Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Dimefield - 25.10.2022, 03:12:45
-
Mitä kansa täällä on mieltä valtavan suuriksi kasvaneista kosketusnäytöistä auton keskikonsolissa?
Itse en tykkää, pienempi näyttö on enemmän minun juttu vai onko se vaan tottumuskysymys?
Jotkin vanhemmat autoarvostelut huvittaa koska niissä haukutaan mm tuon V40 mallin, joka minulla on, näyttöä ja keskikonsolia vanhanaikaiseksi.
No, kukin tyylillään, minusta esim kädellä pyöritettävät lämmönsäätimet ovat kivempia kuin hipaisunäytöllä oleva grafiikka jota on melkein pakko katsoa että tietää mitä on tekeillä ja se vie ehkä huomiota liikenteeltä?
Tuossa olikin näköjään kaksi kysymystä samassa, näyttääkö suuri näyttö miellyttävältä kojelaudassa ja onko ”vanhanaikainen” oikeasti käsissä tuntuva säätönupikka parempi kuin hiplailunäytöllä oleva kuva?
-
Minä liputan kyllä ison keskinäytön puolesta, en kaipaa enää yhtaan namikoita. Minä olen niitä jotka ajaa samoilla säädöillä läpi vuoden ja muuttuvat säädöt joita itse joudun käyttämään toimivat kosketusnäytöllä ihan oikein.
tietenkin omassa on takalsin lämmitin ja tuulilasin puhallus napilla ja ne on kyllä ok ollakkin.
-
Tuossa olikin näköjään kaksi kysymystä samassa, näyttääkö suuri näyttö miellyttävältä kojelaudassa
Varsin monissa autoissa näyttö ei ole integroitu järkevän näköisesti kojelautaan, vaan näyttää siltä, että kojelautaan on jälkikäteen liimattu iPad. Sellaiset toteutukset ovat kamalia näytön koosta riippumatta, siististi kojelautaan upotetut näytöt taas visuaalisesti ok koosta riippumatta. Samoin kammottavia ovat pienempienkin näyttöjen kohdalla (kuten Volvon vuosimalleissa ~2012-2017 ollut Sensus) hinnat alkaen -versiot, joissa isomman näytön kokoiselle paikalle on laitettu huomattavasti pienempi näyttö halvan näköisillä ja jäätävän isoilla muovireunuksilla.
onko ”vanhanaikainen” oikeasti käsissä tuntuva säätönupikka parempi kuin hiplailunäytöllä oleva kuva?
On, koska varsin nopeasti fyysisiä säätimiä oppii käyttämään niihin erikseen katsomatta, mutta kosketusnäytön käyttäminen vaatii aina katseen irrottamisen tiestä.
-
Isompaa kosketusnäyttöä on kivempi käyttää kuin pienempää kosketus näyttöä ;)
edit:
Minä liputan kyllä ison keskinäytön puolesta, en kaipaa enää yhtaan namikoita. Minä olen niitä jotka ajaa samoilla säädöillä läpi vuoden ja muuttuvat säädöt joita itse joudun käyttämään toimivat kosketusnäytöllä ihan oikein.
tietenkin omassa on takalsin lämmitin ja tuulilasin puhallus napilla ja ne on kyllä ok ollakkin.
Samoilla linjoilla kaiman kanssa. Todella harvoin esim. muutan lämpötilaa. Autossa menee automaattisesti päälle ratin- ja penkinlämmitin jos on kylmää. Samoin takalasin ja tuulilasin lämmitys.
-
Tästä näyttökeskustelusta tulee mieleen Nokian johdon jääräpäisyys :) Kuka kumma haluaisi käyttää päätelaitteitaan kosketusnäytöltä?!
Omasta mielestäni surkein mittaristo oli -14 mallin V70. No, ehkä Tipparellussa taisi omistamistani autoista olla vielä surkeampi viritelmä ELK.
-
Omasta mielestäni surkein mittaristo oli -14 mallin V70.
Jos viittaat digitaaliseen versioon, niin mitä erityisen surkeaa siinä oli? Faceliftin analoginen hinnat alkaen -versio oli kieltämättä aika ruma, mutta sekin sentään oli oikealla paikalla suoraan kuskin edessä eikä kojelaudan keskellä, jossa se on sivussa näkökentästä, kuten vaikkapa vanhoissa Yariksissa.
-
Henkilökohtaisesti en pidä autojen kosketusnäytöistä, varsinkaan sellaisista joiden taakse on piilotettu paljon yleisesti tarvittavia säätöjä, kuten radion äänenvoimakkuus ja ilmastointilaitteen säädöt.
Ymmärrän kyllä autonvalmistajan paineet kun paljon toimintoja pitää saada ahdettua ja mielellään vielä halvalla toteutettua.
Toinen nykyautojen trendi mitä en pysty ymmärtämään on sen kiiltävän mustan muovin käyttäminen. Voiko olla mitään epäkäytännöllisempää. Siinä kun näkyy heti sormenjäljet ja pöly, olisi edes sitten mattapintaista.
Monissa autoissa kosketusnäytöt ovat myös omituisen päälle liimatun näköisiä, kuin ne eivät kuuluisi siihen ollenkaan. Esim. Mercedes on mielestäni kadottanut uusissa C ja E sarjalaisissa täysin otteen kojelautansa suhteen.
Verratkaapa vaikka 2010 lukuista E sarjalaista ja nykyistä mallia. Uudessa mallissa näyttää kuin siinä olisi ollut monta eri tyyppiä suunnittelemassa kojelautaa ja kaikki olisivat saaneet vapaasti toteuttaa itseään. Todella häiritsevän ja sekavan näköistä.
Sitten on vielä se seikka että ainakin minua häiritsee näin pimeällä ajettaessa siinä keskikonsolissa kirkkaana loistava näyttö todella paljon. Onneksi monista autoista sen saa napista painettua kokonaan pois päältä.
Oma seikkansa on myös se että kuinka kauan tuollaisille kosketusnäytöille ja sen toiminnoille on mitään tukea tai päivityksiä olemassa.
Tai kuinka hiton vanhanaikainen tuollainen on jo jossain, sanotaan vaikka kymmenen vuotta vanhassa autossa, jossa se saattaa olla jo alunperinkin kehnosti toteutettu.
Itse tykkään enemmän ihan painettavista napeista joita voi käyttää vaikka silmät kiinni ja hanskat kädessä talvella. Jos paljon toimintoja niin sitten jonkinlainen valikkosysteemi pyöritettävällä komentorullalla vaikka vähän vanhempien Mersujen tyyliin.
-
Jos viittaat digitaaliseen versioon, niin mitä erityisen surkeaa siinä oli?
Mittariston yleisilme ei ole mikään käytettävyystutkimuksen riemuvoitto. Iso mittari keskellä oli ok, mutta alakuloisesti roikkuvat sivuosat ja pystypalkit viittaavat vahvasti Fordin muotoilustudioon. Jos jotain hyvää haluaa sanoa, vakionopeuden säätimen asetus oli mukava uudistus km/h lukemineen. Toki tämäkin piirre on SPA-aikakaudella selvästi parempi. Mittaristo ei ollut mielestäni muun auton tasolla.
Nappuloista pitäville noissa niitä riitti keskikonsolin täydeltä :). Niihin varmasti osui oikein ilman katseen kääntämistä ja hanskatkin saavat olla kädessä!?
Pikaisella silmäyksellä ne, joilla ei ole isoa keskinäyttöä, eivät voi sitä sietää. Omistaja-asteella siihen ollaan enimmäkseen tyytyväisiä S*.
-
Pikaisella silmäyksellä ne, joilla ei ole isoa keskinäyttöä, eivät voi sitä sietää. Omistaja-asteella siihen ollaan enimmäkseen tyytyväisiä S*.
Hyvin sanottu, näinhän se oikeasti on.
Keskinäytöstä ei minkäänlaista moitittavaa, on sulava ja helppo käyttää. Jos uudessa Volvossa olisi napit näytön sijaan, olisi merkki ollut muu kuin Volvo. Ei napit ole enää tätä päivää. Ja miettikäähän kuinka ruma jostain uuden S/V90 ohjaamosta tulisi, jos näytön tilalla olisi järkyttävä määrä nappeja :idiot2: Tai minkä vaan uuden Volvo mallin.
-
Hyvin sanottu, näinhän se oikeasti on.
Keskinäytöstä ei minkäänlaista moitittavaa, on sulava ja helppo käyttää. Jos uudessa Volvossa olisi napit näytön sijaan, olisi merkki ollut muu kuin Volvo. Ei napit ole enää tätä päivää. Ja miettikäähän kuinka ruma jostain uuden S/V90 ohjaamosta tulisi, jos näytön tilalla olisi järkyttävä määrä nappeja :idiot2: Tai minkä vaan uuden Volvo mallin.
Tänä aamuna mietin että jokainen näytössä oleva "nappula" olisi erillinen nappula niin olisi melkoinen viidakko keskikonsolissa.
Ja eikä kukaan valmistaja uskalla tehdä autoa jossa näyttö ei olisi kosketusnäyttö tai no Mazdalla taitaa olla joku uusi malli missä ei ole.
-
Paras on tietty sellainen välimallin toteutus, missä volyymi ja lämpötila säätyy perinteisillä namiskoilla. Ja penkinlämmittimet. Radio ja muut viihdehärpäkkeet sekä harvemmin tarvittavat asetukset taas kosketusnäytöltä. Ei tämän pitäisi olla kovin vaikeaa.
Jopa niissä kaikkien mainostamissa puhelimissa on napit volyymille.
-
Isot kosketusnäytöt on useimmiten vähän rumia ja päälleliimatun näköisiä. Mut mä oon aika laiska ja mukavuudenhaluinen nykyään, riittää että käyttöautossa on ajon aikana käytettävät fyysiset nappulat tai potikat:
- ohjaukselle
- vilkulle
- nopeudensäätimelle
- adaptiiviselle vakionopeudensäätimelle
- huurteenpoisto täysille paniikkinappulalle
Aikalailla kaiken muun hoitaa automat, ja mun puolesta robotti vois hoitaa ajamisen muutenkin enimmän osan aikaa.
-
Paras on tietty sellainen välimallin toteutus, missä volyymi ja lämpötila säätyy perinteisillä namiskoilla. Ja penkinlämmittimet. Radio ja muut viihdehärpäkkeet sekä harvemmin tarvittavat asetukset taas kosketusnäytöltä. Ei tämän pitäisi olla kovin vaikeaa.
No, Volvossa on iso nuppi volyymille kojelaudassa. Ja pienet nupit ratissa. Ratista saa näpelöidä myös radiota, muuta viihdettä, ajotietokonetta, vakkaria ja avustimia.. ei lopu nappulat ja tekeminen kesken. Ja aina voi antaa äänikomentoja, niillä säätyy se lämpötilakin.
-
Ja aina voi antaa äänikomentoja, niillä säätyy se lämpötilakin.
Äänikomennot ei toimi suomen kielellä.
-
No, Volvossa on iso nuppi volyymille kojelaudassa. Ja pienet nupit ratissa. Ratista saa näpelöidä myös radiota, muuta viihdettä, ajotietokonetta, vakkaria ja avustimia.. ei lopu nappulat ja tekeminen kesken. Ja aina voi antaa äänikomentoja, niillä säätyy se lämpötilakin.
Ja hyvä niin. Ja joo, ei rattiin mitään kapasitiivisia muka-nappeja :P
Sekin unohtui että vilkun ja lasinpesimen viiksi on kivoja fyysisinä sekä "ajosuunnan valinta". Nekin kun on tesloista jo hävitetty.
Ja jos keskellä kojelautaa tököttävä mittaristo olisi paras mihin pystytään, niin Primera (ja yaris?) olisi olleet kaikkien ylistämiä ergonomian ihmeitä.
-
Äänikomennot ei toimi suomen kielellä.
Toisella kotimaisella toimii. Jostain pitää tinkiä, jos haluaa jatkuvasti lämpöä säätää :).
Onneksi Siri osaa suomea ja Carplayn uusin versio ohjaa myös ilmastointia -toivottavasti tuki tulee näihin vanhempiinkin. Vaikka nappeja rakastavat taitavat olla Nokia 3110 käyttäjiä.
-
Kyllähän nykyautoissa on niin hemmetisti säädettävää että kosketusnäyttö alkaa olla aika pakollinen, mutta yksittäisenä käyttöliittymänähän mekaaninen painike on ihan ylivoimainen.
Jonkinlainen keskitie tuostakin pitäisi löytää, mutta siinäkin on eroja mitä ihmiset pitävät tarpeellisena "pikasäädön" taakse.
Hyvän näköistä kosketusnäyttöä en äkkiä muista nähneeni.
-
Hyvän näköistä kosketusnäyttöä en äkkiä muista nähneeni.
Tarkoitatko sitä fyysistä näyttöä vain näytön sisältöä? Näytöt itsessään on kaikki samanlaisia, suorakaiteen muotoinen joko vaakana tai pystysuorassa.
-
Tarkoitatko sitä fyysistä näyttöä vain näytön sisältöä? Näytöt itsessään on kaikki samanlaisia, suorakaiteen muotoinen joko vaakana tai pystysuorassa.
Lähinnä sitä miltä se näytön integrointi kojelautaan näyttää... Tietysti tuo on kokonaisuus, jos se koko kojelauta näyttää huonolta koska se on pitänyt rakentaa sen näytön ehdoilla, se nyt ei vaan anna tyylikästä lopputulosta.
-
Omaan makuun käytettävyys ja suunnittelu huonompaan suuntaan jos toiminnot viedään kosketusnäytön taakse.
Vielä jos kuljettajalle diginäyttö jossa näytetään mittariston kohdalla turhaa tietoa, numeroita, näyttöön pomppaavaa. Jos ei saa pois, yleensä valaistus ja värit on vielä häiritsevämpiä kuin normaalin perinteisen näytön.
Mieluummin täysi vastakohta koska erittäin hyväksi todettu, yhtään digitaalista näyttöä en tarvitse kiinteästi autoon.
-
Aika vähän ajellut kotteroilla joissa olisi oikea kosketusnäyttö, lähinnä vuokra-autoilla josta päästäänkin siihen että käyttölogiikkaa on sen tuhannen tuhatta. Henk koht en lähtökohtaisesti pidä kosketusnäytöistä, osittain sen vuoksi etten koe kovin suurta tarvetta hipelöidä kaikenlaista ja osittain sen vuoksi että iso osa käyttämistäni näytöistä(tai softa) on hitaita. Jo kerran opittuja toimintoja näppäillessä olen jonkinasteinen fast finger joten hidasteleva näyttö / softa on suoraan aunuksesta, tähän liittyy mekaanikon sormenpäät joista paras tunto ja herkkyys on mennyt kaikenlaisten kemikaalien mukana ihon parkkiintuessa.
Eikä noiden kaikenlaisten näyttöjen mukanaan tuoma informaatio juurikaan lämmitä, luo vaan huonoimmillaan älyttömän rauhattoman kokonaisuuden, ja erityisesti nuo mainitut "tabletti läntätty kojelautaan"-ratkaisut ovat kyllä juuri niin kauheita kun olla ja voi.
Mutta tämähän onkin vaan vanhentuvan ukon, jolle kelpaa pari viisarikelloa mittaristoon ja napit tärkeimpien toimintojen hallintaan, höpinöitä. Reilunkokoinen navinäyttö on kannatettava asia, mutta ajattelisin senkin jollain mukavammaksi piilotettuna silloin kun tarvetta suunnistamiseen ei ole. Mitä semmoista näyttöä kumottaa näkökentässä esim 20p/kk työmatka-ajossa, jonka autokin osaa jo ihan itsekkin? (kuten entisaikojen hevoinen joka tuo isännän kotiin reissultaan) ::)
Tuossa ylempänä oli epäilyä että nappulafanit olisivat N*kialaisia, täällä ainakin yksi jolla ei ole ollut ainuttakaan N*kialaista puhelinta omistuksessa. ;)
-
Vanheneva, dementoituva ja ikänäköinen ukko on elänyt jo pitkän taipaleen S90 näyttöjen kanssa. Täällä tulee jatkuvasti esiin asioita, jotka niissä on jo ratkaistu. Esimerkiksi karttanäytön saat pikkumitaristoon ja keskinäytön pimeäksi, jos niin haluaa. Pari viisarikelloa, tosin pixeleinä, on siististi näkökentän alareunalla ja tuulilasinäyttökin löytyy monesta yksilöstä. En keksi uudesta yhtään ainoaa asiaa, joka olisi ollut paremmin -14 vuoden digihirvityksessä. Mitä kehnommat omat edellytykset ovat selviytyä nykyliikenteessä, sen enemmän arvostaa toimivia avustimia ja helppokäyttöisyyttä S*!
Harrastepuolella isot näytöt ovat aiheuttaneet enemmänkin parran pärinää. Pienkoneissa perinteisen six-packin sijaan on vahvasti tulossa "lasiohjaamot", joita mitä ilmeisimmin ovat suunnitelleet jotkut muut piirit, kuin käyttäjät. Lopputuloksena uutuudet edellyttävät aikaisempaa enemmän koulutusta ja seurantaa, kuin perinteiset mittarit. Silti ammattilaisillakin on hetkittäin vaikeuksia tunnistaa lentotilaa. Polttoaineen loppuminen ei edelleenkään ole mitenkään harvinainen onnettomuuksien syy, mutta niin yksinkertaistakaan asiaa ei ole uusissa näytöissä pystytty korjaamaan. Ongelma ei kuitenkaan ole näytössä itsessään, vaan käyttöliittymän toteutuksessa.
-
Vaikka nappeja rakastavat taitavat olla Nokia 3110 käyttäjiä.
Nokia G50 täällä.
Yksi harvoja asioita joista tykkään Mersun hallintalaitteissa enemmän kuin Volvosta on mekaanisten nappien suuri määrä. Ei niitä mitenkään valtavasti silti ole vaikka pari turhaakin sinne on laitettu.
Vaan kyllä tympii kun tarvii tehdä juttu jolle ei ole nappia. Esim. saada Mersusta istuimien hieronta päälle. Paina nappia, valitse välilehti, klikkaa näyttöä kolmesta eri kohdasta. Ja tuota on mahdotonta tehdä ennen ajoon lähtöä koska se ei pysy päällä kuin lyhyen aikaa. Niillä pitkillä taipaleilla missä sitä tarvitaan sen saa laittaa ainakin 10 kertaa uudestaan päälle.
-
Se että joku penkin lämmitin on monen valikon takana on ikävä, mutta esim. omassakin Volvossa ne on näytössä mutta ovat aina siinä alaerunassa. Itsellä ei ole tuulilasi näyttöä mutta se olisi kyllä kätevä kanssa.
-
Saako Volvossa järjesteltyä kuvakkeita mieleiseensä järjestykseen ja tehtyä suosikkeja = yhdellä klikkauksella joku toiminto valikoiden syövereistä?
Tuossa omassa kulkineessa saa joka vallan kätevä feature.
-
Saako Volvossa järjesteltyä kuvakkeita mieleiseensä järjestykseen ja tehtyä suosikkeja = yhdellä klikkauksella joku toiminto valikoiden syövereistä?
Tuossa omassa kulkineessa saa joka vallan kätevä feature.
Kuvakkeita saa järjestettyä, suosikkeija ei saa.
-
Tuollaiset isot ja tyypillisesti vielä auton keskelle "yhteisöllisesti" sijoitetut valtavankokoiset näytöt ovat ainakin minulle auton ostossa täydellisiä inhokkeja ja kiinnostus ko. autoon lopahtaa sillä sekunnilla, varsinkin jos vielä kuskin edessä ei ole mitään mittaristoa.
Onneksi Volvon "brändíssä" tilanne on noiden näyttöjen kokojen suhteen vielä ok ja näytöt hyvin integroituja kojelautaan. Niin ja onneksi Volvoissa on vielä nappuloita - osa toiminnoista voi olla näyttövalikoissa, mutta kyllä esim. ajotilavalinnat pitää löytyä ilman mitään valikoita, koska start/stop-turhake pitää tietysti ennen ajoon lähtöä saada pois päältä.
-
Niin ja onneksi Volvoissa on vielä nappuloita - osa toiminnoista voi olla näyttövalikoissa, mutta kyllä esim. ajotilavalinnat pitää löytyä ilman mitään valikoita, koska start/stop-turhake pitää tietysti ennen ajoon lähtöä saada pois päältä.
Minä tykkään kun tuossa minun VeeNelikympissä on oma fyysinen nappula starttistoppi toiminnolle vaihdekepin edessä, ei tarvitse etsiä, siellä se on aina ollut.