Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: j_tapio - 18.12.2011, 19:33:20
-
940 ´93 b230f:ssä on pitkään (yli 10v) ollut bensamittari ongelmana. Se toimii joskus satunnaisesti ja yleensä aina lämpimillä keleillä tai talvisin kun kone on käynyt yli tunnin että kopin lämmöt on kunnolla tasaantuneet. Toimiessaan se näyttää ihan oikein, mutta hetken päästä se taas kuolee. Kevyt avari kojelaudan päälle yleensä herettää mittarin uudelleen, joskus taas ei millään vaikka läiskii kämmenen punaiseksi..
Nyt viimeviikkoina vian kuvaus on kuitenkin muuttunut selkeesti. Virrat kun kytkee päälle, merkkivalotesti antaa valoa vain turvavyön muistuttajaan. Ei mihinkään muuhun. Oletettavasti merkkivalot ei siis syty myöskään mahdollisessa ongelmatilanteessa. Kaikki mittariston polttimot on viikko sitten uusittu.
Ajonaikana turvavyön muistuttaja limputtaa (kun vyö on irti) sekä lambdan merkkivalo kiiluu himmeästi, välillä kirkastuu ja välillä häviää kokonaan (vikakoodit on 1.1.1). Sitten kun bensamittariin alkaa tulla eloa, lambdan valokin sammuu pysyvästi, eli jonkin häiriösignaali tähän tulee.
Lueskelin tässä just vanhoja topicceja mittariston kylmäjoutoksista ja korjauksista. Löin nyt sitten mittariston pyödällä levälleen mutta en löydä ensimmäistäkään murtunutta tinausta ::) Oisko joku oletettava vikakohta, vai alanko vaan ihan summissa uudelleentinaamaan kaikki??
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940mittaristo.jpg)
bensamittari
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940bensamittari.jpg)
-
Mulla oli seiskasatkussa kerran vastaava homma ja vein oikeen asiantuntijalle kun en ite mitään näkyvää löytänyt. Kaveri tsekkas mittarin ja juotti mutta ei toiminut sittenkään, kyseli multa kaaviota tuohon mittariin mutta eihän mulla ollut antaa...
Kehui että monasti näitä merkitsemättömiä komponentteja nää auton valmistajat harrastaa. Ihan normikamaa ne potikat siellä mittarissa on mutta kun ei tiedä niiden arvoja niin tulee liian kallista etsiä ne ja vaihtaa oikean arvoisiin.
Jotain tämmöstä selitti hän. :P
-
Niin joo, tota mä en ajatellukaan et joku komponentti vois olla rikki, vika ei ehkä näykään päällepäi. Etsin vain huonon näköisiä kiinnityksiä, mutta kun niitä ei ollu ni tinailin sit vähän satunnaisotannalla muutamia mahdollisia sekä mittasin muutaman piirin jotka selkeesti liittyy bensamittariin. Katotaan huomenna ku heitän paikoilleen et oliko mitään vaikutusta.
-
Minä juotin kaikki juotokset uudestaan vaikka mitään huonoja juotoksia ei näkynyt.Nyt pelaa nopeusmittari sekä koneen lämmötkin näkyy myös pimeässä :)
-
Samankaltaisia oireita oli mun 760:n mittaristossa. Kävin mittariston takaa kaikki juotokset kolvilla läpi.
Bensamittarin irroitin myös, kun välillä toimi ja välillä ei. Tarkasti sai katsoa, että löyty yksi arvelluttava liitos.
Nyt on mittaristo pelannu puolisen vuotta korjauksen jälkeen.
Ja ne vanhat polttimot kannattaa tosiaan vaihtaa, kun mittaristo on kädessä. Itellä pimeni kaikki ja kyllä harmitti, kun mittaristo oli jo paikallaan.
-
Eli siis sulla ei syty merkkivalot kun kääntää virrat päälle? Jos näin, niin nopeusmittarin liittimestä lähtevä plussapiuha ei yhdistä mittarivaloille asti, itsellä oli tuo vähän alempana olevan kaksinastaisen liittimen lähellä menevän hypyn juotokset antautunu, kuumana ei syttyny mitään, ja lähti lataamaan vasta kun anto vähän kierroksia. Voit ihan yleismittarilla seurailla sitä, latauksen merkkivalo on aika hyvä kohde, toinen lampun johteista menee johonkin isompaan liittimeen, toinen nopeusmittarin liittimeen. Se nopeusmittarin liittimeen menevä on sytkävirtojen perästä tuleva syöttö, ja todennäköisesti siinä on katkos jossakin kohtaa.
-
Eli siis sulla ei syty merkkivalot kun kääntää virrat päälle? Jos näin, niin nopeusmittarin liittimestä lähtevä plussapiuha ei yhdistä mittarivaloille asti, itsellä oli tuo vähän alempana olevan kaksinastaisen liittimen lähellä menevän hypyn juotokset antautunu, kuumana ei syttyny mitään, ja lähti lataamaan vasta kun anto vähän kierroksia. Voit ihan yleismittarilla seurailla sitä, latauksen merkkivalo on aika hyvä kohde, toinen lampun johteista menee johonkin isompaan liittimeen, toinen nopeusmittarin liittimeen. Se nopeusmittarin liittimeen menevä on sytkävirtojen perästä tuleva syöttö, ja todennäköisesti siinä on katkos jossakin kohtaa.
Nyt aletaan olla asian ytimessä sanos pulkkinen. Eli autossa on juuri kuvaillun kaltaista latausvikaa jota paikkaamaan tänä aamuna vaihdoin säätäjän mutta vika ei taidakaan olla siinä. Lataus lähtee mukaan kun muistaa heti startista antaa vähän kierroksia. Mutta tosiaan mikään varoitusvaloista ei syty....missään vaiheessa, eli niitä on nyt hyvinvaikea tarkkailla.
Eiliset kovaukset ei auttaneet mitään. Nopeus, kiekkari ja lämpö pelaa kuten ennenkin.
Oisko jollakin sähkökuvaa Yazakin mittaristosta?
-
Nyt aletaan olla asian ytimessä sanos pulkkinen. Eli autossa on juuri kuvaillun kaltaista latausvikaa jota paikkaamaan tänä aamuna vaihdoin säätäjän mutta vika ei taidakaan olla siinä. Lataus lähtee mukaan kun muistaa heti startista antaa vähän kierroksia. Mutta tosiaan mikään varoitusvaloista ei syty....missään vaiheessa, eli niitä on nyt hyvinvaikea tarkkailla.
Eiliset kovaukset ei auttaneet mitään. Nopeus, kiekkari ja lämpö pelaa kuten ennenkin.
Oisko jollakin sähkökuvaa Yazakin mittaristosta?
Kuvaa ei tähän hätään löydy, mutta mainitsemaani johdonseurantaa käyttäen se löytyy, levyn takana olevat hypytkin on kivasti piirretty levyyn katkoviivaa käyttäen. Voit vaikka juottaa uuden hypyn siitä noparin plussanastasta johonkin latausvalon plussan tienoolle, niin saat tuon ongelman korjattua korjaamatta itse vikaa :P. Tai sitten vaan tosiaan seurailet vastusmittauksen avulla sitä liuskaa pitkin, että minne asti sähkö kulkee, niin löydät aika hyvin sen katkoksen. Itselläni tuon yhden hypyn ylite oli joku kymmenen kOhm, ja jostakin syystä sen läpi ei menny tarpeeks virtaa merkkivaloille ;D
-
Kävin taas pari tiimaa ihmetteleen mittaristoa ja tutkin nyt tarkemmin johtosarjoja kojelaudan sisällä sekä pistokerungot. Hokasin että kun johtosarjoja heiluttelee alakautta niin satunnaisesti mittarivalotesti alkaa toimimaan ja sain sen nyt jäämään sopivaan asentoon, eli testi pelasi toistuvasti vaikka autolla kävi ajamassakin pienen siirtymän.
Päätin ny alkaa ensin purkamaan tuota latausongelmaa asentamalla jännitemittarin jotta tilannetta on havainnollisempi seurata. Katoin vieressä könöttävästi ´97 940:stä ulkolämpömittarin asennuksen mallia ja sitä apinoiden hakkasin yhdestä tuning -akunkengästä 7....20V jännämittarin irti.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari2.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari3.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari4.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari5.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari6.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940jannitemittari7.jpg)
Vähän tuli (varsinkin aukosta)kotitekoisen näköinen mutta mitä siitä tulis jos kaikki ois kulmamiehiä. :hello:
-
Eli siis sulla ei syty merkkivalot kun kääntää virrat päälle? Jos näin, niin nopeusmittarin liittimestä lähtevä plussapiuha ei yhdistä mittarivaloille asti, itsellä oli tuo vähän alempana olevan kaksinastaisen liittimen lähellä menevän hypyn juotokset antautunu, kuumana ei syttyny mitään, ja lähti lataamaan vasta kun anto vähän kierroksia. Voit ihan yleismittarilla seurailla sitä, latauksen merkkivalo on aika hyvä kohde, toinen lampun johteista menee johonkin isompaan liittimeen, toinen nopeusmittarin liittimeen. Se nopeusmittarin liittimeen menevä on sytkävirtojen perästä tuleva syöttö, ja todennäköisesti siinä on katkos jossakin kohtaa.
Siis johtuuko tuo käynnistyksen jälkeinen lataamattomuus mittaristoviasta vai käsitinkö täysin väärin? :o Omassa seiskassa on sama ominaisuus, mutta en ole edes ajatellut kyseessä olevan vika...
Mistähän mahtaa johtua kun kaikki mittarivalot kuolivat kerralla? Ei näyttäneet palaneilta kun kurkkasin eli onko kyseessä joku mukava sähkövika? ::) Kierroslukumittarin valo kaipasi aiemminkin hieman hansikasta toimiakseen. Kojelaudan muut valot ovat olleet jo pitempään pimeänä, mutta niille tuli virta kun tupakansytyttimen valon kantaa kokeilin.
-
Siis johtuuko tuo käynnistyksen jälkeinen lataamattomuus mittaristoviasta vai käsitinkö täysin väärin? :o Omassa seiskassa on sama ominaisuus, mutta en ole edes ajatellut kyseessä olevan vika...
Mistähän mahtaa johtua kun kaikki mittarivalot kuolivat kerralla? Ei näyttäneet palaneilta kun kurkkasin eli onko kyseessä joku mukava sähkövika? ::) Kierroslukumittarin valo kaipasi aiemminkin hieman hansikasta toimiakseen. Kojelaudan muut valot ovat olleet jo pitempään pimeänä, mutta niille tuli virta kun tupakansytyttimen valon kantaa kokeilin.
Juu, laturin heräte vaatii sen mittariston merkkivalon, se jos ei toimi, niin ei toimi laturikaan täysin.
-
Juu, laturin heräte vaatii sen mittariston merkkivalon, se jos ei toimi, niin ei toimi laturikaan täysin.
Mulla toimii kyllä merkkivalo, mutta ellei hiukan koske kaasuun jäävät laturin ja abs:n merkkivalot palamaan käynnistyksen jälkeen.
-
Juu, laturin heräte vaatii sen mittariston merkkivalon, se jos ei toimi, niin ei toimi laturikaan täysin.
Minulla hävisi latausongelma kun vaihdoin mittariston johdinlevyn n. 3 v sitten. Se maksoi uutena yli 130 euroa. Aiemmin olin vaihtanut laturin hiilet (auto pysähtyi kadulle talvella n. 200 m asunnolta). Se jälkeen ei ole enää esiintynyt pakkaskeleillä vaivannutta ABS-merkkivalon syttymistäkään.
-
Itsellä aikanaan 940 farkussa mittarin kiinnitysruuvit löysällä niin ei bensamittari toiminut,vikaa ei löytänyt edes Kotkan Autosalvan sähkäri,mainitsi kyllä että toimii kun mittaria heiluttelee minkä olin itsekin todennut. Katsoo kaikki ruuvit mittariston takaa et varmasti kiinni saattaa auttaa tai sitten tinaten kaikki uudestaan.