Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Honqqis - 07.12.2022, 18:32:42
-
Taustatietona: Ostin n.5v sitten -88 vuosimallin 240 volvon, jossa koneena b200k.
Auto seissyt tätä ennen noin 15v, käytetty ilmeisesti ajoittain lämpöiseksi.
Ongelmana "rötääminen" kylmällä koneella/ilmalla. Auto alkaa yskimään enemmän mitä kylmempi sää on. Kaasua joutuu kylmällä syöttämään hitaasti ja varoa kunnon polkasua.
Lämpömittarin noustessa noin 1/4, ongelma on lähes kadonnut tai vaihtoehtoisesti 25 asteen helteillä. Tällöin toimii moitteettomasti ja vetää hyvin.
Tästä päästään tutkittuihin ja vaihdettuihin osiin:
- Kaasarin (Solex cisac) putsaus ja korjaus-sarjan vaihto. > myöhemmin kokeiltu kaverin lainaamaa varmasti toimivaa kaasaria, jolla ei myöskään suurta vaikutusta
- Sytkäosat (pyörijä, kansi, tulpat, johdot)
- Puola
- Sytkäkivi
- Sytytys katsottu lampulla
- Puristuspaineet, oli tasaiset
- Imusarjantiiviste
- Imuvuodot
- Käytetty suoraan kanisteri bensalla
Siinä nyt ainakin joitain asioita mitä tullut kokeiltua. Mieluusti ottaisin vinkkejä vastaan tai mahdollisia ehdotuksia/kokemuksia.
-
Vaikuttaisi käyvän laihalla. Millainen CO-lukema on ollut katsastusmittauksessa?
-
Mitään bensa suodatinta välissä ja tämä mekaanisella pumpulla? Pitkään seisonut niin suodatin vaihtoon.
-
Katsastettu viimeksi n.3 vuotta sitten ja eipä ole tullut säilytettyä lappuja :-\ On mekaanisella pumpulla ja letkussa suodatin. Tämäkin muistaakseni vaihdettu, mutta pitää varmaan "aloittaa alusta" tämä vian selvitys operaatio kun vaikeuksia jo muistaa mitä tarkastanut :2funny:. Opiskelujen myötä jäänyt auton ihmettely vähemmälle, tarkoituksena kuitenkin nyt saada ensikesäksi ajoon. Olisikohan ideaa hitsata lambdalle paikka ja yleismittarilla seurata jännitettä? Onko kokemusta tämmöisestä?
-
Vaihahan vielä bensapumppu ja katohan näyttääkö sytytyksen ennakko mitä ja muuttuuko kierroksilla
-
Kato tuleeko b- pumpulta ilmakuplia? Läpinäkyvä letku siihen.
Ryyppy toimii?
-
Joo pitääpä ottaa tuo bensapumppu tutkinnan alle. Ryyppy on toiminut ihan hyvin
-
Yhtään en oo kattellu mutta miten on tuohon tuon mekaanisen pumpun saatavuus?
Voi kai siihen sähkösenkin matalapainepumpun panna...
-
Motonetistä löytyi Valeon tekemä pumppu ja samoja näyttäis myyvän myös ulkomaan kaupat.
-
Tänään tuli tuo pumppu vaihettua ja uusittua samalla suodatin. Ei tuntunut olevan vaikutusta käyntiin :(. Sytkä oli hieman pielessä ja nyt säädetty paremmaksi. Ei "rötää" ihan niin pahasti, mutta iskee takaisin kaasariin jos tyhjäkäynniltä runttaa kunnolla kaasua.
-
Konehuoneesta maadotuspisteiden tarkistus ja puhdistus, sulakkeetkin samoin. Tullut vastaan liian helposti paikalleen meneviä abikoliittimiä ja sulakkeissa sam juttu.
-
En mä näistä solekseista oikeen muuta tiedä kun että niitäkin on olemassa, enempi strömpän kanssa pelehtiny mutta ootko varma ettei ole kampuralta rattaasta kiila hajonnu tai vulkanointi pettäny niin että on sytkää tai jakoa katsoessa merkit pielessä?
Nokan putkisokka ehjä ja pultti tiukassa?
Huohotus auki?
En keksi miten lämpötila tuohonkaan vaikuttais mutta pitäähän sitä jotain yrittää. :2funny:
-
Onko pakosarjalta ilmanputsarille tuleva imuilman esilämmitysputki ehjä?
Jos ei niin voi kylmällä kelillä jäätää kaasaria.
Hytkyykö kone tyhjänkäynnillä?
Kaasuläpän akseli tms voi olla väljä ja ottaa imuvuotoa sieltä, testaa puhistusspraylla tms.
Myös kaasarin alla oleva bakeliitti levy voi olla halki, kaasarin laippa kiero tai imusarjan tiiviste vuotaa, imuvuodot on välillä hankala löytää.
Mittaa puristukset ja venttiilivälykset, voi joku venttiili vuotaa.
Sytkän ajoitus katsottu alipaine letku jakajasta irti?
Kampuran hihnapyörä katsottu ettei merkki ole pyörähtänyt kumivulkanisoinnista?
jakajasta katsottu että alipaine ja keskipakoissäätö liikkuu?
Nykybensa ei myöskään säily että jos on 1-2 vuotta vanhaa bensaa niin ei toimi aivan normaalisti.
Seoksia näkee yleismittarilla jos laittaa lambdan putkeen mutta jos täysin vakio tekniikka niin ei ole tarpeellista säädellä mitään joten turhaa
-
Jos lämpimän ilman otto kaasarille ei toimi niin ei se kyllä heti sitä jäädä kun lyö tulille.
Venttiilin kantamiseen en ainakaan usko, kantaisi kuumana eikä kylmänä.
Puolanjohto kans katottu?
-
Tullut paljon vinkkejä mitä tarkastaa, kiitos niistä! Katsotaan milloin kerkeää seuraavan kerran autoa tutkia ja päivitellä tuloksista.
-
Hetki taas kerennyt vierähtää ::) Painaa muut hommat paljon päälle, eikä hirveästi kerennyt autoa tutkailla.
Hieman kuitenkin tutkittu lisää ja puristuspaineet asettui kaikista pytyistä 11-12barin välillä. Kampuran vulkanointi näytti päällepäin ehjältä ja nokan sokkakin nätisti paikallaan. Maadoituspisteet putsailtu. Jakajassakin kaikki näyttäis olevan ok. Sulakkeetkin uusittu pari vuotta takaperin, jonka unohdin aloituspostauksessa mainita.
Seuraavaksi ajatuksena käyttää FAJS:sin DGV 32/36 kaasaria paikallaan, kun sellainen kerran löytyy. Saapahan nähdä onko minkäänlaista eroa noihin solexeihin ;D
Päivitellään lisää heti kun pääsee taas tutkimaan, tiedä sitten koska :(