Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ryde85 - 20.12.2011, 15:38:28

Otsikko: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Ryde85 - 20.12.2011, 15:38:28
Onko normaalia että jarrupoljin menee heti kovaksi, kun auto sammuu?? Siis yksi polkasu riittää virrattomana. Ärsyttävä piirre, kun jarrua joutuu polkemaan tosissaan jotta auto pysyy paikallaan virrattoman mäessä jne...

Alipainepumpulta lähtevän alipaineletkun pyörittely tuntuu välillä auttavan, voisiko paineet karata sitä kautta ja se aiheuttaa ongelman. Nestettä ei ole vähinnyt. Eikä vikakoodeja.

Auto siis V70 2.4D 2007. Huomenna vaihtuu uudet jarrunesteet, olivat aika paskaset.


Kaikki vinkit ja ideat tevetulleita :)
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Teutori - 20.12.2011, 16:28:59
Onko normaalia että jarrupoljin menee heti kovaksi, kun auto sammuu?? Siis yksi polkasu riittää virrattomana. Ärsyttävä piirre, kun jarrua joutuu polkemaan tosissaan jotta auto pysyy paikallaan virrattoman mäessä jne...

Alipainepumpulta lähtevän alipaineletkun pyörittely tuntuu välillä auttavan, voisiko paineet karata sitä kautta ja se aiheuttaa ongelman. Nestettä ei ole vähinnyt. Eikä vikakoodeja.

Auto siis V70 2.4D 2007. Huomenna vaihtuu uudet jarrunesteet, olivat aika paskaset.


Kaikki vinkit ja ideat tevetulleita :)
Sillon kun kone ei käy, ei toimi tehostimetkaan  :)
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Ryde85 - 20.12.2011, 17:54:29
Ymmärrän kyllä tehostimen toiminnan, mutta pitäähän jarrut toimia virrattomanakin.
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Teutori - 20.12.2011, 18:00:16
Ymmärrän kyllä tehostimen toiminnan, mutta pitäähän jarrut toimia virrattomanakin.
Joo,,,jos auto on " virraton " oletan että silloin auto ei myöskään käy ,onko näin ?
No, jos on, niin silloin ei myöskään mitkään tehostimet toimi  8)
Jarrut toimii, mutta ilman tehostusta, eli saat painaa ihan sa,,,nasti ennenkun puree kiinni, ja sama se on ohjauksessa, saat vääntää ennen kun auto kääntyy,,,,,ei se niin vaikeeta ole.

Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: järviin - 20.12.2011, 18:01:47
Niin.
Eipä sitä alipainetta mistään tule, jos kone ei käy.

Lainaus
Ärsyttävä piirre, kun jarrua joutuu polkemaan tosissaan jotta auto pysyy paikallaan virrattoman mäessä jne...
Onhan siinä käsijarru.
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Teutori - 20.12.2011, 18:13:41

Onhan siinä käsijarru.
[/quote]Niin, ja jos on automaatti, niin on P:llä parkkilukko  ;)
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Ryde85 - 20.12.2011, 22:09:29
Hyväksytään tämä ominaisuutena. :-\

Huonompaan suuntaan on kyllä mennyt verratessa aikaisempaan T5:een (vm.2000). Saa kyllä polkea tosissaan jarrua, jotta jotain tapahtuu. T5:ssa riitti huomattavasti vähäisempi voima, ei edes kiinnittänyt huomiota jne...
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: (Miksu) - 20.12.2011, 22:53:54
Hyväksytään tämä ominaisuutena. :-\

Huonompaan suuntaan on kyllä mennyt verratessa aikaisempaan T5:een (vm.2000). Saa kyllä polkea tosissaan jarrua, jotta jotain tapahtuu. T5:ssa riitti huomattavasti vähäisempi voima, ei edes kiinnittänyt huomiota jne...

Bensa-turbossa lienee ollut sähköinen alipainepumppu, joten sinänsä ei ole vertailukelpoisia.. tosin siinäkään se ei ole pyörinyt, kun virta on pois päältä, mutta moottori sammuksissa virta päällä kylläkin.
(En nyt oo varma tosta kyseisen vuosimallin bensakoneesta, että onko siinä ollut)
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Ryde85 - 20.12.2011, 23:24:28
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/power-brake1.htm (http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/power-brake1.htm)

Paineenhan pitäisi pysyä järjestelmässä vähän aikaa, vaikka kone sammuukin.
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Taavi.H - 20.12.2011, 23:31:51
http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/power-brake1.htm (http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/brakes/brake-types/power-brake1.htm)

Paineenhan pitäisi pysyä järjestelmässä vähän aikaa, vaikka kone sammuukin.

Kyllä se viimeistään toisella polkaisulla on hävinnyt, jos kone kerran sammuksissa.
Otsikko: Vs: Jarrupoljin menee kovaksi
Kirjoitti: Ryde85 - 21.12.2011, 19:38:22
Tänään vaihdettiin sinisellä jarrunesteet ja testattiin alipainepumppu sekä alipaineletku. Kaikki ok. Muutama BCM-vikakoodi tuli, mutta ei vaikutusta.

Veikkasivat jarrutehostimen kalvoa, jos siinä on pieni vuoto ja ilmenee ajoittain. Sanoivat että yleensä se suhisee kunnolla auton käynnissä, jos on kalvo hajalla jne...Odotellaan sinne asti sitten :)

Tuossapa ne kooditkin (olivat akstiivisia) (bsr ppc-lukija ei nuita löytänyt, ainakaan ennen huoltoa, en ole jälkeenpäin vielä katsonut)
BCM-0100
BCM-0115
BCM-0148

Vidalla kun katoin niin tulisi viallisesta moottorin vääntötiedosta, auto on lastutettu. Ajonvakautus yms. toimii normaalisti.