Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Köiskö - 09.11.2022, 09:15:56
-
Terve!
Pari kysymystä heräsi omasta 84vm volvostani.
Kuulema autossani on kitkaperä. Miten sen pitäisi ajossa/parkkipaikkapyörittelyssä toimia? Tuntuu että välillä ei mene perä lukkoon vaikka toivoisi. Voiko joku olla sieltä rikki kun ei aina mene lukkoon vai onko vaan ominaisuus kun märällä asfaltilla pyörittää?
Toinen kysymys: mikä on perän malli näissä 760GLE tasauspyörästöissä?
Tietämätön kyselee mutta kiitos jo etukäteen!
-
Oisko siellä G80 liikkeellelähtölukko? Se aukeaa normaalisti 40kmh nopeudessa
-
Oisko siellä G80 liikkeellelähtölukko? Se aukeaa normaalisti 40kmh nopeudessa
Saattaa olla kyseinen g80. Varma en ole mutta välillä on lukossa
-
1041 perissä taitaa se G80 lukko löytyä. Avaamalla perän koppa selviäis 100% varmuudella mitä siellä on
-
1041 perissä taitaa se G80 lukko löytyä. Avaamalla perän koppa selviäis 100% varmuudella mitä siellä on
onko tuommoisen g80 perän kanssa luisutteluun vinkkejä? Loota on 4vaihteinen automaatti ja ylivahdenappi löytyy, eli 1,2,D,N jne
-
Meinaat asfaltilla luisuttelua etkä liukkaalla?
Vinkkinä on älä tee sitä. Ei tee hyvää laatikollekaan
G80 kun lukkiutuu ei parane yhtään höllätä tai lukko irrottaa.
Sen takia monet kiroaa sen huonoutta kun talvella jää paksuun lumeen mäessä.
Pitää laittaa hiljaa pyörimään ja kun tarttuu niin pikkusen vaan lisää kaasua eikä höllää yhtään niin kyllä sillä kiipeää.
Ainakin ite oon noin päässy kun muutamassa tuo on ollut.
Jos se välillä on lukossa ja peruuttaessa tökkii tai ääntelee välillä niin kohta sit laukee.
-
-84 vuosimallissa voisi kyllä todennäköisempää olla Danan kitkalukko, eikö G80 tullut vasta joskus -89?
Mulla on -86.sessa 760.ssa Dana.
-
Jos siellä on kitkalukko, pitäisi sen kuopsuttaa hieman, vaikka ajaisit ihan hiljaa, mutta käännät jyrkästi. G80 on mallia on/off, ja vaatii sen tietyn pyörimisnopeuseron kytkeytyäkseen.
Eron toimivissa lukoissa huomannee ihan tunkkaamalla perseen ilmaan ja pyöräyttämällä toista ratasta. G80 kytkeytyy terävämmin, kun kitkalukko lähtee vetämään pehmeämmin toista rengasta heti alusta.
-
G80 tuli lisävarusteeksi -89, joten se on varmasti laitettu jälkikäteen tai koko akseli on vaihdettu jos perässä on sellainen. Mikäli perässä on alumiininen koppa, niin silloin se on vaihdettu(jollei ole vaihdettu vain koppaa).
Vanhoissa kitkalukoissa on hyvin usein katkenneita ristitappeja ja rikkinäisiä kitkalevyjen välilevyjä. Ne voi aiheuttaa kaikenlaista toimintaa.