Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
		Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset  => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ratkori - 24.09.2022, 20:49:10
		
			
			- 
				Potilas V70 D5 06 tomaatti n 163tkm. Kulkuvälineen kun heittää pitemmässä alamäessä vapaalle, nousee kierrokset hyvän matkaa yli 1000 rpm. Missä vika, vikakoodit ei näytä mitään.
			
- 
				Mitä varten täytyy heittää vapaalle alamäessä? Ei ole kovin järkevää automaattia heittää vapaalle ja sitten taas vaihde päälle. Ei se vaikuta kulutukseen mitenkään vaikka laskisi mäkiä vapaalla. 
			
- 
				Käsittääkseni tuolla varmistetaan riittävä voitelu vaihteistossa. Kuten todettu, ei ole suotavaa vatkata vapaalle ajon aikana. 
			
- 
				Ja kulutushan nousee kun laskee vapaalla mäkiä silloin moottori käy tyhjäkäyntiä ja kulutus on jotain 4.0 litraa ja kun menee vaihde päällä niin kulutus näyttää 0 litraa. Niin vaihteisto ei varmasti pelaa kauaa kunnolla kun vatkaa vapaalle ja vaihdetta päälle liikkeessä vai pysähdytkö sitten aina mäen alle ja sitten vasta laitat vaihteen päälle?
			
- 
				Unohtakaa koko juttu
			
- 
				Vaikea unohtaa kun niin monta kysymystä jäi auki. Aikoinaan kun 5-vaihteisessa automaatissa etsin tärinävikaa niin vaihdoin moottoritienopeudessa alamäessä vapaalle ilman että galaksit räjähti tai että.kierrokset karkasi holtittomasti. 
			
- 
				Kyselin joskus miksi kierrokset nousee kun heittää vapaalle, esim tultaessa liikennevaloihin. Edellinen volvo ei tätä tehnyt. Oisko tähän kohtaan tietoa?
			
- 
				Ainakin manuaaleissa sillä varmistetaan auton pysyminen käynnissä. Kierrosten pitäis laskea kun auto pysähtyy.
			
- 
				Ostin kulkuvälineen kolmisen vuotta sitten, eivätkä kierrokset silloin tehneet tuota. Tauti alkoi ensin harvakseltaan ja nyttemmin sitä ilmenee joka kerta. Liittyiskö ongelma kaasupolkimen asentoanturiin, vai mikä lie kyseisen palikan tehtävä?