Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vauxi - 05.11.2022, 11:27:44
-
Moi
Skandixilta on alkanut saamaan uustuotantona niitä pyöreitä nappuloita mitkä ovat yhdestä kohtaa viistetyt ja jotka ovat tiukkasovitteella vetoakselin vieressä olka varressa. Nappuloista menee kässärivaijeri läpi ja nappulaan naputellaan vaijerin lukitus-sokka,
Ongelma on että nappuloiden spoorien päältä mitattuna(mitat ulkomuistista) noin 17.8mm ja spoorien pohjalta noin 17.5mm. Reikä olkavarressa ruosteesta putsattuna on kuitenkin 16.8mm. Tänään sitten hoonasin kahden kiven hoonilla, itsetehdyllä hiekkapaperihoonilla ja myöhemmin vielä pallovingulla akkukoneessa ja sain aikaiseksi edelleen ruostettoman reijän minkä suurin halkasija on 17.0 ja pienin 16.8mm. Skandixin vastaus nappuloiden liian suureen halkasijaan oli että kyllä ne pitäisi sopia ja varmista ettei ole ruostetta reijässä.
Kysymys kuuluukin että millä koneella saisin ajettua reijän edelleen pyöreänä tonne spoorien juurihalkasijaan ? Terä ei saa olla pitkä ihan koska silloin pienikään akkukone ei mahdu kohtisuoraan reikään nähden. Mulla on dremeli että jos siihen saa jonku passelin terän millä ajella niin voin koittaa.
Melkovarmasti tässä on joko suunnittelu virhe tai sitten kun mulla on auto tammikuulta 96 eli aika alkupään yksilö niin jos osat on mitotettu loppupään autoon niin voi olla jokin ero. Tai sitten kyseinen mitta-auto on ollut ruostunut toista milliä isommille reijille.
On vaan niin outoa ajaa omalla autolla missä ei kässäriä ole :D Olkoonkin automaatti.
(https://media.skandix.de/pimg/1050709.jpg)
-
Dremel 932 voisi toimia. Se on kyllä hidas jos hioo paksumpaa metallia, mutta oli ihan toimiva esim ABS anturin kolon siivoamiseen.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/781769/Dremel-932-aluminioksidihiomakivi-95-mm-3-kpl
-
No perhana. Tack. Täytyyki kokeilla. Mulla on sellanen dremelin sarja jossain missä on hiekkapaperirullille pidike. Mut ne on liian mopoja. Toinen vaihtoehto olis sorvauttaa nippelistä pois matskua. Mut eio tuota sorvia täs lähellä.
-
Uustuotanto laadultaan joskus vähän sinnepäin. Käytännössä nuo alkuperäiset nappulat kuitenkin niin paksuja että omasta mielestä kestää auton elinikä eikä niillä lukkosokilla mitään käytännön virkaa ole. Mutta jos nyt uudet haluaa asentaa niin olisiko kuitenkin parempi sorvata ne holkit eikä sitä reikä
-
Just mietin samaa mutta ehit ensin. :P
-
Poksahti mieleen että mähän oon tuon yhden brittiharrasteeni kanssa "sorvannut" ja "koneistanut" metallijuttuja pylväsporakoneella. Joten eikun tuumasta toimeen. Akkukoneeseen sopivasta mokkalaikka istukasta laikka pois ja nippeli laikan tilalle. Istukka sitten pylväskoneeseen ja mutteri piukalle. Avot. Kiinnitys ei ole todellakaan keskellä. Mutta sillä eiole merkitystä kun hiomalaikka seuraa kappaletta kuitenkin.
Aluksi koitin viilalla ajaa mutta tietenkin alumiiniä kun nippeli on niin sehän tukkii vaan viilan. Sitten keksin että onhan tuossa tuo rolock kulmahiomakone ja siinä on sininen mokkalaikka kiinni. Silläpä saikin hommaan tatsia ja alkoi sujumaan. Löysin toisen vielä ehjänä pysyneen alkuperäisen nippelin. Mittasin siitä että spoorien kohta oli 16.8-17.0mm eli hivenen soikea. Ajoin uudet nippelit nyt molemmat 17.0mm. Viikolla tai ehkä vkl viimeistään selviää et kui tän duden kävi.
Pari räpsyä.
https://photos.app.goo.gl/gDL2TTQUFbg8tKMt9 (https://photos.app.goo.gl/gDL2TTQUFbg8tKMt9)
-
No jo.
Nyt on vaijerit nippeleineen, o-renkaineen ja uusine sokkineen paikalla. Saihan taas pajottaa. Hoonasin reikiä tee se-ite mallisella hiekkapaperihoonilla jossa 80 karkeuden paperia. Kuppa lähti ja rei-istä tuli about 17mm. No eihän se sopinut enää yhtään kun olinhan ajanut nippelit samaan kokoon. Ilmeisesti mittatarkkuus on pielessä(kuten mulla yleensä) kun nippeleistä toinen oli inasen liian löysä ja toinen aivan löysä. Eli taas kerran tee eka toinen puoliskoista kuntoon ja sitten vasta trimmaa toinen niistä.. En näköjään vieläkään tätä perus settiä aina muista. No, levitin löysempää nippeliä sisältä ulospäin kartiota siihen vasaroimalla kunnes se oli tiukahko heti alkuunsa painaa paikalleen. Sitten molempiin liberaalisti punaista laakerilukitetta ja naputellen paikalleen. Sinne ne tuntu jäävän ja pysyvänkin. Ajattelin että voitelempa etummaisen vaijerin tässä samalla. No eipähä sillä 5 euron vaijerirasvaimella tee etummaisen vaiskan kanssa yhtään mitään. Takimmaiset sai voideltua sillä kyllä helposti. Uusissa vaijereissa oli o-renkaat sinne nippeleiden sisään. No ne renkaat ovat aaivan liian paksut. Niitä ei saa sinne edes lekalla. Eli eikun miljoonalaatikosta kaivamaan samalla sisähalkaisejalla mutta ohuemmalla matskulla olevat renkaat. No sieltäpä löytyikin sellaiset ehkä tunnin kaivamisen jälkeen.
Nyt on taas kevyt ja herkkä kahva sekä kässäri mikä myös pitää.