Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 18:12:49

Otsikko: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 18:12:49
En oo nyt ihan varma kuuluuko tää tänne vai korjaamo-osioon, mutta itse ajattelin näin lukon asennuksen kannalta ja eikös se ole viritystä? pahoittelen jos meni väärään.

Eli onko noita perän nopeusantureita, tai sitä kruunua josta anturi pyörimisnopeuden tunnistaa, olemassa erilaisia?
Jos on niin montaako mallia ja onko näissä jotain logiikkaa? Olikos 200-sarjassa nopeustieto laatikolta?
Jossain kuvassa muistan nähneeni hyvin tiheähampaisen kruunun jossain perässä, mutta en muista missä. Itselläni taas 700-sarjalaisesta puretussa perässä on melko harva.

Jos näitä on erilaisia niin onko ne vaihtokelpoisia keskenään? Ja onko kopassa oleva anturi aina sama, vai riippuuko minkälainen kruunu on tai onko abs jarrut tms eroja?

EDIT: Löysin juttua vanhalta foorumilta, että noita anturi-/hammaskehiä/kruunuja, miksi nyt haluaakin nimittää, on kahta eri mallia, 12 ja 48 hampaista :( Onkohan nuo sitten vaihtokelpoisia ja käykö lukottoman perän anturikehä lukolliseen?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2011, 18:24:52
Tuo abs juttu oli hyvä pointti. Muuten olisin sanonut varmana tietona, että 200- ja 700-sarjassa on harvempi 12 sakarainen, mutta 900-sarjassa tiheämpi 48 sakarainen. Se tiheämpi versio on aavistuksen halkaisijaltaan isompi, eikä näin passaa tavalliseen kitkalukkoon ilman jotain shimmirengasta. Olen miettinyt teoriatasolla, että sen 12 sakaraisen renkaan päälle voisi mennä sellainen tiheämpi, niin saisi 900-sarjan perään tavalisen lukon.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 18:48:19
Tuo abs juttu oli hyvä pointti. Muuten olisin sanonut varmana tietona, että 200- ja 700-sarjassa on harvempi 12 sakarainen, mutta 900-sarjassa tiheämpi 48 sakarainen. Se tiheämpi versio on aavistuksen halkaisijaltaan isompi, eikä näin passaa tavalliseen kitkalukkoon ilman jotain shimmirengasta. Olen miettinyt teoriatasolla, että sen 12 sakaraisen renkaan päälle voisi mennä sellainen tiheämpi, niin saisi 900-sarjan perään tavalisen lukon.

Kiitoksia  P>
Nyt löytyikin vielä t'mmönen teksti, ottoB kirjottamana vanhalta foorumilta:
niitä on 12 (vanha) 96 (vanha ABS) ja uudempi 48 hampainen. Taisi olla vm 90 kun vaihtu. 200-sarjassa myöhemmin.

Minä kun ajattelin että heitän tuon 700-sarjan kitkalukkoakselin vain tuohon -95 940:n alle ja se on siinä, mutta menee näköjään sovitteluksi :(
Mitenköhän tuohon onnistuisi hitsailla lisää sakaroita....  :idiot2:
EDIT: Ei taida pelkkä hitsailu riittää, koska jako ei menisi tasan. Eli pitäisi melkein tehdä uusi koko rinkula.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: järviin - 17.12.2011, 18:50:03
Vasemmalla 740 B230F -89
Oikealla 740 B230K -87
(http://img59.imageshack.us/img59/2504/img0527qn.jpg)
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2011, 19:24:18
Lukottoman anturikehä ei sovi lukolliseen ilman askartelua. Noista "järviinin" laittamista kuvista huomaa hyvin minkälainen on lukottomissa. Lukollisissa se on vaan sellainen tasainen rengas.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 19:47:00
Lukottoman anturikehä ei sovi lukolliseen ilman askartelua. Noista "järviinin" laittamista kuvista huomaa hyvin minkälainen on lukottomissa. Lukollisissa se on vaan sellainen tasainen rengas.

Ok, no sitten ei siis onnistu mulla laittaa tuosta 940 perästä anturikehää tuohon 700-sarjan perään, koska ysisatkussa ei ole mulla lukkoa. Jos ei se sitten ole totaalisen päreinä. Perkules.
Täytyy varmaan ruuvata tuosta yhdestä pihalla makaavasta 940:stä perä irti ja katsoa onko siellä jotain jota voisi hyödyntää.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Greycap - 17.12.2011, 19:52:03
Sanokaas muuten joku joka tietää tai jolla on edes vahva mutu, käykö 900-sarjan perästä (olikohan '95) otettu anturi suoraan '92 mallin 240:n perään? Kakkosnelosessa on jo ABS-mallin anturi vaikkei lukkiutumattomat jarrut olekaan mutta onko ne keskenään vaihtokelpoisia, sitä en tiedä. On tuossa vain mainitunlainen palikka jolla voisi yrittää korvata auton ilmeisesti toimimatonta.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 19:56:48
Mitä olette mieltä tästä?: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/speedohealer-40-universal/
Saisiko tuolla korjattua vääränlaisen anturikehän?

EDIT: Hätäilin taas. "korjausalue: -99,9%...+99,9% (tämä saattaa olla eri riippuen versiosta!)"

Jos oikein ymmärsin niin tuossa pitäisi korjausalue ulottua 300% asti että saisi korjattua?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 19:59:58
Toisesta topicista, JuhaU:n linkittämä kuva jossa näkyy minkälainen on lukkoperän 12 hampainen anturikehä:
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/valityssuhde_volvon_perassa.jpg?t=1277726848)
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kisko - 18.12.2011, 01:40:02
Se tiheämpi versio on aavistuksen halkaisijaltaan isompi, eikä näin passaa tavalliseen kitkalukkoon ilman jotain shimmirengasta. Olen miettinyt teoriatasolla, että sen 12 sakaraisen renkaan päälle voisi mennä sellainen tiheämpi, niin saisi 900-sarjan perään tavalisen lukon.
Let me introduce you, 48-sakarainen kehä tavallisessa kitkalukossa :D
Eikä ole mitään välissä, mulla oli tuo irroitettunakin kun rälläköin sen 12-sakaraiseksi.

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06935.jpg)
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kulmamies - 18.12.2011, 09:18:18
Let me introduce you, 48-sakarainen kehä tavallisessa kitkalukossa :D
Eikä ole mitään välissä, mulla oli tuo irroitettunakin kun rälläköin sen 12-sakaraiseksi.

(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06935.jpg)

Okei, eli tämäkin homma saadaan yhtä sekavaksi, mitä toisessa topikissa ison ja pikkuperän tunnistaminen :) Noita on siis kahdenlaisia, koska itse yritn laittaa 200:n lukkoperässä ollutta kehää 940:n heittolukon päälle ja se ei siihen mennyt. Lopulta myös katkoin noita sakaroita pois ja laitoin heittolukon 200:n perään. Sitten piti vielä laittaa prikka nopeusanturin alle, kun muuten se olisi ottanut kiinni siihen anturikehään.

Onkohan se kehän halkaisija sitten kiinni siitä, kun 900:ssa on se alumiininen peräkoppa? Vai onko niitä myös 200- tai 700-sarjassa?

Onko sulla Kisko tietoa tuon anturikehän alkuperästä? Jos on 900-sarjan heittolukosta, niin taidan vetää ranteet auki ;D
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: järviin - 18.12.2011, 09:43:43

Onkohan se kehän halkaisija sitten kiinni siitä, kun 900:ssa on se alumiininen peräkoppa? Vai onko niitä myös 200- tai 700-sarjassa.
700-sarjassa on peltikoppaa sekä alumiinikoppaa.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kisko - 18.12.2011, 13:27:47
Onko sulla Kisko tietoa tuon anturikehän alkuperästä? Jos on 900-sarjan heittolukosta, niin taidan vetää ranteet auki ;D
Ranteet jää tällä kertaa rauhaan, ei nimittäin ole mitään hajua. Ostin tuon lukon joskus vuosia sitten irtonaisena ja kehä oli siinä valmiiksi paikallaan.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Rusakko - 18.12.2011, 14:07:07
Onko sulla Kisko tietoa tuon anturikehän alkuperästä? Jos on 900-sarjan heittolukosta, niin taidan vetää ranteet auki ;D
Jätä ranteet rauhaan, mutta itseltä löytyy juurikin tuommoinen 1041 perän heittolukosta, joka soviteltu kakkosneloseen normi kitkalukkoon 12-"hampaisena"
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kulmamies - 18.12.2011, 17:58:21
Jätä ranteet rauhaan, mutta itseltä löytyy juurikin tuommoinen 1041 perän heittolukosta, joka soviteltu kakkosneloseen normi kitkalukkoon 12-"hampaisena"

Ja halkaisija oli sopiva? Mitäköhän mä olen tumpuloinut, kun en taatusti saanut sellaista sopimaan :idiot2:


Edit.
Minkälaisilla pulteilla se sun kitkalukon kuoret on koottu? Tuli mieleen, että vanhemmat lukot, joissa on tavallisella kuusiokannalla olevat pultit, ovat halkaisijaltaan isompia. Jos on kuusiokolopultit, niin lukon kuoretkin on anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Ja jos tämäkään teoria ei pidä paikkaansa, niin todellakin vedän ne ranteet auki :2funny:
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: KarstaMasa - 18.12.2011, 18:22:48
Kun mie asensin 240:een sähköistä mittaria niin kokeilin ensin alumiinikoppaa, jossa oli muovinen anturi, se oli peräisin varmaan jostain 940:stä. Sakaroita kehässä oli 12. Nopeusmittari ei värähtänytkään, piti vaihtaa normaali 240 peltikoppa jossa oli metallikuorinen anturi, alko pelittään! :)
Ongelma saattoi olla siinä että muovianturi jäi liian kauas eikä siitä ollut mahdollisuutta säätää välystä, toisaalta sähkökaaviossakin taisi olla eroja.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Rusakko - 18.12.2011, 20:36:04
Ja halkaisija oli sopiva? Mitäköhän mä olen tumpuloinut, kun en taatusti saanut sellaista sopimaan :idiot2:


Edit.
Minkälaisilla pulteilla se sun kitkalukon kuoret on koottu? Tuli mieleen, että vanhemmat lukot, joissa on tavallisella kuusiokannalla olevat pultit, ovat halkaisijaltaan isompia. Jos on kuusiokolopultit, niin lukon kuoretkin on anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Ja jos tämäkään teoria ei pidä paikkaansa, niin todellakin vedän ne ranteet auki :2funny:
Perskules.. Mikähän on kun en oo ottanu kuvia murikasta ollenkaan. Ei pysty muistamaan tähän hätään millä pulteilla oli. Mulla oli tuo murikka pöydällä levällään ku tarvi vaihtaa siihen pikkuperän planeettapyörä niin samalla väsäilin sitä anturirinkulaa. Mutta säästetään ne ranteet, että saadaan jatkossakin suomeen erikoisempia volvoja. Onhan tässä olemassa häviävän pieni mahdollisuus, että puhun paskaa ja muistan jotain väärin :D
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: J_Lanttola - 18.12.2011, 22:00:09
Minkälaisilla pulteilla se sun kitkalukon kuoret on koottu? Tuli mieleen, että vanhemmat lukot, joissa on tavallisella kuusiokannalla olevat pultit, ovat halkaisijaltaan isompia. Jos on kuusiokolopultit, niin lukon kuoretkin on anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Ja jos tämäkään teoria ei pidä paikkaansa, niin todellakin vedän ne ranteet auki :2funny:

Tämä mullakin tuli mieleen. Mulla on se 12 sakarainen kehä tuossa mun 700-s lukossa ja siinä on juurikin kuusiokolopultit ja anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Mitä noita kuvia nyt olen katsellut niin noissa ilmeisesti 200-sarjan lukoissahan monissa on ne kuusiokannat ja tasapaksut kuoret. Semmoseenhan se voisi tietysti mennäkin.
Mun nyt askarruttaa kyllä tää homma niin etten taida uskaltaa tuosta käyttiksestä ruuvata perää irti ennenkun saan tuohon lukolliseen perään jostain 48-sakaraisen anturikehän.
Eli täytyy ilmeisesti rassata tuosta toisesta volvosta perä irti ja katsoa mitä siellä on, tai sitten kokeilla hitsata tuohon 12 sakaraiseen päälle uudet peltisoirot ja yrittää saada jako tasaisesti. Sitten tietysti täytyy tarkistaa ettei ota anturiin kiinni. Tosin en tiedä pitääkö se anturi ottaa muutenkin tuosta 900-sarjan perästä?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Jaakko - 24.12.2011, 09:39:37
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/253509_10150227053697068_555917067_7218644_2107676_n.jpg)

Vasemmalla vanhanmallinen kuusiokantapultti kuori.

Oikealla uudemmanmallinen kuusiokolokantakuori jossa ohennus anturikehää varten. Anturikehä irroitettu.

Siirsin anturikehän oikeanpuoleisesta vasempaan. Kuorta sorvattiin ohuemmaksi, kiristin kuusiokannat "kuoren mukaiseksi" ja löin peräkopan anturin kiinnityspintaa ulospäin perän peltikopasta sopivalla hylsyllä ettei ota anturikehään kiinni.

--> Lukko asennettuna 1983 240 Turbon taka-akseliin. ( 1031 3.73 ). Löytyy kyhmy ja lovet tiivistepinnassa.

(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/270089_10150253346697068_555917067_7385553_5183616_n.jpg)


Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Lankku - 24.12.2011, 13:22:15
Siirsin anturikehän oikeanpuoleisesta vasempaan. Kuorta sorvattiin ohuemmaksi, kiristin kuusiokannat "kuoren mukaiseksi" ja löin peräkopan anturin kiinnityspintaa ulospäin perän peltikopasta sopivalla hylsyllä ettei ota anturikehään kiinni.
Omasta katkaisin vaan anturikehän yhdeltä kohtaa ja kiinnitin parilla hepillä lukkoon. Ei tarvinnu koneistella.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kulmamies - 30.01.2012, 08:23:16
Noista anturikehien kokoeroista kun oli juttua, niin nyt olisi tarkempaa tietoa. Eli 48 hampainen kehä on vajaan millin isompi, kuin 12 hampainen. Tällaista 48 hampaista asennettaessa tavalliseen kitkalukkoon tarvitaan siis jonkinlainen välikappale. Vaihtoehtona on myös se, että sekottaa lukon kuorien kiinnityspulttien järjestyksen. Kuoret on sorvattu aavistuksen pienemmäksi ja pultit ovat olleet silloin paikallaan, niin niistäkin on lähtenyt pieni siivu pois. Nyt kun sekottaa pultit uuteen järjestykseen, niin pulttien reunat tulevat hieman lukon pinnan yli ja tämä riittää siihen, että hieman isompi 48 hampainen kehä on suht tiukka paikalleen. Kiinnityksen voi varmistaa vaikka parilla hitsiheftillä.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Denso - 25.03.2013, 17:53:18
Onkohan noissa 1030 ja 1031. sama "kurpitsa"? pitäs saaha tuo anturikehä toiseen autoon.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Kulmamies - 26.03.2013, 20:12:44
Onkohan noissa 1030 ja 1031. sama "kurpitsa"? pitäs saaha tuo anturikehä toiseen autoon.

On. Vuosimalli- ja automallikohtaisia eroja on, mutta ison- ja pikkuperän välillä eroa ei ole.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Denso - 26.03.2013, 21:41:28
On. Vuosimalli- ja automallikohtaisia eroja on, mutta ison- ja pikkuperän välillä eroa ei ole.
Kiitän, eli vaihan vaa anturikehällisen kurpitsan toho nykysee perää.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: T-gul - 28.02.2015, 17:03:56

Kaivelin tällaisen valmiin topikin ja jatkan tästä..

Ongelma: Asensin -92 mallisen 240 ABS perän (alumiinikopalla ja muovisella nopeusanturilla) ja samasta autosta on nyt myös nopeusmittari. Johtosarja on -90 mallisesta ja autossa ei siis ole ABS:ää.

Nopeusmittaria en saa toimimaan sitten millään. Kokeilin jo toisella identtisellä (K24364) mittarilla ja ei toimi. Kun laittaa vanhemman sähkömittarin niin mittari toimii, tosin tyhjäkäynnillä mennään jo n. 80 km/h.
Eli signaali tulee ja ilmeisesti perässä on se 48 sakarainen anturikehä. Näin muistelisin kun perä auki oli.

Sen verran tusannut aikaa vianetsintään, että ratkaisu pitäisi löytää. Olisiko ratkaisu harventaa 48 ->12 sakaraan ja laittaa vanhempi sähkömittari?

Tietääkö joku näiden antureiden ohmilukuja? Mulla on kaksi erilaista alukoppaan kuuluvaan anturia ja niiden lukemat 0,80 K ohm ja 1,25 K ohm.

Kun mittaa peltikoppaanturin niin se on 2,9 K ohm. Onko näillä merkitystä?

   
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Greycap - 28.02.2015, 17:23:41
Voin vahvistaa että '92 240:ssä on tiheä anturikehä, itsellä samanlainen. Minulla on myöskin sama vika eli mittari ei inahdakaan mutta syy on paljon yksinkertaisempi, kuollut mittari... ja kun tuo K24364 ei ihan sieltä yleisimmästä päästä ole niin korjaus on vähän jäänyt.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: T-gul - 01.03.2015, 15:42:18

Ratkesi tuo ongelmakin. Nopeusmittarille tuleva liitin ja siinä olevat anturin johdot ovat eri järjestyksessä ABS vs. normijarruilla olevassa autossa. Tai syy lienee tuossa mittaristossa, joka on spesiaali nimenomaan ABS autoon. Joka tapauksessa johan toimi kun vaihtoi johtojen paikat.

Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: pete881 - 11.06.2015, 16:34:50
Vaihdoin 740:n 1031 taka-akseliin 1041 akselista sisuskalut. Tossa 1031 murikassa oli koneistettu tuo anturikehä. Tossa 940:n 1041 murikassa oli tiheähampainen peltikehä. Nyt siis peltikehä paikallaan ja sama anturi ku aina ennenki. Nopeusmittari näyttää nopeuden mutta hyppii kokoajan. Toimiiko jos hommaan 940:n anturin, vai mikähän tässä meni pieleen?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: bolinder - 11.06.2015, 16:55:03
Mulla tekee niin että mittari "jää pois"  eli näyttää oikein siihen 110km/h asti sitten sen jälkeen tippuu siihen 70-80Kmh vaikka kierrokset nousee ( perä ilmassa koitin) anturi liian kaukana vai  ???

Auto 940 -95 kitkalukko asenettu mutta koppa ja kehä vakio
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: pete881 - 11.06.2015, 21:30:36
Auto oli parkissa vähän aikaa ja seuraavan kerran ku lähdin liikeelle nopeusmittari toimi ihan oikein ja toiminut koko illan. :idiot2:
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Keppi - 16.06.2016, 21:10:32
Nostellaas.. Osaako joku sanoa kumpi kehä pitäisi olla tiilikeula vm. 89 740 B230F (ei abseja), 12 hampainen vai 48 hampainen? Joku edellinen omistaja asentanut G80 lukon ilman anturikehää. Vihdoin sain aikaiseksi hitsata erään foorumilaisen tekemän 12 hampaisen kehän paikalleen. Mittari näyttää nyt noin 150km\h vauhdissa 50km\h. Eli aivan liian vähän. Vika voi tiestysti muuallakin olla, tuli mieleen vaan että pitäisikö olla tiheämpi kehä? Positiivista että sai mittarin edes liikkumaan vähän...
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Lankku - 16.06.2016, 21:48:02
-89 alkaen on tiheä anturikehä 740:ssä. Jo mittarivirhekin sen kertoo, että hampaita on liian vähän.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Keppi - 16.06.2016, 22:06:51
Kiitoksia. Täytyy tilata tiheämpi
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: jepe95 - 23.06.2016, 00:17:55

(https://s31.postimg.org/dmgc3z7p3/20160622_201339.jpg) (https://postimg.org/image/dmgc3z7p3/)       elikkä tuollainen perä on tulossa volvo 940 vm 97 akseliin kiinni ja autossa oli ennen g80 lukko tiheällä kehällä niin mitä käytännössä teen tuon perän kanssa että saan taas nopeuden oikeaksi?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: vippe - 23.06.2016, 10:55:46
(https://s31.postimg.org/dmgc3z7p3/20160622_201339.jpg) (https://postimg.org/image/dmgc3z7p3/)       elikkä tuollainen perä on tulossa volvo 940 vm 97 akseliin kiinni ja autossa oli ennen g80 lukko tiheällä kehällä niin mitä käytännössä teen tuon perän kanssa että saan taas nopeuden oikeaksi?

hommaa jostain tiheän kehän tuon harvan tilalle, taitaa olla helpoin vaihtoehto, lähtee meisselillä kampeamalla. tai jos tuota ei olisi niin koko murikan hommaisi jo valmiiksi sillä tiheällä kehällä.

toinen sitten on työläämpi eli lisätä tuohon harvaan noita puolia että tulee tiheäkehäinen...
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: jepe95 - 23.06.2016, 12:32:52
No mulla löytyis semmonen tiheämpi kehä mutta jos laitan sen ton päälle niin saako se väärää tieyoa sitten?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: vippe - 24.06.2016, 14:18:20
eli meinaatko että tuon harvan päälle laittaa tihean kehän?
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: Keppi - 24.06.2016, 18:39:38
Onhan niitä laitettu? Jossain täällä foorumilla nähnyt kuvan..
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: razori - 08.07.2016, 15:11:56
No mulla löytyis semmonen tiheämpi kehä mutta jos laitan sen ton päälle niin saako se väärää tieyoa sitten?

Elä rupia hajottamaan paikkoja. Ensinnäkään et saa ilman väkivaltaa kahta kehää päällekkäin, ovat sen verran nafteja jo ennestäänkin murikkaan nähden ja toiseksi vaikka saisit kehät päällekkäin ja romut kasaan niin hajotat nopeusanturin, koska anturin etäisyys kehään on jossakin luokkaa 0.5-2mm välillä.
Otsikko: Vs: Perän nopeusanturit
Kirjoitti: jepe95 - 08.07.2016, 18:03:28
Itseasiassa laitoin harvan kehän päälle sen tihemmän enkä edes hepannut kiinni kun oli jämpti ja hyvin toimii nopeus mittari eikä ottanut anturiin kiinni