Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 13.10.2022, 21:08:38
-
Kylmänä starttaamisen jälkeen kuuluu moottorista räpätystä joka loppuu hieman startin jälkeen. Videolla ääni kuuluu hyvin. Mikä tuo voisi olla? Auto on säännöllisesti huollettu Bilialla ja moottori kuulostaa siistiltä ja kiihtyy hyvin.
https://youtu.be/iZOIKWUCxBQ
-
Laturin vapaakytkintä veikkaisin.
Kannattaa vaihdatuttaa pikaseen, ettei apulaitehihna hyppää katketessa jakohihnan väliin. Ilmeisesti ei niin yleistä bensamalleissa, mutta niissäkin niin käynyt.
-
Enpäs ole koskaan aiemmin kuullut laturin vapaakytkimestä. Mielestäni mukana voisi olla juurikin laturin hihnan vinkumista joten sekin viittaisi laturiin.
Näköjään dieselkoneessa voi apulaitehihna mennä nokkahihnan väliin ja siihen on olemassa suojarautoja. Mutta päteekö sama myös bensamoottoreissa?
-
Bensakoneissa sellanen rautakaari siinä alhaalla on parilla pultilla kiinni.
Laakeriäänihän tuo lienee ja kuuluu kovempaa startin jälkeen kun vaatii laturiltakin enemmän käynnistyttyään.
Veikkailen myös laturin hihnapyörän vapaakytkintä.
Niitä saa erikseen, on vain joskus melko työläs vaihtaa, ei avaimessa torque riitä.
Jos on jo maileja takana vaihtaisin koko laturin, jos vähän ajettu niin hihnapyörän vaihtoon.
Jos ei itse vaihda niin vie pajalle laturin ja käskee vaihtamaan niin pääsee halvemmalla. Ehkä. :2funny:
-
Tuosta en osaa sanoa, että saako tuohon bensakoneeseen samanlaista suojarautaa, kun dieselkoneeseen.
Samalla kun vaihdat/vaihdatutat vapaapyörän tai laturin, niin hihna kannattaa minimissään myös uusia.
Alta löytyykin hyvä pätkä, kun joku Ruotsalainen koittaa paikantaa vastaavanlaista äänenlähdettä. Sopivasti hihna katkeaa videon aikana ja menee jakohihnan väliin :2funny:
https://youtu.be/izXrDh4xY-E
-
Eiköhän hihna ole vaihdettu kun Bilialla aina huollettu ja 200 000 km. Kävin kuuntelemassa kun vaimo starttasi ja mielestäni se ääni kuiluu taaempaa eikä itse laturista. Tuossa kuva ja varmaan siinä se kytkin on kun näyttää tuolta.
(https://i.ibb.co/FxP1VfN/54-DFE415-3-FE0-4113-8-EBD-719254-B79-CE8.jpg) (https://ibb.co/FxP1VfN)
-
Entäs Vibration Damper? Samalla voisi selvitä rattiin tuntuva tärinä moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Toisaalta jos siinä olisi vika niin luulisi tärinän pahenevan kierrosten mukaan ja nyt se ei sitä tee vaan tärinä häviää kierrosten kasvaessa. Jos ääni tulisi kiristysrullasta (missä kiinni kiintari) niin olisi ainakin minulle kovin outo ääri rullalle.
Klikkaa kuva suuremmaksi.
(https://i.ibb.co/4WZwMv8/vibration-damper.png) (https://ibb.co/4WZwMv8)
-
Ai niin, koneen tyyppi on B5254T(11) eli viisipyttyinen bensakone turbolla.
-
Jos se ääni taaempaa kuuluu niin en paljoo ajelis. Itse en uskaltais ennenkuin kopan kansi pois ja pääsis enshätään vaikka käsin kokeileen rullia
Vähän huonoohan se on remmi paikallaan mutta voi tuntua tai näkyä jotain outoa.
Jakoremmin ohjain tai kiristysrulla voi olla menossa. Miksei vesipumppukin?
Kyllä se voi olla apulaiteremmin kiristäjäkin. Olis halpa ja helpoin vaihtaa.
Kirskuuhan sekin jos laakeri kuiva ja loppu.
Kannattais noi kyllä nyt tarkistaa! Voi tulla muuten työlästä ja kallista.
-
Jako- ja apulaitehihnat vaihdettu 24000 km ja puolitoista vuotta sitten Bilialla joten tuskinpa niissä ongelmia on. Rullien en ole koskaan 55 vuoden autonroplausurani aikana kuullut tuolla tavalla ääntävän.
-
Heti kun löydän laakeristetoskooppini niin täytyy käydä kuuntelemassa. Minulla on myös lämpökamera jolla olen etsinyt vikoja elektroniikasta ja sama väline on erinomainen työkalu auton moottorissakin. Onneksi ajan hyvin vähän joten sen puoleen.
-
Kävin Youtubessa kuuntelemassa viallisen laturin vapaakytkimen ääntä ja se oli kyllä just samalainen kuin tässäkin. Vika lienee aivan aluillaan koska häviää hetken kuluttua vielä korkeamman kierrosluvun aikana ennen kuin rundit putoavat tyhjäkäynnille, eikä lisälaitehihna väpätä lainkaan.
-
Kyllä tuo vapaakytkimeltä hyvinkin vaikuttaa. Noita nyt vaihdellut taas useampia, vaihdossa saa varautua että kytkin istuu kovinkin kiinni laturissa. Suosiolla laturi irti ja penkkiin kiinni, paineilmapyssyä ja jatkovartta yleensä tarvitaan.
-
Sanoit että ääni kuuluu taaempaa, siksi varoittelin. Onpahan sanottu.
Kyllähän se stetoskoopilla löytyy vaikka olis mikä rulla.
Mulla on yks inan rulla leikannut kiinni alle 30 tuhannen, ei kuulunut ääniä kun auto piti muuten niin kovaa mekkalaa. ;D
Kuminkäry onneksi johdatti ajoissa jäljille kun nuuhki jakopäätä. (lempiharrastus :2funny:)
-
Löytyi vielä video omasta vikaantuneesta laturin vapaakytkimestä. Autolla oli ajettu 210tkm, kun ääni alkoi kuulumaan. Omastani tuo vapaapyörä ei irronnut, vaan koko laturi meni uusiksi
https://youtu.be/SpKa-IqBYII
-
Nyt kuuntelin eikä se ääni laturista tule vaan lähinnä koneen takaa (eli sivusta). Täytyy irrottaa suojamuovi ja vähän kattella.
-
Ota apulaitehihna pois ja laita auto käyntiin. Mikäli ääni vieläkin kuuluu ilman hihnaa, niin jatka selvitystöitä.
-
Pakosarjan tiiviste?
-
Tai vesipumppu tai kiristinrulla tai.. :buck2:
-
Bensaturboissa(vitoset) pakosarjan löystyminen jakopään puolelta on suht yleistä ja siltä tuo kuulostaa. Imuputken ja pakosarjan lämpöpellin irrottamalla saa kokeiltua ja hyvä se on kiristää. Ajoissa tehtynä voi selvitä ilman pakosarjantiivisteen vaihtoa, tuolla tavalla vislaava voi olla siinä rajoilla. Vislaus tulee siitä kun kaasu virtaa monikerroksisen peltitiivisteen läpi/ohi.
Joissain pidempään vuotavana ajetuissa on reunimmainen mutteri pinnapultteineen tippunut jo pois.
-
Vapaakytkimen kunnon näkee myös hihnan kulusta. Ehjällä kytkimellä hihna kulkee eleettömästi. Kun kytkin alkaa takerrella, hihna alkaa väpättämään.
-
Kuuntelin ihan tosissaan videoo ja kallistun myös pakotiivisteeseen.
Ens vislaa sit muuttuu yhden pytyn ääneks ja sit vaimenee kun lämpö tekee tehtävänsä.
-
Haluaisiko joku arvailla mistä tämä räminä on lähtöisin? Siinä 1000 rpm kohdilla kuuluu tuollainen resonoiva ronklotus joka tuntuisi paikallistuvan jonnekin laturin tienoille. Tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla ei mitään poikkeavaa. Kone on 5-pyttyinen 2.0 D4
https://vimeo.com/765492867
-
Kuulostaa kyllä samankaltaiselta kun oma tovi sitten ja korjaantui laturin vapaakytkimen vaihdolla, laakeri loppu.
Itsellä ääni kuului kun auto oli paikallaan D- tai R-vaihde silmässä ja jarru pohjassa sekä kiihdytyksen alussa.
-
Vapaakytkinhän se oli. Kilometrejä oli takana 170t
-
Näinpähän jo aiemmin ehdotin, noita nyt on kuitenkin sen verran monta vaihtaneena että voi sanoa kokemuksesta jo melkein tuon. Harvemmin noissa muuta on , kiristin rullan laakerit toinen mitkä monesti ujeltaa.
Hyvä että tuli kuntoon :)