Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rieku_ - 11.11.2022, 09:55:30
-
Elikkäs, asennettiin lisävalokatkaisija ja lisävalot (2kpl luminalights, 80w) ohjeiden mukasesti alkuperäiseen "pistokkeeseen" joka konehuoneen puolella sijaitsee. Valot toimivat vain ehkä 1/4 teholla kun ovat kytkettynä. Kun otimme maajohdon irti ja laitoimme sen suoraan auton runkoon valot toimivat täydellä teholla mutta ovat aina päällä (myös kun autosta kääntää virrat pois). Pähkäilimme että kyseessä olisi maadoitus vika tuolta alk.peräseltä johdolta ja siltä katkaisijalta? Miten tästä eteenpäin? Katkaisijaa haluaisin käyttää kun se nyt ostettiin. Johdot ja releen olemme vetäneet mainitulla tavalla
Sulake on moottoritilassa olevassa sulakerasiassa paikalta numero 2.
Juu ja kyllä tarvitset releen sinne keulalle. kytket sen vain johtojen avulla siihen liittimeen joka on siellä ilmanputsarinkotelon takana.
Kytke se niin että paksumpi johto tulee releen napaan 30 ja 85 tai 86. ohuemman johdon kytket releen nastaan 85 tai 86 riippuen kumpaan laitoit sen paksumman johdon. Jäljelle jäävän releen nastan 87 kytket lisävaloille "plussaksi".
Muista myös laittaa hyvä maadoitus lisävaloille.
Lisänä tuohon vain että maadoitus kaapeli siis menee siihen pistokkeen valko/ruskeaan johtoon eli maadotus kaapelin? Tuossa mainitaan että "muista myös laittaa hyvä maadoitus lisävaloille"? Mutta jos maadoitamme valot runkoon niin valot ovat koko ajan päällä? Ja jos laitamme siihen pistokkeeseen niin vain tosiaan 1/4 teholla palavat.
-
Taitaa ne releen johdot nyt olla väärin kytkettynä. Laitas releen napanumerot tänne ja selvitys mistä navasta menee piuha minnekkin.
-
Elikkäs, (ja mainittakoon että en oo autosähköasentaja :D)
Releessä on:
30 - punainen johto tulee siis org. pistokeelta (eli virta, ja pun. joh. on rosvoliitin keltaiseen johtoon eli heräte)
86 - keltainen johto
85 - 3 kpl musta johtoa, kaksi menee valoille, yksi tähän orkkis pistokkeeseen (nämä siis valojen miinus/maadotus johdot?)
87 - 2kpl pun. johtoa valoille
(https://i.ibb.co/nzkvJ77/IMG-20221111-100914.jpg) (https://ibb.co/nzkvJ77)
(https://i.ibb.co/DztjwVn/IMG-20221111-100925.jpg) (https://ibb.co/DztjwVn)
(https://i.ibb.co/82pH14q/IMG-20221111-101351.jpg) (https://ibb.co/82pH14q)
(https://i.ibb.co/QDFYdWG/IMG-20221111-102248.jpg) (https://ibb.co/QDFYdWG)
-
No se heräte pitää ottaa jostain muualta kuin kovasta virrasta.
https://auton.fi/wp-content/uploads/2018/09/Kytkent%C3%A4-pdf-1280x720-1.jpg
Olisko tuosta apua kytkentään?
-
Valot palaa himmeästi sen takia, että johtosarjan kytkennän mukaan valojen maadoitus kiertää navan 85 kautta. Napin johdotus ja kytkennät ei riitä valojen kuormalle. Valojen maadoitus pois releeltä suoraan maihin. Muuten valot voi kytkeä kuten alunperin kytkit. Eli 85 napilta tulevaan johtoon ja 30 sekä 86 sulakerasialta tulevaan jatkuvaan virtaan.
-
Jes, kiitos, pitääpä kattoa huomenna kuosiin jospa alkais kirkastumaan. 8)
-
Valot palaa himmeästi sen takia, että johtosarjan kytkennän mukaan valojen maadoitus kiertää navan 85 kautta. Napin johdotus ja kytkennät ei riitä valojen kuormalle. Valojen maadoitus pois releeltä suoraan maihin. Muuten valot voi kytkeä kuten alunperin kytkit. Eli 85 napilta tulevaan johtoon ja 30 sekä 86 sulakerasialta tulevaan jatkuvaan virtaan.
Ja kyllähän ne alko pelittämään,maailma kirkastu huomattavasti, kiitos! :D
-
Näin se homma toimii :)