Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Hatch - 12.11.2022, 18:57:24
-
Autona V70, vm. 2005, Automaatti-ilmastointi, Bi-Fuel, manuaali.
Auton kun sammuttaa, jää sisäilmapuhallin jatkuvasti päälle. Pyörii niin kauan, kunnes otan sulakkeen irti.
Olen jo lukenut:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6262.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=161.45
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91962.0
Syy vaikuttaisi olevan lämmityslaitteen puhaltimen tehoyksikkö = Lämmityslaitteen esivastus. Joka siis vikaantunut.
Vaikuttaa siltä, että kyseinen lämmityslaitteen esivastus sijaitsee joko sisäpuhaltimen moottorikotelossa tai kaasupolkimen yläpuolelta, auton vuosimallista ja mallista riippuen.
Todennäköisesti tässä mallissa sijaitsee puhaltimen moottorin kehikossa kiinni, mutta haluan vielä varmistuksen, että asia on näin. Tällöin vaihdettava osa on ilmeisesti tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/488328/Lammitysl-vastus-Volvo-97- .
Eli sijaitseeko autossani vastus sisäilmatuulettimen moottorin kotelossa kiinni ja onko osa oikea?
Kiitos!
-
Puhaltimen kotelossa eli joudut purkamaan sen puhaltimen esille vaihtoa varten..
-
Puhaltimen kotelossa eli joudut purkamaan sen puhaltimen esille vaihtoa varten..
Selvä homma, kiitos tiedosta! Pakko muuten mainita, että tuo kyseinen esivastus on maksanut ennen samaisessa motonetissä merkittävästi enemmän, ainakin noiden vanhojen keskusteluiden perusteella. Muutamia vuosia sitten 110e ja nyt enää 72,90. Eli ihan kaikkialle tuo inflaatio ei ole vielä kurkottanut :)
-
Sellainen vinkki, että se puhallin kannattaa puhdistaa samalla kun on purettuna..
Koska vanhemmiten näissä kertyy moskat sinne koteloon ja aiheuttaa ongelmia kun ei tahdo jaksaa pyöriä.
Joskus ensiapuna ruikannut rasvaa laakerien suuntaan, mutta harvemmin auttanut vaan uutta puhallinta sinne etuvastuksen kaveriksi..