Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tapio.leppa - 05.09.2022, 20:17:33
-
Tuommoisen katsastushenkilö kehotti korjaamaan. Minkälainen osa on kyseessä, Motonetin varaosaluetteloista ei löydy ainakaan tuolla nimikkeellä ...minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä .
Ja autohan on V70- 2001 .
-
Oisko kyseessä sen pitkän tukivarresta toiselle menevän tangon puslat
-
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=179471
Laita kookkeliin vaikka v70 taka kallistuksen vakaajan kumihela, kyllä noita irrallisena löytyy.
Sitten vaan uus kumi poikki ja paikalleen sen pannan kanssa.
-
Millähän nimellä toi löytyy Motonetistä, en viitsisi mokomaa alkaa tilailemaan .
-
Ei löydy, ulkomailla on valinnanvaraa.
Jostain vanhan kansan varaosaliikkeestä voi vahingossa löytyä sopivia.
Tilaa pois vaan, vaikka kaverille kans samalla niin saa kulut pienemmiks. ELK
-
Ok, kiitos !
-
Irtona tilattuna takavakaajan runkohelat 2kpl postikuluineen reilu kymppi ja volvolla uusi koko vakaaja noin 230€
Irtojen asennuksessa purkamistakin vähemmän kun saa vakaaja paikoillaan uusittua ja jos vaihtaa vain merkatun vasemman niin noista se on helpompi.
Tarvikkeet meilläkin on juurikin vasemman korjauskehoituksen takia uusittu ja seuraavalla leimalla hyväksyttynä läpi.
Vakaajan läpimitta olennainen tietää ennen tilausta kun kokoja on muutama.
-
Millä menetelmällä otit paikallaan vanhat puslat pois ja uudet tilalle, voi tulla mulle toi homma vielä joku päivä?
-
Kaveri teki nosturilla ja oli jo uusinut noita runkopuslia V70/S60 muutamia ennen meidän autoa. Katselin siinä vieressä.
Porata piti niitit, lukituskappale irti ja kaivaa pusla pois sekä putsata pinnat. Uusi pusla oli halkaistu malli niin solahti suoraan tangolle ja lukituskappale kiinni.
Vasen koko homma vei vain 15min ja oikealla tuplaten kun mm pakoputki edessä niin irrotettu takapöntön osa. Oli takapönttö onneksi vaihdettu ja klemmarilla kiinnitys, jos orkkis umpimalli niin hankalampaa.
Koko vakaajan irrotukseen tai vaihtoon kuulemma oikealta joutuu purkamaan enemmän kun saatava tanko vedettyä pois jos sen lattialle haluaa..
-
Ite vaihdoin takavakaajan runkokumit hiljattain V70 2.5T -05:een ja siinä vaihto käy sen kummempia purkamatta. Itse tein vaihdon niin, että takakulma tunkilla ylös, pyörä irti ja toisella tunkilla vähän tukivartta ylös, että vakaajassa ei ole jännitystä. Sitten runkokumin kiinnityspultti irti ja meisselillä saa pannan väännettyä irti, omassani osia ei oltu niitattu, mutta siinä pitää kyllä käyttää jonkun verran voimaa, koska vastinkappaleet ovat pultinreiän kohdalta vähän sisäkkäin. Itse kumin vulkanointi oli jo valmiiksi pettänyt, eli oli irti vakaajasta, joten vanha vain puukolla halki, uusi tilalle ja osat kiinni.
Suosittelen Febestin puslaa, ostin ensin jonkun toisen merkkisen, joka oli liian iso ja vähän eri muotoinenkin kuin vanha, joten sitä ei saanut taistelemallakaan paikalleen. Febestin pusla oli identtinen vanhan kanssa ja valmiiksi halkaistu, jolloin pannan sai käsivoimin takaisin paikalleen.
19mm takavakaajalle alla oleva setti oli itselleni juuri oikea, tuo sisältää kaksi puslaa, eli molemmat puolet. Vakaajaa on eri paksuisena, joten se pitää mitata ensin ja etsiä sitten oikea puslamalli.
https://iparts.fi/parts/info/febest/VLSBS60RD19KIT
-
Nonniin, katsastaja on käyttänyt hieman harhaanjohtavaa nimeä korjauskohteesta : ei noissa puslissa mitään vikaa ole, vaan koiranluu vasemmalla näkyy olevan väljä, ja sehän löytyy varaosaliikkeistä, eli homma vielä helpottuu.