Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kuppis - 10.11.2022, 21:04:56
-
Elikkä kyseinen poltilas on s80 vm.05 D5 etuveto ja automaatti askilla.
Vedossa täryttää ainakun menee niinsanotusti pehmestä isosta montusta. Ja täyskaasulla kiihdyttäen kans tärisee. Tuntuu myös jokseenkin vähän vetelevän..
Laakerit ei ole väliät, raidetangot ei väliät, alatukivarsissa ei tunnu väliää kun niitä väänteli.
Vetarit vaihdettu kummallekkin puolelle juuri uudet, renkaat on viikko sitten vaihdettu ja tasapainoitettu. Vuosi sitten vaihdettu iskarit eteen. Ei tärytä jarruttaessa joten en usko niiden olevan ongelma.
Pyöränkulmat on suunnattu puolivuotta sitten.
Ei enään itsellä riitä ajatus mikä sitä volvoa voisi vaivata. >:( :idiot2:
-
Voisiko vaihteiston poskilaakeri oireilla noin?
-
Onks madallus tai paljon ajetut tosi väsyneet jouset? Jos on niin vetonivelten kulmat voi mennä yli tarkoitetun alueen.
Moottorin tuenta kannattaa tarkistaa myös.
-
Onks madallus tai paljon ajetut tosi väsyneet jouset? Jos on niin vetonivelten kulmat voi mennä yli tarkoitetun alueen.
Moottorin tuenta kannattaa tarkistaa myös.
Jousia ei taida olla vaihdettu meidän aikana, eli ne voisivat hyvinkin olla väsyneet.
Mitä moottorin tuentaan tulee niin siinä on toinen ongelma mitä olen kauemmin ihmetellyt. Eli siis tyhjäkäynnillä paikallaan tuntuu kabiiniin tärinä ja kun painaa jarrua, niin olevinaan kasvaa. Huom. Siis paikallaan ollessa. Etummainen moottorintuki ja jakopään alapuolella oleva tuki on vaihdettu kuten myös laatikon tuet. Ei ollut vaikutusta.
Nuossa vissiin alipaineella toimii jotenkin tuo tuenta(?) Olisiko alipainevuoto jossain joka aiheuttaisi kuitenkin nämä kaikki oireet??
-
Mä aina neuvon kokeilemaan toisilla pyörillä silti, kun rengasliike on mulla onnistunut tasapainottamaan umpikierolle vanteelle. Sillä ratkesi omat tärinäongelmat. Täristääkö ratti vai auton perä?
Kiihdyttäessä täristäminen kyllä tuo kovasti vetarit mieleen. Oletko kokeillut automaattilaatikon pakkovaihteilla kiihdyttää?
Mikään vanne ei kuumene ajossa ?
Moottorin alla olevat 2 alipainekumityynyä luultavasti vuotavat vanhemmiten, jos jarrutehostimesta ei kuulu ylimäärisiä suhinoita. Mullakin tärisee tyhjäkäynnillä mutta olen antanut olla kun se ei ole aiheuttanut muita ongelmia. Alipaineella pienennetään ne kumit moottorin matalilla kierroksilla, olikohan alle 1500rpm.
-
Mä aina neuvon kokeilemaan toisilla pyörillä silti, kun rengasliike on mulla onnistunut tasapainottamaan umpikierolle vanteelle. Sillä ratkesi omat tärinäongelmat. Täristääkö ratti vai auton perä?
Kiihdyttäessä täristäminen kyllä tuo kovasti vetarit mieleen. Oletko kokeillut automaattilaatikon pakkovaihteilla kiihdyttää?
Mikään vanne ei kuumene ajossa ?
Moottorin alla olevat 2 alipainekumityynyä luultavasti vuotavat vanhemmiten, jos jarrutehostimesta ei kuulu ylimäärisiä suhinoita. Mullakin tärisee tyhjäkäynnillä mutta olen antanut olla kun se ei ole aiheuttanut muita ongelmia. Alipaineella pienennetään ne kumit moottorin matalilla kierroksilla, olikohan alle 1500rpm.
Kokeiltu on toisia vanteita joilla ei ollut vaikutusta.
Tärinä tuntuu eniten ratissa, mutta myös koko autossa. Tärinä siis ei ole kova mutta huomattava. Ja selvästi nimenomaan kiihdytyksissä ja loivissa "kuopissa" pahin.
Pakkovaihteilla kiihdyttäessä ei vaikutusta. Mikään vanne ei kuumene.
Takimmainen tyyny luultavammin sitten vähän vuotaa, se on vielä ainoa joka vanha. Moottori ei silti liiku mitenkään erikoisesti tilassaan eli en uskoisi senkään vielä kokonaan p.askana olevan...
-
Ratin tärinä viittaa minusta eniten etuakselin pyöriviin massoihin ja niihdin vetareihin kun kerran kiihdyttäessä.