Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Jorma - 30.12.2022, 14:13:13
-
Vaihdoin autoon öljyjä ja tyypillinen konsti ei toiminut lumihangessa. Olen aiemmin ajanut auton rampille ja nokka on sen verran korkealla, että astian saa öljypohjan alle.
No otin hallitunkin ja kun tunkkasin autoa, muistin jo aiemmasta kokemuksesta, että kun auto alkaa olla melko ylhäällä, pumppauksen liikerata käy erittäin lyhyeksi (1-2cm tehollista, muuten ilman vastusta), insinöörinä päättelin, että öljyt on osittain karanneet.
Laitoin siitä reiästä hydrauliikkaöljyä missä on ne laskutulppa (tunkki nousee vain kun tulppa on pohjassa, sen saa myös kokonaan pois ja öljyt näkee).
No nyt tunkki ei nouse enää lainkaan. Yritin systeemiä ilmata usealla tavalla mutta tuloksetta. Vienkö tunkin kierrätykseen ja ostan uuden vai joku tuntee asiaa ja osaisi neuvoa?
-
Kai siinä tunkin alla oli joku kova ja tasainen alusta, vaneri tms., se kun ei jaksa loskassa mitään jos ei pääse rullaamaan pyörillään?
Joskus niistä tunkeista menee tiivisteet, minä yhteen joskus vaihdoin öljyt ja ilmasin sen ja siitä oli apua vuodeksi mutta lopulta siitä kanssa loppui voimat, tuolla se viettää pihaelämää. Youtubessa on monta videota jossa elvytetään noita vanhoja tunkkeja.
-
Kerran vaihdoin o-renkaat 30 euron tunkkiin, ei toiminut ja laitoin romuihin, siirryin Ac:n tunkkiin. :D
Lyhyesti, alta viidenkympin tunkkia en enää korjaa. :)
-
Kai siinä tunkin alla oli joku kova ja tasainen alusta, vaneri tms., se kun ei jaksa loskassa mitään jos ei pääse rullaamaan pyörillään?
Joskus niistä tunkeista menee tiivisteet, minä yhteen joskus vaihdoin öljyt ja ilmasin sen ja siitä oli apua vuodeksi mutta lopulta siitä kanssa loppui voimat, tuolla se viettää pihaelämää. Youtubessa on monta videota jossa elvytetään noita vanhoja tunkkeja.
Joo, jäätynyt hiekka tällä kertaa. Pyörien vaihdossa käytän 15mm vaneria alla. Katos on betonipohjalla mutta yli vuoteen autot ei ole mahtuneet sinne 8)
-
Jos tunkki on oikeasti hyvä niin netistä löytyy myös ihmeaineita jotka ehkä elvyttää tiivisteitä, sinne öljyn sekaan.
-
Omissa hallitunkeissa on kuminen täyttötulppa sylinterin päällä. Tunkin ollessa ala-asennossa öljyn pinnan tulee olla jokseenkin ylärajalla.
Oireet tunnistit nähdäkseni oikein, mutta sen jälkeen homma meni perusteellisesti pieleen.
Jos avaamasi ruuvi on kärjestä kartio, eikä mitään ylimääräisiä kuvia ja/tai jousia jäänyt yli, homma lienee vielä pelastettavissa. Tyhjennä tunkki kokonaan ja täytä se uudelleen oikein, ehkäpä se sillä toimii.
Toivottavasti olet metsä- tai vaikkapa ympäristötekniikan insinööri... :)
-
Tuommoinen pikkutunkki toimii noin mulla että se ruuvi on sekä laskemiseen että öljynvaihtoon, isommissa ollut ruuveja ja tulppia sylinterin päällä. Tarina ei kerro tunkin mallia, mut Ekassa mallissa ilmaus on ruuvi löysällä tunkin päällä kuormaa pumppaus ja jälkimmäisessä kahvaa vastapäivään ja kuorman kanssa pumppaus.
-
Kiitokset kaikille kommenteista. Tunkit ei tosiaan ole sähköinsinöörille muuten tuttuja kuin auton nostoon ja laskuun.
Tunkin malli on Motonetin MTX Automotive hallitunkki 2 tn matala
80-12962. Täytyy tutustua siihen saatujen ohjeiden avulla.
-
Tunkissa on sylinterin päällä kumitulppa. Öljyä puuttui pieni määrä, lisäsin.
Taitaa pääsyy toimimattomuuteen olla työsylinteri, jonka tiivistekumi on kulunut. Minulla on rasiallinen o-renkaita muttei ollut niin paksua.
-
Joo älkää perkule nostako tunkkia ylös ja lisätkö öljyä.... Terveisin edellisen kämpän tallin katossa on öljyt ja jonnekki katos tulppakin :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: