Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: lillijor - 26.12.2022, 11:04:18
-
Auto illalla ajettu paikoilleen ongelmitta. Aamulla starttaus ja kone pyörähti hädin tuskin puolta kierrosta jotakin kolahti konehuoneessa ja kone jumiin. Alkuun epäilin starttimoottorin hajonneen koska ollut noita liimaventtiilivaivoja ja joutunut älyttömiä starttauksia tekemään aina joskus.
Mutta startti on ehjä (uusi laitettu ). Mikään apulaite hihnan pyörittämistä rullista yms ei ole jumissa, tarkastettu.
Jakohihna ehjä.
Kone liikkuu noin neljänneskierroksen kampiakselin päästä kun pyörittää.
Mitä seuraavaksi tutkisi. yläkertaa vai alakertaa?
-
Oliskohan venttiili tipahtanu..
-
Semmosta joku ehdotteli ... en tunne mekanismia mutta pääseekö ne silleen tipahtelemaan . Nähny vaan semmoisia vanhoja kansia missä jouset niin niissähän venttiili lukitaan niillä pikkusilla "kiiloilla " ja jousivoima pitää ne paikallaan. Tässähän on hydrauliset nostajat , en ole konemiehiä mutta kai jotain pitää pettää ennenkuin tipahtaa vai miten se on mahdollista. Mulla kyllä ensviikon jälkeen ammattimies tutkii lisää mutta tapaninpäivän ratoksi meinasin kysellä vinkkejä hänellekin. :)
-
Luultavasti katkennut ihan siitä venalautasen jälkeen, mutta avaamallahan tuo selviää.
-
Onko automaatti vai manuaali? Joskus manuaalilla keula ylämäkeen ja vaihde päällä pysäköidessä jakohihnakiristin painuu kasaan(kampiakselin liikahdus taaksepäin sekä nokkien vastus) ja käynnistäessä jako hyppää, koska kiristin ei ehdi mukaan.
Itellä ei ole tullut vastaan katkenneita venoja näissä koneissa.
-
Pelotellaan nyt vielä vähän.
Vesi-isku. Nestettä vuotanut seisonnassa sylinteriin ja sit starttia niin se on siinä, ei varmaan pyöri.
Vaikka olis hydr nostajat niin on niissä venttiileissä jouset ja lukitaan nekin paikoilleen.
Pyöriikö kone takaperin kun kampurasta pyörittää?
-
Manuaalihan tämä ja ihan tasamaalla seisoi. Juu kyllä se oli meininki selvittää mitä tapahtui. Ja kuntoonkin laitetaan jos nyt ei ihan mahdottomia vahinkoja ole syntynyt. Hyvä auto muuten mutta täytyy sanoa että pikkusen on ollut hermo kireellä välillä sen liimaventtiili ilmiön takia kun ei millään käyntiin. Kun tuohon kansi vaihdettiin muutama vuosi sitten niin ajattelin että se leikki loppui mutta samat vaivat toisellakin kannella.
-
Pieni liike ( noin 1/4) kierros. Jumii molempiin suuntiin pyöritettäessä samanlailla.
-
Jumiiko jos kytkin on painettuna? Meinaan ettei vaihteistossa oo tapahtunu mitään...
Kun ei oikeen jaksais uskoo kampiakselivaurioon? Kaikkihan on mahdollista tosin.
-
Nyt selvinnyt mikä tuli, venttiili katki kuten mm. Juzi arvasi. Miten se tuolleen katkee.. onko yleistäkin ? Mikä sitä niin rasittaa.
-
Nyt selvinnyt mikä tuli, venttiili katki kuten mm. Juzi arvasi. Miten se tuolleen katkee.. onko yleistäkin ? Mikä sitä niin rasittaa.
ei ole tosiaan mitenkään yleistä näissä vanhemmssa tinakoneissa, mutta yhdestä 2006 vuotisesta on katkennut venttiili itsellä joskus.
yleensä näistä vaan palaa pakoventtiilistä palanen pois.
-
Lisää pähkittävää. Kun kansi on nyt pois niin tilanne se että pakoventtiileistä suurin osa saanut osumaa, ei yksikään imuventtiili. Mitähän mätää tässä on ja mikä aiheuttaja. Eihän tuohon oikein uusia venttiileitä kannata vaan laittaa , sehän on sama homma edessä jos ei syy selviä. Jakopää on ihan ok
-
Oliko se jako kohillaan ennen purkua?
Kiertokangen laakerit kulunu, pääsee ottaan mäntä venttiiliin? En tosin tiedä millä toleranssilla se tuossa koneessa olis mahollista...
Heitin vaan äkkiä mitä ensin tuli mieleen.
-
Pakoventtiilit yleensä ottaa ensin osumaa jos jakopää pettää. Vaihtoehtoisesti jako ollut pielessä esim. kasatessa.
-
Juu kyllä oli jako kohdillaan ennen purkua. Juttuhan oli niin että ajoin autolla illalla ja pelas normaalisti. aanulla startatessa ei pyörähtänyt kone puolta kierrostakaan kun kolahti ja pyöriminen loppu.
-
Poikkesin korjaamolla. on aika outo juttu 9kpl oli pakoventtiileitä katki
-
Kylläpä siellä jako on mennyt sekaisin vaikka sanot että oli kohdillaan. Ei muuten mene useampi venttiili solmuun.
Kannattaa tarkkaan tutkia että miksi näin on käynyt ettei kansiremontin jälkeen sama käy uudestaan. Toimiiko kiristin? Voiko kampiakselin ratas päästä pyörähtämään?
-
Voiko kampiakselin ratas päästä pyörähtämään?
Voi jos mutteri on jätetty löysälle ja puuttuu sen takia. Pari tällaista on tullut vastaan.
-
Hyvä kun tulee vinkkejä. Tosiaan autolla ei toki pysty normaalisti ajamaan jos jako olis sekaisin , mutta kun sillä edellisiltana normaalisti kotiin ajoin niin kyllä se kone tuolloin kunnossa oli. Kaikki tämä tuho tapahtui startissa ilman että kone ehti käynnistyä, hyvä kun hieman pyörähti ja kolinan kanssa siihen jämäti kesken starttiyrityksen.
-
Lankulla hyvä pointti. Jakoremmikin pettää sammuttaessa jos vetelee viimesiään, se pieni eestaas liikahdus siinä.
Ei sitä millään räikällä kirrata, vähän kuin takapotkun kammen pultti. Ei moni usko kuinka tiukkaan se pitää vetääkään.
Joskus hajos rattaasta kiila kun vaan räikkään kädellä löin pultin kireeks, onneks oli turbovehje niin mahtu pyörimään vaikka jako sekos.
Kölvinä piti kovalla pakkasella lähtee kaverin cortinalla kun oli yön seissy. No ei käymään millään, lopulta katottiin jakohihna ja ei pyöriny startissa ollenkaan kun öljyset hampaat oli kadonnu rattaan kohdalta.
Jaa, pitäskö se remmi joskus vaihtaakin ja se vuotava stefa? :o
-
Joskus manuaalilla keula ylämäkeen ja vaihde päällä pysäköidessä jakohihnakiristin painuu kasaan(kampiakselin liikahdus taaksepäin sekä nokkien vastus) ja käynnistäessä jako hyppää, koska kiristin ei ehdi mukaan.
Palaisin tähän sen verran, että onko jäänyt renkaat sopivasti lumi/jääpaakun päälle jolloin auto on nytkähtänyt taaksepäin vaihdetta vasten?
Muuten ei jää montaa vaihtoehtoa jos ulkoisesti näyttää hyvältä ja nokkapyörän pultit paikallaan. Eli kampuran hammaspyörän pyörähdys tai kiristimen hajoaminen.
-
Sen verra lisäisin tähän, että jako voi olla pielessä myös silloin kun "merkit kohdillaan", jos on nokkapyöriä joskus käännelty enemmän ja tällöin nokkien todellinen ajoitus on ollut pielessä.
Eli nokkien takapäästä jako kohdilleen lukitustyökalulla, niin tuokin selvii.
Mut ei tuossa oikeen muuta voi olla kun mitä Lankku olikin jo epäillyt.