Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Dimefield - 15.09.2022, 21:23:10

Otsikko: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 15.09.2022, 21:23:10
Kyseessä vuosimallin 2012 Volvo S60, moottori T4 ja automaattivaihteistolla.
Kilometrejä noin 77 tkm.
Määräaikaishuollettu ohjeiden mukaan ja muutenkin pitäisi olla kunnossa. Siis pitäisi olla....

Vaan nyt tuli jännä ilmoitus mittaristoon.
Vaihteisto ilmoitteli ”Vaihteiston toiminta heikko”.
Ohjekirjasta neuvoja etsitty, selitys: Vaihteisto ei selvitä täyttä kapasiteettia.
Ohjeena: Ajakaa varovasti kunnes ilmoitus sammuu. Jos ilmoitus toistuu, ottakaa yhteys korjaamoon.
Kun autolla pysähtyi ja sen sammutti ilmoitus katosi vaan eipä tiedä tuleeko se joskus uudelleen, huih.
Ilmoitus tuli kun vauhtia noin 40km/h ja loiva ylämäki.
Mikä ja missä lie rikki ja vialla....
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: laatikkovika - 15.09.2022, 22:03:47
Tee niinkuin neuvotaan.
Tuo sama neuvo on vanhemmissa jos dstc valo syttyy. Sammuta auto ja käynnistä uudelleen, jos toimii niin kaikki on normaalia.
 :idiot2:  Joku bitti kai käy poikittain ja sammutus resetoi.

No oikeesti en tiedä mutta noinhan tuo neuvo on.
Jos alkaa temppuileen niin piuhan päähän sitten.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Scraab - 16.09.2022, 07:53:29
Eikös tuossa ole se Fordin surullisen kuuluisa kaksoiskytkinlaatikko? Kannattaisikohan kytkimien öljy vaihtaa hetimiten...
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Wehgi - 16.09.2022, 14:36:10
Eikös tuossa ole se Fordin surullisen kuuluisa kaksoiskytkinlaatikko? Kannattaisikohan kytkimien öljy vaihtaa hetimiten...

Ei ihan niin surullisen kuuluisa kuin on se kuivalevykytkin joka Fordeissa tuppasi hajoamaan. Volvo käytti vain märkälevyä joka ei ollut ihan niin vikaherkkä kuin tuo kuivalevykytkin. Mutta itsekin vaihtaisin noilla kilometreillä pikimiten öljyt tuohon askiin. Noissa kait jonkun verran ollut niitä venttiilipöytävikoja
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 05.10.2022, 00:33:37
Päivitetään tätä vähän, ihan viime päivinä 4.-5. lokakuuta tapahtunutta.

Taas mennään, mamma kävi ajelulla. Vajaa kuukausi mennyt ilman ihmeellisyyksiä ja sitten....
Näin kertoi hän: Kaasua painaessa otti kovempia kierroksia eikä vaihtanut isommalle vaiheelle niin herkästi.
Myöhemmin parkissa olemisen jälkeen ei ilmoituksia ja pystyi normaalisti ajelemaan.
Omamekaanikolle kai tässä pitää rimpauttaa niin jos sieltä selviäisi jotain, onko kellään aavistusta mikä ehkä voisi olla pulma.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Scraab - 05.10.2022, 09:06:08
Et sitten ottanut neuvosta vaarin, ja vaihtanut öljyjä? Se voisi auttaa, joskaan tuota Powershiftiä se ei muuksi muuta. Mielestäni sen surkeus on jo tunnustettu tuolla manuaalissa: "Vaihteisto ylikuumentunut.. tee sitä tai tätä".
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 11.10.2022, 19:55:56
Et sitten ottanut neuvosta vaarin, ja vaihtanut öljyjä?

Viimeisimmän tiedon mukaan öljyt olisi vaihdettu pari vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 13.10.2022, 02:53:56
No hö, nyt ei mene pakki päälle kunnolla, sammutus ja starttaus saattaa auttaa.
No, huoltoaika varattu, kattoos siellä mitä se on syöny.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 21.10.2022, 18:21:13
Tilanneraportti, vikakoodit luettu, löytyi useampi.

- TCM-P076600
- P077100
- P271400
- P284900

Tarjotut vaihtoehdot....
Vaihdelaatikon vaihto, hinta-arvio noin 9500€.
Onneksi puolet tuosta eli 4750€ Volvo tulee vastaan, mutta saman verran jäisi itselle maksettavaa.
Auton vaihtoarvo ehjänä noin 14000-15500€, nykykunnossa 4000€.

Sehän tässä ihmetyttää että 10 vuotias  77tkm ajettu auto ja vaihdelaatikko entinen?
Pidempään saisi kestää.

Onneksi pari tuttua on perehtynyt autoihin ja hommailevat jotain sillä alalla, sieltä tuli epäilyjä että liekkö joku johto vaan hierautunut rikki tai jotain muuta pikkuista.

En ole rahamies eli pitänee etsiskellä jos joku automaattilaatikoihin perehtynyt korjailija tekisi homman edullisemmin. Kovin vakava vika ei kuitenkaan liene, välillä auto toimii ihan normaalisti mutta joskus pakki ei mene päälle. Sammutus ja starttaus hävittää vian joksikin aikaa. Ilmoittaa myös että vaihteiston tila heikko tai huono. En vie vielä paalattavaksi....

Työkyvyttömyyseläkeläisen tuloilla nuo summat on melko hurjia.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: jak900 - 21.10.2022, 18:42:31
Laatikon solenoideihin nuo koodit viittaavat, ei sitä ensimmäiseksi koko laatikkoa kannata lähteä vaihtamaan.
Johtosarjat ensimmäiseksi tarkastelun alle.
Nollaukset ja sopeutusajo tuohon vielä päälle, sen jälkeen ihmettelee enemmän.
Useamman solenoidin rikkoutuminen yhtäaikaa melko epätodennäköistä.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 21.10.2022, 21:08:31
Laatikon solenoideihin nuo koodit viittaavat, ei sitä ensimmäiseksi koko laatikkoa kannata lähteä vaihtamaan.
Johtosarjat ensimmäiseksi tarkastelun alle.

Hän kiittää tiedoista, niistä on varmasti jotain iloa.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 25.10.2022, 03:16:28
Viimeisin tapahtuma, autoalasta ja autoista paljon tietävä kaverini sanoi että melkein kannattaa uusia se vaihdeloota kun kilometrejä autossa ei ole kuin vajaat 80tkm.
Kahden vuoden takuu tulisi ilmeisesti uudelle vaihteistolle.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Dimefield - 30.10.2022, 00:31:32
Nyt tuli mielenkiintoisia uutisia, setäukkeli on kova Volvomies hän oli selvitellyt että öljynvaihto tuohon Powershiftiin voi rikkoa sen.
Hän puhui että öljyn laittaminen laatikkoon (paineella?) rikkoisi laatikosta sisäkaluja.
Ei kuulemma kannata öljyjä vaihtaa ollenkaan tuohon askiin jos haluaa pitää sen ehjänä.
Onkohan tällaisilla jutuilla mitään todellisuuspohjaa?
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: tuomaril - 30.10.2022, 03:49:37
Mekaanikko en ole, mutta tuo nyt haisee vahvasti siltä, että ei ole mitään perää.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Turbo 242 - 30.10.2022, 08:00:43
Nyt tuli mielenkiintoisia uutisia, setäukkeli on kova Volvomies hän oli selvitellyt että öljynvaihto tuohon Powershiftiin voi rikkoa sen.
Hän puhui että öljyn laittaminen laatikkoon (paineella?) rikkoisi laatikosta sisäkaluja.
Ei kuulemma kannata öljyjä vaihtaa ollenkaan tuohon askiin jos haluaa pitää sen ehjänä.
Onkohan tällaisilla jutuilla mitään todellisuuspohjaa?

Ohjekirjankin mukaan Powershiftiin pitää vaihtaa öljyt tietyin välein. Että se siitä selvittelystä. :facepalm: Menetelmästä en tiedä kun aion kiertää nyt ja jatkossakin kyseisen laatikon kaukaa.

Momentinmuunnin vaihteistolle ei tarvitsisi vaihtaa ohjekirjan mukaan, mutta useimmat meistä tietää kuinka tärkeätä siihenkin on vaihtaa öljyt säännöllisesti.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: jak900 - 30.10.2022, 08:24:18
Kyllä pitää vaihtaa. Sitten näistä öljyistä, sellaista ikiöljyä ei ole vielä olemassakaan mitä ei tarvitsisi jossain vaiheessa vaihtaa.
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: laatikkovika - 30.10.2022, 09:52:01
Onhan kumma jos hajoaa öljyä laittaessa kun paineellahan se siellä kiertääkin.

Ainoo mitä oikeen huonolla tuurilla voi tapahtua jos laatikon öljyt on oikeen mustat ja palaneet ja vaihdetaan öljyt niin paskaa voi lähteä kanavista liikkeelle ja aiheuttaa tukoksia/temppuilua.

Sisuskalut hajoaa, miettikää nyt itekin!
Vaikka olis setä tai ukki tai eno niin sanon että paskapuhetta. Ei mitään henkilökohtaista.
Ehkä tarttunut liikaa tuota urbaanilegendaa kovalevylle...
Otsikko: Vs: Ilmoitus vaihteistosta, S60 2012.
Kirjoitti: Scraab - 31.10.2022, 10:33:44
Tämä "Powershit" on kaksoikytkinlaatikko, eli ennemminkin manuaali, kuin perinteinen automaatti. Volvon versiossa kytkimet ovat sentään öljykylvyssä, Fordin kuiva toteutus on tätäkin surkeampi -ainakin kylillä niin puhutaan. Myös vaihteiston öljysuositus poikkeaa automaatista: tässä BOT 341, kun automaatissa se on AW1.

"Setäukkelille" voit kertoa, että öljykylvyssä olevan kaksoikytkimen huonoksi puoleksi on mainittu öljyn tilan seuranta ja vaihtojen tarpeellisuus.