Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JoniM - 19.10.2022, 20:18:25
-
Volvollani on CO koholla ja paljon jo koitettu korjata. Katti ja lambda, huohotin, imusarjan tiiviste ja tulpat uusittu. Letkut ja klemmarit tutkittu. Mitattiin bensanpaine tänään ja oli tyhjäkäynnillä 3,8 bar. Onko se ihan oikeanlainen? Tässä vanhemman mallinen bensanpaineensäädin. Ei siis sähköistä anturia.
-
Aika normaalia.
Lambda, mikä lambda vai molemmat vaihdettu ja minkälaiset, siis lähinnä merkki?
Ilmanputsari?
Paljonko se co on?
Koodit luettu, mitään muistissa?
-
Suuttimien kärjet ei saa vuotaa yhtään, eli laskea ylimääräistä bensaa.
Selvitys tapahtuu vetämällä suutintukki suuttimineen irti imusarjasta, syttyvirta päällä eli tukissa paineet. Siis niin että näkee suuttimien kärjet hyvin osoittaen ylöspäin. Sitten paineilmalla pöhäyttää suuttimien päät puhtaaksi ettei niissä sillä hetkellä ole mitään epämääräistä nähtävissä. Sen jälkeen tarkkaillaan rupeaako suuttimien päät "hikoilemaan" eli vuotamaan. Tarkkailuaika puolisen tuntia. Tuona aikana ei saa yhtään mehiä tai suutin vaihtoon.
Tämä oli yleinen vika Vw BSE-koneessa.
-
Aika normaalia.
Lambda, mikä lambda vai molemmat vaihdettu ja minkälaiset, siis lähinnä merkki?
Ilmanputsari?
Paljonko se co on?
Ei anna mitään koodia mistään.
Koodit luettu, mitään muistissa?
Etummainen Lambda-anturi vaihdettu oikeanlaiseen Boschin anturiin. Ilmanputsari on just huollettu BSR:n kartio. Kierroksilla CO huitelee 0,45 alimmillaan. HC tippuu 20:een.
Ei anna mitään koodia mistään.
Tarkoititko normaalilla, että bensanpaine normaali?
-
Tarkoititko normaalilla, että bensanpaine normaali?
Juu.
Antasko takalambaada vähän väärää tietoa niin ei osaa säätää sen takia?
Tai sitten imm likaantunut kartion takia.
Noi kartiot on kyllä ihan ... Ottaa vielä konehuoneesta lämmintä.
Äänen takia kai niitä pannaan, ei ne menoo paranna.
Parhaan tuloksen saa kun ottaa pihalta ilman mitään suodatinta mutta se ei kai oo katuautossa järkevää.
Mikä mirri?
-
Juu.
Antasko takalambaada vähän väärää tietoa niin ei osaa säätää sen takia?
Tai sitten imm likaantunut kartion takia.
Noi kartiot on kyllä ihan ... Ottaa vielä konehuoneesta lämmintä.
Äänen takia kai niitä pannaan, ei ne menoo paranna.
Parhaan tuloksen saa kun ottaa pihalta ilman mitään suodatinta mutta se ei kai oo katuautossa järkevää.
Mikä mirri?
Tänään vaihdetaan maf, jos auttaisi. Takalambdan mukaan ei ecun tietääkseni pitäisi muuttaa säätöjä. Testerillä lambda-arvot kunnossa.
Turbona vakio 16T.
-
Noista bensanpaineista. Olen kuullut, että esim. 1996-2004 pikkuvolvoissa S/V40 bensanpaineet pitäisi olla imusarjan paine plus 3 bar. Eli tyhjäkäynnillä noin 2,3bar. Onkohan niin ettei tähän isoon T5 Volvoon päde sama?
-
Mirrillä tarkotin että mikä katti? Siis katalysaattori... ELK
Mulla sellanen käsitys että takalambdakin vaikuttaa hivenen seoksen säätöön :idiot2:
Jos arvot kuitenkin kunnossa niin...
Bensanpaineesta pysyn kannassani kun en muutakaan tiedä. :)
Veikkaus että katti ei riitä, arvot sen verran hyvät että ei vikavaloa sytytä.
Mulla oli co semmosen 0.8 niin valo sytty 30-70 km välein, uus katti niin co 0.00.
-
Mirrillä tarkotin että mikä katti? Siis katalysaattori... ELK
Mulla sellanen käsitys että takalambdakin vaikuttaa hivenen seoksen säätöön :idiot2:
Jos arvot kuitenkin kunnossa niin...
Bensanpaineesta pysyn kannassani kun en muutakaan tiedä. :)
Veikkaus että katti ei riitä, arvot sen verran hyvät että ei vikavaloa sytytä.
Mulla oli co semmosen 0.8 niin valo sytty 30-70 km välein, uus katti niin co 0.00.
Niin juu "mirri". Taisin olla vähän unenpöppörössä, kun luin. ::) Tässä on nyt niin, että autossa on BSR Stage3 -setti. Ohjelma ja koko putkisto. Laitettu noin seitsemän vuotta sitten. Viimeiset kaksi kertaa joutunut huudattamaan katsastuksessa pitkään 4000 rpm, että co on just ja just tippunut sallittuun 0,2:een. Nyt ei enää tippunut n. 0,6 alle. Oletus oli, että katti tiensä päässä sekä ehkä jostain syystä rikkaalla. Vaihdettiin samankokoinen e-hyväksytty tarvikekatti, jonka pitäisi riittää 4 litran moottoriin asti. Tämän uuden katin ja lambdan kanssa vika ei poistunut. Samat arvot. Ja monesta suusta sanottu, että käy rikkaalla. Eilen autoa tutkinut sanoi, että maf-arvo hakee vähän koko ajan ja auton tyhjäkäynnistäkin hän huomasi ihan pientä hakemista. Katsoo tänään auttaako uusi maf sitten.
Minkälaisen katin sinä vaihdoit paikalleen? Volvon alkuperäisen?
-
Mulla oli tuo ensin
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/pakoputket-ja-tarvikkeet/katalysaattorit/katalysaattori-bensiiniyleis-2000036965
Ei riittäny lähellekään.
Sitten tilasin skruvatilta tuon
https://www.skruvat.fi/Katalysaattori-P97743.aspx
Oli putkistot silloin tarjouksessa ja sain turbolta ulos asti tuolla hinnalla, yhden romukatin hinnalla minkä vein kierrätykseen. :)
On ne tarvike race kateilla saanu päästöt mutta en jaksanu enää temppuilla. Tuo skruvatin ainakin tuntuu toimivan.
-
Sama bilteman katti mulla nyt on. Mutta tosiaan jotain muuta vikaa myös näyttäisi olevan.
Millaisia arvoja sinä sait bilteman katilla? Co ja hc
-
Tossa ylempänä kerroin että co oli alimmillaan n 0.8
Skruvatin katilla se oli heti 0.0
Hc en muista mutta ns heittämällä päästöistä, katsuri ei meinannu uskoo mut sanoin että siel on uus katti ja näkihän se sen.
Tutulla oli just ongelmia ja rötäs kovilla paineilla, ohjelmoitu ja viinalla. Lopulta siirty bensaan takasin kun ennen oli bensalla toiminut mutta nyt ei toiminut enää silläkään.
Kerran oli saanut joskus aiemmin koodin yhdestä puolasta ja vaihtoi sen niin tadaa, alko pelaamaan.
Sinuna nyt kyllä aloittaisin paremmasta katista, tuo bilteemalainen ei vaan riitä lähellekään. Pitäs kieltää tommosten myyminen.
-
Tilattu maffi ei sopinutkaan. Huomenna uusi. Ja laitoin etanolia 30% tankkiin. Jos se riittäisi tiputtamaan co:n vaikka ilmeisesti sitten kakka katti.
Ei kyllä pitäisi tuollaisia myydä, jos ei niissä ole tehoa yhtään. Ja kolmen tuuman röörillä vielä, jotta luulisi olevan tarkoitettu kunnon koneisiin.
-
Paska on paska vaikka miten kiillottais. :)
-
Paska on paska vaikka miten kiillottais. :)
Joo kiiltävä se kyllä olikin. Olis tarvinnut ostaa varmaan se bilteman 200cel race-katti. Ei paljoa kalliimpi ollut. Luulin, että tuo e-hyväksytty menisi paremmin päästöistä. >:(
-
Pitää olla euro 3 asti niinkuin tuo skruvat.
-
Suuttimien kärjet ei saa vuotaa yhtään, eli laskea ylimääräistä bensaa.
Selvitys tapahtuu vetämällä suutintukki suuttimineen irti imusarjasta, syttyvirta päällä eli tukissa paineet. Siis niin että näkee suuttimien kärjet hyvin osoittaen ylöspäin. Sitten paineilmalla pöhäyttää suuttimien päät puhtaaksi ettei niissä sillä hetkellä ole mitään epämääräistä nähtävissä. Sen jälkeen tarkkaillaan rupeaako suuttimien päät "hikoilemaan" eli vuotamaan. Tarkkailuaika puolisen tuntia. Tuona aikana ei saa yhtään mehiä tai suutin vaihtoon.
Tämä oli yleinen vika Vw BSE-koneessa.
Nyt on tämäkin operaatio tehty. Yhtään ei vuoda yksikään.
-
Myöskään uusi maf ei auttanut. Vanha oli ehjä sitten. Ja reilu 30% etanolia tankissa ei vaikuttanut co-arvoon yhtään. Hc oli vähän alempi kuin ilman etanolia. Testilaitteiden perusteella mitään imuvuotojakaan ei pitäisi olla ja pirusti on kaikkea tutkittu. Nyt on vahva päätelmä, että alunperin paikalla ollut BSR:n katti oli mennyt rikki ja tilalle vaihtamamme Bilteman e-hyväksytty katti on täysin p*ska. Siksi co yhä korkea. Ensi viikolla paikalle vaihtuu eur3/eur4 yhteensopiva katalysaattori. Sitten luulisi homman rokkaavan.
-
Noniin. Nyt on auto katsastettu ja taas vuosi ajoaikaa. 8) :)
Ostin Marteliukselta 200 cpsi e-hyväksytyn metallikennokatalysaattorin, joka on euro3 ja euro4 -yhteensopiva. Voin suositella lämpimästi. Tuolla katalysaattorilla päästöt putosivat suorastaan naurettavan pieniksi. Kyllä on laadukas katti. 2590 rpm co 0,008 ja hc 9. :)
Ja vertailun vuoksi: Katsastuksessa CO saa olla max 0,2 ja HC 100.
-
O0
Näin. Mulla oli vastaava juttu teevitosessa siks tiesin tuon biltsun katin ihan paskaks.
Tulee vaan sitä turhaa harrastetta ja kuluja jos siihen erehtyy, ei se ilmaseks käteen putoo ja solahda paikalleen. :knuppel2:
BSR mullakin ohjelma on, pelaa hyvin ja lähtee kun sika makuulta.
Ahdotkin pitää hyvin kun laitoin siihen Porschen tcv:n, voin suositella. https://www.autonvaraosat24.fi/pierburg/965451?gadw=1&gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc7LUvhqN89Td5GrWH67Mh2GkwMuo4yW5zx-YOETVkzJM1qwjrPLkSEaAn--EALw_wcB
-
Bilteman katin takia tuli vaihdettua sitten muitakin osia, kun ei heti uskottu, että se voi olla niin p*ska. Eli ylimääräistä kulua tuli jonkun verrankin. >:(
-
O0
Näin. Mulla oli vastaava juttu teevitosessa siks tiesin tuon biltsun katin ihan paskaks.
Tulee vaan sitä turhaa harrastetta ja kuluja jos siihen erehtyy, ei se ilmaseks käteen putoo ja solahda paikalleen. :knuppel2:
BSR mullakin ohjelma on, pelaa hyvin ja lähtee kun sika makuulta.
Ahdotkin pitää hyvin kun laitoin siihen Porschen tcv:n, voin suositella. https://www.autonvaraosat24.fi/pierburg/965451?gadw=1&gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc7LUvhqN89Td5GrWH67Mh2GkwMuo4yW5zx-YOETVkzJM1qwjrPLkSEaAn--EALw_wcB
Mulla on maksimi ahtopaineet 1,6-1,7 bar. Kahdella eri mittarilla mitattu. Kivasti kyllä liikahtaa. :) Onpas tuo Porschen tcv tosi halpa tuolla. Mulla on IPD:n TCV Ameriikasta. Hyvin toimii myös se. Maksoi vähän reilummin, kun tuli postit ja tullit päälle. Tosin vähän muutakin tilasin samalla.
-
Varmaan liikkuu. Älä herrajjumala pidä tommosia paineita vakio turbolla jos kaikki muu on vakiota?
Onko koneen sisukalut vakiot muka? Suuttimet?
Nostaako se ipd noi ahdot noin ylös? Eihän bsr niitä tuonne salli.
Jos on vakiokone tuntuu lähes mahdottomalta että se olis vielä nipussa. ELK
-
Varmaan liikkuu. Älä herrajjumala pidä tommosia paineita vakio turbolla jos kaikki muu on vakiota?
Onko koneen sisukalut vakiot muka? Suuttimet?
Nostaako se ipd noi ahdot noin ylös? Eihän bsr niitä tuonne salli.
Jos on vakiokone tuntuu lähes mahdottomalta että se olis vielä nipussa. ELK
Bsr stage3 tässä tosiaan ja ollut jo seitsemän vuotta. Se nostaa paineet noin ylös. Vakio 16T ahdin on. Samat paineet oli vakiosäätimellä, kun tämän ostin kolme vuotta sitten. Ajateltiin myös, että voi kauhia, että säädin tai hukkaportin kello tai joku rikki. Kaikki tutkittu ja uudella säätimellä on samat paineet. Hyvin on kestänyt ja monta Standing mileakin oon jo ajanut tällä. Tässä myös isompi välijäähdytin ja imuputki. Paras mailin loppunopeus viime kesältä 237 km/h. :)
Ja ihan vakiosisuskalut ja suuttimet yms. Tehot kulkupuolen perusteella lienee noin 320-330hp. Kanget kestää näissä tuon vielä.
-
Tehot kulkupuolen perusteella lienee noin 320-330hp. Kanget kestää näissä tuon vielä.
No oot sää melkonen Hannu Hanhi!
Ensimmäisenä tuli mieleen että sulla on hukkaportin letku irti. Jos on vakio kanget niin ihme homma.
Kyllähän tuo niitten käyrä jotain semmosta lupaa. Sehän perustuu siihen että niitten keskimääränen tehomittaus noista vakiona on 260hp.
Manuaalilootahan sulla pitää olla.
(https://i.ibb.co/PFytQky/Power-Plot-x480y540-40-781978267.png) (https://ibb.co/PFytQky)
-
Juu manuaali on. :)
Edellisellä omistajalla ei ollut edes ahtopainemittaria. :D
Kaikki letkut oon vaihtanut ja kellon toiminnan testannut laittamalla punaisen ja keltaisen letkun yhteen. Kalvo ja jousi kunnossa. :)
Seitsemän vuotta on annettu kenkää sille niin ei se tuurista oo kyllä kiinni, että kestää. ;D Joskus koitin paineesta Bsr:ltä kyselläkin mutten oikein saanut vastausta. Kyllä auto koodia antaisi ja jotain fuel cuttia koittaisi tehdä, jos hommat viturallaan olisi. Tämä tosiaan 01 mallia ja kone B5234T3. S*
-
Onko sulla siis T5 ja siinä Bsr:n ohjelma? Paljonko sulla on painetta? Ja mikä vuosimalli? 8)
-
Katsoo hän tuttavallisesti allekirjoitustani, siis sama vehje kun sulla. 2001 ja B5234T3.
Tosin geartronic johon bsr sanoo 20Nm vähemmän kuin manuaaliin.
Baariin se mittari pysähtyy, kokeiltu oikeen teollisuusmittarillakin niin se siinä on.
Ei kai se mihkään oikeen mee mut jotenkin kuitenkin kun pitää lapun lattiassa ja tökkii manuaalipuolella vaihteita pesään.
-
Okei. Vakiopaine taitaa olla 0,8-0,9 bar. Luulisi, että ohjelmalla 1,2-1,3 bar paineet yleensäkin tulisi, jos vakionakin tuota luokkaa. Onkohan sulla ahdin ihan iskussa kaikin puolin?
-
Lousku paska kai se on, max paineet ehkä semmosen 1.1 bar kun oikeen vääntää meneen.
Normivedätyksissä siinä baarin paikkeilla.
En tohon ala yhtään pakollista enempää rahaa lapioimaan. :tickedoff:
Ps BSR n mukaan stage 3 ahdot pitäis olla n. 1.3 bar. Olisko joku käsitelly sun softaa? :o
Väittäsin sillain varovasti että tuo 1.6-1.7 bar ei olis tarkotuksellista tuossa softassa.
Ei kai normi kello jaksa edes pitää hukkaporttia kiinni noilla paineilla, kelloo käsitelty tai portti jumissa?
Luulis pakopaineen nousevan pitkässä vedossa niin että tehot putoo...
-
Lousku paska kai se on, max paineet ehkä semmosen 1.1 bar kun oikeen vääntää meneen.
Normivedätyksissä siinä baarin paikkeilla.
En tohon ala yhtään pakollista enempää rahaa lapioimaan. :tickedoff:
Ps BSR n mukaan stage 3 ahdot pitäis olla n. 1.3 bar. Olisko joku käsitelly sun softaa? :o
Väittäsin sillain varovasti että tuo 1.6-1.7 bar ei olis tarkotuksellista tuossa softassa.
Ei kai normi kello jaksa edes pitää hukkaporttia kiinni noilla paineilla, kelloo käsitelty tai portti jumissa?
Luulis pakopaineen nousevan pitkässä vedossa niin että tehot putoo...
Edellinen omistaja oli bsr:n ohjelman ladannut ppc3 kapulasta. Minulla se kapula nyt. Eikä kyllä ollut hukkaportin kelloon koskenut yms. Punainen ja keltainen letku yhdessä paineet nousi 0,6 bariin. Ihan normi kellon peruspaine se näissä.
En tiedä miksi ahdot niin korkealla mutta hyvin toimii ja kestää. Täyskaasu-mailin ajanut jo 15 kertaa. Toki paine tippuu pidemmässä vedossa. Maililla 220-240 vauhdeissa vitosella tippui pikkuhiljaa reiluun yhteen bariin.
-
No, en aprikoi tässä tätä enempää mutta jotain outoo tossa on.
Laita pakopainemittari niin näät kun paineet nousee korkeemmalle kuin ahdot. :D
Sulla voi pakopaineet mennä reilusti yli 2bar, se vähän syö tehoo.
-
No, en aprikoi tässä tätä enempää mutta jotain outoo tossa on.
Laita pakopainemittari niin näät kun paineet nousee korkeemmalle kuin ahdot. :D
Sulla voi pakopaineet mennä reilusti yli 2bar, se vähän syö tehoo.
Saa olla kun hyvin toimii ja kulkee. Tehoa on, kun S40/V40 Volvoilla 96-04 tarvii myös yli 300hp, että menee yli 230 km/h maililla ja mulla painavampi auto. :)