Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Temes - 21.11.2022, 22:35:25
-
Hieman outo vika ilmeni tänään. Auto alkaa nyhtämään moottorijarrulla, kun kaasun laskee pois esim 100km/h --> 80km/h ei nyhdä, mutta 80km/h-->60kmh nyhtää/nykii. 55km/h kohdilla nyhtäminen loppuu. Tasaista vauhtia ajaen ei mitään oiretta, vetopäällä ei oireita, vapaalla(n) rullaten ei oireita. Mutta heti kun kaasun laskee pois ja nopeus menee alle 80 kmh nii nykiminen/nyhtäminen alkaa. Ei anna vikakoodejakaan. Mistähän vikaa etsimään? Nyhtäminen ei riipu vaihteestakaan mikä valittuna, sama vika d ,2,3 ja 4.
-
Eli ns. ylivaihteella eli turbiinilukolla ei nypytä kun on mekaanisesti lukittu vaihde.
Laatikko huollettu koska?
Öljyt vähissä?
-
kuumeneeko vanteet?
-
Laatikko on vaihdettu tehdaskunnostettuun noin 2vuotta sitten, ja öljyt siihen vaihdettu 50tkm sitten, täytyypä tarkastaa laatikon öljymäärä. Autohan on paljon ajettu, (480tkm)tänään tosin katsastin ilman ongelmia. Nyhtäminen on suht nopea tempoista, hivenen tulee mieleen ikään kuin renkaassa olisi patti (siis sama tunne)
Vanteet ei lämpene.
Katsuri huomasi perän hikoilevan öljyä, mainitsi huohottimen puhdistamisesta, missä kohtaa tuossa perässä on huohotin?
-
Täristääkö ratti vai koko kori? Jos ratti niin tulee mieleen että voiko moottorijarrutuksessa ohjaustehostin temppuilla tai laturi aiheuttaa sille ongelmia, tai sit vaan etuakselin pyörivissä massoissa on jotain. Koko korin tapauksessa taas epäilen peräpään pyöriviä massoja tai miksei perääkin.
-
tärinä /nykiminen paikantuu lähinnä auton etuosaan, Ohjaustehostimenpumppu on noin vuoden vanha, laturi lataa ainakin livedatan mukaan normaalisti. Jos pyörivissä massoissa olisi ongelma eikös se silloin myös vapaalla rullatessa/ tasaista vauhtia ajaen tekisi samaa? Mulla on bilteman volvoon tarkoitettu vikakoodin lukija, voiko sen livedatan seurannalla katsoa jotakin kohtaa vaihteisto/moottori mikä voisi olla syynä
-
Nyt on vikaa ajettu ulos, nyhtäminen on jatkunut ja pahentunut, nyt tekee myös vapaalla samaa. Vika paikantunut kardaanin alueelle. Oisko ideaa mikä osa, etupäässä on sellainen nivel, sit keskellä tukilaakeri ja perässä kanssa sellainen nivel. Näistä käsin tuntui pitkittäis välys noin 15mm ja kardaania sai käsin pakkilukon päällä ollessa vain hieman pyöritettyä. Miten tuosta löytää mahdollisen vian? . Vai voisko kulmavaihde aiheuttaa tuon. Ääni joka kuuluu on sellainen jumputus ja tuntuu koko korissa. Vika esiintyy 40-70kmh vauhdissa. Välillä katoaa kokonaan. Ja alkaa täysin yllättäen uudestaan esim vauhtia hidastaessa. En tunne kovin hyvin tätä neliveto tekniikkaa, mutta kardaani ilmeisesti pyörii koko ajan, vai ainoastaan kun haldex kytkee nelivedon? Tässä vielä video jolla ääni kuuluu https://m.youtube.com/shorts/s2QnBWnr0iQ?feature=share
-
Auto on nyt kaikki renkaat ilmassa, miten voisin lähteä helpoiten pois sulkemaan vikakohteita. Vai irroitanko koko kardaanin. Siinä ei kyllä tunnu sanottavaa välystä mihinkään päin. Auton käydessä kardaani pyörii siististi ainakin tyhjäkäynti kiekoilla.
-
Voisihan kardaanin irrottaa ja kokeilla liikkuuko nivelet kunnolla. Pariin autoon on pitänyt vaihtaa etunivel. Rasva kuivuu lämmön vaikutuksesta ja lisää kulumista jolloin nivel liikkuu pykälittäin. Normaalisti sekin vaan oireilee herkimmin vedättäessä.
-
Kardaani irti, vika ei poistunut. Oire vain lieveni. Nyt oireilee lyhyemmän aikaa ja ei ihan yhtä kovaa ravista koriin. Mutta kyyti on kuin junassa. Tosin molemmat kardaanin nivelit vaikutti liikkuvan hieman kulmikkasti.
-
Kardaani irti, vika ei poistunut. Oire vain lieveni. Nyt oireilee lyhyemmän aikaa ja ei ihan yhtä kovaa ravista koriin. Mutta kyyti on kuin junassa. Tosin molemmat kardaanin nivelit vaikutti liikkuvan hieman kulmikkasti.
Mites hanttarinpuolen etu vetoakselin kannatin/tuki laakeri?
-
Tämä vetarin tukilaakeri on seuraava tutkimus kohde.
-
Kiristä ne pyöränpultit. :D
Pyöränlaakerit tuntuu ok?
Vetarinpultit tiukassa?
En mää tiedä! :)
Oisko se huohotin tossa?
Arvailen vaan kun ulkonäkö täsmäis.
(https://i.ibb.co/LvPjPG4/8uybhvk09z0ni71tdpls6tohtt17eur1-2.jpg) (https://ibb.co/LvPjPG4)
-
Luottokorjaamo koeajolla oli sitä mieltä että pyörä irti :2funny:.. ei ollu. Laakerit ok. Siis etupäässä huohotin tukossa?
-
Vänkärinpuolen vetaria ihmettelen nyt, en ainakaan käsin tunne sanottavaa välystä. Tosin pientä epäilystä aiheuttaa tukilaakerin kohdalla olevan nivelen seutu, näyttää olevan pyöriessään roiskinu vaseliinia ympäriinsä. Tosin kumi on ehjä, eli mistä lienee työntänyt tuon vaseliinin ulos.
-
Jospa sieltä on rasvat pihalla tai kumin sisäseinällä kun keskipakovoimahan sitä siellä rassaa.
Jos se kumi oikeesti on ehjä niin suojakumin kiinnityshän siinä sit on löysä?
Se on petollinen nivel kun ei se naksuta kuluneena niinkuin uloin nivel. :knuppel2:
-
Olet oikeassa kumi oli löysällä, koska se oli revennyt klemmarin alta. Nivelin sisuskalut näyttää siltä että vahva syyllinen olis löytynyt.
(https://i.ibb.co/59L418j/20221218-165214.jpg) (https://ibb.co/59L418j)
-
Vänkärinpuolen vetaria ihmettelen nyt, en ainakaan käsin tunne sanottavaa välystä. Tosin pientä epäilystä aiheuttaa tukilaakerin kohdalla olevan nivelen seutu, näyttää olevan pyöriessään roiskinu vaseliinia ympäriinsä. Tosin kumi on ehjä, eli mistä lienee työntänyt tuon vaseliinin ulos.
Onkos kumin klemmari ehjä/löysällä vai puuttuukko kokonaan? jos puuttuu niin sieltä se rasva lentelee.
-
No ei se ihan syytön ole vaikka näyttää melkein samalta kuin puolalainen uusi laakeri! :facepalm:
Ite varmaan ihan kokeeks vaihtaisin tuon vetarin, eihän sitä tiedä jos siinä vaikka jotain pientä olis? ;)
-
Näissähän taisi kaikissa p2 awd olla samat vetarit, vai oliko tässä jokin boori ero vm välillä. p30651437 ja toinen t030519 nämä numerosarjat oli vetarissa. Purkuosana näkyy Latviassa olevan sopuhintaan saatavilla vetareita tuolla numerolla.
-
Näissähän taisi kaikissa p2 awd olla samat vetarit, vai oliko tässä jokin boori ero vm välillä. p30651437 ja toinen t030519 nämä numerosarjat oli vetarissa. Purkuosana näkyy Latviassa olevan sopuhintaan saatavilla vetareita tuolla numerolla.
Onhan tuo nivel aika ikävän näköinen. Pyöränlaakerissa on kahta eri booria iästä riippuen.
-
Ongelma taisi ratketa, kiitos kaikille. Vetarin nivel oli oli syypää. Ainakaan 80km testi ajossa ei vikaa ilmennyt. Tilasin liettuasta purkaamolta osan. Nopeasti tuli maanantaina illalla tilasin ja tänään aamulla oli kotona. Varalta katsoin myös kardaanin etupään niveltä, oli ehken just oikea ajankohta :2funny:
(https://i.ibb.co/9ZPN4vL/20221223-154027.jpg) (https://ibb.co/9ZPN4vL) oli palanut rasvat ihan yhteen klönttiin