Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Gallonna - 19.10.2022, 16:40:04
-
V50 D2 vm 2011, ajettu 180tkm.
Välillä vetää normaalisti ja välillä huonommin koko kierrosalueella.
Vaihdettu map anturi, maf menossa vaihtoon kun saapuu. Vikakoodeja antaa suuttimista, joka suuttimesta learning at max treshold koodi. Suuttimista on valittanut jo pitkään ennen kuin tehottomuutta on edes ilmennyt. Kulutus ehkä omasta mielestä hieman korkean puoleinen, 5.7 näyttää ajotietokone. Ajo lähinnä matka ajoa @110kmh.
Koitettu vidalla vähän katsella livedataa eikä löydetty ajaessa ainakaan mitään anturiarvoa joka olisi ollut pielessä.
Mistähän vikaa kannattaisi lähteä jälestämään?
-
Suuttimia lähtisin ihmettelemään
-
Voiko tosiaan olla että kaikki suuttimet hajalla? Tänään ajelin muutaman kymmenen kilsaa ja auto toimi normaalisti. Suuttimet taitaa olla sen 250e/kpl+vaihtotyö? Täytyy miettiä onko järkevää alkaa niitä vaihtamaan vai vaihtaako koko kulkineen :D
-
Tässä ainakin koodit poistunut suuttimia vaihtamalla.
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=304450
Kannattaa silti tutkia lisää eikä vaihtaa kaikkia suuttimia heti...
-
Jotenkin toi välillä tehottomuus voisi kuullostaa, että onko mahdollista, ettei auto kerkee tekemään DPF polttoa loppuun saakka ja siitä toi kulutuksen nousu?
Kerta Vida käytettävissä, niin onko poistettu vikakoodit kokonaan pois xml tai joku vastaava, mikä näyttää aiemmat koodit kanssa? Jos suuttimissa/suuttimessa ollut joku hetkellinen vika ja siksi jäänyt vika kummittelemaan.
Omassa D2:ssa kun suutin hajosi, niin käynti meni todella raskaaksi. Yksi kerrallaan suuttimien johtoa käyttää irti auton käydessä tyhjäkäyntiä, niin sillä saisi ainakin paikallistettua suuttimen missä on vikaa.
-
Kerta Vida käytettävissä, niin onko poistettu vikakoodit kokonaan pois xml tai joku vastaava, mikä näyttää aiemmat koodit kanssa?
Niin joo tämä tietty, onko ne uusia koodeja ja tuleeko takaisin nollauksen jälkeen?
-
Niin joo tämä tietty, onko ne uusia koodeja ja tuleeko takaisin nollauksen jälkeen?
Nollasin eilen koodit taas pois, viikonlopun ajojen jälkeen varmaan tulee takaisin jos tullakseen. Muistaakseni kaikki noista koodeista ei ainakaan olleet punasella vidan liikennevalojen mukaan, kyllä varmaan oli joitakin jotka ei ollu aktiivisena. Noh, se selviää viikonlopun 300km ajon jälkeen ::)
-
Noniin, nyt maffi vaihdettu ja pikku koeajo heitetty. Vähän tuntui ehkä noin yleisesti maffin vaihto auttavan ainakin lyhyen lenkin perusteella.
Vikakoodit vilkaisin lopuksi niin 3. suuttimesta tullut learning at max limit koodi taas mutta ainakaan vielä ei muista suuttimista.
Nyt auto toiminut viikon verran ainakin aikalailla moitteettomasti, pahimmillaan kun vika oli niin vaihdon jälkee oikein töksähti ku ei ollut ollenkaan vetoa, ja 2. Vaihteella pariin kertaan ryömittäessä valoissa alkoi ihan kunnolla rykimään ja nykimään kunnes painoi kytkimen pohjaan. Map-anturi on kyllä vaihdettu noiden pahimpien aikojen jälkeen.
-
Vika vaikuttaisi olleen maffissa, tehot ja alaväännöt palautui normaaliksi eikä suuttimista ole ainakaan vielä tullut koodeja.