Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: O-P - 31.10.2022, 20:30:04

Otsikko: Volvo b230 f 530 kannen venttiilin välys
Kirjoitti: O-P - 31.10.2022, 20:30:04
Eli b230 moottori 530 kannella ja vakio venoilla kasattu läpätyillä venttiileillä ja nyt D nokka mitkä on tarkat välykset että ei kalise  onko se perus imu 0.35-0.40 kylmänä ja pako 0.40-0.45
Otsikko: Vs: Volvo b230 f 530 kannen venttiilin välys
Kirjoitti: laatikkovika - 31.10.2022, 21:40:08
Eikös tuo D ole ihan perusympyränokka.
Joskus oon ajellu semmosilla 0.3-0.35mm välyksillä ja hiljasta oli. Siis kaikissa venoissa.
Hyvin kesti venttiilit pikkuviriturbossa katuajossa.

0.45 on takuuvarma raksutus.

Tee kuin tykkäät, takuuta en anna. :D
Otsikko: Vs: Volvo b230 f 530 kannen venttiilin välys
Kirjoitti: Notn4 - 31.10.2022, 23:50:47
0,3-0,35 kaikissa venoissa itellä, hiljanen on vaikka sieltä ne kovettuvat kumi "husherit" puuttuukin.
Otsikko: Vs: Volvo b230 f 530 kannen venttiilin välys
Kirjoitti: laatikkovika - 01.11.2022, 09:10:25
Joo, eihän ne tee muuta kuin hankaloittaa säätämistä. :)
Otsikko: Vs: Volvo b230 f 530 kannen venttiilin välys
Kirjoitti: Notn4 - 01.11.2022, 10:13:12
Joo, eihän ne tee muuta kuin hankaloittaa säätämistä. :)

Joskus viellä kun jaksoi uskoa niihin, oli oma säätöprosessi seuraavanlainen:

Nokka veks, nyplää vanhojen hushereitten jämät pois.
Nokka takas, säädä välys.
Nokka toistamiseen veks, uudet husherit paikalleen.
Nokka takas ja kamat nippuun.

Eihän se maailmanloppu ole poimia sitä nokkaa sieltä ees taas, mut sen jälkee ku käytös oli muu kuin volvon nokka eli lash capit hushereitten tilalla ja selvisi miten hiljainen hyvin säädetty punalohkon venttiilikoneisto on, ovat ne husherit saaneet jäädä sivuun.