Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: V40 2.0t Kim - 20.12.2011, 10:56:20
-
Hei,
Laitoin aiheen sillä perusteella, että tänne voisi kerätä ongelmia ja niihin ratkaisuja. yritin kahlata eri aiheita läpi ilman että löysin omaan ongelmaani ratkaisua.
Volvo v40 2001 2.0t, automaatti
Ongelmani on seuraavanlainen. Moottorin vikavalo palaa... jo ties monetta kertaa. Autoon on korjaamolla vaihdettu 3-4 kertaa moottorin lämpötila-anturi ja viime keväänä lambda-anturi.
Nyt valo palaa taas ja ilmoittaa p0110 ... eli air temperature sensor # 1circuit ... toinen ohjelma ilmoitii p0118 eli Engine Coolant Temp Circuit High Input
Katsoin vikakoodin lukijalla...
Ajossa auto saattaa tehdä sitä, että se antaa itsekseen kaasua. Jolloin joutuu painamaan vastaan jarrua... hieman epämiellyttävä ajaa kun ei luota autoon.
Ei viitsisi viedä autoa taaaas huoltoon ja maksaa siitä että vaihtavat osan eikä korjaa vikaa...
Ehdotuksia? Tietoja?
-
Hei,
Laitoin aiheen sillä perusteella, että tänne voisi kerätä ongelmia ja niihin ratkaisuja. yritin kahlata eri aiheita läpi ilman että löysin omaan ongelmaani ratkaisua.
Volvo v40 2001 2.0t, automaatti
Ongelmani on seuraavanlainen. Moottorin vikavalo palaa... jo ties monetta kertaa. Autoon on korjaamolla vaihdettu 3-4 kertaa moottorin lämpötila-anturi ja viime keväänä lambda-anturi.
Nyt valo palaa taas ja ilmoittaa p0110 ... eli air temperature sensor # 1circuit ... toinen ohjelma ilmoitii p0118 eli Engine Coolant Temp Circuit High Input
Katsoin vikakoodin lukijalla...
Ajossa auto saattaa tehdä sitä, että se antaa itsekseen kaasua. Jolloin joutuu painamaan vastaan jarrua... hieman epämiellyttävä ajaa kun ei luota autoon.
Ei viitsisi viedä autoa taaaas huoltoon ja maksaa siitä että vaihtavat osan eikä korjaa vikaa...
Ehdotuksia? Tietoja?
oletko käynyt sinisellä luetuttamassa koodeja, lukulaitteissa on eroja? Eihän ole thyyninki ilmanputsaria? Voisi olla imm-anturi. Tarvikkeena osat ei välttämättä kestä. (Tässä ei autossa ei ilmeisesti ole imm-anturia) koskas termari vaihettu ym. Muut huollot tehty?
-
Koodit on Debilissä ja Autoserviassa luettu + itselläni on lukija. Tässä tuoreimmassa tapauksessa olen itse vain lukenut, mutta aikaisemmissa tapauksissa. Autosssa on kaikki vakiona. Ei tuning osia. Määräaikaishuollot on kyllä tehty...
Sama ongelma siis ainakin oireiden perusteella on ollut aikaisemmin ja korjaamojen ehdotuksena on ollut nuo lämpötila ja lambda anturien vaihdot. --> lambda oli bosch ja lämpötila-antureista en tiedä.
-
käytä autosähkärillä jos ei nuo kyseiset pajat ole niitä tai sinisellä koodit lukemassa ja tarvittavat orggis osat sinne.
-
joo rahallahan nuosta kaikista ehkä päästäisiin... mutta siinä se ongelma onkin. Varsinkin ketuttaa, kun ei ole ensimmäistä kertaa tuo sama ongelma. On vuosien varrella syönyt vähän liikaa kuluja.
On noissa sähkärit ollu autoa tutkimassa... jos tietäisikin oikeasti jonkun pätevän, eikä tarvitsisi taas vuoden ajoista maksaa v...tusti todetakseen, että taas vie tie korjaamolle. Kivahan se olisi jos menisi vielä jotenkin takuun piikkiin, kun justiinsa keväällä auto oli autoservialla ko ongelman takia.
-
mikä on tuo toinen vika suomeksi tarkalleen ottaen?
-
Mulla on semmoinen kutina, että tässä tapauksessa mahtaa kiusata virhe ECM ohjelmistossa. Niin tutulta tämä kuulostaa. Joskus aiheesta oli mun mielestä huoltotiedotekin jossa ohjeena oli ajaa sisään päivitetty ohjelmaversio.
-
Tuolta löytyy hyvin nuo suomeksi:
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/36530/stadia-1197370206-8.pdf?sequence=1
Vikakoodiluettelo P0-koodeille (valmistajasta riippumattomat)
1 ohjelma ilmoitti:
P0110 Imuilman lämpötunnistin Toimintahäiriö
2 ohjelma ilmoitti
P0118 Jäähdytysnesteen lämpötunnistin Signaali liian korkea
Minulla on elm327 lukija --> onko siihen hyvää softaa millä voisi aukaista tuota tai miten tuommoista kannattaisi testata?
-
Tuossa aiemmin s73 kysyi, että koska termari on vaihdettu, itse kysyn myös samaa.
Moottori käynnistetään -> ilman ja jäähdytysnesteen lähtölämpötilat -> Tietty aika, jäähdytysnesteen lämpötilan täytyy ylittää tietty laskennallinen kynnysarvo -> Jos ei ylity, niin oletuksena jäähdytysnesteen lämpötila ei ole luotettava ja syntyy vikakoodi sitä mittaavasta anturista, eli jäähdytysnesteen lämpötila-anturista ja moottorijärjestelmän vikavalo syttyy.
Nämä toimenpiteet siksi, että kuljettajalle ilmoitetaan mahdollisesta ylikuumenemisvaarasta, koska lämpötilamittarin arvo ei välttämättä ole luotettava.
Vika voi olla lämpötila-anturissa, mutta myös siinä, että jäähdytysneste ei oikeasti lämpene riittävän nopeasti ja sen voi tehdä sitten avoimeksi jumiutunut termostaatti, eli termostaatti nyt ensimmäisenä vaihtoon.
Vianetsinnällisesti noi obd-koodit vaikeuttaa asiaa, koska ne vain ovat vailla tarkempaa selitystä, volvon testerillä kun luetaan koodit, löytyy volvolta jokaista koodia vastaamaan myös mahdolliset vian aiheuttajat ja suurelle osalle vikakoodeista löytyy ihan suora vaihe vaiheelta vianetsintä ohje.
-
Hei,
Termari vaihdettiin alkutalvesta ja lambda keväällä. Mahdollistahan, että vaihdettu termari on viallinen, mutta se on vaihdettu jo aikaisemminkin. Olisikohan vika jossain muualla...
Voisiko vika olla myös imuilman tunnistimessa... kävin hakemassa uuden kun oli 20,-
Kun auton kierrokset saattavat heittelehtiä itsekseen...
-Kim
-
Imuilman anturi ja termasi on siis erikseen.
-
Vielä kiire on estänyt korjaustoimenpityeet.
Eilen ilmestyi uusi vika.
Auto ei meinannut lähteä uudestaan käyntiin lyhyen matkan ajamisen jälkeen.
Eli kun koneen lämpöisenä käynnistin. Sama kierrosten itsekseen seilailu jatkaa.
Tällä viikolla olisi tarkoitus vaihtaa ect sensori
(http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images-Parts/TempSensor-Gauge.gif)
-
Huoltohistoriaa... tapaukseen liittyen
Lämpötila-anturi 9/2008
Termostaatti 5/2009
Termostaatti 8/2009
Lämpötila-anturi 3/2011
Lambda-anturi 8/2011
Kokeillaan nyt vaihtaa ensin se imuilman anturi ja sitten pitää katsoa josko vaihtaisi lämpötila-anturin ja termarin.
-
Lämpötila-anturi vaihdettu
Termari vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Imuilman anturi vaihdettu
Valo hävisi ja ongelmat katosi...katsotaan kuinka tällä kertaa käy.
-
Moottorin vikavalo kerran nollattiin huollossa, syy nokka-akselin anturi tms. Ei vaihdettu mitään osia. Sen jälkeen (n.1v) vikavalo syttyi koska moottoriöljy vähissä, sammui öljyn lisäämisen jälkeen parin päivän päästä.
Nyt vikavalo taas palaa, mutta öljyä on tikun puoliväliin asti. Voi olla että on päässyt mutkassa hörppäämään ilmaa öljykanavaan ja hetkellisen painehäiriön takia on vikavalo syttynyt?
Auto on joka kerralla kun vikavalo syttynyt, toiminut normaalisti.
-
Vanha kunnon vikavalo syttyi taas...pitääköhän laittaa kojetauluun kohta teippi ettei se näy...
Ensi oireena oli tyhjäkäynnillä moottri tiputti kierroksen todella alhaisiksi.
Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen moottori antoi katkonaisesti tehoja ulos.
Tulee mieleen, josko jossain olisi jotain skeidaa joka vaikuttaa polttoaineen syöttöön. Vaihdoin siis tulpat ja olivat sen näköiset että polttoainejärjestelmässä saattaa olla likaa. Olisiko suodatin tukossa... vai mikäköhän taas koslaa vaivaa. >:(
-
Itsellä ilmeni täysin sama vika eilen illalla omassa S40 -98 2.0T:ssä...
Ajon aikana kaasu "jää" pohjaan..eli kiihyttelee itsestään ja tätä kesti muutaman päivän ajan kunnes eilen emäntä ajeli 3km matkan tankille ja moottorinvikavalo syttyi palamaan + engine lämpö jäi palamaan punaiseksi ja teksti "stop" mittaristoon...eikä lähtenyt enää käyntiin...
tänään tökättiin töpseli kylkeen ja luettiin vikakoodit niin tuo sama " coolant temperature sencor" näyttäis olevan vialla...mikähän tämä anturi sitten on?
Eli jostain syystä auto luulee että koneen lämmöt on liian korkealla... ajon aikana vikakoodi ohjelma ilmoitti auton moottorinlämpötilaksi -40´C...
termostaatin kyljessä oleva anturi? öljynlämpöanturi? vai mikähän se on mennyt sököksi...
-
Niin ja kertoisitko käytitkö vaihdettessa alkuperäis osia vai tarvike? tämä vaan siksi että osaan itse varautua...
-
Onkohan lämpötila-antureiden hajoamiseen syytä löytynyt?itselläni 99vm.t4 ja saa olla anturia vaihtamassa vähintään puolen vuoden välein
-
Vähän vanhan ketju, myutta mun 2.0T Volvoon ilmeni ihan samat viat kun aloittajalla. Lisäksi flekti jää pyörimään pitkäksi aikaa vaikka kone ei edes lämmin.
Onkohan kukaan saanut juuri syytä selville?
-
Omassa -00 2.0t tuon kaasun itsekseen liikuskelun viimeksi teki reistaillut nesteen lämpötila-anturi. Seuraamalla näki että pätki mittaristossa neula ajossa tippuen välillä nollille joksikin aikaa pompahtaen taas kerrasta normaaliin. Tippuessa nollille alkoi heti nykiä ja kaasutella itsekseen kunnes jonkin aikaa neulan noususta palasi taas normaaliin kaasunvasteeseen...
Kahden aikaisemmin noin vuoden välein vaihdetun halpiksen jälkeen investoin kalliimpaan hellan tekemään ja loppui nuo temppuilut.
Aikaisemmin orkkis ja ensimmäinen tarvike jämähti suoraan jumiin joko näyttäen kokoajan ensimmäinen kylmää ja toinen kuumaa mutta tuo viimeinen erilaisesti kun vain välillä anturin tieto pätki toimien välillä ihan ok.
Uusin nyt samalla termarinkin niin nousi bonuksena mittaristossa näyttö yhdellä viivalla tasan puoleenväliin asti ja puhaltaa sisällekin kuumempaa.
-
thanks vihjeestä, termari just uusittu,mutta pitää uusia sit toi anturi. Sattumoisin uusi motenetista ostettuna löytyy, joten uskaltaisiko tota kokeilla?
-
Jos tarvike niin ne toimi omassa toinen 1,5v ja toinen 1v joten pääsee noilla ainakin jonkun aikaa eteenpäin.
Tämän nykyisen hellan tilasin aeromotorsista virosta ja jäi 3€ kalliimmaksi kuin motonetin halpis.
Omassa oli viimeisin selkeä havaita tuota viisaria ajossa seuraamalla miten härötessä pätki ja kaasu sekosi. Muut startatessa kylmää/ kuumaa konetta samalla viisaria katsomalla jo tajuten ettei voi pitää sen näyttö paikkaansa joko tulvi ja sai sahata pitkään tai odottaa koneen kylmenemistä, tai ei saanut bensaa ja kaasulla piti avittaa käyntiin. Mulla tosin ei mistään noista häröistä näyttänyt edes vikavaloa, toisilla taas on tullut se sekä koodit.
Ps. Flektin ohjaus saa yleensä vehkeissä tiedon moottorin lämpötila-anturilta ecun kautta ja painekytkimeltä ilmastoinnin kompuran päälläolosta. Rele tai vastus yleensä ohjaa hidas/ nopea pyörintä toimintoja.
-
Hävin motonetissa lukemassa vikakoodit ja tosiaan lämpötila anturia näytti.
-
nyt vaihdettu. Piti vielä KL-varaosista hakea uusi ku sen Bilteman joka oli jemmassa ei käynytkään liittimiltään. Samalla uusin termostattin kannen mutterit ku Volvolta pari makso vain vähän yli 5€.
Osisko tossa vaihtotyössä mennyt about 10 min.
Sinäänsä hassu sattuma, että kun tulin KL-varaosista, niin yllättäin moottorin vikavalo sammukin samalla kun heitin uuden anturin apparin penkille ;D . Oli meinaan palanut yhtäjaksoisesti jo viikon verran.
-
Toivottavasti jäi flektivika ja kaasun humppailu siihen. Ennakoi vanha anturi että lähtö tulee jos ei ala toimia, myöhäistä jo tässä vaiheessa kuitenkin kun uusi jo valmiina :)
-
nyt sen verran ajanut, että voi sanoa että ongelmat hävisi anturin vaihdolla