Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: PulsaR - 04.12.2022, 20:01:07

Otsikko: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 04.12.2022, 20:01:07
Morjens kaikille.
Olen ollut ronkkimassa kaverini epäonnista 740:stä, en ole itse näiden sielunelämään kovasti syventynyt ja alkaa ideat loppua.

Oireet tällä hetkellä: käytännössä ei tyhjäkäyntiä, kierroksia nostaessa alkaa humppaamaan, protäämään ja satunnaisesti paukkumaan ~2krpm, bensa haisee niin että oksat pois. Kun saa kierrokset ongelma-alueesta härnäämällä yli, niin kiertää kyllä vallan mainiosti ylös asti.

Ongelman ilmetessä kuulemma alussa välillä toimi paremmin, välillä huonommin ja häikkä siis ollut jo jonkin aikaa, mutta nyt käynti vaikuttaa muuttuvan koko ajan huonommaksi.

Moottorinohjauksena Bendix. Vikakoodipurkki ei ole yhteistyöhaluinen (tai lukemista yrittävä on kiva kaveri). Laitettaessa johto terminaaliin "2" ja sitten nappulaa painamalla ledi syttyy, mutta ei missään kohtaa ala vilkkumaan. sytytysvirrat kytkettäessä led vilahtaa kerran ja muutamaan otteeseen on jollain kosmisella näppäilyllä saatu siihen tilaan että vilkkuu nopeasti ja yhtäjaksoisesti.

Tähän mennessä varaosa-autosta vaihdettua tai uutta: Lambda, puola, kampikulman tunnistin, tyhjäkäyntimoottori, kaasuläpän tunnistin, IAT ja moottorinohjain. Tulpanjohdot ja puolanjohto aika kusenpolttaman näköisiä, mutta ainankaan visuaalisesti tarkasteltuna ei näyttäisi lyövän missään maihin

Saastelaitteiden lähdöt imusarjasta tukittu ja Bräkleenillä suihkuteltu kaikkia mahdollisia imuvuotopaikkoja ilman menestystä.
Alkup.- ja vaihtopuolassa takapuolen kimmoisa täyteaine oli halkeamilla parista paikasta, jos sillä on merkitystä.

Jako tarkistettu.

Ajossa sama homma, höyhenen kevyellä kaasulla saa ajettua, mutta ei voimaa ja enemmän antaessa puutuu täysin.
Volleen on kultaisella ysärillä asennettu Defan kökkömallin häly/ajonesto, joka ilmeisesti ohitettu. Kalttaan sen seuraavaksi lattialle.

-Janne
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: laatikkovika - 04.12.2022, 20:08:30
Bensapumput toimii? B-paine?
Vaihto immu ehjä? Koita töpsä irti......
Tulpat varmaan vaihdettu?
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 04.12.2022, 20:13:57
Bensapumput toimii? B-paine?
Vaihto immu ehjä? Koita töpsä irti......
Tulpat varmaan vaihdettu?

IMM:n töpsää käytin irti, mutta aika paha oli sanoa että vaikuttiko mitään. Meneekö nää jollekkin varakartalle jos ei tule signaalia?
Uudet tulpat. B-paineista ei ollut juttua, onko näissä joku tarkistusportti, vai pitääkö naittaa mittari letkun väliin?
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 04.12.2022, 20:16:49
Kaasuläpässähän ei ilmeisesti ole mitään muuta kuin closed ja WOt -tunnistus?
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: Huikkoster - 04.12.2022, 20:39:45
Bendix niin tässähän ei ole ilmamäärämittaria vaan imuilman lämpöanturi ja erikseen paineanturi. Tuon paineanturin vaihtaisin.

Myös bensanpaineensäädin voisi päästää polttoaineen läpi alipaineletkuun.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 04.12.2022, 21:04:20
Bendix niin tässähän ei ole ilmamäärämittaria vaan imuilman lämpöanturi ja erikseen paineanturi. Tuon paineanturin vaihtaisin.

Myös bensanpaineensäädin voisi päästää polttoaineen läpi alipaineletkuun.

Aha. Okei eli siinä putsarin kaulassa on vain IAT. Ok, selittää vain kaksi napaa =) Vapaastihengittävässäkin siis mennään MAP - anturilla? Onko heittää heti mistä sitä aletaan etsiä?
Ok. pitää toikin tsuumaa liikkuuko säätimen ohjausletkussa muutakin kuin ilmaa.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: laatikkovika - 04.12.2022, 21:45:15
Niin tää on tää saatanan bendix. :peetu:
Eiköhän se mappi oo siinä kuskin iskaritornissa, letkuhan siihen imusarjalta tulee. Tai pitäis tulla.
Connector A or pin 6 is ground
Connector C is the constant voltage input from pin 7 on the ECU and should read 5 volts to ground
Connector B is the variable output signal from the pressure sensor to pin 11 on the ECU. Connect a hand vacuum pump to B or 11, apply vacuum, and read the signal. Voltage should drop from 5 volts to a lower number. If it does not drop, replace the sensor
. To test, turn ignition "on" and test the back of the sensor connector or the pins on the back of the ECU connector (do not disconnect with the ignition "on")

Kannattaa syynätä tarkasti sen map anturin kumimutkat jos ei ole jo korvattu kumiletkulla koko muoviputki. ;)

IAT.
-20°C (4°F) 15K ohms
20°C (68°F) 2.5K ohms
100°C (212°F) 160 ohms

Noissa lh jutuissa on bensakiskon kuskin puol päässä venttiili mihin saa sen rengaspainemittarin. :D kato jos löytyy.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 04.12.2022, 22:07:58
Niin tää on tää saatanan bendix. :peetu:
Eiköhän se mappi oo siinä kuskin iskaritornissa, letkuhan siihen imusarjalta tulee. Tai pitäis tulla.
Connector A or pin 6 is ground
Connector C is the constant voltage input from pin 7 on the ECU and should read 5 volts to ground
Connector B is the variable output signal from the pressure sensor to pin 11 on the ECU. Connect a hand vacuum pump to B or 11, apply vacuum, and read the signal. Voltage should drop from 5 volts to a lower number. If it does not drop, replace the sensor
. To test, turn ignition "on" and test the back of the sensor connector or the pins on the back of the ECU connector (do not disconnect with the ignition "on")

IAT.
-20°C (4°F) 15K ohms
20°C (68°F) 2.5K ohms
100°C (212°F) 160 ohms

Noissa lh jutuissa on bensakiskon kuskin puol päässä venttiili mihin saa sen rengaspainemittarin. :D kato jos löytyy.

Mainiota, näillä on jo hyvä lähteä eteenpäin. Katsotaan miten tämä saaga etenee kunhan poikkean kaverin tallilla tässä viikolla  ;D
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: laatikkovika - 04.12.2022, 22:18:06
Tuo vielä minkä lisäsin sun lainauksen jälkeen.
Kannattaa syynätä tarkasti sen map anturin kumimutkat jos ei ole jo korvattu kumiletkulla koko muoviputki.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: Mäkimies - 05.12.2022, 05:50:09
Bendixissä ei ole mitään vikaavikaa..  ajettu jo kaksikymmentä vuotta.  :D
Onko kaasuläppä säädetty oikein? Lämpöanturi tai tulpanjohdot,  ykkösen ja kakkosen johdot menee ensimmäisenä. Miltä jakajan kansi näytttää, hapettumaa ainakin ja vuotaako jakajan stefa öljyä?
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 05.12.2022, 19:07:16

B-paineet kuulemma tarkastettu ja tasainen ~3bar. Lupasi luppoaikana vaihtaa varaosa-autosta MAP:in ja tsuumata letkun. Seuraamme tilannetta.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 05.12.2022, 19:20:52
Bendixissä ei ole mitään vikaavikaa..  ajettu jo kaksikymmentä vuotta.  :D
Onko kaasuläppä säädetty oikein? Lämpöanturi tai tulpanjohdot,  ykkösen ja kakkosen johdot menee ensimmäisenä. Miltä jakajan kansi näytttää, hapettumaa ainakin ja vuotaako jakajan stefa öljyä?

Läppä säädetty niin että tyhjäkäntikärjet aukeaa abaut heti kun kaasuun koskee. Lämpöanturia vilkaistaan seuraavaksi jos MAP:in vaihto ei tuota mitään tulosta (mitään vaikutusta ei ole onko kone pakkasesta revitty tai käyntilämmössä) . Tulpanjohdot lievästi käytetyn oloiset, kuten jo kerroinkin. Jakaja oli auki, kuivan näköinen eikä mikään totaalisen sysipaskan näköistä, romut vaihdettu muutama vuosi aikaa.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 17.12.2022, 18:51:19
Nyt on sitten MAP ja lisätietojen jälkeen ilmeisesti ei-yhteensopiva Boschin tyhjäkäyntimoottori vaihdettu putsattuun VDO:hon.
Tyhjäkäynti on nyt kohtalaisen hyvä, mutta sama 2krpm kohdalla rötääminen jatkuu, mutta nyt vaikka kierrokset saa tuosta parista tonnista nousemaan kikkailemalla, loppuu kiertäminen ~3krpm:n kohdalla, nousu loppuu ja kierrokset tipahtaa tyhjäkäynnin tuntumaan.
Lambda siis uusittu ja nyt ei ole tietoa että mikä anturi siellä on paikallaan. Ymmärsin jostakin postauksesta foorumilla että tuo Bendix käyttää titaanilambdaa, voisiko tämä nyt johtua vääränlaisesta anturista?
Yritän päästä käymään paikan päällä mittaamassa kaikki laitteet joihin tehtaan arvot löytyy.
Eihän kellään sattumoisin ole tuon Bendix:in ECU pinouttia tarjolla? Helpottaisi kun voisi suoraan ECU:n kammasta alkaa hakea.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: Huikkoster - 17.12.2022, 19:02:00
Juu bendixiin kuuluu oma lambdansa.

En tiiä miten tää toimii mutta lh:lla voi testata ottamalla lambdan piuhan irti. Jos käynti paranee niin se on rikki/väärä.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: Mäkimies - 17.12.2022, 20:53:50
Bendixin alkuperäisessä lambdassa on punainen johto ja itse anturiin tehty reiät, ilma menee siitä läpi. Vai onko sinne alas laitettu abikoilla joku yleismalli?
Kokeilkaa toista suutinrelettä, kaikissa sama rele. Kerran kokeilin yhtä  tarvike MAP-anturia ja sillä se toiminut lainkaan.
Rattiakselin oikealla puolen on vielä sytkäpurkki.  :D
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 18.12.2022, 19:56:22
Bendixin alkuperäisessä lambdassa on punainen johto ja itse anturiin tehty reiät, ilma menee siitä läpi. Vai onko sinne alas laitettu abikoilla joku yleismalli?
Kokeilkaa toista suutinrelettä, kaikissa sama rele. Kerran kokeilin yhtä  tarvike MAP-anturia ja sillä se toiminut lainkaan.
Rattiakselin oikealla puolen on vielä sytkäpurkki.  :D

Mitä ilmeisemmin sinne on nyt vaihdettu zirkonia -lambda ja oikeanlaisen anturin haku työn alla.
Tuo diagnostiikkapurkin toimimattomuus myös hämmentää, pitäisikö tämän Bendix-Reginan aivojen antaa edes jotakin ulos siitä? ECU ja varmuudeksi se ledipurkkikin on vaihdettu toisesta tiilestä, mutta johto kakkosportissa ei nappia painamalla tapahdu mitään muuta kuin että ledi palaa koko ajan.
Suutinrele on myös vaihdettu ajamalla paikkaansa jätetystä elintenluovuttajasta.
"Rattiakselin oikealla puolen on vielä sytkäpurkki." Mitä tämä ohjaa ja missäpäin tarkemmin, kabiinissa vai konehuoneessa?
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: laatikkovika - 18.12.2022, 21:01:36
No sytkäähän se purkki ohjaa ja on siellä polkimien yläpäässä auton sisällä.

Vois olla kohta aihetta kokeilla toisella eculla jos sellasen jostain löytää tai ainakin avata vanha ja kuikuilla sitä tarkemmin.

Johtojen kunto kans, lähinnä imusarjan alapuolelta nipusta. Kato nyt samalla se laturilta lähtevä paksu jos se kiertää sieltä kampiakselin alapuolelta akulle???
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 19.12.2022, 20:51:28
No sytkäähän se purkki ohjaa ja on siellä polkimien yläpäässä auton sisällä.

Vois olla kohta aihetta kokeilla toisella eculla jos sellasen jostain löytää tai ainakin avata vanha ja kuikuilla sitä tarkemmin.

Johtojen kunto kans, lähinnä imusarjan alapuolelta nipusta. Kato nyt samalla se laturilta lähtevä paksu jos se kiertää sieltä kampiakselin alapuolelta akulle???

Ok. Saman aikakauden riisikippojen kanssa pääasiassa touhunneena tottunut siihen että ECU hoitaa kaiken. Onko tuossa sytytyksen ohjauksessa joku oma äly vai pelkkä orjapurkki?
Toisella moottorinohjauksella siis kokeiltu ja tilanne ei muuttunut mitenkään. Pitää kyörätä noita johtosarjoja kun seuraavaksi pääsen pulkkaa vilkuilemaan.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: Mäkimies - 19.12.2022, 22:39:15
Kokeilkaa toisia tulpanjohtoja, omassa johdot oli tulikuumat vaikka ei lyönyt läpi. Jakajan kansi voi lyödä läpi siinä kun on koppa päällä.
Vaihtakaa myös jakajan kansi ja pyörijä, ei mitään propartsin roskaa, Bremi tai Bosch tilalle.
Ostin propartsin kannen ja pyörijän, sammui kerrasta muutaman sadan kilometrin jälkeen, heitin molemmat roskiin.
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 28.12.2022, 19:38:31
Noin, taas on vietetty nelisen tuntia mitaten ja kyöräten pellin alla ja jalkatilassa. Tulos laiha nolla.

Nyt siis uusitty tulpanjohdot, kansi ja pyörijä. Puolan johto on vielä vaihtamatta saatavuusongelman vuoksi.

Ledipurkista saatiin vihdoin ulos 2-2-1. Kahta käytettyä ja yhtä uutta IAT -anturia kokeiltu ja johdotukset mitattu ECU:n kampaan asti sekä IAT, että MAP -anturilta.
MAP -anturin signaali sammuksissa ~5V, Tyhjäkäynnillä ~3V ja kierroksia nostettaessa seikkaileva, mutta kuitenkin pienenevä.

Tällä hetkellä siis todennäköisesti edelleen väärä lambda paikallaan koska tuo Bendixin vaatiman titaanisen hankinta ei vaikuta olevan ihan helpoimmasta päästä.
Mutta lambdan johto kiinni tai auki, moottori suoraan pakkasesta herätetty tai lämmin, niin ei vaikuta käyntiin.
(Pyörittelin sellaista ajatusta että jos mikään muu ei auta ja korvaavaa lambdaa ei saa, niin laittaisi jonkun huokean pään laajakaistalambdamittarin, jossa mahdollisuus generoida kapeakaistasignaali ECU:lle)?

Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu putsattuun VDO:hon, kara liikkuu omin voimin.

Suutinten rele vaihdettu toiseen. Rikastinsuuttimen töpseli käytetty irti -ei vaikutusta. Vikakoodi tästä jäi kummittelemaan nollausyrityksistä huolimatta.

Jäähdytysnesteen lämpöanturin johto ECU:lle testattu, itse anturi antoi jonkun vastuslukeman, eli ei ainankaan täysin rikki ja auki jättäminen ei vaikuta käyntiin.

Kaasuläpän asennon tunnistin vaihdettu taas ja mitattu toiminta ECU:lle asti. (tyhjäkäynti kärjet NO ja täyskaasu NC, tai toisinpäin, en enää muista)

Kampuran asentotunnistin uusi.

Puola vaihdettu toisesta autosta.

Sytytysboksi sinne jalkatilaan vaihdettu toisesta autosta, mutta mitään sille purkille meneviä johtoja ei ole mitattu. Nakuanturin johtoa käytettiin irti, ei vaikutusta.

ECU vaihdettu toiseen.

ECU:n maadoitukset mitattu.

b-paineet kuulemma mitattu muutama kk-sitten, tarkistan nekin vielä uusiksi kun käyn seuraavan kerran paikalla.

Puristuspaineet mitattu ja ~10 nurkissa kaikissa mukeissa.

Jako tarkistettu jo kahdesti.

Volle siis käynnistyy "ihan ookoo", käy tyhjää, mutta saattaa satunnaisesti sammua. Hitaasti kaasua nostettaessa jää kierrokset pomppimaan ~2krpm, ja jos pitää kaasun paikallaan tai nostaa hitaasti, pääsee siitä ohi ja sitten kiekaisee ylös asti, reilun/täyskaasun antaminen kyykkää koneen sammuksiin asti.

Ja ymmärsin että käynti on huonontunut askeleittain useampien kuukausien aikana ja nyt käytännössä ajokelvoton. Eli ylämäkeen ei voimaa enää riitä millään kikkailulla.

Tää alkaa taas olla niitä kuuluisia...



Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: Mäkimies - 28.12.2022, 21:31:31
Ei ole enää vaihtamatta kun bensasuodatin ja bensapumpun rele. Imusarjan tiiviste ei hajoa yläpuolelta vaan alta, bräkliiniä ei sinne saa oikein sumutettua.
 ::)
Otsikko: Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
Kirjoitti: PulsaR - 29.12.2022, 16:10:15
Ei ole enää vaihtamatta kun bensasuodatin ja bensapumpun rele. Imusarjan tiiviste ei hajoa yläpuolelta vaan alta, bräkliiniä ei sinne saa oikein sumutettua.
 ::)

Itseasiassa nekin on vaihdettu, tosin jo niin kauan aikaa sitten vikaa selvitellessä että unohdin mainita.

MUTTA: Nyt _täysin_ lottotekniikalla päätettiin irroittaa ja tukkia rikastussuuttimen bensaletku ja jopas alkoi rokata. Suuttimen sähköliittimen irroitus taas ei vaikuttanut mitenkään.
Sekä paikallaan oleva, sekä purkuosana oleva suutin testattiin irtonaisena, eivätkä vuotaneet paineistettuna ja toimivat ohjattaessa aivan normaalisti.
Vielä erikoisempaa on että "vääräksi" oletettu Lambda ei ainankaan toistaiseksi aiheuttanut mitään ongelmia...