Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kartano740 - 28.11.2022, 19:25:39
-
Moi
Xc70 kurnuttaa käynnistäessä kylmänä. Yleensä silloin kun viikonlopun sammunu. Ei tee joka kerta. Ääntä riittä 5 sek ajaksi niin ei oikein kerkeä paikantamaan konepellin alta. Ääni muistuttaa lehtokurpan ääntä hieman ja oma veikkaus on että ääni kuuluu moniurahihnan seutumilta. Osaatteko jeesata mistä ääni voisi tulla? Tosiaan kuuluu vain tuon hetken ja on siksi hankalahko paikallistaa.
Kiitos!
-
Laturi tai laturin vapaakytkin tai apulaitehihnan kiristin tulee mieleen. Mökä lakkaa kun laturi pääsee vauhtiin. Itsellä kun oli tuo niin pitkässä kylmästartissa tuota ei tullut kun laturi sai kunnon alkuvauhdit. Tai sitten joku suuttimista ja auto käy hetken vajaalla.
Helppo eliminoida jos ei kurnuta kun starttaa ilman apulaitehihnaa
-
Laturista ääni tulee. Vapaakytkimen tai kiristimien vaihto ei itselläni auttanut, vasta uudella laturilla hävisi aikanaan ääni.
-
Moi
Lisäytyykö ääni yleensä jos alkaa viimeisiä vetelemään, onko kokemuksia?
Missä vaiheessa viimestään kannattaisi vaihtaa kyseinen osa?
Apuhihnan kiristin vaihettu jakohihnarempan yhteydessä noin 40tkm sitten.
Mistä olette latureita tilaillut? Onko hyviä kokemuksia kestävistä malleista? Missä hintaluokissa pyörii?
-
Moi
Lisäytyykö ääni yleensä jos alkaa viimeisiä vetelemään, onko kokemuksia?
Missä vaiheessa viimestään kannattaisi vaihtaa kyseinen osa?
Apuhihnan kiristin vaihettu jakohihnarempan yhteydessä noin 40tkm sitten.
Mistä olette latureita tilaillut? Onko hyviä kokemuksia kestävistä malleista? Missä hintaluokissa pyörii?
Ei tartte välttämättä koko laturia vaihtaa kun vaihtaa vain sen remmipyörän. Voi olla sitten piukassa mutta voi olla olematta. BOSCH vapaakytkin työkalun vaatin sitten ja muistutuksena se on sitten VASTAKÄTINEN kierre !
-
Mistä olette latureita tilaillut? Onko hyviä kokemuksia kestävistä malleista? Missä hintaluokissa pyörii?
Kannattaa Fixukselta kuurnankadulta käydä laturi. Just hommasin omaan V70:een. Hella merkki ja on täysin uusi, eikä ollut mitään pantteja. Takuu 3 vuotta ja 250€ maksoi.
-
Auton käynnistyessä katsoisin seilaako kiristimen asento, näkee kuinka pahasti laturi vastustaa. itse vaihdoin laturin vasta kun sen sisäiset laakerit sanoi ratatata, eipä se täysin äänetön ole motonetin vaihtolaturikaan :( työkaveri ajoi laturin niin loppuun että tuli savua ja tulta, mut voi se myös räjähtää palasiksi
-
eipä se täysin äänetön ole motonetin vaihtolaturikaan :(
Onko siis normaalia, että nämä tarvikelaturit ääntelee? Ihmettelin samaa kun uusi Hella ainakin kylmänä pitää ihmeellistä vaimeaa kitkutusta, samaa tekee välillä lämpimänäkin ::) Volvon alkuperäinen laturi ei äännellyt millään tapaa.
-
Onko tämä uusien laturien ääntely siis sellaista, joka kuuluu selkeästi sisälle asti kuten ilmeisesti tämän aloittajan "kurnutus", vai sellaista jonka kuulee vain kun pelti on auki ja seisoo vieressä? Itselläni uudet laturit eivät ole pitäneet samanlaista sisään asti kuuluvaa kurnutusta kuin vanha laturi.
-
Hiacen hella-tarvikelaturi on äänetön mut Volvon yksilö korahtelee ja tikittää mulla startissa. Korahtelu kuuluu kabiiniin. 300tkm nuo keskimäärin kestää ennenkuin on pakko vaihtaa
-
Kartano 740 kannattaa tarkistaa millainen vanha laturi on. Niitä on vapaapyörällä ja ilman, sekä LIN ja ilman LIN.
300tkm nuo keskimäärin kestää ennenkuin on pakko vaihtaa
306tkm kesti S80, ja kurnahteli tovin ennen kun lopetti lataamisen kokonaan. Uusi pantiton 140A, vapaapyörällä, ilman LIN oleva Hella oli n. 200€ kesällä ja on toistaiseksi ollut hiljainen.
-
Kurnahtelu kuuluu kabiiniin asti. Täytyy tarkistaa malli ennen ostoa. Näkeekö mistä eron ulkoapäin?
Onko Hellam laturit alkuperäisen veroisia? Onko orkkista vastaavaa saatavilla mistään ja paljonkohan lie hinta?
-
Saatko ääninäytettä vaikka tubeen? Mä oon miettinyt että tekis vivun polttoainepumpun sähköihin että se aloittaisi myöhässä ja startti antaisi laturille alkuvauhdit jolloin se mulla ei korahtele kuten lyhyessä startissa. :) Samalla voisi tehdä oman varkaudeneston.
-
Pitää yrittää ottaa huomen jos pitää ääntä.
Tuli vielä mieleen että toiseksi viimesessä huollossa akku hyytyi ja joutui lataamaan (kun kokeiltiin käytettyä abs ohjausboxia).
Voiko tämä olla merkkejä kuluneesta laturista tai akusta?
Missä tässä mallissa sijaitsee akku, ja onko tiettyä akkuja (esim pidemmällä takuulla) jota suosittelisitte? Mietin että vaihtaisiko samalla varulta, onko kokemuksia hinnoista?
Millä laturin laidalla sijaitsee tyyppikilpi? Kilven numeroillahan pitäisi löytää oikea laturi esim Hellan Fixukselta?
Kiitos!
-
Omaa kokemusta ei ole mutta jos biltemasta saa noin ison akun, niin niissä on toimivat 4 vuoden takuut. Kerran kun lyijyakku pääsee kunnolla hyytymään, se ei enää ole luotettava. Itsellä on jännitemittari ja säännöllinen ylläpitolataus niin Vartakin on toiminut aina sen 5 vuotta. P2-volvossa se akku on takakontin pohjalla.
Sitä jos ei ole vielä tehty niin mittaa akusta tai konehuoneen + pistokeesta mikä on yön levon jälkeen akun napajännite.
-
Laturin perässä tyyppikilpi, jos siellä on alkuperäinen Bosch paikallaan.
Uutena niitä ei taida saada enää mistään, mutta uudelleen kunnostettuja on myynnissä.
Lin-väylänen versio taitaa olla tuo, jossa L merkattu lattaliitin takakulmassa?
(https://i.ibb.co/vQrPgJz/l389382b.jpg) (https://ibb.co/vQrPgJz)
-
Kerran kun lyijyakku pääsee kunnolla hyytymään, se ei enää ole luotettava.
Tän takia mä ostin ctekin 5A laturin, niin se keittelee automaattisesti recovery-modessa liemet takasin kohdilleen. Ei siitä uusi tule, mut toimiva kuitenkin.
-
Tuli vaan mieleen että laturin vapaakytkin vaihdettiin kesällä. Motonetista ja kalliimmasta päästä muistaakseni oli. Ei varmaan se ois kuitenkaan vielä mennyt?
Tänään yritin äänittää, muttei kuulunut käynnistys jälkeen kun vaimeaa kitinää. Mistähän tuo kitinä tulee? Kuului moniurahihnan seuduilta.
Mittasin voltit tänään, lepojännite vklp seisomisen jälkeen 12.2V. Lataa käynnissä ollessa 14.2V
Origineli akku luultavasti kontissa, volvon leimat. 90ah. Mahtuuko näihin isompi akku esim 100ah? Leveys 37cm syvyys 17cm ja korkeus 19cm.
-
Multa löyty kontista 62Ah ja olisko siinä vielä parin slotin verran ollu varaa suurentaa. Luukku auki, tavaraloota on pois edestä (jos semmonen on) ja akku on näkyvillä.
-
Mulla on 100ah, mutta mitat :) pitäis mitata. Kaikki suojat ja raudat kiinni.
-
https://www.tooloutlet.fi/product/34833/bluetooth-akkutesteri-crx87?gclid=Cj0KCQiAyracBhDoARIsACGFcS5i00CjLJKClvpZCk19CrgNo3vT7FkdBgJSm5cvU6hDhhtXiSQ4lHgaAtBFEALw_wcB
Tuollainen ollut minulla jo aika kauan hyvä seurata latausta jännitteitä jos on tarvista
-
Joo, latausta ja jännitettä mutta ei se kerro akun virtatilasta mitään.
Sama kun tökkis volttimittaria napoihin tai lukis testerillä jännitteen.
Tuos on halpa ja vanha ja hyväks todettu testeri jolla voi tehdä kuormituskokeen, taisin tuollasta käyttää jo koulussa...
https://www.ak24.fi/fi/tavarat/viritys-akkulaturit-akkutesterit-ja-mittarit/akun-kuormitustesteri-6-12v-yato
Tuoshan on kiva jos haluu jännitteitä kattella
https://www.ak24.fi/fi/tavarat/jne-usb-autolaturit-tupakansytytinpistorasiaan/usb-autolaturi-21a-12-24v