Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Dimefield - 09.09.2022, 00:55:07

Otsikko: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 09.09.2022, 00:55:07
Jos en ole ihan hakoteillä niin Volvolta ei nykyään saa autoa pelkällä polttomoottorilla, vähintään kevythybridi otettava jos uuden haluaa, eikö?

Vieköhän tuo asiakkaita muualle, niiden jotka haluavat bensa- tai dieselauton on etsittävä sitä muualta?
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Scraab - 09.09.2022, 09:22:30
Eihän tuota kevythybridiä tavallinen pulliainen edes erota vanhemmasta versiosta. Tilastot ja lööpit näyttävät silti hyviltä, kun "dieselien myynti on romahtanut" ja koko mallisto on sähköinen :)

Uusien autojen myynti on tällä hetkellä melkoista härdelliä. Komponenttipula, materiaalimarkkinat, energiatyperyydet, toimitusketjun ongelmat.. Taantuma painaa päälle ja monissa yrityksissä ollaan kulukuurilla. Ostoaikeita voi lykätä myös epätietoisuus tulevasta, lähinnä mihin käyttäjäryhmään raippa seuraavaksi sivaltaa.

Suomesta on muodostumassa sähköautojen loppusijoituspaikka, jonne muualla vahvoilla tukiaisilla hankitut ajopelit dumpataan. Hintataso lienee kymmenisen prosenttia viime vuotista korkeampi, mutta kauppaa tehdään silti. Saa nähdä, mitä sähkömarkkinoiden villiintyminen tekee tuolle innostukselle, mutta ainakin Ruotsissa hybridien osuus on pienenemässä. Oletukseni on, että moni trenditietoinen yksityinen katselee sähkövaihtoehtoa, vaikka se onkin hankintahinnaltaan selvästi kalliimpi.

Tuoreita tietoja minulla ei ole, mutta joskus aikaisemmin uudet Volvot olivat enimmäkseen jonkun muun, kuin käyttäjänsä omistamia. Millainen osuus näistä on auton hankinnasta yksin päättäviä, on asia erikseen.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, eikös ne varteenotettavat vaihtoehdotkin ala olla vähintään kevythybridejä? Verotus ohjaa..
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 09.09.2022, 09:23:12
Jos en ole ihan hakoteillä niin Volvolta ei nykyään saa autoa pelkällä polttomoottorilla, vähintään kevythybridi otettava jos uuden haluaa, eikö?

Vieköhän tuo asiakkaita muualle, niiden jotka haluavat bensa- tai dieselauton on etsittävä sitä muualta?
Miten se veisi? Dieseliä ja bensaa niihin kevyt hybrideihin tankataan samalla tavalla kuin normaaleihinkin.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2022, 11:57:50
Uskaltaakohan tähän sanoa mitään? ;)
Jotkut nyt vaan haluavat pelkän polttomoottorin ja vaikka kuka sanoisi mitä niin vähemmän mahdollisia vikakohteita sellaisessa on.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 09.09.2022, 12:04:38
Uskaltaakohan tähän sanoa mitään? ;)
Jotkut nyt vaan haluavat pelkän polttomoottorin ja vaikka kuka sanoisi mitä niin vähemmän mahdollisia vikakohteita sellaisessa on.
Uudessa autossa on takuu. Ja eikä paljoa ole Volvon kilpailijoita joilla ei olisi vastaavat mallit sähköavusteisia.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: hessu80 - 09.09.2022, 12:16:04
Kevythybridit ovat pelkkää tilastomanipulaatiota. Ne ei liiku ilman polttonestettä. Kaikilla merkeillä likimain sama homma, kun täytyy painaa CO2 päästöjä alas kaikin käytettävissä olevin keinoin.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2022, 12:17:55
Toki on takuu uudessa mutta entäs sen jälkeen? Kun sellasiakin ihmeotuksia on jotka käyttävät autoa vielä takuuajan jälkeenkin. :P
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 09.09.2022, 13:04:49
Toki on takuu uudessa mutta entäs sen jälkeen? Kun sellasiakin ihmeotuksia on jotka käyttävät autoa vielä takuuajan jälkeenkin. :P
Aloituksessa puhutaan uudesta autosta.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 09.09.2022, 13:07:14
Voi olla vaikea ostaa esim. uusi BMW ilman sähköä. Heidän nettisivujen mukaan noin 60 BMW mallia on kevythybridejä.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Scraab - 09.09.2022, 13:07:38
...vähemmän mahdollisia vikakohteita sellaisessa on.

En ole perehtynyt Volvon toteutukseen, mutta eikös jossain tuo sähkömoottori korvaa startin ja/tai laturin? Toki -57 Majorin omistajana arvostan yksinkertaista ja varmaa tekniikkaa..mutta nautin Pilot assistin kyydistä S*.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Scraab - 09.09.2022, 13:15:16
Kun sellasiakin ihmeotuksia on jotka käyttävät autoa vielä takuuajan jälkeenkin. :P

Jep, meitä on. Volvolla on sentään uskoa pitkään käyttöikään, mutta uutena ostamani Saabin huoltokirja täyttyi jo viime vuonna ELK. Tunsivat ilmeisesti yhteistyökumppani Opelin laadun :)

Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: janpabox - 09.09.2022, 13:53:21
Jos en ole ihan hakoteillä niin Volvolta ei nykyään saa autoa pelkällä polttomoottorilla, vähintään kevythybridi otettava jos uuden haluaa, eikö?

Vieköhän tuo asiakkaita muualle, niiden jotka haluavat bensa- tai dieselauton on etsittävä sitä muualta?

Edelleenkään en osaa aloittaa uutta keskustelua mutta kysyisin viisaammilta, olen juuri ostanut v70-06 2,4 170hp ja ajettu 300 000km. Kaikki huollot tehty, ei vuotoja jne. Kauankohan tuolla vielä päästelee? Ja korikin ehjä lukuunottamstta peukalon kokoista pehmeää kohtaa takapyörän kaaren etuosassa.. .
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: TOK - 09.09.2022, 15:45:29
Toki on takuu uudessa mutta entäs sen jälkeen? Kun sellasiakin ihmeotuksia on jotka käyttävät autoa vielä takuuajan jälkeenkin. :P

Nyt ostetun uuden pelkällä polttomoottorilla kulkevan vehkeen käyttöarvo takuuajan jälkeen voi olla vähäinen.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 09.09.2022, 17:01:17
Toki on takuu uudessa mutta entäs sen jälkeen? Kun sellasiakin ihmeotuksia on jotka käyttävät autoa vielä takuuajan jälkeenkin. :P
Mulla on uutena hankittu nyt 237tkm ajettu MY12 V70. Välillä olen ostohousuja sovitellut, mutta eipä ole kylmien tyyppien jälkeen viitsinyt lähteä edes koeajolle, jotenkin tuntunut ettei välirahalle saisi vastinetta. Kerran katsastusmieskin vannotti että, tätä älä myy, uudet ovat ihan paskoja.

Mitä olen seuraillut juutuubia ja eri palstoja, niin paljon on uudemmissa ongelmia. Moottoripuolella muoviosien määrä kasvaa vuosi vuodelta, jotka sitten vanhemmiten haurastuvat. Saasteenpoistolaitteistojen monimutkaistuminen jne. himmelit, hybrideistä puhumattakaan lisäävät vikakohtia ja hintakilpailu vaatii yhä halvempia (lue kunhan kestää 3-4 vuotta) ratkaisuja.

REX hybridi, jolle luvataan 100km akulla, olisi mulle optimaalinen peli. Maltillisen kokoinen akku, millä kattaa 95% ajoista, mutta ei kuitenkaan tulisi toimintamatka-ahdistusta. Tuollainen vaan pitäisi vaihtaa väh. 3v välein, ettei yo.ongelmiin tarvitsisi varautua.

Patteriautot taas maksavat lähes tuplaten vastaaviin polttisautohin, ja ihan luojassaan mitä akku keksii takuuajan jälkeen. Sen verran tullut harrastuksissa akkujen kanssa pelattua että, vaikka akkupakettiin vaihtaa yhden kilahtaneen moduulin, niin ei loputkaan priimaa ole, vaan tekohengitystä jolla akun saa taas jotenkin toimimaan.

Nykyisellä siis jatketaan.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: hessu80 - 09.09.2022, 18:16:53
Nyt ostetun uuden pelkällä polttomoottorilla kulkevan vehkeen käyttöarvo takuuajan jälkeen voi olla vähäinen.
Polttiksen käyttöarvo on ja pysyy, kunnes polttonestettä ei myydä missään. Markkina-arvo voi kylläkin olla heikko.

Epäilen kuitenkin, että sähköautojen hinnoittelu vasta villiksi menee vanhemmiten, kun käsillä oleva markkinakummajainen, jossa vähän käytetty maksaa enemmän kuin uusi ilmiö, menee kohta ohi.

Luulenpa, että autojen myynti sakkaa kohta toden teolla, kun kaikki hyödykkeet kallistuvat eikä vähiten velkaraha, mutta palkat pysyvät likimain ennallaan.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 09.09.2022, 18:57:38
Miten se veisi? Dieseliä ja bensaa niihin kevyt hybrideihin tankataan samalla tavalla kuin normaaleihinkin.
Näin on mutta minua ainakin jännittäisi ihan kevythybridiäkin ostellessa että miten kauan sellainen jaksaa ilman isompia remontteja.
Tuntemattomalla maalla menee nuo vielä, peruspolttikset on olleet käytössä jo jonkin aikaa ja niistä tiedetään yhtä ja toista.

Uudessa autossa on takuu. Ja eikä paljoa ole Volvon kilpailijoita joilla ei olisi vastaavat mallit sähköavusteisia.
Uudessa on takuu mutta Volvolla valitettavasti se oli vain 2 vuotta noita allekirjoituksen autoja ostaessa, onneksi yhden saa lisää huoltosopimuksella. Nyt se juuri loppui tuosta toisestakin....

Toki on takuu uudessa mutta entäs sen jälkeen? Kun sellasiakin ihmeotuksia on jotka käyttävät autoa vielä takuuajan jälkeenkin. :P
Minä olen tuollainen omituisuus. S60 2012 uutena hankittu ja käytössä edelleen. V40 2019 tarkoitus pitää myös pidempään. Ei ihan huvikseen tee mieli ostella uusia autoja kun on ns perseaukinen.

Aloituksessa puhutaan uudesta autosta.
Se uutuus vaan loppuu aika pian sen jälkeen kun sen ajaa liikkeestä ulos. Nyt on kymmisen vuotta ollut S60 ajossa ja V40 ei ole heti lähdössä minnekkään. No, kuuskympillä vuosikymmenessä kilsoja noin 75tkm, jospa sillä huokaisee vielä hetkisen.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 09.09.2022, 19:51:48
Mähän sanoin että uskaltaako tästä nyt mitään sanoa. :)
Aloituksessahan puhutaan uudesta autosta niinkuin joku tais sanoa.

Aina löytyy myös niitä jotka ovat päättäneet ja tietävät miten asiat ovat. En viittaa kehenkään tiettyyn, noin yleisesti vaan.
Tämä kekusteluntynkä olis loppunut jo heti alkuunsa jos kommentoitaisiin vain aloitukseen.

Kun nyt muutakin on höpötetty niin villi veikkaukseni on että näistä sähkäreistä koituu vielä ongelmia ja mittavia kuluja latausverkoston infran rakentamisesta.
Polttomoottoreista on melko pitkä kokemus ja niiden päästöt ja kulutus on saatu koko ajan pienemmiksi.
Ei se hiilijalanjälki niin hirveä ole kun otetaan vertailussa sähköautojen ja varsinkin akkujen valmistuksesta syntyneet päästöt huomioon.

Varmaan olen tuumailujeni kanssa yksin mutta siihen on kehittynyt  kyllä kokemusta, no problemo. *kahvia->

Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Huikkoster - 09.09.2022, 20:55:14
Automyynti on jo hiljentynyt. Kuuntelin tänään tuontiautomyyjän juttua podcastissa kuinka dieselit pysyy pihassa. Sähköautoja kysytään mut ei saa järkihintaan.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 09.09.2022, 21:07:44
Näin on mutta minua ainakin jännittäisi ihan kevythybridiäkin ostellessa että miten kauan sellainen jaksaa ilman isompia remontteja.
Sähkö avusteisia autoja ollut sen verta kauan kanssa että kyllä se puoli on kunnossa. Uusissa polttomoottoreissa on kaikenlaista letkua ja muuta härpäkettä että ne minua enemmän pelottaa. Itse en uskaltaisi ostaa uudehkoa eurooppalaista autoa ilman takuuta. Muutamia jenkki pajojen kanavia seuraan jossa euro-autoja korjaavat niin valitettavan yleisiä varsinkin saksalaiset on pajalla kun 100tml on mittarissa. Jopa moottoreita vaihtavat.

Edit: Jos haluaa katsoa mitkä on  britannian luotettavimmat autot niin tästä https://www.youtube.com/watch?v=Bs58V21q3pE
Tuo on takuita myyvän yrityksen tilastojen perusteella tehty eli autot joissa ei ole enää tehtaan takuuta.

Ja myös epäluotettavimmat autot. Valitettavasti premium merkit oli tällä listalla esillä
https://www.youtube.com/watch?v=dBW0_4wJ1kA
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 10.09.2022, 00:24:50
Saattaakohan vielä joskus käydä niin että jotkin autovalmistajat ottavat askeleen taaksepäin ja polttomoottoriautot tekevät paluun mallistoon?
EU:n linjauksia kun katselee niin tuskin....
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: TOK - 10.09.2022, 10:57:00
Polttiksen käyttöarvo on ja pysyy, kunnes polttonestettä ei myydä missään. Markkina-arvo voi kylläkin olla heikko.

Markkina-arvo on suunnilleen negatiivinen, mutta ei sillä käyttöäkään hirveästi ole kun verot on taivaissa ja se lörsän saatavuuskin alkaa vähentyä, hinta on taivaissa ja tekniikan osat katoaa markkinoilta koska ei niillä kukaan aja enää. Paljon halvemmaksi ja helpommaksi käy ajella muilla opeilla.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dave - 10.09.2022, 20:32:31
Perinteinen polttomoottori nyt ja jatkossa. Mitäpä siinä stressaamaan...
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 10.09.2022, 20:48:34
Tuo uusien autojen monimutkaisen ja vika-alttiin tekniikan kauhistelu ja kuinka niitä ei kukaan pysty vanhemmiten käyttämään on keskustelunaihe josta esson baareissa on jauhettu vuosikymmeniä. Vain vuosimallit muuttuvat.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Volvocars97 - 10.09.2022, 21:22:03
Kyllä minä uskalsin vuosi sitten tehdä kaupat kevythybridi volvosta ja päässyt siitä jo nauttimaan puoli vuotta. Tarkoitus olisi pitää pitkäänkin, mutta ei tiedä kuinka nopeasti kaipaa vaihtelua. Vielä olisi takuuta vuosi ja 2kk mutta luotan auton tekniikkaan että ei leviä heti takuun jälkeen. Sitäpaitsi vaikka takuu loppuisi ja moottori hajoaa esim vuosi siitä tai joku tärkeä hybridiosa niin onhan valmistaja/maahantuoja edelleen vastuussa tuotteestaan.

Ei nuo sähkärit menisi edes niin kovasti kaupaksi jos polttoaineen hinta ei olisi noussut näin valtavasti lyhyen ajan sisällä. Sama se nytkin kun sähkön hinta on noussut niin nyt vasta porukka on alkanut miettiä vaihtoehtoja sähkölämmittämiselle.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 11.09.2022, 13:01:09
Mitäköhän se Volvon kevythubridi käytännössä tekee jos se kuolee? Perus bensavessastahan se ei käsittääkseni eroa kuin siten että siellä on toinen laturi ja siihen yhdistetty pieni 48v akku. Jos systeemi hajoaa, niin riittääkö että ottaa johdot irti ja jatkaa bensalla, vai onko auton perinteinen 12v järjestelmä jotenkin tuon 48v laturin takana?
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Volvocars97 - 11.09.2022, 14:51:51
Mitäköhän se Volvon kevythubridi käytännössä tekee jos se kuolee? Perus bensavessastahan se ei käsittääkseni eroa kuin siten että siellä on toinen laturi ja siihen yhdistetty pieni 48v akku. Jos systeemi hajoaa, niin riittääkö että ottaa johdot irti ja jatkaa bensalla, vai onko auton perinteinen 12v järjestelmä jotenkin tuon 48v laturin takana?
En ole oikein perehtynyt tekniikkaan miten se oikein toimii. Kuten Hessu80 aiemmin sanoi niin ovathan nämä vain tilastomanipulaatiota mutta väittäisin että on sillä tekniikalla silti saatu vähän polttoaineenkulutusta ja co2 päästöjä alemmas.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: hessu80 - 11.09.2022, 18:14:39
Mitäköhän se Volvon kevythubridi käytännössä tekee jos se kuolee?
Jos toimintaperiaate on yhtään sukua muille päästöjen vähennysvimpaimille, niin vikatila estää lopulta ajamisen, vaikka itse systeemin vika ei ajamiseen vaikuttaisikaan.

Sitten tarvitaan ulkopuolisen firman softaaja, joka kääntää bitin poikittain ja homma jatkuu ilman kevythybridiominaisuutta.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Aeroad - 12.09.2022, 10:19:49
Itse uskallan epäillä, että polttomosan käynnistyminen on estetty, jos kevythybridin patteri on kuollut. Kuten plugin-hybridikin tekee, jos sen patteri tilttaa, ei polttomosa käynnisty... Siinähän muuttuisi päästöt aika reilusti enemmän, kuin takavalojen päälle ohjelmoinnissa päivävaloasetuksella, joka sekin on ankarasti kielletty ainakin VAG-vehkeistä päästöjen takia :P
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: VäLKKy - 12.09.2022, 13:55:35
...kuin takavalojen päälle ohjelmoinnissa päivävaloasetuksella, joka sekin on ankarasti kielletty ainakin VAG-vehkeistä päästöjen takia :P

No niissä sen voi muuttaa onneks itse :)
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 12.09.2022, 18:17:31
Itse uskallan epäillä, että polttomosan käynnistyminen on estetty, jos kevythybridin patteri on kuollut.

Tuo voi olla vaarallista hätätilanteessa.
Jos olisi pakko päästä äkkiä sairaalaan niin "eiku hei, ei me voida mennä kun hybridipatteri ei pelaa, muuten auto kyllä toimii, mutta.... päästöt"
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 12.09.2022, 18:54:44
Tuo voi olla vaarallista hätätilanteessa.
Jos olisi pakko päästä äkkiä sairaalaan niin "eiku hei, ei me voida mennä kun hybridipatteri ei pelaa, muuten auto kyllä toimii, mutta.... päästöt"
Noissa tilanteissa soitetaan lanssi.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 12.09.2022, 19:38:14
 :) Joo ja odotetaan että kaveri kuolee johonkin. Puoli tuntiakin on jo kova sana jossain kohtauksessa tai aivohalvauksessa.

Mutta ei kai sekään polttomoottoripulaan auta.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 12.09.2022, 20:03:22
:) Joo ja odotetaan että kaveri kuolee johonkin. Puoli tuntiakin on jo kova sana jossain kohtauksessa tai aivohalvauksessa.

Mutta ei kai sekään polttomoottoripulaan auta.
Mutta onko tuo kuinka todennäköinen tilanne? Ajaako normi autolla noissa tilanteissa puolessa tunnissa sairaalaan? Lanssissa saa puolentunnin odottelun jälkeen sen hoidon.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Aeroad - 12.09.2022, 20:25:42
Jep, voihan se takuuvarma ja luotettava polttomosakin laueta käsiin juuri pahimmalla hetkellä :nohnoh
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: svolvo40 - 12.09.2022, 20:37:01
Tottakai voi. Jännä yhtälö aina kun uusia/uudehkoja autoja moititaan, niin moittijilla itsellään on iänvanhoja loppuun ajettuja kulkuneuvoja. Empä ole koskaan uudehkojen autojen kuskeilta kuullut valitusta siitä, kuinka romuja uudet autot on :D Itseä ei henkilökohtaisesti kiinnosta miten auto toimii/mikä sen kohtalo on sen jälkeen, kun se päätyy Volvolle vaihtoauto riviin palveltuaan takuuajan.

Mutta itse aiheeseen, niin henkilökohtaisesti ei haittaa siirtyä XC40:n takuun päätyttyä kevythybridi Volvoon. Itseasiassa odotan sitä mielenkiinnolla, koska on uusi harppaus tuntemattomaan. Onneksi takuu on keksitty akun reistailun varalta ;)
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 12.09.2022, 20:47:20
Kyllähän nykydieselitkin kieltäytyvät käynnistymästä jos ureakippo menee kuivaksi, vaikkei se sinänsä auton toimintaan vaikutakaan.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 12.09.2022, 20:59:01
Mutta onko tuo kuinka todennäköinen tilanne? Ajaako normi autolla noissa tilanteissa puolessa tunnissa sairaalaan? Lanssissa saa puolentunnin odottelun jälkeen sen hoidon.
No kai se riippuu matkastakin, ei jaksa... :P
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 12.09.2022, 21:25:41
Noissa tilanteissa soitetaan lanssi.

Niin voi tehdä mutta jos on oikein kiire niin vieressä oleva auto lienee nopeampi. Jos lähtee käyntiin.

Onneksi takuu on keksitty akun reistailun varalta ;)

Takuu ei vaan ole kaikille vaihtoehto, uusi auto voi olla saavuttamattomissa persaukiselle. (joka myönnän olevani)
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: hessu80 - 13.09.2022, 08:50:11
Uusissa automalleissa on aina lastentauteja, koska testaaminen on osittain ulkoistettu kuluttajille. Esim. V90 tullessa markkinoille n. 2017, monilla oli ongelmaa, että käynnistysakku oli aamulla tyhjä. Luotettavana pidetty dieselmosa ei käynnistynytkään. Taisi mennä yksi talvi ennen kuin saatiin softapäivitys asian korjaamiseksi.

Siksi uusissa on takuu, että valmistusvirheet menevät valmistajan piikkiin. Takuuajan jälkeen tuote keskimäärin toimii, kunnes alkaa tulla ikääntymisen tai kulumisen mukanaan tuomia vikoja.



Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Scraab - 13.09.2022, 09:50:31

Takuu ei vaan ole kaikille vaihtoehto, uusi auto voi olla saavuttamattomissa persaukiselle. (joka myönnän olevani)
En tiedä tämän hetken rekisteröintitilannetta, mutta takavuosina reilusti yli 90% uusista Volvoista oli rekisteröity jonkun muun, kuin yksityishenkilön omistukseen, niissä luvuissa taksit oli eritelty, niistähän melkoinen osa on yksityisten ammatinharjoittajien omistuksessa.

Rahoitusalalla toimiva puolisoni on myös paljastanut, että uusi auto ei takaa likviditeettiä.

Eräs tapa välttää persaukisuutta on pitää kulut kurissa ja henkilökohtainen talous tasapainossa. Edes isot tulot eivät takaa vaurautta, jos talouden hallinta ontuu.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 13.09.2022, 15:03:10
Niin no, ei ne pienetkään tulot takaa etteikö persaus repee.
Jos pitää kaikki välttämätön miettiä halvimman mukaan ja mitään ei jää.

Talous on helposti tasapainossa kun elää kädestä suuhun. Moni elää alle köyhyysrajan eikä halua tai osaa hakea tukia.
Ei niilläkään tosin mitään bakkanaaleja vietetä.

Taisit nyt vähän puhua hyvin toimeentulevan näkökulmasta mutta sallittakoon se. :)
Eihän ne köyhemmät tosin mitään uusia autoja ostele että mitäpä minä tässä lätisen.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 14.09.2022, 02:19:09
Nyt menee aiheen vierestä, sori, voitte siirtyä seuraavaan viestiin niin halutessanne.

Eräs tapa välttää persaukisuutta on pitää kulut kurissa ja henkilökohtainen talous tasapainossa.

Ongelma ei ole ne menot vaan ne tulot, työkyvyttömyyseläkeläinen (minä ainakin) "tienaa" alle tonnin kuukaudessa. Tulot jos tuplaisi niin pääsisi köyhyysrajan tuntumaan.

Taisit nyt vähän puhua hyvin toimeentulevan näkökulmasta mutta sallittakoon se. :)
Eihän ne köyhemmät tosin mitään uusia autoja ostele että mitäpä minä tässä lätisen.

Minä ostin uuden mutta siihen auttaa se että asuu äidin helmoissa lapsuuden kodissa melkein 40-vuotiaana. Mukava kämppä, siitä en valita. =)
Ehkä puhuin hyvin toimeentulevan näkökulmasta kun en itse ole sellainen.... kateus, jotkut Suomessa vissiin harrastaa sitä.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: laatikkovika - 14.09.2022, 07:55:22
kateus, jotkut Suomessa vissiin harrastaa sitä.
Sehän vie kalatkin vedestä sanotaan.
Aikoinaan naapuri lankesi tuohon kateusansaan. Naispuolisen perheenjäsenemme auton vasempaan kylkeen tuuppas joku tojo.
Auto korjaamolle oiottavaks ja maalaukseen, tilalle saatiin vakuutuksen kautta pakasta vedetty uus volvo.
Naapurit katto leuka nurmessa ja kävivät vaihtaan viikon sisään uuden pösön itelleen. RIP.

No, saatiin auto pajalta ja palautettiin volle. Taas oli ilmeet näkemisen arvoiset.

Nimimerkillä vaihdoinko velkapösöön turhaan?  :2funny:

Ei se moottorien puute myyntiä syö. ;)
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Dimefield - 15.09.2022, 00:09:49
Sehän vie kalatkin vedestä sanotaan.
Aikoinaan naapuri lankesi tuohon kateusansaan. Naispuolisen perheenjäsenemme auton vasempaan kylkeen tuuppas joku tojo.
Auto korjaamolle oiottavaks ja maalaukseen, tilalle saatiin vakuutuksen kautta pakasta vedetty uus volvo.
Naapurit katto leuka nurmessa ja kävivät vaihtaan viikon sisään uuden pösön itelleen. RIP.

No, saatiin auto pajalta ja palautettiin volle. Taas oli ilmeet näkemisen arvoiset.

Nimimerkillä vaihdoinko velkapösöön turhaan?  :2funny:
Tuo on jo lähtökohtaisesti häviö naapurille, pösöllä yritetään laittaa paremmaksi kuin Volvo. =)

Lainaus
Ei se moottorien puute myyntiä syö. ;)
Autojen myyntiä yleisesti ottaen ei kai mutta lähteekö joku etsiskelemään vaihtoehtoa muilta merkeiltä jos ei sopivaa löydy vanhasta tutusta ja turvallisesta.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: v6omega - 16.09.2022, 09:52:47
Nyt ostetun uuden pelkällä polttomoottorilla kulkevan vehkeen käyttöarvo takuuajan jälkeen voi olla vähäinen.

Toisaalta (akku)takuuajan ulkopuolella oleva sähkö/hybridivekotin on aikamoinen riskiostos

Tuonti-Volvon hybridiakku kuoli eikä auto enää inahdakaan: Pitäisi hankkia uusi akku 13 000 eurolla - takuu ei korvaa!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8

Varsinaissuomalaisen Tesla-asiakkaan Model S:stä hajosi akku hyvin alhaisessa kilometrimäärässä. Takuu oli päättynyt kuukautta aikaisemmin, kallis korjaus menee omistajan piikkiin.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/01681a37-670e-4a8f-be44-07643f93d35b

https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/#1349b623

Kuka maksaa, kun käytettynä ostetun hybridi-Volvon akusto hajoaa? Näin kävi kuopiolaiselle naiselle
https://www.is.fi/autot/art-2000009114851.html
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Korppi - 16.09.2022, 10:46:54
Toisaalta (akku)takuuajan ulkopuolella oleva sähkö/hybridivekotin on aikamoinen riskiostos

Tuonti-Volvon hybridiakku kuoli eikä auto enää inahdakaan: Pitäisi hankkia uusi akku 13 000 eurolla - takuu ei korvaa!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8


Tuo Volvo on ehkä ollut kallis omistajalle, mutta kultakaivos sähköautojen vihaajille, kolme vuotta se on ollut The Esimerkki että sähköautoissa piilee valtava riski.

En autojen tekniikasta tajua mitään, mutta luulisi/toivoisi, että tuostakin autosta olisi voinut loihtia suht edullisesti osaavissa käsissä pelkkä polttomoottoriauto.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 16.09.2022, 10:50:09
Toisaalta (akku)takuuajan ulkopuolella oleva sähkö/hybridivekotin on aikamoinen riskiostos

Tuonti-Volvon hybridiakku kuoli eikä auto enää inahdakaan: Pitäisi hankkia uusi akku 13 000 eurolla - takuu ei korvaa!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8
Tuo Volvo on aika monesti linkattu. Tuossa autossa oli akkuun tullut ulkoinen mekaaninen vaurio hollannissa ja paska oli dumpattu suomeen.

Ja tuo ettei akkuja korjata on myös tuubaa. Joo osaan ei saa osia, mutta just katselin instassa videon kun Possun hybridin akku avattiin kokkolassa ja tutkittiin missä vikaa.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Scraab - 16.09.2022, 15:04:58
.. paska oli dumpattu suomeen.

Yksittäistapauksia nousee aika ajoin otsikoihin, mutta kuinkahan paljon noita kierrätettyjä ajoneuvoja mahtaa teillämme liikkua? Arvaukseni on, että enemmän, kuin arvaammekaan :).
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 16.09.2022, 15:23:05
Yksittäistapauksia nousee aika ajoin otsikoihin, mutta kuinkahan paljon noita kierrätettyjä ajoneuvoja mahtaa teillämme liikkua? Arvaukseni on, että enemmän, kuin arvaammekaan :).
Veikkaan samaa. Vaikka tämä on mainos niin tuossa on muutama premium auto ja joissa näkyy reitti miten romut päätyy suomeen
https://www.youtube.com/watch?v=xwnce64bc9w
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 16.09.2022, 18:31:03
Toisaalta (akku)takuuajan ulkopuolella oleva sähkö/hybridivekotin on aikamoinen riskiostos

Tuonti-Volvon hybridiakku kuoli eikä auto enää inahdakaan: Pitäisi hankkia uusi akku 13 000 eurolla - takuu ei korvaa!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5b63000b-f82b-46c8-b85f-fd0c581a79b8

Varsinaissuomalaisen Tesla-asiakkaan Model S:stä hajosi akku hyvin alhaisessa kilometrimäärässä. Takuu oli päättynyt kuukautta aikaisemmin, kallis korjaus menee omistajan piikkiin.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/01681a37-670e-4a8f-be44-07643f93d35b

https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/#1349b623

Eikös tuo Volvo ollut se jossa joku joppari koitti pikkujippoa eli petosta. Jostain sikäläisestä avk:sta ostanut lunastetun pelin ja yritti mediahuomiolla saada volvon korjaamaan sen.

Ja tuohon teslaan... Jos 8 vuotta vanhasta vähän ajetusta autosta narahtaa kone, niin sekö ei ole kallis remontti kun sen vie marmorille ja sanoo että laittakaa kuntoon.

Marmorilla on marmorin hinnat, noita akkuja voi kyllä korjata ja korjataan jo nyt, saatikka muutaman vuoden päästä kun kysyntä kasvaa sitä mukaa kun autoista tehdastakuut loppuu.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jameson73 - 17.09.2022, 09:30:32
Kyllähän nykydieselitkin kieltäytyvät käynnistymästä jos ureakippo menee kuivaksi, vaikkei se sinänsä auton toimintaan vaikutakaan.

Itsellä ei vielä ole kokemusta kusiruiskuista, mutta kaverilla on V40 D2, jossa ureahärpättimet on. Ajaa jonkun 30 tkm vuoteen ja ureaa kuulemma saa lisätä "elokuussa ja helmikuussa". Yhtä usein siis keskimäärin kun meidän Volvoon vaihtuu öljyt. Ei siis mielestäni mikään deal breaker autoa valittaessa ainakaan minun mielestäni. Ja jos sitä litkua ostaa 3x10 L talliin valmiiksi, niin eiköhän sillä hetken ajele.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: hessu80 - 17.09.2022, 10:50:24
Itsellä ei vielä ole kokemusta kusiruiskuista, mutta kaverilla on V40 D2, jossa ureahärpättimet on. Ajaa jonkun 30 tkm vuoteen ja ureaa kuulemma saa lisätä "elokuussa ja helmikuussa". Yhtä usein siis keskimäärin kun meidän Volvoon vaihtuu öljyt. Ei siis mielestäni mikään deal breaker autoa valittaessa ainakaan minun mielestäni. Ja jos sitä litkua ostaa 3x10 L talliin valmiiksi, niin eiköhän sillä hetken ajele.
Adblue on hyvä systeemi, jos se toimii. Litkun hinta tai kuluva määrä ei ole ongelma. Järjestelmässä on vaan valitettavan usein vikoja, mitkä lopulta estävät ajamisen.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 17.09.2022, 19:42:49
Itsellä ei vielä ole kokemusta kusiruiskuista, mutta kaverilla on V40 D2, jossa ureahärpättimet on. Ajaa jonkun 30 tkm vuoteen ja ureaa kuulemma saa lisätä "elokuussa ja helmikuussa". Yhtä usein siis keskimäärin kun meidän Volvoon vaihtuu öljyt. Ei siis mielestäni mikään deal breaker autoa valittaessa ainakaan minun mielestäni. Ja jos sitä litkua ostaa 3x10 L talliin valmiiksi, niin eiköhän sillä hetken ajele.

Ei mullakaan mitään ureaa vastaan ole, koska käytännössä vædittavan päästönormin saavuttamiseksi on vain huonompia vaihtoehtoja.

Pointti oli kuitenkin se että jos se urea loppu eikä sitä kwhoituksista ja varoituksista huolimatta sinne lisää, se auto ei enää lähde käyntiin, vaikka itse autossa ei mitään vikaa olekaan. Eli se hätätapaus sairaalareissu jää tekemättä.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: hessu80 - 17.09.2022, 19:55:48
Pointti oli kuitenkin se että jos se urea loppu eikä sitä kehoituksista ja varoituksista huolimatta sinne lisää, se auto ei enää lähde käyntiin, vaikka itse autossa ei mitään vikaa olekaan. Eli se hätätapaus sairaalareissu jää tekemättä.
Joskus litku loppuu, mutta pumppu tai suutin voi hajota, putket tai säiliö tukkeutua, säiliö haljeta talvella, jne. Kaikissa vikatilanteissa lopputulos on, että joko moottori käy vain tyhjäkäyntiä tai ei lähde lainkaan käyntiin. Polttomoottorin käyttö estetään vain sen takia, että pissiä ei mene pakoputkeen.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 18.09.2022, 00:37:46
Joskus litku loppuu, mutta pumppu tai suutin voi hajota, putket tai säiliö tukkeutua, säiliö haljeta talvella, jne. Kaikissa vikatilanteissa lopputulos on, että joko moottori käy vain tyhjäkäyntiä tai ei lähde lainkaan käyntiin. Polttomoottorin käyttö estetään vain sen takia, että pissiä ei mene pakoputkeen.

Siis tämähän lähti siitä spekulaatiosta että tulevaisuudessa kevythybridillä ei voi ajaa jos se 48v akku simahtaa, totesin että tuo on jo nyt tilanne dieseleissä.

Tosin onhan noiden urealaitteidenkin ohitukseen jo softat saatavilla, eiköhän vastaavat löysy kevythybridiinkin aikanaan kun kysyntää ilmenee.
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: v6omega - 07.10.2022, 11:58:24
Eikös tuo Volvo ollut se jossa joku joppari koitti pikkujippoa eli petosta. Jostain sikäläisestä avk:sta ostanut lunastetun pelin ja yritti mediahuomiolla saada volvon korjaamaan sen.

Ja tuohon teslaan... Jos 8 vuotta vanhasta vähän ajetusta autosta narahtaa kone, niin sekö ei ole kallis remontti kun sen vie marmorille ja sanoo että laittakaa kuntoon.

Marmorilla on marmorin hinnat, noita akkuja voi kyllä korjata ja korjataan jo nyt, saatikka muutaman vuoden päästä kun kysyntä kasvaa sitä mukaa kun autoista tehdastakuut loppuu.

Kuka maksaa, kun käytettynä ostetun hybridi-Volvon akusto hajoaa? Näin kävi kuopiolaiselle naiselle
https://www.is.fi/autot/art-2000009114851.html?utm_medium=alsoreadthese&utm_campaign=is_tf&utm_source=www.hs.fi
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Jule - 07.10.2022, 12:10:28
Eihän tuo nyt poikkea oikeastaan mitenkään vastaavista perinteisen polttistekniikan kiistoista. Vai mikä tuossa nyt oli pointtina?
Otsikko: Vs: Polttomoottorien puute syö myyntiä?
Kirjoitti: Ribbe - 07.10.2022, 13:08:33
Kuka maksaa, kun käytettynä ostetun hybridi-Volvon akusto hajoaa? Näin kävi kuopiolaiselle naiselle
https://www.is.fi/autot/art-2000009114851.html?utm_medium=alsoreadthese&utm_campaign=is_tf&utm_source=www.hs.fi
Täällä foorumilla on keskustelu jossa uuden XC90 polttomoottori "räjähti" täydestä vauhdista ja moottori sekä voimansiirto on entisiä. Hintalappu jos uusilla osilla korjataan niin yhtä iso.