Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Heikki75 - 22.10.2022, 13:01:07
-
Kävi näin, että eilen iltapäivällä unohdin palikan paikalleen. Tänäaamuna ei sitten antanut käynnistää webastoa ja valitti liian matalasta varauksesta.
Estääkö tuo palikka obd-pistokkeessa vilkutellessaan autoa menemästä lepotilaan tjsp. Itsessään se tuskin niin paljon kuluttaa?
Samalla sattui sellainen yhteensattuma, että alkuviikosta vaihdoin pakkivalopolttimot osramin ledeihin ja eilen illalla huomasin pimeässä, että ne hiiluivat himmeästi. Ajattelin tuolloin että auto ei ole vielä lepotilassa ja siellä on jokin polttimovalvonnan jännite vielä päällä ja menin nukkumaan. Aamulla huomasin että ne hiiluvat edelleen ja kun Webaston käynnistys ei onnistunut, tajusin heti sen pistokeessa olevan testerin. Lieneekö tuo polttimo-ongelma yhteydessä tuohon testerin unohtamiseen?
-
Mulla on ollut sellainen OBD pulikka ollut kiinni vuoden verran eikä ole näkynyt mitään ongelmaa siitä. Toisinaan laitan puhelimesta päälle sen ohjelman jotta näkisin moottorilämmöt.
Webasto on tarkka jännitteestä. Pari kertaa olen laittanut pikkuisen kylmälaukun tupsyt-pistokkeeseen ennen lähtöä niin Webasto on siksi pysähtynyt eikä mene päälle sitten ollenkaan vaikka auto on käynnistetty. Vasta seuraavana päivänä toimii.
-
Mulla on varmaan tuo akku heikossa hapessa vaikka ei vanha olekaan. Kävin autoa katsomassa liikkeessä muutamana päivänä ennen kauppoja ja se oli aina virransäästötilassa, vaikka kävin 45min. testilenkin ja seuraavana päivänä menin kaupoille, se valitti taas akun varausta. Laskin jo siinä tarjousta miettiessä, että akun saa vaihtaa heti.
On se antanut lämmitellä ihan normaalisti, kun heti autokaupan jälkeen ajoin 600km. siirtymän. Mietin jo että ehkä se akku tuosta toipuu kun alkaa säännöllinen ajo.
Nyt vain oli tuo palikka jäänyt paikalleen, niin ajattelin sen aiheuttaneen tuon. Jossain saksalaismerkkien foorumeilla oli kokemuksia, että jollakin palikalla ei auto mene nukkumaan ollenkaan ja lepovirta jää ylhäälle.
Pitää hakea uusi akku ja tarkkailla tilannetta.
-
Kaikki on mahdollista kiinaromujen kanssa. Minun obd palikalla toyota ei lähde käyntiin jos se on startatessa kiinni.
-
Vähän riippuu mitä palikkaa siellä pistokkeesta on kiinni. Kaksi tapausta itse korjanneena ( volvoja ) missä joku kikkare pistokkeessa ja autot todella sekaisin yksiköiltään, vähän sai päivityksen kanssa ihmetellä. Varovasti nyt niiden kikkareiden kanssa ja selvittää mihin ne on tarkoitettu, lähinnä niissä on eri ohjelma versioita ja eivät aina ole yhteensopivia auton kanssa.
-
Elm327 palikka itselläni ainakin imi akkua sen verta, ettei webastoa antanut käynnistää. Vdd-donglella ei kyseistä ongelmaa ole.
-
Pitää hakea uusi akku ja tarkkailla tilannetta.
Motomaatissa on kunnollinen akun testausvehje. Semmoinen purkaustesteri.
Mulla viimeksi kun hankin uuden akun tuli noin tunnin radion kuuntelun jälkeen ilmoitus mittaristoon että "Huono akku" ja radio sammui. Hankin sitten uuden akun ja laitoin vanhan matkailuvaunun akuksi jossa se on nyt jo toiminut kolme vuotta. Tavallinen 85Ah umpinainen akku. Taidan tehdä samalla lailla jos vähänkään epäilen akun toimimattomuutta. Tuo mainitsemani vanha akku oli Volvo-merkkinen ja noin 3 vuotta vanha silloin vaihtaessani.
PS. Volvo-huollossa stanssaavat akun napaan vaihtokuukauden ja vuoden.
Käyttämäni OBD-pulikka joka on koko ajan kiinni on : https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000794/Quicklynks-BLE327-Blackbox-Android--iphone-Bluetooth-geneerinen-OBD-adapteri
-Tuota en kehu mitenkään koska siihen käy vain sen oma ohjelma OBD Plus, joka on aika vaatimaton.
-
Oli joskus kiinan palikka kiinni S80:ssä ajon aikana, siittä meni ABS boksi tilttiin ajossa.
-
Tuo minun palikka on launchin ez diag joka on kyllä ollut hyvä hankinta. Aika kattavasti toimintoja, sopeutuksista huoltotyökaluihin.
Tuota akkua epäilen nyt vahvasti, koska mielestäni tuolla uudella varta silverdynamic agm, vaikuttaa että starttikin virkistyi aivan selvästi? Edellinen oli Boschin akku samoilla spekseillä, käsittääkseni kyseessä on sama akku erilaisilla teippauksilla?
-
Vanha akku ollut nyt 18 tuntia 5A c-tekissä, eikä ole saanut bulkkilatausta päätökseen.
Akun kuitenkin nostin pois ja laitoin lataukseen suoraan ajossa olleesta autosta, eikä mielestäni edes tyhjä 70Ah akku ota noin kauaa aikaa. Laturi on vielä AGM-asetuksella, jolloin latausjännite 15V.
-
Kiinan elm tyhjensi akun jos auto seisoi yli 2 päivää, hetken tuli "vikaa" etsittyä et mihin virta katoaa.
-
Vanha akku ollut nyt 18 tuntia 5A c-tekissä, eikä ole saanut bulkkilatausta päätökseen.
Akun kuitenkin nostin pois ja laitoin lataukseen suoraan ajossa olleesta autosta, eikä mielestäni edes tyhjä 70Ah akku ota noin kauaa aikaa. Laturi on vielä AGM-asetuksella, jolloin latausjännite 15V.
Akku "kiehuu" eikä lataus tule koskaan valmiiksi. Kannattaa välttää kipinöintiä tuollaisen latauksen päätteeksi, ettei akku räjähdä silmille.
Tuo on myös merkki siitä, että akku on jo nähnyt parhaat päivänsä.
-
Juu, se oli mulla 80 tuntia latauksessa eikä pääse sellaiseen varaukseen että c-tek katsoisi sen olevan täynnä.
Akku ei ollut papereiden mukaan kuin pari vuotta vanha, mutta ollut ilmeisesti useamman viikon vajaana, niin se on tehnyt tehtävänsä?
Testasin vielä tuon laturinkin yhdellä vanhalla agm-akulla jota olen lataillut sillointällöin. Sekin ollut yli 7kk. lataamatta, mutta semmoisen puolen vuorokauden "recond-latauksen" jälkeen näytti menevän hienosti täyteen.