Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pat-1 - 12.09.2022, 15:54:38

Otsikko: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä (Kaasuläppäkotelo Magneti ehjä)
Kirjoitti: pat-1 - 12.09.2022, 15:54:38
Morjesta
Mahtaako tuossa vm 2001 b5244s2 moottorillisessa mallissa taaemman lambda-anturin irti kytkeminen poistaa myös etulambdan pois käytöstä? Autossa on erittäin mystinen pätkimis-/puutumisvika, joka korjaantuu tuon takalambdan irtikytkennällä. Molemmat anturit on uusittu vian korjaantumatta.
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: laatikkovika - 12.09.2022, 17:41:17
Eivät mun mielestä vaikuta suoraan toisiinsa.
Antaakos mitä vikakoodia, syttyykö päästövalo, siis se oranssi moottorinkuva?
Kai koodit on luettu?
Mahdolliset koodit poistettu lambdojen vaihdon jälkeen?

Minkäs merkkistä lambdaa sinne on laitettu ja oliko liittimellinen vai itse koottava liitin?
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: oskuu - 12.09.2022, 17:55:17
Antaako tää jotain vikakoodia?
Tuo takimmaimen lambda  valvoo pääasiassa katalysaattorin toimintaa.
Joskus aikoinaan 40 sarjalaisiin laitettii takimmaisen lambdaan mutteriin koroke tai hitsattii uus mutteri katin poiston takia, ni ei herjannut vikaa siitä, mutta ei se tuota vikaa poista jos esim katti rikki tai suodatusteho heikentyny.
Yleisesti ottaen tarvikelambdat ei taida toimia näissä.
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: laatikkovika - 12.09.2022, 18:03:30
Joo, katin toimintaa mutta yhtälailla jos anturilla tulee mailit täyteen niin vialle mennään.
Omasta varmistin katin ensin ihan ulkopuolisella laser lämpömittarilla.
Takapää oli viitisenkymmentä astetta kuumempi kuin etupää, siis kunnossa.
Outoo olis ollutkin jos rikki, vajaa vuoden vanha mirri.

Tarvike lambaadat, no sanotaan että turhaa työtä vain tekee jos jonkin halpiksen sinne laittaa. Ei toimi tai ei toimi kauaa.
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: pat-1 - 13.09.2022, 01:27:39
Auto ei anna vikakoodeja mistään. Uudet lambdat ovat Denson valmiilla pistokkeella olevat. Vika ei siis poistunut lambdojen vaihdolla joten vanhatkin ovat täysin toimivat. Tosiaan tuo etummaisen lambdan toiminta takimmainen irrotettuna kiinnostaa siksi, että mikäli etulambda nyt on aktiivisena, voidaan poissulkea mahdolliset pakosarjan ja moottorin väliset tiivistevuodot. Nykimisen ja pätkimisen alettua auto vetää selvästi seokset laihaksi. Lisäksi hetkellisen kulutuksen mittari näyttää ihan omiaan mm. kiihdytteässä kulutuslukema on vain 12,5 litran pintaan. Se mikä itseäni ihmetyttää on, että mikäli taaempi lambda havaitsisi liikaa happea katalysaatorilta tulevasta pakokaasusta niin miksi se laihentaisi seosta? Mielestäni silloin sitä pitäisi rikastaa? Vai toimiikohan tuon taaemman lambdan mittaustulos jotenkin päinvastaisesti kuin etummaisen?
Usein vika alkaa moottorin juuri lämmettyä käyntilämpötilaan tai käyntilämpötilasta parkkiin ajettua ja esim. 15 minuutin kauppareissun jälkeen liikkeelle lähdettyä. Tällöin pakoputki ainakin on päässyt jäähtymään.

Itse siis epäilen vian aiheuttajaksi pakosarja-katalysaattori yhdistelmää ja tilasin eilen ihan kokeilumielessä tuollaisen lambdan korotusholkin, joka on tarkoitettu autoihin, joista on poistettu katalysaattori.
 Autoon vaihdettu lisäksi tätä vikaa poissulkevaksi seuraavat osat:
- ilmamassamittari
- kaasuläppäkotelo (oireiden perusteella olisi ollut satavamasti tämä, mutta eipäs ollutkaan)
- polttoainesuodatin (normihuollon vuoksi)
- polttoainesuuttimet tiivisteineen (vaihdoin 382000 km ajomäärän vuoksi)
- huohotinjärjestelmä toissa vuonna
- katalysaattorin jäkeinen joustollinen putki, jossa takalambda sijaitsee
- ylimääräisiä imuilmavuotoja ei ole
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: laatikkovika - 13.09.2022, 09:00:17
Mittaa bensanpaine.
Onko koodit luettu erikseen esim ecu vai vain obd koodit
Kyllähän ecun pitäis rikastaa 15% asti jos lambda pyytää...

Outoo jos ei mitään anna, saisko luettua livedataa ajossa?
Imuilman lämpötila? :P

Päästömittaus?
Tukkoinen katti?

Moro  *karkuun->
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: Jorma - 14.09.2022, 10:01:59
Monella palstalla motivoidaan käyttämään vain alkuperäisiä lambda-antureita. Tsekkasin eilen S40 1.8 (Duratec Ford kone) niin alkuperäinen lambda fordilla maksaa 349e ja Volvolla 260e. Fordin osamyyjä kertoi, että viimeiksi on myyty kolme lambdaa 2017.. Laadukkaan merkkiset osat tarvikkeina maksaa 50-100e.
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: laatikkovika - 14.09.2022, 15:55:57
Laadukkaita määritysantureita saa tuohon hintaan, siis niitä takanlambdoja.
Säätöanturit, ne etummaiset tuppaa oleen vähän kalliimpia.

Denso tai bosch niin pitäis toimia, niitä ne alunperinkin käyttää.
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: Jorma - 14.09.2022, 17:19:08
Laadukkaita määritysantureita saa tuohon hintaan, siis niitä takanlambdoja.
Säätöanturit, ne etummaiset tuppaa oleen vähän kalliimpia.

Denso tai bosch niin pitäis toimia, niitä ne alunperinkin käyttää.

Väärällä palstalla mutta esimerkkinä:

ReadyFit-lambda Ford/Volvo alkuperäislaatu - 89.90,-
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/cc152dc0-5e6c-44fb-bd2c-b7a047f279b0/320989/Auto/VOLVO/S40-II-544/2004-2010?cat=b6d78f5e-f62d-46cc-9a0e-43f32a110a8a

Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: pat-1 - 14.09.2022, 17:55:19
Päivittelen sen verran, että tänään käytin päästömittauksessa taka-lambdan ollessa irti kytkettynä.
Päästöt kierroksilla olivat seuraavat: (suluissa päästöt ennen katsastusta heinäkuussa 2022, molempien lambdojen ollessa käytössä)
CO: 0.01 (0.01)
HC: 2 (3)
CO2: 14.9 (14.7)
O2: 0.23 (0.30)
Lambda: 1.01 (1.013)

Katalysaattorin vika on siis poissuljettu vaihtoehto.
Lisäksi mitattiin huvikseen bensan paineet tukin päästä ja ne pysyivät nätisti 4 baarissa (bensapumpun rele on uusittu myös).

Ainoaksi vaihtoehdoksi noille käyntihäiriöille jäänee jonkinlainen johtovika tai moottorin ohjausyksikön tai ohjelmiston vika.
Auto tosiaan käy ja kulkee ilman tuota takalambdaa paljon pehmeämmin kuin mitä se koko omistusaikanani on kulkenut. Sen kulku on nimittäin jo vuosia ollut hiukan terävän töksähtelevää etenkin pienissä nopeuksiaa ja liikkeille lähdöissä. Aiemmin olen  sen luullut olevan M56 vaihteistollisen mallin ominaisuus.

Mitä noihin itse lambdoihin tulee niin tosiaan uudetkin anturit ovat noita alkuperäisvastaavia Densoja. Kytkentäkuvista huomasin, että taaemman lambdan signaalin miinusjohdin (valkoinen) on samassa sarjassa moottorin lämpöanturin, ilmamassamittarin ja öljynpaineanturin? kanssa, täytynee vielä tutkia jos sieltä löytyisi jotain epäilyttävää.
Lisäsin otsikkoon sanan kaasuläppäkotelo muiden samanlaisten ongelmien kanssa painivien vianhakukohteita helpottamaan)
 
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: laatikkovika - 14.09.2022, 20:45:32
Väärässä paikassa kai sitten tämäkin
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283959/76611?ajoneuvo=1334

Ps pat-1 lisää se kotelo vielä tonne aloitukses otsikkoon niin helpottaa ehkä vielä enemmän?
Hyvää duunii. O0
Otsikko: Vs: B5244S2 Kysymys lambda-anturin irti kytkemisestä
Kirjoitti: Jorma - 15.09.2022, 11:12:57
Väärässä paikassa kai sitten tämäkin
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283959/76611?ajoneuvo=1334

Ps pat-1 lisää se kotelo vielä tonne aloitukses otsikkoon niin helpottaa ehkä vielä enemmän?
Hyvää duunii. O0

Hyvä lisäys - jotain se kai tarkoittaa, että näitä löytyy useimpien myymälöiden varastoista mutta alkuperäiset on Volvolla tai Fordilla tilaustavaraa  8)