Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hypernova - 28.11.2022, 12:01:04
-
Täältä löytyis toisen kopan V70 joka kyllä on toiminu hyvin kilometreitä miettien (486k) mut nyt herjaa jotain säkövikaa mitä luulitsisin että on joku rele mutta en tiedä mikä rele aiheuttaisi tämmöstä.
Laitoin youtubeen pikkasen videon tästä viasta ja mitä tapahtuu: https://youtube.com/shorts/5PrSh-Z842U?feature=share
Kuin tämä rele klikkaa niin ainakin etuvalot, takavalot ja kaikki sisustan valot sammuvat, myös taustavalot sammuvat. pyyhkimet eivät myöskään toimi, on varmaan paljon muutakin kuin tämä mut tän oon ainakin huomannut. Moottorin hehkutus ja ohjaus toimii mainiosti.
Tässä videossa tämä tapahtui vain kuin laiton avaimen ykköseen, niin kuin se oli pitkään mutta nyt tämä myös tapahtuu välillä kakkosella ja kuin mottori on käynnissä. Tämä tapahtuu usein vaan kun auto on seissyt yön, niin voi olla sen takia et auto on kylmä, tai sit alhaisien volttien takia
Kaikkia vastauksiahan arvostetaan nii et anna tulla vaan! :D
-
Virtalukon pohja ja CEM on mitkä noihin kaikkiin sähköihin vaikuttaa. Onko tuo srs ollut pitkään vialla?
-
CEM oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta vähän ennen ostoa (tai ainakin väitti näin)
Ja toi SRS nii vikakoodit poistettiin ehkä kaks kuukautta sitten ja juuri tuli takas, varmaan sama juttu taas nii pysyy poissa pitkemmän ajan
-
SRS nyt lienee cemmin pätkimisestä oire. Minkä vuosimallin D5? Sähköt vaihtuu monessa paikkaa.
-
Joo se SRS ei varmaan tykkää siitä pätkimisestä, ja auto on nollakakkonen.
-
Muutenhan noi voisi olla vaikka mittaristovian oireita tuon ikäisessä mutta se taas ei estä käynnistystä. On kuitenkin mahdollista että kun olet ostanut auton viallisena, siinä on useampikin vika. Mites se virtalukko, onko avain miten väljän tuntuisesti siinä? Kaverilla joskus mietittiin CEM:n X-feed-releen vaihtoa kun srs-vika tuli tauluun kylmillä ilmoilla mut asia ei ole edennyt puheita pidemmälle. Ton ikäisessä on tosiaan ihan vaihdettavia mikroreleitä siinä cemmin pinnassa.
-
Ostin kyllä tämän auton jo ennen kesälomaa, jolloin kaikki toimi hyvin. Tämä vika on nyt tullut tämän viikon sisällä myös kuin auto ollut käynnissä. Kuin auto ollut käynnissä 20 sekunttii nii kaikki kyllä toimii taas, mutta se kyllä ei varmana parane tästä :)
Ja kyllä virtalukko tuntuu minulta ihan virtalukolta, en minä olen sen kanssa huomannut mitään erilaista.
-
https://www.sercap.fi/product/30/volvo-vsxc-sarja-99-04-cem-yksikon-huolto--vaihtolaite (https://www.sercap.fi/product/30/volvo-vsxc-sarja-99-04-cem-yksikon-huolto--vaihtolaite) noilta ehkä kysyisin täsmääkö oireet. Ihan jo huono akku/maadoitus näissä saa kyllä startissa kaikki kummitukset liikkeelle
-
Voisin minnä sinne heittää soiton joo, ja onhan se akkukin huono. Voltit seisonnan jälkeen näyttävät jotain 11.6 vahvistimen kautta, ootkos koskaan mitaillu mitä sun auton voltit näyttää seisonnassa?
-
Tuo 11.6V on just se raja mikä laukoo kaikki ongelmat. Tuleeko seistessä nopsasti ilmoitus alhaisesta akkujännitteestä jos vaikka radio on päällä?
Kannattais ehkä aloittaa uudesta akusta kun sen kuitenkin kohta tarviit.
Onhan se jo 20 sekunnissa alkanut lataamaan kunnolla niin jännitekin on ylempänä.
(https://i.ibb.co/BTs7K7X/lataus-2.jpg) (https://ibb.co/BTs7K7X)
-
Minun testauksen perusteena tuo alhainen jännite ei tule päälle ennen sitä 11.1-2 volttia niin sitä en kyllä näe vaikkakin laitan musiikin soimaan vaan kaiuttimilla. Uutta akkuakai vaan hankkimaan sitten! :D
Aika nättiä tuo kuin minulta nyt löytyy yksi 100ah vakioakkuna ja sit yks 155ah "keltasalkku" lisäakkuna. Joku näistä on kai vaan ihan loppuunsoitettu ja ei sit kestä melkein mitään enää, no jostain pitää aloittaa.
-
Joo no tuo 11.2V on kyllä sitten niin rajoilla että ei välttämättä kylmänä jaksa enää veivata, lämpösenä vielä lähtee silleen vähän laiskasti. :nuhtelu
Älä soita loppuun niitä akkuja! :tickedoff:
-
Joo sit ku näkee että akku on alhainen niin sitten se kyllä on alhainen! :buck2:
Kylmillä auto jää melkein siihen sit ennen ku saa vähä apuvirtaa jostakin...
-
Myöhänä takaisin taas, nyt ku tarkistin oikealla volttimittarilla ja ei vahvistimen mittarilla niin pitää sanoa että ei akuissa vikaa varmaan oo...
Akut näyttää kyllä aina yli 12.5 ja ajon aikana yli 13.9 niin ne on kyllä varmaan fine, uutta CEMmiä sitten kai vain etsimään :D