D3 viitosen sellainen litran ero kautta linjan. Pakkasilla varmaan sitten jäykän voilansiirtoöljyn vatkaaminen tuo toisen litran lisää? ainakin tähän taajama-ajoon?
-
Väkisinkin AWD lisää kulutusta, mutta kulutusero unohtuu ensimmäisten liukkaiden jälkeen. Tai ei niitä liukkaita varsinaisesti edes tule AWD:n kanssa, jos yhtään on renkaat iskussa.
-
Tai ei niitä liukkaita varsinaisesti edes tule AWD:n kanssa, jos yhtään on renkaat iskussa.
Paljonkos se AWD lyhentää jarrutusmatkaa jäisellä asvaltilla?
-
Paljonkos se AWD lyhentää jarrutusmatkaa jäisellä asvaltilla?
Älä ny viitti. Olet itsekin ajellut niin monta vuotta nelivedolla, että tiedät mitä tarkoitin.
-
Älä ny viitti. Olet itsekin ajellut niin monta vuotta nelivedolla, että tiedät mitä tarkoitin.
Nimenomaan tiedän että liukas on liukasta nelikollakin.
-
Ihan turhaa vempulointia, nelikon vetopito on omaa luokkaansa mutta neljä jarruttavaa kulmaa niissäkin on samoin kuin ykspyörävetosissakin.