Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Dimefield - 15.09.2022, 21:23:10
-
Kyseessä vuosimallin 2012 Volvo S60, moottori T4 ja automaattivaihteistolla.
Kilometrejä noin 77 tkm.
Määräaikaishuollettu ohjeiden mukaan ja muutenkin pitäisi olla kunnossa. Siis pitäisi olla....
Vaan nyt tuli jännä ilmoitus mittaristoon.
Vaihteisto ilmoitteli ”Vaihteiston toiminta heikko”.
Ohjekirjasta neuvoja etsitty, selitys: Vaihteisto ei selvitä täyttä kapasiteettia.
Ohjeena: Ajakaa varovasti kunnes ilmoitus sammuu. Jos ilmoitus toistuu, ottakaa yhteys korjaamoon.
Kun autolla pysähtyi ja sen sammutti ilmoitus katosi vaan eipä tiedä tuleeko se joskus uudelleen, huih.
Ilmoitus tuli kun vauhtia noin 40km/h ja loiva ylämäki.
Mikä ja missä lie rikki ja vialla....
-
Tee niinkuin neuvotaan.
Tuo sama neuvo on vanhemmissa jos dstc valo syttyy. Sammuta auto ja käynnistä uudelleen, jos toimii niin kaikki on normaalia.
:idiot2: Joku bitti kai käy poikittain ja sammutus resetoi.
No oikeesti en tiedä mutta noinhan tuo neuvo on.
Jos alkaa temppuileen niin piuhan päähän sitten.
-
Eikös tuossa ole se Fordin surullisen kuuluisa kaksoiskytkinlaatikko? Kannattaisikohan kytkimien öljy vaihtaa hetimiten...
-
Eikös tuossa ole se Fordin surullisen kuuluisa kaksoiskytkinlaatikko? Kannattaisikohan kytkimien öljy vaihtaa hetimiten...
Ei ihan niin surullisen kuuluisa kuin on se kuivalevykytkin joka Fordeissa tuppasi hajoamaan. Volvo käytti vain märkälevyä joka ei ollut ihan niin vikaherkkä kuin tuo kuivalevykytkin. Mutta itsekin vaihtaisin noilla kilometreillä pikimiten öljyt tuohon askiin. Noissa kait jonkun verran ollut niitä venttiilipöytävikoja
-
Päivitetään tätä vähän, ihan viime päivinä 4.-5. lokakuuta tapahtunutta.
Taas mennään, mamma kävi ajelulla. Vajaa kuukausi mennyt ilman ihmeellisyyksiä ja sitten....
Näin kertoi hän: Kaasua painaessa otti kovempia kierroksia eikä vaihtanut isommalle vaiheelle niin herkästi.
Myöhemmin parkissa olemisen jälkeen ei ilmoituksia ja pystyi normaalisti ajelemaan.
Omamekaanikolle kai tässä pitää rimpauttaa niin jos sieltä selviäisi jotain, onko kellään aavistusta mikä ehkä voisi olla pulma.
-
Et sitten ottanut neuvosta vaarin, ja vaihtanut öljyjä? Se voisi auttaa, joskaan tuota Powershiftiä se ei muuksi muuta. Mielestäni sen surkeus on jo tunnustettu tuolla manuaalissa: "Vaihteisto ylikuumentunut.. tee sitä tai tätä".
-
Et sitten ottanut neuvosta vaarin, ja vaihtanut öljyjä?
Viimeisimmän tiedon mukaan öljyt olisi vaihdettu pari vuotta sitten.
-
No hö, nyt ei mene pakki päälle kunnolla, sammutus ja starttaus saattaa auttaa.
No, huoltoaika varattu, kattoos siellä mitä se on syöny.
-
Tilanneraportti, vikakoodit luettu, löytyi useampi.
- TCM-P076600
- P077100
- P271400
- P284900
Tarjotut vaihtoehdot....
Vaihdelaatikon vaihto, hinta-arvio noin 9500€.
Onneksi puolet tuosta eli 4750€ Volvo tulee vastaan, mutta saman verran jäisi itselle maksettavaa.
Auton vaihtoarvo ehjänä noin 14000-15500€, nykykunnossa 4000€.
Sehän tässä ihmetyttää että 10 vuotias 77tkm ajettu auto ja vaihdelaatikko entinen?
Pidempään saisi kestää.
Onneksi pari tuttua on perehtynyt autoihin ja hommailevat jotain sillä alalla, sieltä tuli epäilyjä että liekkö joku johto vaan hierautunut rikki tai jotain muuta pikkuista.
En ole rahamies eli pitänee etsiskellä jos joku automaattilaatikoihin perehtynyt korjailija tekisi homman edullisemmin. Kovin vakava vika ei kuitenkaan liene, välillä auto toimii ihan normaalisti mutta joskus pakki ei mene päälle. Sammutus ja starttaus hävittää vian joksikin aikaa. Ilmoittaa myös että vaihteiston tila heikko tai huono. En vie vielä paalattavaksi....
Työkyvyttömyyseläkeläisen tuloilla nuo summat on melko hurjia.
-
Laatikon solenoideihin nuo koodit viittaavat, ei sitä ensimmäiseksi koko laatikkoa kannata lähteä vaihtamaan.
Johtosarjat ensimmäiseksi tarkastelun alle.
Nollaukset ja sopeutusajo tuohon vielä päälle, sen jälkeen ihmettelee enemmän.
Useamman solenoidin rikkoutuminen yhtäaikaa melko epätodennäköistä.
-
Laatikon solenoideihin nuo koodit viittaavat, ei sitä ensimmäiseksi koko laatikkoa kannata lähteä vaihtamaan.
Johtosarjat ensimmäiseksi tarkastelun alle.
Hän kiittää tiedoista, niistä on varmasti jotain iloa.
-
Viimeisin tapahtuma, autoalasta ja autoista paljon tietävä kaverini sanoi että melkein kannattaa uusia se vaihdeloota kun kilometrejä autossa ei ole kuin vajaat 80tkm.
Kahden vuoden takuu tulisi ilmeisesti uudelle vaihteistolle.
-
Nyt tuli mielenkiintoisia uutisia, setäukkeli on kova Volvomies hän oli selvitellyt että öljynvaihto tuohon Powershiftiin voi rikkoa sen.
Hän puhui että öljyn laittaminen laatikkoon (paineella?) rikkoisi laatikosta sisäkaluja.
Ei kuulemma kannata öljyjä vaihtaa ollenkaan tuohon askiin jos haluaa pitää sen ehjänä.
Onkohan tällaisilla jutuilla mitään todellisuuspohjaa?
-
Mekaanikko en ole, mutta tuo nyt haisee vahvasti siltä, että ei ole mitään perää.
-
Nyt tuli mielenkiintoisia uutisia, setäukkeli on kova Volvomies hän oli selvitellyt että öljynvaihto tuohon Powershiftiin voi rikkoa sen.
Hän puhui että öljyn laittaminen laatikkoon (paineella?) rikkoisi laatikosta sisäkaluja.
Ei kuulemma kannata öljyjä vaihtaa ollenkaan tuohon askiin jos haluaa pitää sen ehjänä.
Onkohan tällaisilla jutuilla mitään todellisuuspohjaa?
Ohjekirjankin mukaan Powershiftiin pitää vaihtaa öljyt tietyin välein. Että se siitä selvittelystä. :facepalm: Menetelmästä en tiedä kun aion kiertää nyt ja jatkossakin kyseisen laatikon kaukaa.
Momentinmuunnin vaihteistolle ei tarvitsisi vaihtaa ohjekirjan mukaan, mutta useimmat meistä tietää kuinka tärkeätä siihenkin on vaihtaa öljyt säännöllisesti.
-
Kyllä pitää vaihtaa. Sitten näistä öljyistä, sellaista ikiöljyä ei ole vielä olemassakaan mitä ei tarvitsisi jossain vaiheessa vaihtaa.
-
Onhan kumma jos hajoaa öljyä laittaessa kun paineellahan se siellä kiertääkin.
Ainoo mitä oikeen huonolla tuurilla voi tapahtua jos laatikon öljyt on oikeen mustat ja palaneet ja vaihdetaan öljyt niin paskaa voi lähteä kanavista liikkeelle ja aiheuttaa tukoksia/temppuilua.
Sisuskalut hajoaa, miettikää nyt itekin!
Vaikka olis setä tai ukki tai eno niin sanon että paskapuhetta. Ei mitään henkilökohtaista.
Ehkä tarttunut liikaa tuota urbaanilegendaa kovalevylle...
-
Tämä "Powershit" on kaksoikytkinlaatikko, eli ennemminkin manuaali, kuin perinteinen automaatti. Volvon versiossa kytkimet ovat sentään öljykylvyssä, Fordin kuiva toteutus on tätäkin surkeampi -ainakin kylillä niin puhutaan. Myös vaihteiston öljysuositus poikkeaa automaatista: tässä BOT 341, kun automaatissa se on AW1.
"Setäukkelille" voit kertoa, että öljykylvyssä olevan kaksoikytkimen huonoksi puoleksi on mainittu öljyn tilan seuranta ja vaihtojen tarpeellisuus.