Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pecca - 29.11.2022, 11:49:31
-
Talvi tulossa eikä lämpöä tule kunnolla.
Moottori lämpiää normaalisti, termostaatin vaihdoin hätäpäissäni.
Lämmönsäädin max asennossa tulee lämmintä sen verran ekalla kolmanneksella aikaisemmin.
Säädin puoliasennossa kylmää.
Joku hana hajonnut vai jotain muuta . . . ?
Pekka
-
Helpottaa hieman kun mainitset onko autossasi millainen lämmityslaite.
ALIPAINE:
(https://i.ebayimg.com/images/g/KzoAAOSwCGVX8Kat/s-l1600.jpg)
VAIJERI:
(https://i.ebayimg.com/images/g/nRcAAOSwuJtjZOpB/s-l1600.jpg)
ECC (ALIPAINE)
(https://www.varaosahaku.fi/image/900/a/85/f43ecb/path/mnt/newftp/815/fibdb/bild/lgnr/20964(1).jpg)
-
Ymmärtääkseni alipaineella toimiva, kierrettävät nupit, ei vaijereita
-
Ymmärtääkseni alipaineella toimiva, kierrettävät nupit, ei vaijereita
Kyllä kierrettävillä nupeillakin on vaijeri versiota.
Ilmastointi (automaattinen tai manualinen) sekä ilmastointi valmiudella varustetut ovat alipainesäätöisiä, vaijerilla toimii ainoastaan ei ilmastoitu johon tehtaalla ei asennettu ilmastointi valmiutta.
-
Olisko joku kikka millä sais sen hanan auki, mulla ei ole edes tietoa missä se hana sijaitsee,
olen kuvista nähny että pitää purkaa koko kojelaudan alusta.
Näin talvikelillä on korjaus mahdolliuudet vähissä ulkona hangessa.
Tai sitte ajella vain 0 kelillä, silloin pysyy vielä ikkunat auki . . .
-
Hana on konehuoneen puolella, öljytikun läheisyydessä, jos tässä on alipainesäätö. Jotkut jenkit ovat vaihtaneet pallohanan hajonneen orkkishanan tilalle.
Lisäksi taisi olla joku läppä siellä kennon vieressä joka säätää paljonko ilmaa menee kennon läpi ja paljonko menee ohi.
-
Jos vaijeritoiminen niin hana on kiinni tulipellissä ja se on sisäpuolella kaasupolkimen oikealla puolella. Hana voi kyllä vuotaa nestettä mutta tuskin on tukossa jos vaan vaijeri sitä liikuttaa.
-
Kuulostaisi vähän alipaineongelmalta jos kerran alipainelämppäri. Vuotaisitko hanaa ohjaava putki/letku tai jostain muualta, ettei jaksa "vetää hanaa" kunnolla auki, tai vaihtoehtoisesti alipainekello rikki/vuoto mikä ohjaa tuota ilmaläppää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0
-
Tota kans vähän epäilen, mut ei oikein nappaa näillä loskakeleillä kun pitäis ruveta purkamaan pihassa.
Pitää kuitenkin varmistaa ensin.
-
Saattaisikohan heikko lämpeneminen johtua tukkoisesta kennosta tai likaisesta jäähdytysnesteestä? Kun Itse vaihdatin jäähdytysnesteen uuteen, alkoi lämmintä tulemaan entistäkin enemmän, mitä aikaisemmin tuli. En ollut kärsinyt kylmästä aikaisemmin lainkaan, enkä edes ajatellut että pitäisi enemmän lämpöä saada, mutta niin vain alkoi nesteen vaihdatuksen jälkeen lämpöä tulemaan entistä enemmän. Tärkeää on huolehtia ilmalukot pois järjestelmästä, ja itse ainakin käytän vain ns.talvitermostaattia.
-
Hanan löysin, mutta lämmönsäätö nuppi ei vaikuta siihen mitenkään. Väänsin hanan auki käsin, ei suurta vaikutusta.
Jotain muuta mekaanista vikaa on, esim. kojelaudan päissä olevista suuttimista tulee kylmää, keskeltä lämmintä.
Tuulilasille puhallus on heikkoa vaikka puhallin on täysillä. Olisko jotain mekaanista vikaa jossain.
Alku syksystä kuitenkin kaikki toimi oikein.....
-
Alipaineelle on ohjainyksikkö lämppärinkotelon kyljessä hanskalokeronpohjan vasemman alanurkan kohdilla. Sen virtaliittimen tinaukset murtuu ajastaan ja silloin lämmönsäätö ei pelaa kunnolla. Kannattaa ottaa irti ja käydä tinaukset läpi.
-
Onko nyt manuaali-ilmastointi vai automaattinen?
Näissä on erilaiset ohjaukset.
Ota hanskalokero irti ja tarkista liikkuuko lämppärikotelon päällä tanko mikä säätää lämmönsäätöpellin asentoa.
Yksi mikä näistä hajoaa on 2-toiminen alipainekello joka ohjaa peltiä mikä suuntaa ilmaa lasille tai jalkoihin. Kun tiiviste rikki niin alipaine hiipuu ja kaikki ohjaukset häröilee.
-
Manuaalisesti lämmönsäätö toimii.
Ja ainoa paikka missä voi jotain tehdä on mökillä ja sielläkin pihalla, nyt taitaa olla puolimetriä lunta.
Vitsit vähissä....
-
Jos se alipainekello on hajalla niin se löytyy kuskin jalkatilasta. Siihen menee sininen ja keltainen letku. Jotkut on vissiin vaan tulpannut keltaisen letkun. Tällä tavalla ei saa täyttä puhallusta lasille ja aina ilmaa ohjsutui jalkiihin. Jos haluaa alipainekellon vaihtaa niin pitää irtoittaa koko lämmitylaite. Ei kyllä ulkoilmalaji talvella.
Löytyy paljon tietoa ainakin lontoonkielisiltä sivuilta. Varmaan täälläkin juttua. Uutta alkuperäistä alipainekelloa ei saa enää.
Itte just vaihto-operaation tein ja oli delcon alipainekello minkä tilasin. Otin siitä vaan tiivisteen vanhaan. Näitä pelkkiä tiivisteitä saa ostettua Australialaiselta henkilöltä. Joku aika sitten kyselin innokkuutta kimppatilaukselle mutta eipä oikein ollut.
Mutta tarkista nyt eka miten toi lämmönohjauspellin tanko liikkuu.
-
Jos se alipainekello on hajalla niin se löytyy kuskin jalkatilasta. Siihen menee sininen ja keltainen letku. Jotkut on vissiin vaan tulpannut keltaisen letkun. Tällä tavalla ei saa täyttä puhallusta lasille ja aina ilmaa ohjsutui jalkiihin. Jos haluaa alipainekellon vaihtaa niin pitää irtoittaa koko lämmitylaite. Ei kyllä ulkoilmalaji talvella.
Löytyy paljon tietoa ainakin lontoonkielisiltä sivuilta. Varmaan täälläkin juttua. Uutta alkuperäistä alipainekelloa ei saa enää.
Itte just vaihto-operaation tein ja oli delcon alipainekello minkä tilasin. Otin siitä vaan tiivisteen vanhaan. Näitä pelkkiä tiivisteitä saa ostettua Australialaiselta henkilöltä. Joku aika sitten kyselin innokkuutta kimppatilaukselle mutta eipä oikein ollut.
Mutta tarkista nyt eka miten toi lämmönohjauspellin tanko liikkuu.
Mikä sen kyseisen alipainekellon osanumero on?
-
Mistä se alipaine tulee, imusarjasta vai mistä ??
-
Mistä se alipaine tulee, imusarjasta vai mistä ??
Imusarjasta, paineakku on hanskalokeron alla.
-
Jos se alipainekello on hajalla niin se löytyy kuskin jalkatilasta. Siihen menee sininen ja keltainen letku. Jotkut on vissiin vaan tulpannut keltaisen letkun. Tällä tavalla ei saa täyttä puhallusta lasille ja aina ilmaa ohjsutui jalkiihin. Jos haluaa alipainekellon vaihtaa niin pitää irtoittaa koko lämmitylaite. Ei kyllä ulkoilmalaji talvella.
Löytyy paljon tietoa ainakin lontoonkielisiltä sivuilta. Varmaan täälläkin juttua. Uutta alkuperäistä alipainekelloa ei saa enää.
Itte just vaihto-operaation tein ja oli delcon alipainekello minkä tilasin. Otin siitä vaan tiivisteen vanhaan. Näitä pelkkiä tiivisteitä saa ostettua Australialaiselta henkilöltä. Joku aika sitten kyselin innokkuutta kimppatilaukselle mutta eipä oikein ollut.
Mutta tarkista nyt eka miten toi lämmönohjauspellin tanko liikkuu.
Moro, minäkin kävin kysymässä Tampereelta tarjouksen noista kumeista, jos ne tehtäisiin muotissa mallin mukaan. Itse kumin valumalli taisi olla 350 euroa, mutta sen jälkeen valetut kumit - hinta riippuu täysin tilausmäärästä.
-T
-
Alipainekellon saa noheva kaveri nikkaroitua 3D suunnittelusoftalla ja 3D-tulostimella, kunhan materiaali kestää sen -40°C...
Aihioita kellon mittaukseen löytyy kyllä.
-T
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0)
-
Tää ongema korjautui niin että pihaan tuli -06 V70, siinä toimii lämppäri ;)
Kiitos ohjeista ja mukana olosta.
Pekka