Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ratkori - 24.09.2022, 20:49:10
-
Potilas V70 D5 06 tomaatti n 163tkm. Kulkuvälineen kun heittää pitemmässä alamäessä vapaalle, nousee kierrokset hyvän matkaa yli 1000 rpm. Missä vika, vikakoodit ei näytä mitään.
-
Mitä varten täytyy heittää vapaalle alamäessä? Ei ole kovin järkevää automaattia heittää vapaalle ja sitten taas vaihde päälle. Ei se vaikuta kulutukseen mitenkään vaikka laskisi mäkiä vapaalla.
-
Käsittääkseni tuolla varmistetaan riittävä voitelu vaihteistossa. Kuten todettu, ei ole suotavaa vatkata vapaalle ajon aikana.
-
Ja kulutushan nousee kun laskee vapaalla mäkiä silloin moottori käy tyhjäkäyntiä ja kulutus on jotain 4.0 litraa ja kun menee vaihde päällä niin kulutus näyttää 0 litraa. Niin vaihteisto ei varmasti pelaa kauaa kunnolla kun vatkaa vapaalle ja vaihdetta päälle liikkeessä vai pysähdytkö sitten aina mäen alle ja sitten vasta laitat vaihteen päälle?
-
Unohtakaa koko juttu
-
Vaikea unohtaa kun niin monta kysymystä jäi auki. Aikoinaan kun 5-vaihteisessa automaatissa etsin tärinävikaa niin vaihdoin moottoritienopeudessa alamäessä vapaalle ilman että galaksit räjähti tai että.kierrokset karkasi holtittomasti.
-
Kyselin joskus miksi kierrokset nousee kun heittää vapaalle, esim tultaessa liikennevaloihin. Edellinen volvo ei tätä tehnyt. Oisko tähän kohtaan tietoa?
-
Ainakin manuaaleissa sillä varmistetaan auton pysyminen käynnissä. Kierrosten pitäis laskea kun auto pysähtyy.
-
Ostin kulkuvälineen kolmisen vuotta sitten, eivätkä kierrokset silloin tehneet tuota. Tauti alkoi ensin harvakseltaan ja nyttemmin sitä ilmenee joka kerta. Liittyiskö ongelma kaasupolkimen asentoanturiin, vai mikä lie kyseisen palikan tehtävä?