Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: soppa - 21.12.2011, 08:37:30
-
Voiko laittaa suoraan laturin kiinni napoihin? Tarvitseeko irroittaa kaapeleita? Ohjekirjan mukaan ei saisi pikalaturilla ladata mutta pitääkö paikkansa?
-
Voiko laittaa suoraan laturin kiinni napoihin? Tarvitseeko irroittaa kaapeleita? Ohjekirjan mukaan ei saisi pikalaturilla ladata mutta pitääkö paikkansa?
Mikäli sun laturi antaa akulle paljon virtaa, tarkoittaa latureita, jotka antaa esim... 10...20..30...jne amppeeria virtaa, niin ei se oo akulle hyväksi.
Jos laturi antaa vaikkapa vain muutaman amppeerin, ei se ole pikalaturi
Voit ladata akun navoista, mikäli autossa on jarrutusenergian talteenotto, niin suoraan - napaan ei saa laittaa - johdinta, vaan jonnekkin päin auton runkoa.. tosin noin se ohje menee ilman jarrutusenergian talteenottoakin.
jos - kengässä on ylimääräinen mokkula n. ehkä 3x4cm johon tulee johtoliitin, niin sitten siinä on jarrutusenergian talteenotto
-
Siis jos on ylimääräinen 3x4 liitin niin saa ladata suoraan akun napoihin, jos ei ole niin silloin + piuha suoraan akkuun ja - runkoon?
-
Siis jos on ylimääräinen 3x4 liitin niin saa ladata suoraan akun napoihin, jos ei ole niin silloin + piuha suoraan akkuun ja - runkoon?
Heh, jotenkin epähuonosti kirjoitin tekstini.
Jos sieltä miinus kengän luota löytyy n. 3x4cm mokkula jossa on johtoliitin, niin autossa on jarrutusenergian talteenotto, tällöin ei saa ladata suoraan akun - napaan
Eli + piuha akkuun ja - sitten runkoon. silloin ei mene pieleen, jos laitat miinuksen jokatapauksessa runkoon :)
-
Onko näissä joissain jarrutusenergian talteenotto? :o
-
Onko näissä joissain jarrutusenergian talteenotto? :o
Riippuu ihan siitä, että mitä tarkoitetaan -näillä- Tässä topic:ssa kun on specifioitu autoksi vain V50, ei muuta tietoa. Mikäli otetaan kysymyksen tiimoilta tarkkailuun yleisesti V50, niin vastaus on kyllä :)
-
Näillä tarkoitin juurikin vee viiskymppisiä. Missä vuosimalleissa / versioissa?
-
Näillä tarkoitin juurikin vee viiskymppisiä. Missä vuosimalleissa / versioissa?
Tuota informaatiota en osaa tarkasti antaa, mutta voisi olla että ehkäpä johonkin vm. 2009 aikoihin se on tullut???? en muista.. ainakin 1.6 dieselin kanssa.
No, sen järjestelmän olemassaolon tunnistaa akun - kengässä olevasta akkuvirran valvontan-anturista.
Käytännössähän se järjestelmä toimii siten, että pidetään akku hieman vajaa latauksessa ja mootorijarrutusten yhteydessä ladataan, jonka jälkeen autoa käytetään ottamatta virtaa laturista, siihen saakka, että akun varaus on taas tietyllä tasolla.
Tällä saatava polttoainesäästöhän ei ole mitään kymmeniä prosentteja, vaan ihan pikkuisen, mutta säästö se on pienikin säästö, etenkin kun sen yhdistää muihin tapoihin säästää polttoainetta.
-
Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta eikös sitä suositella ylipäätään että apukäynnistyskaapelien ja/tai akkulaturin miinusjohto kytkettäisiin ladattavan/avustettavan auton runkoon eikä suoraan akkuun kiinni? Toki jos akku on irtonaisena, niin sittenhän vaihtoehdot on vähissä, eli siinä tapauksessa suoraan akkuun on ainoa tapa. Kun miinuskaapeli ei ole suoraan akussa kiinni niin kaapeleita latauksen/käynnistyksen jälkeen irrotettaessa muodostuva mahdollinen kipinä ei iske niin lähellä akkua, eikä ole niin todennäköisesti sytyttämässä latauksen yhteydessä muodustuvia jopa räjähdysalttiita kaasuja. Monesti joustintuen yläpään kiinnityksessä on sopiva maalaamaton pultinkanta, johon miinusjohdon voi kiinnittää, ja tässä V50 tapauksessakin maadoituspiste on samassa kuljettajan puoleisessa joustintuen yläosassa.
-
Drivessä on ainakin kaksi akkua eli pääakku ja pieni apuakku eturenkaan läheisyydessä. Mutta ilmeisesti voi kiinteän ylläpitolaturin kytkeä Miksun kuvaamalla tavalla :)