Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: RTH - 06.12.2022, 14:50:51
-
Pientä ongelmaa XC: kanssa.
Perustietoa sen verran että kyseessä -07 XC70 D5244t4 moottorilla.
Parempi puolisko ajeli kotiin ja kesken matkan heitti limp moden ja vikakoodin tauluun.
Kotona autocom kiinni ja valitteli että DPF täynnä. Ennen kuin sitä rupesin irroittelemaan tarkastin vielä livedatasta anturin arvoja.
Se väittää että paine-ero on koko ajan 65528Hpa. Eli ilmeisesti anturin max arvo.
Tilasin siis uuden, mutta muutosta asiaan ei tullut. Vieläkin tehot hukassa ja live näyttää samaa.
Valittaa myös lämpöanturia mutta se kyllä toimii liven mukaan.
Muut koodit siis oli
8420 virtalähde 2 virheellinen signaali
2000 jäähdytysnesteen lämpötunnistin
2B40 hiukkassuodatin virheellinen signaali
2BAA hiukkassuodatin ei arvoa
Onko ideoita mitä koitetaan seuraavaksi?
-
En mitään tästä tiedä, mutta suoralta kädeltä tulisi mieleen että oisko sitten anturin johto poikki?
Jos ei nykimällä ja katselemalla löydy katkosta, niin aika helppohan on ne muutamat johdot katsella yleismittari "piippausasennossa", että sähkö menee anturilta eculle. Samalla voi myös katsoa ettei ole johtimet ole oikosulussa plussaan/miinukseen tai keskenään.
Samalla kun käyttää liittimet auki, niin vähän suihkauttaa isopropanolia ja nitkuttaa liittimiä muutaman kerran kiinni/auki, niin on hapettumatkin puhdistettu.
-
Kaiken varalta kannattaa ottaa varmaan akku irti ennen kuin noita liittimiä alkaa käymään läpi. Kytkentäkaavion mukaan DPF-paineanturille menee 3 johtoa joista varmaan yksi on maa, yksi on +5V ja yksi on joko analoginen jännitesignaali tai sitten digitaalinen sarjasignaali, en tunne tuota tekniikkaa. Mutta 5V noissa aika usein kai on referenssijännitteenä. Jos maa on jostain poikki, voisi anturi ajaa koko ajan täyttä arvoa signaalijohtimeen.
-
Tuo paine-ero anturin toiminta kannattaa tarkastaa vidalla, tuo autocom ainakin itsellä kertoo mitä tahtoo. Viimeksi kun tuota paine-ero anturia tutkittiin yhdesta V50 niin vida antoi ohje arvoiksi mitä pitää olla, 3-20hPa tyhjäkäynnillä. Tässä kohtaa vois auton tiedoilla katsoa mikä tuossa kuuluu olla.
-
Hyviä pointteja. Johtosarjaa jo mittailin ja ainaki ne oli ehjät. Mittailen vielä ettei ne ole ristissä mistään.
Ja tota autocomin luotettavuutta jo mietinkin, mutta jotain sielä on sekaisin, koska tehot hukassa.
-
Hyviä pointteja. Johtosarjaa jo mittailin ja ainaki ne oli ehjät. Mittailen vielä ettei ne ole ristissä mistään.
Ja tota autocomin luotettavuutta jo mietinkin, mutta jotain sielä on sekaisin, koska tehot hukassa.
Kerroitko testerillä uudesta anturista mikä on asennettu? Nk. Nollakohta voi olla siirtynyt ja siksi tuo pitää tehdä. Akkua ei kannata lähteä irroittelemaan kun se taas saattaa aiheuttaa muuta murhetta.
-
Itsellä samalla moottorilla -08 XC70. Olin joskus katsonut noita anturien arvoja iCarsoft VOL V3:lla ja lukema oli tyhjäkäynnillä ollut 5hPa, elikkä ilmeisesti myös semmonen näyttäisi oikeaa arvoa Vidan lisäksi.
-
Semmoset ajatuksen siemenet vielä, että jos kyseessä on "tavallinen" painesensori, niin sen toiminnankin tutkii jännitemittarilla aika äkkiä: Jos ei ole sopivaa probea niin työntää vaikka nuppineulan (anturin ollessa kytkettynä) johdon juureen liittimessä, niin saa mitattua että karvoissa on se 0V, +5V ja signaalikarvassa jotain siltä välillä.
Kun moottori on sammuksissa niin diagnostiikkalaitteen pitäisi näyttää kaiketi 0hPa. Jos mittaa jännitemittarilla niin signaalikarvan jännitteen pitäisi muuttua kun moottori on sammuksissa verrrattuna kun on käynnissä. Tästä en nyt ole täysin varma että onko tuon sensorin lähtö tasajännitettä, mutta arvelen kuitenkin että on.
Yritin katsella internetistä että minkälainen sensori kysessä, niin tuo kalibrointiohje tuli vastaan aika äkkiä, joten sen siihen varmaan tosiaan joutuu joka tapauksessa tekemään:
How to Change a DPF Pressure Sensor (SiRobb)
https://youtu.be/IU0whFoGGrI
Lähtökohtaisesti tosin olettaisin että kalibroinnin puute aiheuttaisi vain hieman väärän lukeman eikä täydellistä toimimattomuutta, mutta kukapa näistä varmaksi tietää.
-
Nyt on mittailtu.
Ruskea ilmeisesti maa.
Valkoinen 0,5v
Harmaa 1,5v-2,4v Tämä seilaa aika lailla. Arvot ei muutu oli auto käynnissä tai ei.
Samalla kalibroin anturin mutta ei mitään muutosta.
-
Letkut ehjät ja oikein päin ? DPF tukossa ?
-
On oikein päin eikä dpf tukossa.
Varmistin tämän vielä irroittamalla lambdan putkesta ennen anturia, jotta saisin varmasti kunnolla paine-eroa mutta ei vaikutusta mihinkään.
-
Nyt on mittailtu.
Ruskea ilmeisesti maa.
Valkoinen 0,5v
Harmaa 1,5v-2,4v Tämä seilaa aika lailla. Arvot ei muutu oli auto käynnissä tai ei.
Samalla kalibroin anturin mutta ei mitään muutosta.
No se +5V sieltä näyttäisi uupuvan sitten.
Jos kaikki muut sensorit toimii normaalisti, niin varmaan se +5V regulaattori on eculla ihan kunnossa.
Olisiko tuo harmaa johto sitten kuitenkin melkein poikki jostain kohdasta?
Jos irroitat sensorin liittimestä ja mittaat virrat päällä jännitteet, niin tuleeko sitten harmaaseen +5V?
Ajattelin että jos tulee niin olisiko se johto sitten osittain poikki, josta aiheutuu noussut sarjaresistanssi ja sitten kun sen sensorin laittaa sinne kuormaksi, niin jännite tippuu tuonne 1,5v-2,4v nurkille.
Muuten voisi luulla että siellä on joku hapettuma miksi jännite ei tule perille asti, mutta kun olet jo käyttänyt littimet irti sekä sensorilta että eculta, niin olisi se toiminta jo siinä parantunut.
Voin mitata omasta autosta vielä verrokkiarvot noille jännitelle kunhan ennätän, jos et ole jo saanut autoa kuntoon siihen mennessä.
-
Voin myös vidasta vilkaista nuo arvot mitä pitäisi olla.
-
Hienoa! Kiitokset jo etukäteen.
Äsken kävin koeajolla kun sain jarrurempan tehtyä. Vikavaloja ei pala,(jos ei lasketa moottorijärjestelmä vaatii huollon tekstiä) eikä valita täyttä hiukkassuodatinta, mutta tehot hukassa. Ahtoja autocomin mukaan 0,6bar
-
Tuleeko muuten edelleen nuo kaikki aloituksessa mainitut vikakoodit?
Siellä oli tämä "8420 virtalähde 2 virheellinen signaali".
Ajattelin ensin että tämä olisi ollut joku pakkasen aiheuttama tilapäinen vika, mutta nyt kun sieltä sensorilta kerran uupuu se +5V, niin on sekin mahdollista että tuo referenssijännite on kuralla.
Silloin voisi olla että joku sensori ottaa liikaa virtaa ja vetää jännitteen alas tai sitten johto on oikosulussa johonkin.
Jos joku sensori ottaa liikaa virtaa, niin silloinhan tuon +5V jännitteen pitäisi nousta ylös kun sen viallisen sensorin irroittaa.
Vikakoodit tuli tästä DPF-sensorista ja lämpötilan sensorista, niin varmaan noista olisi hyvä aloittaa. Tietenkin sen DPF-sensorin olet jo vaihtanut niin melko varmasti vika ei ole siinä.
Vidasta varmaan näkisi, että mitä muita sensoreita on kytketty tuohon samaan jännitteeseen!?
-
Erittäin hyvä huomio. Koodit tuli about samaan aikaan. täytyy huomenna ruveta irrotteleen antureita.
-
Mittasin itseltä jännitteet, moottori sammuksissa virrat päällä (järjestys tulipellistä moottoriin päin):
Valko-vihreä: 0.05V <- maa?
Ruskea-sininen: 4.98V <- +5V?
Harmaa-sininen: 0.55V <- signaali?
Jännitemittarin toinen pää oli akun minus-navassa. Jännitteet ei heiluneet. Ehkäpä tähän olisi hyvä hakea vähän sieltä Vidasta referenssiä ennen ku lyö arvaukset lukkoon. Saattaa selventää että mistä kannattaa etsiä.
-
Laita auton valmistenumero vaikka yv:llä niin saan vidaan tarkat tiedot autosta.
-
No niin auton tiedoilla hiukan katselin noita eka viestissä olevia koodeja.
2B40 viittaa täynnä olevaan dpf:ään, paine-ero anturin letkuihin tai vialliseen paineanturiin
2BAA, dpf laskurin nollaus tekemättä, paine-eroanturin mukautus tekemättä.
8420, jonkin anturin 5v syöttö liian suuri tai pieni.
2000, oletettavasti ecm-2000, moottorin lämpötila anturi viallinen, katkos signaalissa tai maatossa.
Tämä voi aiheuttaa juuri tuon koodin 8420
Ekana lähtisin tuosta laskurin nollauksesta ja paine-eroanturin sopeutuksesta, lämpötila anturin / öljyn lämpötila anturin toiminta kannattaa tarkistaa, voivat olla epäsuhteessa toisiinsa.
Nuo vtolosen mittaamat arvot ovat vidan mukaan juuri ne mitä pitääkin olla.
-
Osui tuota jäähdytysnesteen lämpötila-anturia koskien silmään tämmönen taulukko.
Tarvittaessa anturin tutkiminen pitäisi onnistua ihan yksinkertaisella vastusmittauksella, eli liitin irti ja yleismittari tilalle.
Pitäisi tulla suunnilleen tällaisia lukuarvoja suhteessa lämpötilaan ilmeisesti:
5740 Ohm -> 0°C
3700 Ohm -> 10°C
2450 Ohm -> 20°C
1660 Ohm -> 30°C
1150 Ohm -> 40°C
811 Ohm -> 50°C
584 Ohm -> 60°C
428 Ohm -> 70°C
318 Ohm -> 80°C
Elikkä jos pakkasessa suorittaa mittauksen kylmään autoon, niin pitäisi olla ainakin yli tuon 5740 Ohmia.
Toki jos kaikki lämpötila-anturit antaa diagnostiikkalaitteessa saman lämpötilan kylmässä autossa, niin olisin taipuvainen uskomaan että ne kaikki toimivat silloin oikein.
Oma näppituntuma on että liittimet kannattaa puhdistaa aina, koska se on helppoa/nopeaa ja hapettunut liitin on mielestäni ehkä yleisin sähkövika autossa. Johtoja menee sitten poikki saranoiden kohdalta tai jos on asentaja nykinyt.
jak900 tuossa antoi ymmärtää että jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötila-anturien lukemia vertaillaan keskenään ja voi aiheuttaa vikakoodin, niin varmaankin itse käyttäisin ne molemmat liittimet irti ja puhdistaisin.
-
Äsken mittailin ton jäähdytinnesteen lämpöanturin ja se antaa ihan loogista tietoa. Johdot sen sijaan oli aika karussa kunnossa. Kuparit näkyvissä muutamasta kohtaa. Ei kuitenkaan oikosessa.
Autocom antaa ihan loogista jäähdytinnesteen lämpötilaa. Öljyn lämpö sen sijaan ei muutu mihinkään. 5min käyttelin autoa pihassa ja koneen mukaan 46,56 astetta koko ajan vaikka jäähdytinneseen läpötila nousi tasaisesti.
Tarkastan sen vielä aamulla kun auto jääkylmä.
Muoks. Ja sopeutin kaikki anturit ja laskurit mitä vaan mahdollista oli.