Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: remes - 17.12.2011, 13:43:29
-
Tuommonen homma olis suunnitelmissa.
- Minkä kalipeerin + naru olis vedettävä konehuoneeseen/startille? 50mm2 vai riittäisikö 35mm2? Matkaa kuitenkin tulee jo muutama metri.
- Mistä saisi asiallisen hintaista kaapelia, autohifiliikkeissä tuntuu 50mm2 virtakaapelit olevan lähemmäs 20eur / metri. Tämä -> http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html (http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html) löytyi pikaisella googlettamisella, tuskin ominaisuudet ainakaan huononevat verrattuna alkuperäiseen +-kaapeliin, ja hinnat olisi vähän enemmän kohillaan.
Vai löytyisikö joltain jotain pointtia tuohon hommaan vielä?
-
Riippuu vähän että onko tehokkaita lisävaloja, subbaria, webastoa yms sähköä kuluttavaa. Jos ei ole niin ei se älytöntä kaapelia tarvitse.
-
Periaatteessahan vahvistimien, lisävalojen yms pitäisi pyöriä laturin tuottamalla virtamäärällä, ei akun varassa.
Eli mun näkemys olisi että startin vaatima virtamäärä määrää kaapelin paksuuden.
Sitä miten paksu sen sitten tulisi olla, en osaa sanoa. Voisin tietysti käydä katsomassa mitä mulla chevyssä on.
Siinä on siirretty akku lavan takareunaan ja startti jaksaa pyörittää iloisesti 7,5 litraista isolohkoa reilun kympin puristuksilla, eli saman paksuisen kaapelin luulisi ainakin riittävän volvossa varmasti.
-
Tuohon kulkuneuvoon ei ole tulossa mitään hifejä, korkeintaan perus mankka ja kajarit etuoviin. Jopa keskuslukon moottorit jäävät vanhoihin oviin. Tosiaan muuta ei tarvitse ottaa huomioon kuin startin tarvitsema virtapiikki. Akkukin on ainakin tällä hetkellä muistaakseni kokoa 55Ah, eikä talvikäyttöä ole tulossa.
Autosta on siis suunnitelmissa niin riisuttu kuin mahdollista, toki tieliikenteeseen pitää päästä.
-
Aijoo tosiaan startti, erittäin hyvä huomio -H-. Minä ajattelin vain ajon aikana tapahtuvaa. :-[
-
Kävin mittaamassa chevystä niin kaapelin kuoren halkaisija oli 10mm. Eli mitä se nyt sitten voisi olla? Aika ohkaselta näytti kuori ainakin ja 1mm kuorellahan halkaisja olisi 8mm, joten neilöitä pikaisesti laskettuna 50?
Halvat starttikaapelithan on usein kuoreltaan paksuja mutta itse kupari on luokkaa 5mm2
Juuri tuo hitsaustarvikepuoli tuli itsellekin mieleen ensimmäisenä. Eihän se ole tuningin punaista läpiväkyvää, mutta varmasti yhtä toimivaa. Autohifikaapelina tulee usein se "tuning-lisä" hintaan, samoin kun hydrauliikka/teräspunosletkut hydrauliikkaliikkeistä vs viritysosaliikkeet.
-
50MM2 kaapelia vaan metritavarana jostain sitä myyvästä liikkeestä
oliko vajaan 10e/ metri esim. täällä kuopiossa puuilo tai jokin hitsaustarvikkeita myyvä liike
mihinkään tuning tavaraan ei kannata sortua kuten tuossa aikaisemmin sanottiin
-
Kävin mittaamassa chevystä niin kaapelin kuoren halkaisija oli 10mm. Eli mitä se nyt sitten voisi olla? Aika ohkaselta näytti kuori ainakin ja 1mm kuorellahan halkaisja olisi 8mm, joten neilöitä pikaisesti laskettuna 50?
Halvat starttikaapelithan on usein kuoreltaan paksuja mutta itse kupari on luokkaa 5mm2
Juuri tuo hitsaustarvikepuoli tuli itsellekin mieleen ensimmäisenä. Eihän se ole tuningin punaista läpiväkyvää, mutta varmasti yhtä toimivaa. Autohifikaapelina tulee usein se "tuning-lisä" hintaan, samoin kun hydrauliikka/teräspunosletkut hydrauliikkaliikkeistä vs viritysosaliikkeet.
Ok, kiitoksia :) Tosiaan ei tuuninkilaiset tähän kiinnosta, lähinnä että kaapelin ominaisuudet on kohillaan.
-
Itse ainakin huomasin, että hitsauskaapelina myytävä 50 neliöinen on paljon parempaa taipumaan kuin puolta ohuempi tuninkivirtakaapeli ja säikeet ei katkea yhtä helposti. Ja puolet halvempaa tuommoinen mustalla kumikuorella varustettu kaapeli kuin pirteän värisellä muovikuorella varustettu hifikaapeli.
-
Kerrotaan nyt jos jotain kiinnostaa vastaava homma niin hain Tattarisuolta SoudoWeldistä 8m 50mm2 kaapelia, värikin sattui olemaan punaista. Maapuolen naruun voi sitten vetää vaikka mustan kutistesukan tai teipin jos haluaa värit kohilleen.
Hinta 10,49/m + alv. Vaikuttaa pätevältä, hienosäikeistä ja ei kuitenkaan ihan letkun oloista.
Eli tuolta: http://www.hitsitalo.fi/ (http://www.hitsitalo.fi/)
-
Tässä muista nytten, mutta tuolle on olemassa ihan laskenta-kaava (jossain netissä), millaisen jännitehäviön kaapelin matka aiheuttaa. Eli äkkiseltään kaapelin pitää pystyä siirtämään akusta tehoa starttimoottoriin siten, että jännite ei merkittävästi putoa. Äkkiseltään tuo hurahtaa tuollaiset 100 A virtaa (P=U*I), eli tehopiikki on sellaiset 1200 W luokkaa.
Että mieluummin sitä 50 mm² kuparikaapelia kuin kapeampaa.
Sitten sellainen juttu, että kun se kaapeli menee sen auton korin läpi - eli matkaa tulee reippaasti - miettisin vahvasti kaapeleiden läpivientien tekemiset ja ehkä Sulakkeenkin asentamista sinne akun päähän (on niitä isojakin sulakkeita).
Tässä tuoreeltaan ite pohtinu kakkosakun laittamista pysyvämmin sinne takahutlariin. Siinä yhteydessä keskusteltiin noiden sulakkeiden laittamisista riittävästi ja jokapaikkaan. Ei ole sitten vakuutusten kanssa ongelmia, jos auto sattuu lämmön ja hapen yhtymisestä hiiltymään.
-
Tässä muista nytten, mutta tuolle on olemassa ihan laskenta-kaava (jossain netissä), millaisen jännitehäviön kaapelin matka aiheuttaa. Eli äkkiseltään kaapelin pitää pystyä siirtämään akusta tehoa starttimoottoriin siten, että jännite ei merkittävästi putoa. Äkkiseltään tuo hurahtaa tuollaiset 100 A virtaa (P=U*I), eli tehopiikki on sellaiset 1200 W luokkaa.
Että mieluummin sitä 50 mm² kuparikaapelia kuin kapeampaa.
Sitten sellainen juttu, että kun se kaapeli menee sen auton korin läpi - eli matkaa tulee reippaasti - miettisin vahvasti kaapeleiden läpivientien tekemiset ja ehkä Sulakkeenkin asentamista sinne akun päähän (on niitä isojakin sulakkeita).
Tässä tuoreeltaan ite pohtinu kakkosakun laittamista pysyvämmin sinne takahutlariin. Siinä yhteydessä keskusteltiin noiden sulakkeiden laittamisista riittävästi ja jokapaikkaan. Ei ole sitten vakuutusten kanssa ongelmia, jos auto sattuu lämmön ja hapen yhtymisestä hiiltymään.
Joo 50mm2 kuparia hommasin. Sulakkeen kyllä laitan, riittääkö tuo 100A oikeasti?
Lisäksi laitan joko konttiin tai kojelautaan päävirtakatkaisimen varmuuden vuoksi.
-
Kyllä se teoriassa pitäis toimia, mitä ittellä toisessa autossa oli kakkosakku kontissa ja 100A sulake välissä, niin meleko noppeesti sulake muutti väriä :buck2:
Että liekkö parempi 150A :idiot2:
-
Laita sellane että toimii. Sulakkeiden kerrotaan toimineen, kun ne ovat katkenneita. :2funny:
Mutta mieleen tulee vain, että miksi ihmeessä laitat akkua konttiin. Johan konehuoneessa on tilaa pelata vaikka jalkapalloa täydellä kentällisellä. Tässä on nytte joku juju takana.
-
Ei kait 100A riitä käynnistyksessä mihinkään. Akkujen speksatut virranantokyvyt pakkasessakin ovat jotain 500A suuruusluokkaa.
Jotkut asentelevat kaikkea ihme turhaa krääsää konehuoneeseen niin että tuppaa käymään ahtaaksi ;) Akun siirrolla saapi tilan lisäksi mukavasti painoa pois edestä ja vetävien päälle.
-
Sulakkeen mitoitus sen mukaan että sulake antaa periksi ennen kuin kaapeli sulaa.
Eli 50 neliön kaapelille jopa 150-200 amppeeria.
Eli sulake toimisi tässä johtimen eikä esim. startin suojana.
-
Laita sellane että toimii. Sulakkeiden kerrotaan toimineen, kun ne ovat katkenneita. :2funny:
Mutta mieleen tulee vain, että miksi ihmeessä laitat akkua konttiin. Johan konehuoneessa on tilaa pelata vaikka jalkapalloa täydellä kentällisellä. Tässä on nytte joku juju takana.
Tonilta tuli joskus muutama vuosi sitten ostettua välijäähdytin mallia large, ja tuossa mallaillessa todettiin akun nurkka aika ahtaaksi. Lisäksi tuo alkuperäinen pellin käikäle minkä päällä akku makaa on aika rapsakassa kunnossa, joten samallahan sitä tekee konttiin paikan.
Sulakkeen mitoitus sen mukaan että sulake antaa periksi ennen kuin kaapeli sulaa.
Eli 50 neliön kaapelille jopa 150-200 amppeeria.
Eli sulake toimisi tässä johtimen eikä esim. startin suojana.
Joo nimenomaan, eihän startille ole sulaketta alun perinkään. Mutta sulakkeen mitoituksen jos sais kuitenkin sinne hollille, turha olla 300A sulaketta, jos virtapiikki on esim. 100A.
-
Ite kun siirsin akun takakonttiin niin laitoin piuhat takas sinne missä oli orkkiksena olleetkin. Miksi mitään lisäsulakkeita sinne lisäämään.. vikakohteita vain lisää.
-
Ite kun siirsin akun takakonttiin niin laitoin piuhat takas sinne missä oli orkkiksena olleetkin. Miksi mitään lisäsulakkeita sinne lisäämään.. vikakohteita vain lisää.
Lähinnä vaan sen takia jos jostain syystä kaapelin kuori sattuu hankautumaan rikki matkalta ja pääsee tätä kautta maihin.
-
sitten faktaa tiskiin, eli.
kuparikaapeli, joka on OFC (Oxygen Free Copper, 99,99% kuparia) ja vähintään 8,2mm paksu kupariosuus kumikaapelin sisällä täyttää kriteerit "50 neliöinen".
tämä kuparikaapeli kestää 125-170A jatkuvaa virtaa riippuen johtimen suojakuoresta. Hetkittäistä virtaa sietää 200-300A kevyesti ellei jopa enemmän. yhdellä 50neliön kaapelilla soitellaan isoja rokkivehkeitä kevyesti, vaikkakin haukkaavat yli 300A hetkellisesti.
50 neliön kuparikaapeli luo 0.3milliohmia / metri häviikkiä, jolloin auton keulalta akun paikalta pelkääjän takapyllyn "varabensatankki" -lokeroon on matkaa nafti 7m (245 volvo). tällöin häviikkiä on 0,003*7 = 0,021ohmia (21 milliohmia), käytännössä perusmallin yleismittari ei osaa edes näyttää noin pientä häviikkiä, joten suuremman häviikin saat aikaiseksi huonostipuhdistetulla rengasliittimellä, kuin 10m 50neliön kuparikaapelilla.
jokainen voi tarkistaa oman startin viemän virran laittamalla pihtimittarin startin kaapelin ympärille ja starttaa auton. (voin huomenna tarkistaa mitä tuommoinen B200F haukkaa startatessa, kun löytyy vehkeet mittaamiseen)
startin ottama virta on hetkittäistä ja melkoinen startti saa ollakkin jos ei 100A riitä niillä talvipakkasillakaan, jos haluaa olla varma, vaihtaa talveksi notkeammat öljyt ja pitää autoa narun päässä, jolloin startin ei tarvitse pyörittää kauaa kohmeeta moottoria.
jotta haluaa varmistaa autosähköjen toiminnan, kannattaa ostaa ainakin 8m 50neliöistä OFC:tä, kytkeä se etuakun paikkeilla kuparikiskoon josta autoon muihin vehkeisiin menee sähköt (jos kytkee suoraan laturiin tulee laturin häiriöitä pitkin autoa pahimmillaan).
maadoittaa akku takakontissa 2-3 kohtaan koria tällä samalla 50 neliön kaapelilla, (hioa maali pois liittimien alta, pultata kiinni ja ruiskia sinkkimaalia päälle).
lisäksi koska auton etuosassa ei ole maadoituspistettä akulla, kannattaa varmistaa koneen maadoituksen runkoon, sekä laturin maadoituksen runkoon putsaamalla alkuperäiset ja/tai lisäämällä uudet maadoituskaapelit (8-16 neliöistä).
taka-akun juureen eteen menevään kaapeliin 200-250A sulake sulakepesään, jotta ongelmatilanteen sattuessa nalli napsahtaa akun vierestä eikä sulata johtoa matkalla ennenkuin nalli napsahtaa.
johto kannattaa ujuttaa läpiviennistä kuskinpuoleisesta tulipellistä (läpivientikumiin vaseliinia ja tuuppii menemään), kuskin jalkotilasta maton alle / kynnyslistan alle, takapenkin kohdalta penkin vierestä ylös ja takakontin verhoilun alle josta takaluukun reunaan. poraa / levitä valmiita johdon läpivientireikiä lisäpenkkipaikan reunasta jotta saat johdon kuskinpuolelta pelkääjänpuolelle jossa akku sijaitsee.
kuskinpuolellahan siellä on vararengas ainakin 245:ssä joten sinne ei akku mahdu.
summa summarum:
kaapelit: www.ladek.fi
liittimet/sulakepesät/sulakkeet: www.audiocheck.fi
vielä lopuksi jos tarvit vain käyttöakun, kannattaa kokeilla tälläistä:
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=274
päihittää vesiakut mennentullen eikä oo koolla pilattu. kuparikiskon tilalle eteen tuollainen pikkuakku ja vaikka 40-80Ah akku takakonttiin, niin ei lopu vääntö kesken.
jos laitat vesiakun ja hyytelöakun rinnan. muista että hyytelöakun jännite on 12.9 levossa ja vesiakun 12.5 jolloin hyytelöakku lataa vesiakkua aina, kun auto ei ole käynnissä ja se tuhoaa mutamassa vuodessa kalliin AGM akun. sen sijaan motonetistä 70A tehorele akkujen välillä olevan kaapelin väliin erottamaan ne toisistaan kun auto ei ole käynnissä ja releelle hyvät kaapelit jotta rele pysyy ON -asennossa startatessa, niin ei ole ongelmia.
-
Kiitokset Mropille tyhjentävästä vastauksesta :)
Ajattelinkin että jännitehäviöitä ei voi enää paljoa olla tuolla kaapelilla. Kaapelissa jota ostin on merkintä "Hi-Flex 50mm2 70c", en tiedä näistä naruista sen kummemmin onko tuo Hi-Flex merkki vai ominaisuus ;D Mutta myyjä ainakin sanoi että nimen omaan johtimen pinta-ala on sen 50mm2, ja kuoren paksuus näyttäisi olevan n. 2mm.
Maadoitukset teen totta kai uusiksi, tuosta samasta kaapelista. Eilen hain Motonetin marineosastolta 500A kestävän pääkytkimen sekä 50mm2 liittimiä, eli vielä jos hommaa 200A sulakkeen + boxin ja uudet akkukengät niin eiköhän niillä pärjätä.
-
mitenkä tän nyt sanois, kolme kertaa starttasin ja suurin lukema mikä pihtimittarille ilmestyi oli 18A, toki virranotto ei ollut jatkuvaa joten pihtimittari ei välttämättä pysynyt perässä.
kone B200F, uudet öljyt ja ulkona se +4.
-
Joo. Juuri tätä johdonsuojaa minä enemmän meinasin. Välttäisin tilannetta viimeiseen asti missä käytännössä akun navat lyödään yhteen. Ilman sulaketta siis.
Mä enemmänkin laittaisin sinne takaboxiin "mehukatti" muovipulloja täytettynä hiekoitusepelillä sellainen 20 kpl. Jo on pitoa ja sen karatessa, pitoa voi kontista tarjoilla näppärissä annosteluastioissa.
Itellä on juurikin releellä erotettu kakkosakku siellä takana. Käynnistäessä irti, käydessä kiinni. Amppulansseissa nää kakkosakut on myös jännitteen jakokaapille asti sitä 50 mm² kuparia. Latausta varten seisonnassa riittää vähempikin. Josta tuli mieleen, pitäisi saada se DEFAn ylläpitolaturi jostain halavalla - piuhat kun on jo valmiina siellä konehuoneessa.
-
Mulla meni sitte taas hätävarjelun liiotteluksi ;D ;D tuon projekti-D24- farkun kanssa.... :idiot2:
Meinaan etusisälokasuojassa on nyt kumityyny, josta takaa aikanaan tuleva virta jaetaan eteenpäin.... mutta kohti takakontin varapyörän tilaa kyl lähtee varoiksi kaksi kaapelia.... V:> V:>
-
Nojuu. Mutta ompahan piuhoilla ainakin virrankestoisuutta ;) :2funny:
-
kuparia ei oo koskaan liikaa!
itselläkin menee kontissa rokkivehkeisiin yli 12m 50neliön kaapelia vaikka vahvistimen ja taka-akun välillä on noin 50cm eroa.
enempää kun en saanut mahtumaan ::)
kahdella kuparivedolla taakse voit kytkeä sekä plus ja miinusnavan etuakulta taka-akulle jolloin korin huono sähkönjohtavuus jää pois.
sähköhän kulkee niinhyvin kuin heikoin lenkki päästää läpi, eli jos maadoituspuoli on onnetonta se on ihan sama mitä plussapuolella on, sähköä kulkee vain senverran mitä se onnettomampi puoli pystyy kuljettaa.
sulake vain pluskaapeliin, riittää hyvin
-
kuparia ei oo koskaan liikaa!
itselläkin menee kontissa rokkivehkeisiin yli 12m 50neliön kaapelia vaikka vahvistimen ja taka-akun välillä on noin 50cm eroa.
enempää kun en saanut mahtumaan ::)
kahdella kuparivedolla taakse voit kytkeä sekä plus ja miinusnavan etuakulta taka-akulle jolloin korin huono sähkönjohtavuus jää pois.
sähköhän kulkee niinhyvin kuin heikoin lenkki päästää läpi, eli jos maadoituspuoli on onnetonta se on ihan sama mitä plussapuolella on, sähköä kulkee vain senverran mitä se onnettomampi puoli pystyy kuljettaa.
sulake vain pluskaapeliin, riittää hyvin
Joo, tossa oli oikeeta asiaa tuosta maadotuksen tärkeydestä - just naapuria muistutin, et kun sen S60 aina välillä vilauttelee moottorin häiriö-valoa, et kantsis mennä ekaksi piuhat läpi...
Nykyäänhän on tullut ohjeistus noille maatalouskoneita huoltavillekin, et esmes noiden talon kokosten massikoiden maadoitus on tarkistettava säännöllisesti - kaikkihan noissa toimii jo sähköaivolla, ja suurin osa pikkuvioista/häiriöistä korjaantuu, kun maadoitus pidetään kunnossa.
Itellä on ajatuksena aikanaan kenties vielä iskeä Webasto projektiin, joten siksi en nirsoillut kaapelien kanssa - talvella kuiteski kuuluu aina tapoihin myös tupla-hehkutuskin, joten haluan että virta tosiaankin kulkee.... zoomailussa on myös, et iskenkö hulluuksillani toisenkin akun takatilaan, vänkyrin puolelle....
Laturihan on aikapäiviä sitten jo rakennettu todella tuottavaksi ... :pomo:
-
Vkl:na sain noi asennukset tehtyä, paitsi että teline jäi irtonaiseksi vielä varapyöränkaukaloon kun miggi alkoi v#ttuilemaan. Olis pitänyt sittenkin ottaa 10m tota kaapelia, nyt hieman oikaisee apparin jalkatilassa.
Akun päähän laitoin 150A:n sulakkeen ja kojetauluun päävirtakatkaisimen. Konehuoneeseen tuli joku SPL-Dynamicsin virranjakoblokki mikä nyt sattui Motonetistä löytymään.
Moottorin maadoituskaapeliin tein liittimet uusiksi kun naru oli koneen päästä melkein poikki. Muutenkin on sen verran päässyt koppuroitumaan että tulevaan moottoriin täytyy hakea uusi maadoituskaapeli. Kontin pään maadoituksen tein samalla 50mm2:n kaapelilla runkoaisaan.
-
kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta.
jos vielä haluaa lisäillä kaapelia, niin laturilta voi vetää uuden laturinkaapelin akun plusnapaan.
laturin kiinnikkeen, koneen ja akun maadoitus runkoon parantaa.
laturin latauskaapeliin max 80A sulake, laturi lataa maksimillaan vasta korkeilla kierroksilla (poislukien uudemmat autot joissa sähköinen ohjaustehostin) niin ei kannata yliampua laturin sulaketta.
nyt sulla alkaa olemaan valmis akkupatteristo useammankin kilowatin rokkivehkeisiin :2funny:
-
Tässä oma toteutus. Tuli vedettyä molemmat piuhat konehuoneeseen kun tuota kaapelia oli. Tiedä sitten onko tuossa mitään järkeä :D
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/25062011028.jpg) (http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/25062011027.jpg)
-
kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta.
jos vielä haluaa lisäillä kaapelia, niin laturilta voi vetää uuden laturinkaapelin akun plusnapaan.
laturin kiinnikkeen, koneen ja akun maadoitus runkoon parantaa.
laturin latauskaapeliin max 80A sulake, laturi lataa maksimillaan vasta korkeilla kierroksilla (poislukien uudemmat autot joissa sähköinen ohjaustehostin) niin ei kannata yliampua laturin sulaketta.
nyt sulla alkaa olemaan valmis akkupatteristo useammankin kilowatin rokkivehkeisiin :2funny:
En mä ala lisäillä turhaan kaapelia, kun mullahan tää ei tosiaan tullut lisäakuksi, vaan akku ainoastaan siirrettiin loosterin puolelle. Tuossa jakoblokissa jäi muistaakseni 3 tai 4 liitintä tyhjäksi, joten varoja siinä riittää.
Rokkivehkeitäkään ei juuri ole, eikä tule. Loput maadoitukset käyn kyllä läpi kunhan hommat muuten etenee.
-
Rusakon kannattaisi tehdä kunnon kiinnikkeet, vaikka lattaraudasta tuolle kotelolle. Nuo boksien mukana tulevat, lähinnä venekäyttöön tarkoitetut muovikiinnikeet ruuveineen lähtee ensimmäisessä isommassa painonsiirrossa kävelemään aika vauhdilla ja sitten on akku irti kontissa. Jos nuo tulipellin läpiviennin reunat ovat metallia, hankaa tuo ajan kanssa läpi tuosta suojaputkesta helposti. Kannattaa laittaa siihen joku saumanauha/o-rengas
Itse vedin kaapelin suojaputkessa ilman sulakkeita ja kaikkiin kaapelin/suojaputken lähellä oleviin hiemankaan terävää reunaa muistuttaviin peltiosiin saumanauhat. Läpivienti tulipellistä kiristettävällä holkkitiivisteellä tyyliin http://www.sahkonumerot.fi/1711150/img/large/color.jpg , eipähän pääse kaapeli liikkumaan edes siinä. ;)
-
Rusakon kannattaisi tehdä kunnon kiinnikkeet, vaikka lattaraudasta tuolle kotelolle. Nuo boksien mukana tulevat, lähinnä venekäyttöön tarkoitetut muovikiinnikeet ruuveineen lähtee ensimmäisessä isommassa painonsiirrossa kävelemään aika vauhdilla ja sitten on akku irti kontissa. Jos nuo tulipellin läpiviennin reunat ovat metallia, hankaa tuo ajan kanssa läpi tuosta suojaputkesta helposti. Kannattaa laittaa siihen joku saumanauha/o-rengas
Itse vedin kaapelin suojaputkessa ilman sulakkeita ja kaikkiin kaapelin/suojaputken lähellä oleviin hiemankaan terävää reunaa muistuttaviin peltiosiin saumanauhat. Läpivienti tulipellistä kiristettävällä holkkitiivisteellä tyyliin http://www.sahkonumerot.fi/1711150/img/large/color.jpg , eipähän pääse kaapeli liikkumaan edes siinä. ;)
Kyllä siellä on kiinnikkeet kulmaraudasta ;) Ja kyllä sen sikamassalla ammun umpeen kunhan aika on kypsä :)