Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: HiekkaHeikki - 05.09.2022, 18:10:20

Otsikko: XC60 D4 Check engine valo ja sen korjaus.
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 05.09.2022, 18:10:20
Googlettelin että tuon moottorin häiriövalon palamisen syy voi olla mitä moninaisin. Tässä yksi syy ja sen korjaus.
Auto XC60 D4 2016 ml. 163 tkm
- Check engine valo palaa
- ei oireita ajossa
- luettu vikakoodit
- herjaa happianturilta ja egr virtauksesta
- testattu imupuolen tiiveys paineistamalla - ei vuotoja
- tarkastettu ahtopaineanturin arvoja
- anturi näyttää paineen 0,3 b liikaa joka aiheuttaa herjaa egr:lle ja happianturille
- ahtopaineanturi viallinen
- uusittu ahtopaineanturi
- ok
Otsikko: Vs: XC60 D4 Check engine valo ja sen korjaus.
Kirjoitti: jak900 - 05.09.2022, 19:16:59
Joo, yleensä se tuo häiriövalon syttyminen selviää koodien luvulla ja tutkimalla, arpomalla harvemmin.
Otsikko: Vs: XC60 D4 Check engine valo ja sen korjaus.
Kirjoitti: Beagle - 07.09.2022, 20:26:11
Hyvä että joku viitsii näistäkin korjauksista kertoa.  O0.  Varmasti auttaa jotakuta joskus

Otsikko: Vs: XC60 D4 Check engine valo ja sen korjaus.
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 19.09.2022, 19:49:55
Googlettelin että tuon moottorin häiriövalon palamisen syy voi olla mitä moninaisin. Tässä yksi syy ja sen korjaus.
Auto XC60 D4 2016 ml. 163 tkm
- Check engine valo palaa
- ei oireita ajossa
- luettu vikakoodit
- herjaa happianturilta ja egr virtauksesta
- testattu imupuolen tiiveys paineistamalla - ei vuotoja
- tarkastettu ahtopaineanturin arvoja
- anturi näyttää paineen 0,3 b liikaa joka aiheuttaa herjaa egr:lle ja happianturille
- ahtopaineanturi viallinen
- uusittu ahtopaineanturi
- ok
Tämä korjaus ei mennyt ihan kerrasta oikein. Nyt olen ajanut toisen korjauksen jälkeen 1000 km niin uskon että auto tuli kuntoon.

-vikavalo syttynyt 50 km ajon jälkeen uudestaan
-luetaan vikakoodit ja tutkitaan lisää
-herjaa takimmaiselta lambda anturilta
-käyty useamman kerran koeajolla
-lambda säätely toimii hetken ennenkuin jämähtää paikalleen
-mitattu johtosarjat ECM:ltä lambda anturille
-ok
-varmistettu vielä ettei missään imuvuotoja paineistamalla
-ok
-lambda anturi viallinen ja vaihdettava
-koeajo
-ok

Lambda oli tosi nokeentunut ja ennen sen vaihtoa keskikulutus sekalaisessa ajossa oli 6,9 l/100km ja vaihdon jälkeen 6,4 l/100km.
Tästä kulutuksen putoamisesta oli juttua jo toisessa keskustelussa ja näin kävi myös minun tapauksessa.