Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: puu - 07.10.2022, 09:26:18
-
Tuore Volvon omistaja ihmettelee XC70:ssä esiintyvää jyrinää. XC70 D5 -04 automaatti pitää jyrinää/tärinää veto päällä erityisesti kierrosalueella 2300-2500rpm. Tuntuu myös värinänä korissa. Värinä tulee selvästi koneesta, sillä on riippuvainen koneen kierroksista.
- Kone tuntuisi vetävän normaalisti, ei pätkimistä tms
- Vaihteella tai auton nopeudella ei ole merkitystä (paitsi vapaaalla ei täristä)
- Ei jyrise auto paikallaan eikä moottorijarrutuksella, vaan kaasua painaessa, eli kun kone on kuormituksella
Oma epäilyni kohdistuisi moottorin/vaihteiston kumityynyihin, eli kuormitettuna kone pääsee elämään ja sen tärinä pääsee välittymään koriin. Toinen mikä tulee mieleen on pakoputki, joka voisi resonoida tietyllä kierrosalueella. Keskipönttö näyttää jo vähän happamalta, mutta reikää en putkistossa ole havainnut. Havaitsin samantapaista jyrinää myös yhdessä koeajamassani 2006 vuosimallin XC70:ssä. Ehdotuksia?
-
Kuvasin videopätkänkin, tosin ei tuosta sitä kovin hyvin kuule: https://youtu.be/9SjnSQc5tSE
-
Vetarit voi myös aiheuttaa tärinää, erityisesti kuormituksen alaisena. Onko ne tarkistettu?
-
Olettaisin, että jos on vetariperäinen, ei olisi noin tarkasti riippuvainen moottorin kierroksista, vaan enemmänkin tasauspyörästön kierroksista (eli nopeudesta). Tämä kuitenkin jurisee aina selvästi eniten tuolla 2300-2500rpm kierrosalueella vaihteesta riippumatta.
-
En tullu hullua hurskaammaks tuosta videosta mutta pistän hyvän arvauksen että liittyy moottorin tuentaan.
Ihan niinkuin itsekin arvelit, eihän se rikkinäinen pakoputki värinää tee. High five! :D
Voi tuo kyllä johtua vetareista/jousista tai siis niiden yhteensopivuudesta. Väsyneet jouset esim niin vetareiden kulmat muuttuu yli sietorajan. :o
-
Tuossa kahta moottorin tukikumia kuvattuna automaatista D päällä jarru pohjassa:
Alaetukumi: https://youtu.be/pY1pdpaLl3I
Yläkumi https://youtu.be/uCFjDYfwkK8
-
Ei oo tiisseleistä paljoo kokemusta mutta mun mielestä toi perinteinen vika eli toi ylätuki elää liikaa.
Bensaturbo olis tommosella jo aika järkyttävä. :o
-
Joo, kyllä tuota kai löysäksi voisi sanoa. Tässä kokeilen käsipelissä, niin mielestäni vähän turhan paljon elää:
https://youtu.be/IsYjgOw9vRY
-
Joo, kyllä tuota kai löysäksi voisi sanoa. Tässä kokeilen käsipelissä, niin mielestäni vähän turhan paljon elää:
https://youtu.be/IsYjgOw9vRY
Tuollainen sen kuuluu ollakin.
-
Tuossa vielä pari kuvaa noista tukikumeista:
https://puu.kapsi.fi/volvo/xc70/puslat/
Jos jotain selvää saan tuosta alaetupuslan merkinnästä, niin valmistusvuosi näyttäisi samalta kuin auton valmistusvuosi. Muutenkin näyttää jo siltä, ettei vaihto välttämättä tekisi huonoakaan.
-
Tuossa vielä pari kuvaa noista tukikumeista:
https://puu.kapsi.fi/volvo/xc70/puslat/
Jos jotain selvää saan tuosta alaetupuslan merkinnästä, niin valmistusvuosi näyttäisi samalta kuin auton valmistusvuosi. Muutenkin näyttää jo siltä, ettei vaihto välttämättä tekisi huonoakaan.
Vaihdoin S60 D5:en Lemförder moottorin alaetutuen - osa 18-3370. Kuva löytyy mm. motonetista
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/965/20469/autot/volvo/s60-i-2000-2009?vuosimalli=2002#Korin-osat-Moottorin-tukikumit
Tyhjä liike lakkasi niin tehokkaasti, että koko auto tärisee tyhjäkäynnillä. Nyt puoli vuotta asennuksesta tärinä on melkein hävinnyt. Alkuperäinen, yli 500 tkm ajettu alaetutuki oli aivan loppu.
-
Tällä on ajettu 460tkm, joten tuskin täysin hukkaankaan menee jos alkuperäisen kumin vaihtaa uudempaan. Auto on joka tapauksessa menossa pajalla Ardic-huoltoon ensi viikolla, niin voisivat samalla vaihdella sopivan määrän noita moottorin tukikumeja.
Toimiiko sulla Jorma varmasti tuo alipainesysteemi tuossa etukumissa? Sen ilmeisesti pitäisi löysentää kumia matalilla kierroksilla.
-
Tällä on ajettu 460tkm, joten tuskin täysin hukkaankaan menee jos alkuperäisen kumin vaihtaa uudempaan. Auto on joka tapauksessa menossa pajalla Ardic-huoltoon ensi viikolla, niin voisivat samalla vaihdella sopivan määrän noita moottorin tukikumeja.
Toimiiko sulla Jorma varmasti tuo alipainesysteemi tuossa etukumissa? Sen ilmeisesti pitäisi löysentää kumia matalilla kierroksilla.
En ole noihin alipainekumeihin tehnyt muutoksia enkä tarkistanut niitä. Tuo vaihdettu tuki on siellä niiden lisäksi. Etsi vaikka sillä motonetin tuotenumerolla kuva. Linkki vie sivulle jossa on kaikki tuet ja voi valita tuon numeron.
-
Käytin auton Ardic-lämmittimen huollossa kokeneella Volvo-pajalla ja pyysin samalla tutkimaan tuota jyrinää. Eivät kummempaa löysää tukikumeissa huomanneet, ja sanoivat että on jopa aika vähäistä ääntä tämän ikäiseksi ja ajetuksi (460tkm) autoksi.
No, nyt tuli laitettua etuoviin erillissarjat, kun tässä ei ollut edes diskantteja tehtalla laitettu! Nyt kun on rokkivehkeet kunnossa, niin kummasti vaimeni tuö jyrinäkin. 8)