Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Kankaalla - 26.09.2022, 22:58:22
-
Pitkän aikaa olen kysellyt vähän joka paikasta lastua 1997 v70 projektilleni tuloksetta. Vaihtoehtona on maxxecu (+1500€) tai alkaa itse tunerprolla värkkäämään ohjelmaa (maksaa vain sen verran, mitä kaljaan ja tupakkiin menee).
https://m44.fandom.com/wiki/M44_Wiki
Itse keräämieni tietojen peusteella tämä on varmaankin paras vaihtoehto, pitää siis alkaa opiskelemaan. Ilmottelen tuloksia myöhemmin. :idiot2:
-
Jos joku haluaa uhrata motronic 4.4 ecun turbo manuaalista korvausta vastaan, otathan yhteyttä yv.
-
Ecun ei tarvitse olla välttämättä manuaaliautosta, käy myös automaattiauton ecu.
Vaparin ecua älä osta, sieltä puuttuu useita transistoreja jotka ohjaa TCV eli ahtopaineventtiiliä.
Näistä voi olla jotain apua;
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.135
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.175
V70 matalapaineturbo on todella helppo, muista asentaa seos- ja ahtopainemittari. Niillä saa osviittaa tilanteesta :) Sitten kun ei tuokaan riitä, niin sitten ostrich joka on mullakin tulossa kun vaan jaksaisi asentaa :D
-
Ecun ei tarvitse olla välttämättä manuaaliautosta, käy myös automaattiauton ecu.
Vaparin ecua älä osta, sieltä puuttuu useita transistoreja jotka ohjaa TCV eli ahtopaineventtiiliä.
Näistä voi olla jotain apua;
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.135
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99005.175
V70 matalapaineturbo on todella helppo, muista asentaa seos- ja ahtopainemittari. Niillä saa osviittaa tilanteesta :) Sitten kun ei tuokaan riitä, niin sitten ostrich joka on mullakin tulossa kun vaan jaksaisi asentaa :D
Vielä semmosta, että tarviiko ecun olla awd-mallista. Sain tänään tunerpron setupattua
-
Ei tarvitse olla. Auto ei tiedä mistään, onko se neliveto tai etuveto :)
-
Aihe kiinnostaa. Millasille tehoille muokattu 4.4 ecu riittää? Minkä verran esimerkiksi ahtoja ymmärtää tai suuttimia saa säädettyä?
-
Aihe kiinnostaa. Millasille tehoille muokattu 4.4 ecu riittää? Minkä verran esimerkiksi ahtoja ymmärtää tai suuttimia saa säädettyä?
Mun ymmärtääkseni eka seinä tulee vakio MAFilla vastaan, M44 wiki-sivustolta löytyy aikalailla kaikki mitä 4.4 ecun värkkäilyyn tarvii, tosin englanniksi. En kovia faktoja näin äkkiseltään muista, niin en mitään lukuja ala tähän laukomaan. ;D
-
Ei tarvitse olla. Auto ei tiedä mistään, onko se neliveto tai etuveto :)
Dodii sitä minäki, thänks
-
Meikäläisen setuppiin varmaan paras ois löytää v70 t5m ecu, kun siinähän on valkoiset suuttimet ja 16t turbo? Vois jo pikkusäädöillä saada pelaamaan hyvin. ???
-
Aihe kiinnostaa. Millasille tehoille muokattu 4.4 ecu riittää? Minkä verran esimerkiksi ahtoja ymmärtää tai suuttimia saa säädettyä?
Teoreettinen maksimi on siinä 360hp binin rakenteen (miten ecu lukee ohjelmaa) takia. Eräälle herralle jenkkeihin (Aaron Sommer) kun laittaa sähköpostia, häneltä saa maksua vastaan .bin tiedoston jossa ei enää tällaista rajoitetta ole. :) loppu on kiinni maffista ja suuttimista paljonko tehoa halutaan.
Vakio maffilla raja tulee vastaan jo alle 300hp tehoilla. Tilalle kun vaihtaa S/V90 maffin niin pääsee hyvin lähelle tuota 360hp rajaa.
Suuttimissa ei ole rajoitetta, pitää vain kertoa eculle minkä kokoiset suuttimet siellä on, unohtamatta aukioloaikoja. Helpoimmalla pääsee jos laittaa jotkut "tunnetut" suuttimet, sillä niiden kaikki arvot (säätövakiot + aukioloajat) on jo selvitetty. Itse halusin olla erilainen ja hakata päätä seinään noilla 613cc suuttimilla, mutta se kannatt :)
Meikäläisen setuppiin varmaan paras ois löytää v70 t5m ecu, kun siinähän on valkoiset suuttimet ja 16t turbo? Vois jo pikkusäädöillä saada pelaamaan hyvin. ???
yv
edit: pitääpä harkita ihan ohjeen tekemistä M4.4 säätöön jos tästä alkaa olla enemmänkin kiinnostuneita :)
-
Tätä jossain vaiheessa selvittelin ja keskustelut oli usein kymmenisen vuotta vanhoja jostain jenkkifoorumeilta. Usein selventävät kuvat oli jo kadonnu ja pelkästään tekstin varassa.
Oman ecun muokkaaminen vois olla mielekästä. En haluais lähteä tässä vaiheessa mitään ms3 kasailemaan.
Ajatuksena ei oo laittaa voimansiirtoa ihan uusiks. Mulla ois moottorivaurioinen V70 1997 awd matalapaine projekti johon oon suunnitellu 81mm lohkoa ja max ahtoja setille mitä saan kasaan. Mutta homma on pitkissä kantimissa.
-
Säätäminen on todella helppoa. Alkuun voi olla hankalaa ja toiminnot selviää lähinnä "yritys/erehdys" tyylisen lähestymistavan kautta.
Maltin kun pitää mukana, eli hienovaraisia muutoksia jossei oikeasti tiedä mitä tekee, niin konerikon vaaraa ei ole. Sitten kun homma alkaa sujua niin säätäminen alkaa käydä jopa tylsäksi :D
Itsellä eskaloitui homma niin pitkälle, että auto ei toiminut yhteensopivuusongelmien vuoksi koskaan kunnolla, joten tein itse autooni xdf:n (omaan autooni ei ole sellaista julkisesti saatavilla) käyttäen binin lukemiseen tarkoitettua reverse-engineering ohjelmaa.
Tämä on vain ääriesimerkki, 99% M4.4 harrastavista ei joudu näin tekemään :D
-
Idallako teet tuota takaisinmallinnusta?
Itsellä ME7 ja jonkun verran yrittänyt sen sielunelämään perehtyä kiireiltäni, mutta tuosta kait se lähtisi.
-
Idalla.
Tunnistaa 99.9% kartoista, pitää vain itse jaotella ne tunerpron puolella ja keksiä oikeat muunnoskertoimet, skaalat, akselit ym.
M4.4 on siinä mielessä helppo kun kaikki nuo on jo selvitettynä joten niihin riittää copy/paste :D
-
Heh! Kuulostaapi jo liian helpolta :D
Nuo VAG puolella olevat ME7 vinkit ei täysin passaa volvoon. Eroja on karttojen paikoissa ohjelmassa.
Tosin en tuota IDAaa ole niin paljoa vielä koplannut, että löytyisikö sieltä kuitenkin suora vastaus volvon ME7:kaan.
-
Teoreettinen maksimi on siinä 360hp binin rakenteen (miten ecu lukee ohjelmaa) takia. Eräälle herralle jenkkeihin (Aaron Sommer) kun laittaa sähköpostia, häneltä saa maksua vastaan .bin tiedoston jossa ei enää tällaista rajoitetta ole. :) loppu on kiinni maffista ja suuttimista paljonko tehoa halutaan.
Vakio maffilla raja tulee vastaan jo alle 300hp tehoilla. Tilalle kun vaihtaa S/V90 maffin niin pääsee hyvin lähelle tuota 360hp rajaa.
Suuttimissa ei ole rajoitetta, pitää vain kertoa eculle minkä kokoiset suuttimet siellä on, unohtamatta aukioloaikoja. Helpoimmalla pääsee jos laittaa jotkut "tunnetut" suuttimet, sillä niiden kaikki arvot (säätövakiot + aukioloajat) on jo selvitetty. Itse halusin olla erilainen ja hakata päätä seinään noilla 613cc suuttimilla, mutta se kannatt :)
yv
edit: pitääpä harkita ihan ohjeen tekemistä M4.4 säätöön jos tästä alkaa olla enemmänkin kiinnostuneita :)
Et ois sattumalta tehnyt kirjallisia ohjeita? Itteä alkoi nytten kiinnostaa tuo ohjelmointi kun turbo entinen eikä haluaisi uutta pikku mitsua lyödä sinne. Samalla pitää vissiinkin hieman softaa muokata?
-
Mitään konkreettista ei ole tullut tehtyä.
Kyllä sinne voi isomman turbon heittää paikoilleen, auto ei ole siitä moksiskaan. Et vaan saa kaikkea hyötyä irti jos ohjelmaa ei muokkaa.
Itsellä oli 3 vuotta noin, että paikoillaan oli pari naksua isompi turbo vs vakio.
-
Shelvä. Palaan sitten kyselemään lisää jos/kun tulee jotain oikeeta ahdinta mitsujen tilalle, jolla lähdetään tehoa hakemaan.
-
Nyt kun topicci on noussut pinnalle niin uskaltaa varovasti kysyä että onko joku kerinnyt perehtyä kuusisylinterisen motikkaan, onko sisältö suunnilleenkaan etuvetoisia vastaava? :)
-
Sehän on täysin vastaava.
Itseasiassa tuolta 6cyl puolelta on näihin 5cyl ohjauksiin apinoitu suorasytkä. Aaronilta saa rahaa vastaan kirjalliset ohjeet miten muutetaan 5cyl ohjaus puolille :)
Vaatii muutoksia ecun piirilevyyn (muutama pintaliitoskomponentti), sekä auton johtosarjaan.
-
Sattuukohan jollain olla näitä kuusisylinteristen binääreitä jemelissä, aika kiven alla on internetin ihmemailmastakin. Ne mitä löysin on ilman tietoja siitä mistä ovat peräisin.
-
Teoreettinen maksimi on siinä 360hp binin rakenteen (miten ecu lukee ohjelmaa) takia. Eräälle herralle jenkkeihin (Aaron Sommer) kun laittaa sähköpostia, häneltä saa maksua vastaan .bin tiedoston jossa ei enää tällaista rajoitetta ole. :) loppu on kiinni maffista ja suuttimista paljonko tehoa halutaan.
Vakio maffilla raja tulee vastaan jo alle 300hp tehoilla. Tilalle kun vaihtaa S/V90 maffin niin pääsee hyvin lähelle tuota 360hp rajaa.
Suuttimissa ei ole rajoitetta, pitää vain kertoa eculle minkä kokoiset suuttimet siellä on, unohtamatta aukioloaikoja. Helpoimmalla pääsee jos laittaa jotkut "tunnetut" suuttimet, sillä niiden kaikki arvot (säätövakiot + aukioloajat) on jo selvitetty. Itse halusin olla erilainen ja hakata päätä seinään noilla 613cc suuttimilla, mutta se kannatt :)
yv
edit: pitääpä harkita ihan ohjeen tekemistä M4.4 säätöön jos tästä alkaa olla enemmänkin kiinnostuneita :)
Lurkkasin Aaron Sommerin instasta ja sieltä Vasttuning sivulle.
Sieltä sais ohjetta ecun modaamiseen. COP sytkälle ja muuta.
Kysymällä varmaan selviää onnistuuko sama temppu 6 pyttysen ecuun.
https://www.vasttuning.com/thinking-of-tuning-yourself/ (https://www.vasttuning.com/thinking-of-tuning-yourself/)
The purchase of a ‘Tune It Yourself’ ECU comes with support only for hardware. At the time of purchase a minimally modified base tune will be emailed to you, as well as flashed to the ECU prior to shipment. This base tune is a factory 607 or 608 ‘rev5’ tune, only modified if the ECU is to be run in an 850 or if additional options are purchased, such as VVT control, wideband lambda control, COP or burbles/crackles.
https://www.vasttuning.com/coil-on-plug/ (https://www.vasttuning.com/coil-on-plug/)
How you can get COP
If you’re looking to make the switch to COP, we offer 3 options;
You can add COP to a full tune. Simply select ‘Coil On Plug’ from the add-ons menu. The COP add one comes with a plug and play, brand new sub-loom for the coils which connects to the ECU via an external, high quality Deutsch connector. Optionally, for a OEM+ look, you can elect to integrate COP wiring directly into the factory loom and re-pin the ECU connector for the additional wires.
If you’re looking to tune the car yourself, or just want to run a stock R tune with COP, you can add the option to a tune it yourself ECU.
If you’re comfortable soldering small components and want to handle everything yourself, you can purchase instructions on how to modify the ECU yourself. This also comes with a factory tune modified for COP.
Tässä" viemäriputki" maf muunnoksesta juttua
https://vasttuning.com/upgrading-your-maf-housing/ (https://vasttuning.com/upgrading-your-maf-housing/)
The maximal air mass limit that a stock M4.3/M4.4 MAF sensor and housing can measure is 826kg/hr (kilograms per hour) – equivalent to about 225WHP, or about 14psi from a 18t/19t/20t/22t/K24. With a 960 MAF housing, which is .25″ larger, this limit is increased to 1107kg/hr – equivalent to about 310WHP. While it is possible to run the engine and turbo beyond the maximum measurable airflow limits of the MAF, doing so results in the inability to accurately tune the engine.
Tulin puolivahingossa ostaneeksi kiinan kopion gt2871 ahtimesta. Alkuperäisen kuulalaakeroidun kanssa tuskin mitään tekemistä. Mutta sopii hyvin noviisin taidoilla harjoitteluun.
Huomasin tästä vasttuningin sivuilta kompressorikartan missä vois ajatella että gt2871 kokoluokan ahtimen toimivan aika optimaalisesti 2.3l moottorille?
Joten M4.4 vois hyvinkin riittää ohjaus tälle kombinaatiolle.
(https://i.ibb.co/7xw9JjtZ/Screenshot-20250629-160956-Chrome.jpg) (https://ibb.co/7xw9JjtZ)
https://www.garrettmotion.com/knowledge-center-category/oem/expert/ (https://www.garrettmotion.com/knowledge-center-category/oem/expert/)