Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: juhnu-79 - 19.12.2011, 20:08:49

Otsikko: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: juhnu-79 - 19.12.2011, 20:08:49
tuli ajan kohtaseks vaihtaa kannentiivistettä kun kusee nestettä kannen ja lohkon välistä koneen perä-osasta.
äsken kattelin koivusen luettelosta et 2.5l on eri yläpääntiiviste-sarja mitä 3.0l . onko kansissa jotain eroo?
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: Lankku - 19.12.2011, 23:43:25
Sylinterinreikä on erikokoinen kannentiivisteessä. Ja kansissakin on eroa sen verran, että 2,5l on hieman pienempi palotila.
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: juhnu-79 - 20.12.2011, 00:01:41
noni.. se on sitten varmaan laitettava orkkis kansi taso-oikasuun sitten.
olis vaan ollu valmiiks taso-oikastu kansi tommoseen 3.0 helposti käsillä.
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: Spoileri - 21.12.2011, 16:34:48
Onko sitten niin kiero, että on syytä plaanata? Ku näitähän ei ihan huvikseen kait kannattais.
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: juhnu-79 - 21.12.2011, 17:57:49
noh se selviää ku kerkiän tota kynimään.. siitä ihan huvittain kannatakaan hioskella mut onkohan noilla taipumusta mennä kieroon??
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: pukema - 21.12.2011, 18:55:35
Mulla on 3l alakerrassa 2,5l kansi ja hyvin toimii, kai ne toisinkin päin sopii. Eri valunumerollahan ne on mutta ei niissä suurta eroa ole
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: Matson66 - 22.12.2011, 23:06:50
Kutoskoneen kansi sietää olla muutaman sadasosan kiero ja silti kiristyy kunnolla paikalleen. Jollei se ole selkeästi syöpynyt tai kuumentunut reilusti liikaa (joku männistä leikannut kiinni) niin ei kannata lähteä oikaisuttamaan. Oikaisussakin on omat riskinsä, nokka-akseleiden laakeripesien linja muuttuu oikaisussa ja seurauksena saattaa olla tarve jyrsiä laakeripesät oikeaan linjaan ja se taas aiheuttaa ylimääräistä väljyyttää öljynkiertojärjestelmään ja heikompaa painetta linjaston loppupäässä.
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: Huikkoster - 22.12.2011, 23:12:40
Kutoskoneen kansi sietää olla muutaman sadasosan kiero ja silti kiristyy kunnolla paikalleen. Jollei se ole selkeästi syöpynyt tai kuumentunut reilusti liikaa (joku männistä leikannut kiinni) niin ei kannata lähteä oikaisuttamaan. Oikaisussakin on omat riskinsä, nokka-akseleiden laakeripesien linja muuttuu oikaisussa ja seurauksena saattaa olla tarve jyrsiä laakeripesät oikeaan linjaan ja se taas aiheuttaa ylimääräistä väljyyttää öljynkiertojärjestelmään ja heikompaa painetta linjaston loppupäässä.
Onko omaa kokemusta?
Meinaan muutamankin kutoskoneen kannen oikaisua olen vierestä kattonu ja aiheesta jutellu tyyppien kanssa jotka on kymmeniä vuosia oikonu kansia eikä ole tarvinnu oikoa tuota linjaa oikaisun jälkeen edes keittäneiden kansien kanssa ::)
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: J_Lanttola - 22.12.2011, 23:17:12
Kutoskoneen kansi sietää olla muutaman sadasosan kiero ja silti kiristyy kunnolla paikalleen. Jollei se ole selkeästi syöpynyt tai kuumentunut reilusti liikaa (joku männistä leikannut kiinni) niin ei kannata lähteä oikaisuttamaan. Oikaisussakin on omat riskinsä, nokka-akseleiden laakeripesien linja muuttuu oikaisussa ja seurauksena saattaa olla tarve jyrsiä laakeripesät oikeaan linjaan ja se taas aiheuttaa ylimääräistä väljyyttää öljynkiertojärjestelmään ja heikompaa painetta linjaston loppupäässä.

Ehkä tyhmä kysymys mutta miten kannen plaanaus vaikuttaa nokka-akselilinjaan?
Vai meinaatko sitä että jos on kiero, mutta kannenpultit pakottavat kannen asennettaessa suoraan, niin jos taso ajetaan suoraksi niin kierous pysyy myös paikalleen asennettuna? Eikös kuitenkin tiivistekin jousta tuon muutaman sadasosan verran.
Itse olen kuullut huhua että joskus näillä on tapana syöpyä vesikanavan ympäriltä niin että alkaa juurikin vuotaa vettä ja tällöinhän tuo oikaisu ei vaikuta nokka-akselilinjaan oli miten oli.
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: Huikkoster - 22.12.2011, 23:24:15
Tässä haetaan sitä että kun kansi otetaan irti koneesta, se menee hieman banaanin muotoiseksi kuten myös nokka-akselien linja. Sitten kun se oiotaan, se banaani häviää siitä ja nokat jää mukamas mutkalle. Kyllä näin käy, mutta niin pienestä vääntymästä kyse että ei väliä ::)
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: ama-69 - 30.08.2014, 13:33:53
hei pukema, jos siis 2,5 litran koneesta käy kansi 3,0, kumpaa kannentiivistettä käytit, 2,5 litrasen? tarkottaako tämä nyt 960 volvon 2,5 litrasta ja mistä vuosimalleista se kansi käy suoraan? kaikki muut hilut sitten voi olla 3.0 volvon? voiko 2,5 litrasesta vaihtaa hinhapyörät suoraan 3,0 koneeseen.
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: pukema - 30.08.2014, 19:35:56
Käytin 3 litrasen kannentiivistettä, kaikki 960 kutosten kannet käy ristiin. Ei väliä onko 2,5 vai 3,0. Jakopään pyöriä on erilaisia, mutta jos vaihtaa kaikki yhdentyyppisestä toiseen niin sopii. Osassa kansissa on keskellä/päällä reikä ilmapumpulle ja sen voi tukkia jos sitä ei tarvi
Otsikko: Vs: 960:sen 2.5 ja 3.0 kansien eroista
Kirjoitti: Dartteri - 07.09.2014, 10:39:04
Tästähän karataan kivasti offtopikkiin, mutta tälleen koneistajan ajatuksena kieron kannen oikaisusta. Sopivan jigin (kiinnityslaitteen) kanssa kansi pitäisi olla mahdollista painaa jyrsinoneen pöytää vasten sopivasti suoraksi, vaikkapa sitten nokkalinjaa vasten?

Tällöinhän toki kansi painuu jännittyneeseen tilaan, mutta ainakin kuumenneessa kannessa voisi olettaa jännityksen piileskelevän varsin lähellä palotilaa ja tiivistepintaa. Mahtaisiko mainittu jännitys poistua pelkästään tiivistepintaa kohtuullisesti höyläämällä?