Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: miolka - 17.12.2011, 18:40:42
-
Miten ko homma tehdään? ja mitä maksaa orkkis bi xenon polttimot?
-
Kun olet esim. vas.umpion irroittanut ja tuonut keittiön pöydälle, otat takakannen irti, niin näkyy tältä:
(ei kääntyvät)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/bi-xenon%20varjostin/P2090001.jpg)
Sitten irrotat paksun, mustan johdon vasemmalla näkyvän D1S-polttimon kannasta (sytytin), avaat teräslankaisen lukitushäkkyrän ja nostat polttimon pois, näkymä tällöin:
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/bi-xenon%20varjostin/P2090002.jpg)
Laita polttimo paikalleen, menee oikein vain yhdessä asennossa kannan koloihin, lukituslanka kiinni, musta johto myös ja takakansi. Sitten takaisin autoon.
Lisäksi jos ajat maanteillä, vaihda myös apupitkien H7:t parempiin/kirkkaampiin.
Vältä halpoja kiinan ihmeitä, Philips tai Osram ok., 100-120€ taitaa maksaa pari.
-
Kiitoksia oli yksiselitteisesti kerrottu! avasin ohjekirjan niin sielläkin oli irroitus selostettu. Suuri Kiitos!!
-
Juu näinhän se meni polttimona D1S. vaihtoo meni aikaa ehkä kymmenen minuuttia. Vaihdoin kummatkin. Philipsin polttimot oli 120€ pari.
-
Tuoko kääntyvät valot tähän jotain lisähaastetta?
-
Tuoko kääntyvät valot tähän jotain lisähaastetta?
Tuskin, mutta kun kuvat ei ole kääntyvistä valoista ja halusin eksaktia (sivistyssanako? ::) ) tietoa tapani mukaan :2funny: jakaa, niin siksi kirjoitin maagiset sanat "ei kääntyvät".
-
Kiitoksia hyvistä ja varsin selkeistä toimintaohjeista.
-
XC60:n Kääntyvissä pitää pyöräyttää muovisia vipuja, jotta polttimoa kiinni pitävät "nipukat" vapautuu.. muuten vaihto on yhtä helppoa.
-
Tänään vaihdoin itsekin xenonit V70:een. 59€ per kpl ja Philipsin valmistamat. Oli kyllä kerrankin todella helpoksi tehty homma. Kaksi rautaa irti ja umpio tuli ulos. Ainoa haaste oli jumittuneet sähköliittimet. Pihdeillä nitkuttelin ne irti ja takaisin laittaessa pistin silikonispraytä hieman.
Vaihdon yhteydessä kiillottelin vielä umpioita. 1200:llä vesihiomapaperilla ensin, sitten Glymin hiomatahnalla ja lopuksi kliinerivahalla. Ei tullut vielä ihan parasta A-luokkaa, mutta kokeilen uudestana sitten kun on kelit plussan puolella. 193tkm ajetut umpiot, joten niissä on kyllä kiveniskemää ym. aika reippaasti.
-
Aihetta hieman sivuten, osaako kukaan arvioida mahtuisiko tuonne umpion sisään tarvikexenon ballasteineen/piuhoineen? Eipä tarvitsisi nimittäin tällöin kairata ylimääräisiä reikiä takakanteen. Ajattelin nimittäin korvata H7 pitkät paremmilla valoilla. Mikäli joku on vastaavan päivityksen tehnyt, niin vinkkiä vaan tännepäin millaisilla palikoilla olet saanut homman toimimaan.
-
Aihetta hieman sivuten, osaako kukaan arvioida mahtuisiko tuonne umpion sisään tarvikexenon ballasteineen/piuhoineen? Eipä tarvitsisi nimittäin tällöin kairata ylimääräisiä reikiä takakanteen. Ajattelin nimittäin korvata H7 pitkät paremmilla valoilla. Mikäli joku on vastaavan päivityksen tehnyt, niin vinkkiä vaan tännepäin millaisilla palikoilla olet saanut homman toimimaan.
Samu rai -niminen käyttä johonkin topicciin laittoi ruotsalaisen foorumin linkin, jossa oli juttua että uudemmissa Volvoissa xenonsarjat olisi aiheuttanut jotain häikkää. Pitäisi releillä tuoda virta xenonsarjalle ettei mene mitään rikki.
-
Mulla on ollut 60tkm kiinni Cobran canbus sarja alkuperäisten xenonien kaverina. Mitään ongelmaa ei ole ollut. Ballastit on kyllä umpion ulkopuolella.
-
Tuossa tuo linkki , jos vaan svärjesprook taipuu:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=78083&sid=d8b23228631a72edcca4df19bcbcb91d
-
Tuossa tuo linkki , jos vaan svärjesprook taipuu:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=78083&sid=d8b23228631a72edcca4df19bcbcb91d
Joo o, ei kyllä taivu. Pitää koittaa jollain kääntäjällä tavata tuota.
Mulla on ollut 60tkm kiinni Cobran canbus sarja alkuperäisten xenonien kaverina. Mitään ongelmaa ei ole ollut. Ballastit on kyllä umpion ulkopuolella.
Tämä luo toisaalta toivoa, että valot voisi saada toimimaan myös ilman ylimääräistä säätöä?
-
Mulla on ollut 60tkm kiinni Cobran canbus sarja alkuperäisten xenonien kaverina. Mitään ongelmaa ei ole ollut. Ballastit on kyllä umpion ulkopuolella.
Tuon ruotsalaislinkin tarinassa on esimerkiksi kuvailtu xenonien ballastien tuottamaa häiriötä takaisinpäin. Samoin siinä mainitaan suurehko virrankulutus sytytyshetkellä.
Ballasti sisältää hakkurivirtalähteen, joka tekee xenonpolttimolle noin 85voltin kanttiaaltoa muutaman sadan kilohertsin taajuudella. Ballastin laadusta riippuu paljonko syöttölinjaan tulee "rippeliä" eli jänniteheittoa siihen normaalin jännitteen päälle. Voi arvata että halpa tarvikexenonsarja tuottaa häiriötä enemmän. Kaukovalojohdot tulevat CEM:sta, joten nuo saattavat häiritä cem:n toimintaa.
Akku on hyvä suodatus häiriöille ja sentakia normaali lisävaloreleet akusta pitkille poistavat tuon jännitehäiriöongelman. Toinen ongelma tulee kun pitkille on virrankulutuksena vain releiden käämit ja bixenonin solenoidi. Ilman riittävää kuormaa pitkät sammuvat pienellä viiveellä. Lisäkuorma poistaa ongelman. Laadukas xenonsarja saattaa toimia? Itse laittaisin apureleet akusta ja riittävän kuorman.
-
Kai noihin tarvikevaloihin voisi myös laittaa kondensaattorit polttimoiden lähelle häiriöitä suodattamaan? Akku ei käsittääkseni ole kovin nopea jännitteen antaja, vaikka en mitään taajuuksia nyt tässä vaiheessa joulua enää muistakaan.
Vaan kestääkö lisäxenonit kovin kauaa? Nuohan syttyvät ja sammuvat normaalissa maantieajossa melkein jatkuvasti. Ellei sitten satu olemaan ainoa auto Kautokeinolla.
-
Ballasti sisältää hakkurivirtalähteen, joka tekee xenonpolttimolle noin 85voltin kanttiaaltoa muutaman sadan kilohertsin taajuudella. Ballastin laadusta riippuu paljonko syöttölinjaan tulee "rippeliä" eli jänniteheittoa siihen normaalin jännitteen päälle. Voi arvata että halpa tarvikexenonsarja tuottaa häiriötä enemmän. Kaukovalojohdot tulevat CEM:sta, joten nuo saattavat häiritä cem:n toimintaa.
Okei, poikkeaako tämä uusikorinen edellisestä mallisarjasta juuri tuon pitkien valojen suoranaisen CEM-yhteyden osalta vai ei? Minulla oli nimittäin aikoinaan -02 V70 II xenonit lyhyissä ja pitkissä ilman relesarjaa eikä mitään ongelmaa tällöin ollut. Ballastit hakkasi häiriötä varmasti reilusti, koska tarvikemallin purkkeja oli yht. 4 kpl keulalla.
-
Itselläni oli edellisessä kulkineessa (s80 2005) bi xsenonien apu pitkissä 50w tarvike xsenon sarja. Valotehoa oli riittävästi ja toimikin muuten hyvin mutta joskus kun liikkelle lähdettäessä ekaa kertaa vaihtoi pitkille bixsenonit kääntyivät näyttämään ihan alas. Häiriö poistui kun käytti takaisin lyhyillä valoilla, sen jälkeen toimi taas moitteetta. Eikä antanut mitään vikailmoitustakaan polttimoista. varmaan tuo 50w on riittävä kuorma.
-
Itselläni oli edellisessä kulkineessa (s80 2005) bi xsenonien apu pitkissä 50w tarvike xsenon sarja. Valotehoa oli riittävästi ja toimikin muuten hyvin mutta joskus kun liikkelle lähdettäessä ekaa kertaa vaihtoi pitkille bixsenonit kääntyivät näyttämään ihan alas. Häiriö poistui kun käytti takaisin lyhyillä valoilla, sen jälkeen toimi taas moitteetta. Eikä antanut mitään vikailmoitustakaan polttimoista. varmaan tuo 50w on riittävä kuorma.
Itsellä on tehnyt samaa tuossa S60:ssä 35w sarjalla. Siinä tulee näyttöön lukemaan valovika ilmoitus, mutta häviää kun käyttää lyhyillä valoilla.