Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 27.11.2022, 23:48:46
-
Tunnin ajon jälkeen otsikon auto sammui ajosta tasaisesta n. 100 km/h nopeudesta, ei enää vastannut kaasuun, ei muuta dramatiikkaa. Virrat pois ja lähti käyntiin ja toimi normaalisti loppumatkan. Ei virheilmoituksia tai vikavaloja näyttöön eikä vikakoodeja muistissa.
Mistähän voisi johtua, bensapumppu?
-
Niinhän se voi olla tai melkein mitä vaan.
Joku anturi kuolemassa tai huono liitos.
Maakaapelivika.
Sulake.
Ota hinausvakuutus ellei ole. ;) Saahan sen pois jos ei tykkää pitää.
Se lukija mukana aina...
-
On hinausvakuutus kyllä, mutta kyllähän se harmittaa, jos tielle jää... Mutta niin kuin sanoit, niin eipä tuota etukäteen voi helposti selvittää, kun mitään vikakoodeja ei löytynyt.
-
Dieseleissä ainakin antureiden lisäksi voi olla katkeamassa takapenkin alta pumpulle menevä sähköjohto, ei välttämättä jättäisi koodia. Ylimääräisen maakaapelin voi koneelta aina vetää ja tarkistaa konehuoneen liitokset.
-
Juu, johdotuksen ja liitokset voisi ainakin tarkastaa. Ei tietty niin mukavaa puuhaa näin talvella, kun ei ole lämmintä sisätilaa.
-
Joo jos oikeesti haluu duunata autoo nyt talvella nii olishan se lämmin sisätila melkein vaatimus, ei siinä muuten saa paljoo tehtyy.
Ei sitä oo helppoo hommata mut sit ku saa jotenki duunattuu nii kyllähan tuntuu omistamisen arvoista.
-
Itellä kanssa sammuili minne sattu V70 06 D5. Eikä mitään kunnon vikakoodeja. Autosähköliikkeessä vaihtoivat ECMn päävirtareleen. Korjauksen jälkeen toiminut kohta vuoden.
-
Mulla oli vähän saman tyyppinen ongelma, auto sammuili satunnaisesti ilman mitään varoitusta kunnes lopulta ei enää käynnistynyt ollenkaan. ECM releen vaihdolla korjaantui.
-
Ei ole tuon yhden kerran jälkeen sammunut, mutta katsotaan nyt. Toivottavasti ei jätä tielle, vaan ennemmin vaikka pihaan.
-
Tänään startin jälkeen syttyi moottorin vikavalo ja koodina oli ECM-212C, auton kulku oli normaalia. Nollauksen jälkeen ei toistunut. Näemmä tämäkin voisi viitata polttoaineen syöttöongelmiin (tai ilmavuotoihin/lambdaan). Ehkä liittyy aiemmin tapahtuneeseen sammumisongelmaan.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-212C
-
Oma mielipide on että ei sen auton pitäisi sammua jos vika lambdassa olisi.
Eikös näissä ole jo fps bensakiskon päässä, nehän vikaantuu.
Samoin pem moduuli joka ohjaa b-pumppua tai sit se ite pumppu kuolemassa.
Pemmin räpläystä: https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=84169
-
Joo, enpä usko lambdavikaan itsekään, ellei ole asiaan liittymätön uusi vika. Pitääkin joskus katsoa, missä tuo PEM-moduli on, ilmeisesti sitä on siirretty tankin kyljestä vararengaskoteloon takaisinkutsuna, mutta jos on edelleen siellä auton pohjassa, niin paljon on sanut 18v aikana kokea...
-
Tänään huomasin, että autohan ei enää kiihdy, kun tekee kickdownin esim. 80 km/h vauhdista, loota vaihtaa pienemmälle, kierrokset sen myötä nousevat, mutta sitten alkaa pieni nypytys ja vauhti nousee todella hitaasti.
Auto on sammunut heti startin jälkeen muutaman kerran, mutta lähtee sitten käyntiin. Vikakoodeista on löytynyt pari kertaa ECM-212C, ei muita.
FPS:ää ei tässä mallissa ole ainakaan siinä bensakiskossa. Eli olisiko vikana sitten pumppu tai tuo PEM? Tai pumpum rele/joku muu anturi? Ilmavuotoja olen yrittänyt metsästää suihkuttelemalla.
Paineet varmaan ainakin pitäisi mitata kiskosta, onko kellään tietoa mitä paineiden pitäisi olla?
-
Onko ihan perus juttu tehty eli polttoaine suodatin vaihdettu milloin? Tuota koodia lykkää muun muassa alhainen polttoaine paine.
-
Onko ihan perus juttu tehty eli polttoaine suodatin vaihdettu milloin? Tuota koodia lykkää muun muassa alhainen polttoaine paine.
Pari vuotta sitten vaihdoin. Voisi vaihtaa toki uudestaan, ei ole kallis.
-
On ollut sen verran heikkoa säätä, että ei ole viitsinyt lumessa möyriä ja ei ole tullut vaihdettua edes polttoaineen suodatinta. Sen verran olen katsonut, että tässä autossa ei ole polttoaineen paineanturia suutintukin päässä ja googlailun perusteella tämä tarkoittanee sitä, että autossa ei ole myöskään PEM-modulia tai pumpun relettä. CEM siis ohjaa pumppua. Olenko oikeassa?
Auto on ajokuntoinen, mutta ECM-212C tulee nollauksen jälkeen parin päivän päästä uudestaan. Tyhjäkäynti on tasaista ja auto vetää hyvin, kun käyttää kaasua maltillisesti - saa painaa melko reippaastikin - mutta jos polkaisee pohjaan asti, niin sitten alkaa nypytys ja auto ei vaan kiihdy.
Moottori käy vikakoodin perusteella laihalla, joten hyväksihän se ei sille pitemmän päälle ole. Mitäs jos ilmamassamittarin piuhan nyppäisee irti, niin pitäisikö auton vetojen olla tallessa myös rajussa kiihdytyksessä?
-
Mitäs jos ilmamassamittarin piuhan nyppäisee irti, niin pitäisikö auton vetojen olla tallessa myös rajussa kiihdytyksessä?
Sehän selviää kokeilemalla. Kävin heittämässä pikku lenkin IMM:n johto irti, niin vedot säilyivät myös täyskaasukiihdytyksissä. IMM siis todennäköinen syyllinen, koska auto toimii selvästi paremmin piuha irti? Selittääkö kaikki ongelmat, eli esim. sammumisen suorasta ajosta, en tiedä, mutta tästä on nyt hyvä lähteä liikkeelle.
-
Meillä imm rikki T5 ei lähtenyt saati pysynyt kuin kaasulla edes käynnissä ja ajo yhtä paukutusta. Piuha irti kerrasta käyntiin, tyhjäkäynnilläki pysyi ja pystyi jo ajamaankin.
Tosin sytytti vikavalon ja herjasi juurikin imm.
-
Meillä imm rikki T5 ei lähtenyt saati pysynyt kuin kaasulla edes käynnissä ja ajo yhtä paukutusta. Piuha irti kerrasta käyntiin, tyhjäkäynnilläki pysyi ja pystyi jo ajamaankin.
Tosin sytytti vikavalon ja herjasi juurikin imm.
Joo, ei tämä ole vielä kirkossa kuulutettu, mutta tosiaan IMM irti auto vetää täysin normaalisti, kävin vielä toisella koeajolla ja vedätin kunnolla. Ainoa vikakoodi on tosiaan ollut ECM-212C, joka ei suoraan viittaa ilmamassamittariin, mutta toki välillisesti. Nyt kun nykäisin IMM:n irti, niin tulee ECM-121D, mikä on ihan normaalia.
-
Laitoin uuden ilmamassamittarin, auto vetää nyt normaalisti. Aika näyttää korjaantuuko kaikki ongelmat, lyhyellä lenkillä ei ainakaan vikakoodeja tullut, mutta eivätpä ne välttämättä heti tulekaan.
-
Vikakoodi ECM-212C tuli uudestaan reilun viikon ajon jälkeen. Enää auto ei tosin nyi ja hyydy vedossa, eli jotain se ilmamassamittarin vaihto korjasi, muttei kaikkea.
Vikakoodin perusteella auto käy laihalla, mutta pakokaasut haisevat mielestäni rikkaalta, joten ajattelin seuraavaksi vaihtaa lambdan. Tilasin ennen kattia olevan lambda-anturin ja samalla myös ilmansuodattimen, tulpat ja bensansuodattimen, kun niilläkin vaihtoaika jo lähellä. Jos ei näilläkään tokene, niin sitten pitänee harkita bensapumpun vaihtoa. Imuvuotoja en ole saanut paikallistettua, vaikka olen suihkinut starttispraytä todella huolellisesti joka paikkaan.
-
Edelleenkö sietää vetää täysillä jos imm töpsän irroittaa? Vaikka toimii immun kanssakin.
Jos näin on niin ei mun käsityskykyni mukaan ole pumpussa vika jos aine silloin riittää kun mennään varakartalle.
Jos ei fps ole tukissa niin ei kai siinä pemmiäkään ole.
Pitäs lukijalla kattoo lambdojen käytös.
Sit yks on map anturi. Voi ilmoittaa jotain seosvikoja mikä on kyllä tottakin kun map viallisena ne menee pieleen.
Suosittelen mapin putsausta ja testaamista. Me omaan vaihdettiin suoraan uus map niin lakkas bensanhajut ja alko ottaan äkäsemmin kierroksia. Vanha map oli täysin pimee.
Mitään suoraa koodia mappiin ei tullut vaan just noita seos häröjä. Piti taas seurata vikaketjua mielessään ja yhden unettoman yön jälkeen päädyin tuohon ja se meni kerrankin oikein. En tehny lottoo.
-
Edelleenkö sietää vetää täysillä jos imm töpsän irroittaa? Vaikka toimii immun kanssakin.
Jos näin on niin ei mun käsityskykyni mukaan ole pumpussa vika jos aine silloin riittää kun mennään varakartalle.
Jos ei fps ole tukissa niin ei kai siinä pemmiäkään ole.
Pitäs lukijalla kattoo lambdojen käytös.
Sit yks on map anturi. Voi ilmoittaa jotain seosvikoja mikä on kyllä tottakin kun map viallisena ne menee pieleen.
Suosittelen mapin putsausta ja testaamista. Me omaan vaihdettiin suoraan uus map niin lakkas bensanhajut ja alko ottaan äkäsemmin kierroksia. Vanha map oli täysin pimee.
Mitään suoraa koodia mappiin ei tullut vaan just noita seos häröjä. Piti taas seurata vikaketjua mielessään ja yhden unettoman yön jälkeen päädyin tuohon ja se meni kerrankin oikein. En tehny lottoo.
Hyvä vinkki toi MAP, sitä ei ole tullut ajateltua, eli putsaukseen ja testiin menee. Ja tosiaan en ole tän uuden IMM:n kanssa kokeillut ajaa piuha irti, pitää sekin vielä testata.
-
Toi Boschin MAP maksoi jotain 65e Motonetissa, niin ostin uuden enkä lähtenyt putsailemaan. Vaihdoin sen, mutta vikakoodi ECM-212C tekee paluun joidenkin päivien jälkeen. Autohan kyllä toimii hyvin, eli lähtee käyntiin hyvin, käynti tasaista ja vetää loppuun asti täyskaasulla. Tämä toki korjaantui jo MAF-anturin vaihdolla.
No, mulla on tossa vielä odottamassa etummainen lambda, tulpat, bensansuodatin ja ilmansuodatin. Vaihdellaan ne sitten kun ehtii.
Kyllähän tässä rahaa saa palamaan, kun arvalla vaihtelee osia. Toki kun itse tekee, niin ei noi nyt niin kalliita ole. MAF oli 120e, MAP 65e ja lambda 100e, kaikki Boschin, joten pitäisi olla OEM-vastaavia.
-
Näitä tapauksia riittää että survottu jo konepellin alle jokainen anturi ja tunnistin ja vika on ja pysyy päällä, loppujen lopuksi olleet johto tai ilma vikaisia laitteita jne. Se koodi ei välttämättä kerro että komponentti olisi viallinen vaan että sen komponentin mittaamat arvot ylittävät raja-arvot ja koodi syntyy. Live datalla näkee mitä siellä konehuoneessa tapahtuu.
-
Näitä tapauksia riittää että survottu jo konepellin alle jokainen anturi ja tunnistin ja vika on ja pysyy päällä, loppujen lopuksi olleet johto tai ilma vikaisia laitteita jne. Se koodi ei välttämättä kerro että komponentti olisi viallinen vaan että sen komponentin mittaamat arvot ylittävät raja-arvot ja koodi syntyy. Live datalla näkee mitä siellä konehuoneessa tapahtuu.
Joo, näinhän se tuppaa menemään. Tosin toi MAF varmaan oli rikki, koska vanhalla ei vetänyt täyskaasulla, vaan nypytti niin pirusti. Vedot palautuivat, kun otti piuhan irti - ja nyt tällä uudella toimii piuha kiinni normaalisti.
Itellä vaan toi T75-lukija, niin sillä ei livedataa näe.
Tällä hetkellä ainoa vika on moottorin vikavalo, eli auto toimii muuten. Toki se voi käydä vikakoodin mukaisesti laihalla, mikä ei ole moottorille hyväksi, ja katsastuksesta voi pompata tietenkin, eli kuntoon olisi tarkoitus laitella.
-
Vaihdoin etummaisen lambdankin, kun sen pystyi tekemään yläkautta, niin ei tarvinnut odotella parempia kelejä. Itse lambda irtosi helposti, mutta se liitin olikin sitten inhottavan pienessä tilassa, kun ei laiskuuttaan viitsinyt purkaa tilaa... Joka tapauksessa lambda on nyt vaihdettu ja eipä ole tullut vikakoodi vielä takaisin, mutta ajellaan nyt pari viikkoa, koska IMM:n vaihdon jälkeenkin kesti viikon, että vikakoodi tuli takaisin.
Vanha lambda oli muuten vitivalkoisen karstan peitossa, eli varmaan laihalla sitten käynyt, jos tuosta noin voisi päätellä?
-
Tuo koodi ecm-212c viittaa suoraan ilmavuotoon, poltoaineen saantiin ja lamdan valkoisuus tukee suoraan sitä. Joko sitä ilmavuotoa on metsästetty?
-
Tuo koodi ecm-212c viittaa suoraan ilmavuotoon, poltoaineen saantiin ja lamdan valkoisuus tukee suoraan sitä. Joko sitä ilmavuotoa on metsästetty?
On metsästetty, sekä silmämääräisesti että starttisprayn kanssa. Ei ole vielä löytynyt, mutta tämä toki mahdollista tietenkin.
-
Parissa autossa tullut vastaan ahtoputken halkeaminen kaasuläpän luota. Aiheuttaa samantyyppisiä oireita.
-
Parissa autossa tullut vastaan ahtoputken halkeaminen kaasuläpän luota. Aiheuttaa samantyyppisiä oireita.
Pitäs ajan kanssa tutkia noita mahdollisia vuotopaikkoja, koska imuvuotohan se varmaan yleisimmin tällaista aiheuttaa. Toikin putki vaan just sen verran pahassa paikassa, että pakko vaan ottaa irti kokonaan, että näkee onko kunnossa.
-
Päivitys tilanteeseen. Vaihdoin polttoainepumpun, ts. sen koko siirtohässäkän, niin tämän jälkeen ei ole ECM-212C enää kummitellut eikä muitakaan oireita esiintynyt.
Polttoainepumpun vaihto on onneksi suht helppo toimenpide, kun muistaa pari asiaa. Tankissa on syytä olla vähän bensaa (alle puoli tankkia), muuten tulvii yli, kun avaa ne lukitusrenkaat. Lisäksi on ehdottomasti oltava lukitusrenkaan avain, sen ei tarvitse olla se volvolle tarkoitettu, vaan esim. itselläni oli tällainen ja hyvin toimi:
https://toolfin.com/polttoaineanturin-irrotustyokalu-35-170mm.html
Toki voi tehdä jonkin vastaavanlaisen avaimen myös itse, mutta en suosittele yrittämään avaamista tuurnan ja vasaran kanssa, sillä rengas voi olla todella tiukassa, niin kuin itselläni toinen puoli oli.
-
Mulla vähän samoja ongelmia tuosa 2.5t:ssä. Rytyttää kovemmassa kaasutuksessa ja nyt sain vikakooditkin ulos. Misfire on cylinder 4.
Lienee aika vaihtaa puola ja katsoa toimiiko sen jälkeen. Samaan syssyyn laittaa sitten uudet tulpatkin kun koppa on auki.
Tasaisesti kaasutellessa ei ole ollut mitään ongelmia.
Auto hankittu vasta viime lauantaina huutokaupasta.