Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: twin - 19.12.2011, 22:04:00
-
Mistähän kannattais alkaa hakeen vikaa kun tosiaan juristaa 70-90km/h? Kannatin laakeri mysteerio on vaihdettu pari viikkoa sit ja ääni hävis mut jurina ei... itsehän olen tottunut että jurtaani on yksi osainen niin vähän pistää vähän kummastuttamaan tollaiset jurinat!
-
automaatti vai ei ?
missä kunnossa lootan peräkannatin kumityyny? omassa näytti hyvälle ja oli ehjä mut liian pehmee ja sen kumin mutteri tuli palkissa olevasta apureiästä moikkaamaan kun auto normaalisti paikallaan, tosin tuo oma on tomaatti. mut se kumi oli öljyssä maannut vuostolkulla ja siitä pehmennyt.
ihan törkeen väljät ristiniveletkin rutisee ajossa ja ne varmaan on katottu ja koitettu kun kannatinlaakeria laiteltu, laitoithan karttanin samaan uraan jossa ollu ennenkin? jos ja kun se oli katkastava laakerin vaihtoo varten.
-
Automaatti toi on kun en välitä siitä pensan sekottelusta! 8) yks risti nivel vaihdettiinkin mut kaikki vaikutti olevan ihan kunnossa... en kyl tosin kattonut et menee samaan uraan kun missä oli mut juristi kyl samanlailla ennen sen laakerin vaihtoa... uus taka kumi olis kontissa mut näyttää vaan ihan erillaiselta.
-
motonetti anto mullekkin ensin väärän se on lisämerkillä neliö niiden listoilla jos sieltä kumin hommaat.
-
Okei tarvii kai mennä hakeen uus kun kuitti kai hukassa!! ;D
-
No nyt on sit vaihdettu se tuki kumikin mut juristaa edelleen, tarviiko siis ottaa jurtaani taas irti ja vaihtaa loputkin risti nivelet vaikka vaikuttivat ihan hyviltä vai mikäs tohon nyt auttais? Mites tossa aw71:sessä on toi jurtaanin laippa kiinni jos ongelma olis siellä takapään laakerissa (jos siellä on laakeria)?
-
Kuulostaisi tasapaino-ongelmalta. Niitä laippoja kannattaa yrittää käännellä ja kattoa, miten muuttuu.
-
Okei... tarvii kait sitä sit koittaa seuraavaks... Mitähän maksaa jurtaanin tasapainotus työ esim. hämeen dieselissä?
-
http://www.hameendiesel.fi/mp/db/file_library/x/IMG/30702/file/Koneistushinnasto2011.pdf (http://www.hameendiesel.fi/mp/db/file_library/x/IMG/30702/file/Koneistushinnasto2011.pdf)
-
Onkos tämä siis kolmella ristikolla vai kahdella ristikolla ja hardykiekko laatikonpäässä? Se etummaisen nivelen kulma tuntuu olevan tarkka näissä, jos tärinä ei ota asettuakseen, merkkaa etu- ja takapätkien keskenäinen asento(onhan tämä nyt oikein?), ota takapätkä kokonaan irti ja pyörittele kardaanin etupätkää pelkistään ja liikuttele tukikumin kohtaa ja kokeile, milloinka täristää vähiten. Juuri vaihdoin yhden tukikumi+laakeri setin, ja se täristi miedosti noin 60-70kmh alueella, mutta noin tuhannen kilsan ajon jälkeen tärinä on kadonnut.
-
kolme risti niveltä... onhan toikin sit hankalaks tehty. Ja mikäs tää hardy kiekko sit on? Tukilaakerin vaihdon jälkeen ajeltu about 2tkm eikä oo jurina muuttunut, pitempään kun ajelee niin pysähtyessä kun avaa oven niin tulee sellainen kumin käry eikä putki ainakaan ota mihinkään kiinni... Tukilaakeri lämpiää?
-
Hämeen dieselin hinnasto ei tunne jurtaanin painotusta!
-
Onkos se hardy kiekko juurikin laatikon perässä oleva kiekko mihin jurtaani tulee kiinni? Mites se irtoaa kun roiskii vähän mehuakin sieltä?
-
3 ristiniveltä -> ei hardylaippaa.
Se tummainen laippa lähtee laatikosta ihan kun nappaa jortaanin irti ja pyssyllä nappaa pultin auki ja vetää poies, stefan saa siitä vaihdettua sitte.
Mistä hait uuden tukikumin? Täristikö vanhalla tukikumilla, entä muuttuiko tärinä rempan yhteydessä? Tuliko kaikki osat toisiinsa nähden samalle paikalle takasin?
-
Ok... mätänetin kumi ja laakeri sinne tuli ja muistaakseni jurina oli melkolailla samanlainen ennen ja jälkeen, saattaa olla et meni eri asentoon se jurtaani kun oli irti.
-
kertokaa mullekkin ku keksitte ratkaisun.... mulla juristaa aivan samalla tavalla 70-90... 120 ei ole enää minkäännäkösiä sivuääniä/jurinoita.
-
kertokaa mullekkin ku keksitte ratkaisun.... mulla juristaa aivan samalla tavalla 70-90... 120 ei ole enää minkäännäkösiä sivuääniä/jurinoita.
Aika monta samankaltaista threadia jo lukenut. Ja itsellänikin oli tismalleen sama ongelma motonetin laakerilla ja kumilla. Samoissa vaihdeissa jurisee. Nivelet ja kaikki muut ehjää. Alkoi kun vaihtoi tuon kumin ja laakerin. Kokeiltu shimmailla eri asentoihin mutta ei ole kuin pientä apua.
-
Aika monta samankaltaista threadia jo lukenut. Ja itsellänikin oli tismalleen sama ongelma motonetin laakerilla ja kumilla. Samoissa vaihdeissa jurisee. Nivelet ja kaikki muut ehjää. Alkoi kun vaihtoi tuon kumin ja laakerin. Kokeiltu shimmailla eri asentoihin mutta ei ole kuin pientä apua.
Mul onki bilteman kumi ja laakeri... ;D ;D
-
Niin, mulla tuo ilmiö korjaantui kun kaivoin mettänreunasta tukikumin, jossa kumiosa oli ruosteen vaikutuksesta kokonaan irronnut siitä rautakehästä, hioin ruosteet poies ja sikakittasin kasaan, rälläkällä uusi motonetin kumi irti ja tuo riepu paikalleen -> nou tärinä. Että mettälöytökuntoinenkin alkuperäinen oli toimivampi kun motonettilainen, mulla on visio että se on ihan liian jäykkä se tarvikegummi.
Nuo laippojen asennot saa muuttua, kunhan etu- ja takapätkien keskenäien asento ei muutu.
-
Heps, mitä toi kumi maksaa sinisellä?
-
Taisi olla viimeksi kuin kyselin niin jossain 150kintturoissa
-
Vähän rojeesi venähtänyt mut jurinat on suurinpiirtein hävinnyt ittekseen ja eilein vaihdoin laatikon takastefan, huomasin sit samalla sellaisen asian että laatikosta tuleva poori akseli on hiton väljä eli siis noin pari milliä lonksuu siinä kun heiluttelee, vähän tiukkas uuden stefan myötä joka oli paljon leveämpi kun se minkä pois kaivoin... Normaalia?
-
normaalia kulumista kun siinä kohtaa on liukulaakeri. uudemmissa lootissa se on korvattu rullalaakerilla.
se nyt laittamas stefa on piakkoin loppuun rouskuteltu. ja sit taas vuotaa.
-
Joo se lootan takapään holkki on kulunut, esim scandix myy siihen soppelia osaa eikä ole kallis, tovi menee vaihtaessa mutta jos on työkaluja niin ei paha homma. Volvoltakin varmaan vois saada, paikallisella eivät tahtoneet myydä mulle mitään tällä erää niin tilasin sitten saksanmaalta.
-
Mitäs sen holkin vaihto sit vaatis ja pystyykö tekeen paikallaan?
-
Joo, siis karpaasin etupätkä irti, laatikonpalkki irti, laippa irti(aika pieni mutteri, tyyliin 22mm, eikä ole edes kireessä), takapäädyn koppa irti ja sitten pääseekin kolistelemaan tuota holkkia irti takakopasta. Ite hierasin sen rautasahalla halki ja uusi paikalleen soppelilla holkilla lyömällä, sitten vaan uus tiiviste ja koppa paikalleen ja laippa ja muut kiinni. Kun auto oli pukeilla siten että perä korkeella niin ei tullu edes atfia syliin kun pieni liraus.
-
No ei kyllä kuulosta pahalta hommalta... ;D Sitä jurtaanin laipan pulttia eilen kummastelinkin kun oli niin löysällä, laitoin vähän tiukempaan kyllä kasatessa... oli muuten 19mm.
-
Putooko siitä laatikon hännästä muuten paljon rojua syliin kun sen irrottaa ja millä virallisella nimellä se "laakeriholkki" kulkee?
-
Putooko siitä laatikon hännästä muuten paljon rojua syliin kun sen irrottaa ja millä virallisella nimellä se "laakeriholkki" kulkee?
Ei sieltä varise mitään, holkin nimi voisi olla ihan laakeri? http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/transmission/automatic-tansmission/transmission-repair/bushing-automatic-transmission/1006375/ (http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/transmission/automatic-tansmission/transmission-repair/bushing-automatic-transmission/1006375/) tuolta löytyy mallikappale, ja googlettelemalla aw71 rear bushing pitäs löytyä ihan vaihto-ohjettakin ja kuvei.
-
Okei... Ajattelin vaan tossa et olisko toi mätänetin tarjoama "takahela" ollut kyseinen osa...
-
Okei... Ajattelin vaan tossa et olisko toi mätänetin tarjoama "takahela" ollut kyseinen osa...
Voi pian vaikka ollakin, ainakin nyt sulla on jonkunasteinen vertailukuva. Muista myös se takakopan tiiviste, se sirpaloituu irrotettaessa aivan täysin ja on myös aika työläs kaapia irti. Ja stefa menee uusiks holkki vaihtaessa, sitä en ottasi motonetista kun en jaksa uskoa että juuri se olis ensimmäinen pitävä stefa mitä sieltä saan.
-
Juu no mä sinne survoin keskiviikkona mätänetin stefan mut en ole kyl kattonut et vuotaako! :-D tarvii varmaan tilata tiskille se hela ja koittaa katella et olisko oikean näköinen...
-
Eilen kävin leimalla niin siinä nosturilla kurkkasin ja laatikon häntä oli ihan kuiva mut sitä en tiedä kauanko mätänetin stefa pitää sen kuivana! ;D
-
mulla jyrryytti tuo 940. Ei jyrise ennää. Tukikumia ku vähä mattopuukolla mulkkaa ni loppuu jyrinät. Eli sen keskiosan täytyy liikkua tarpeeks vrt siihen ulkokehään. Auton alla ku ottaa kardaanista kiinni ja heiluttaa ylösalas, ni pitäs liikkua kumin kohalta iha reilusti. Mattopuukolla otin sisäreunan kumista siivua. Auttoi.
-
Eli ongelma on liian kova gummi seos... mulla on atf kylpy tainnut pehmentää kumia kun jurinat on ittekseen hävinnyt. ;D
-
joo se atf on luultavasti pehmittäny kivasti sen ;D
-
Juu vuosi takastefa sen verran et on edelleen perään asti mehussa ja kun ajoviima hyvin levittänyt niin näyttää et olis tynnyri tolkulla öljyä pitkin pohjaa...
-
Minä laitoin volvon orggis kumin ja laakerin ja sama jyrinä, osat samassa asennossa takas. Pitää joku ilta ottaa kartaani pöydälle ja tutkia vähän tarkemmin.