Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: svolvo40 - 30.12.2022, 14:34:16
-
Nyt kysyttävä täältä mahdollista vikakohdetta, kun ei itse enää ymmärrä.
Listailen mitä olen autolle tehnyt:
-Uudet sytytystulpat vaihdettu
-Vikakoodin luku Vidalla, ei anna mitään vikakoodeja
-Huohotus tarkistettu, imi hienosti hanskaa
-Bensansuodatin, ilmansuodatin ovat ajantasalla
-Kaasuläppäkotelo Volvolla puhdistettu sekä tiiviste uusittu. Enimmät olivat pyyhkineet, mutta eivät olleet alkaneet harjailemaan/kiillottelemaan. Pikeä jäänyt perhosen reunoille, mutta ei kuulemma käytännön merkitystä. Tämän operaation jälkeen ei ole ainakaan sammunut.
-Imuvuotojakaan ei Volvolla löydetty.
Jotain jäi varmaan mainitsematta, mutta tuossa pääpiirteittäin. Kulutus mielestäni ok. Auto ei pätki,tehot on siis tallella. Mitään vikavalojakaan ei ole sytytellyt?
-
Voithan nyppiä puolat pois ja tarkistaa alapuolelta näkyykö siinä mötikän eristeessä murtumia.
Joutokänti vähän alhaalla eikä kyllä sais vaihdella. Norm olis siellä 800 rpm luokkaa.
Viimeks meni iteltä puola niin ei koodia ennen kuin ajan päästä eikä silloinkaan osannut yksilöidä sylinteriä, ilmoitti vaan että misfire ainakin yhdessä syl.
Puolan johtoja käydessä nyppimällä irti pysty korvakuulolta määrittään syl jossa vika oli. Tosin kävi jo huonosti silloin.
Yleensä on mennyt tosiaan kerrasta puola.
-
Vidalla voi hyvinkin nähdä sytytyskatkojen määrän vaikka koodia ei vielä olekkaan, tiedot löytyy sieltä ecm yksikön alta valikoista.
-
Voithan nyppiä puolat pois ja tarkistaa alapuolelta näkyykö siinä mötikän eristeessä murtumia.
Joutokänti vähän alhaalla eikä kyllä sais vaihdella. Norm olis siellä 800 rpm luokkaa.
Viimeks meni iteltä puola niin ei koodia ennen kuin ajan päästä eikä silloinkaan osannut yksilöidä sylinteriä, ilmoitti vaan että misfire ainakin yhdessä syl.
Puolan johtoja käydessä nyppimällä irti pysty korvakuulolta määrittään syl jossa vika oli. Tosin kävi jo huonosti silloin.
Yleensä on mennyt tosiaan kerrasta puola.
Tulpat kun vaihdoin niin olin katsovinaan että ovat ehjät.
Vidalla voi hyvinkin nähdä sytytyskatkojen määrän vaikka koodia ei vielä olekkaan, tiedot löytyy sieltä ecm yksikön alta valikoista.
Joo, ongelma vaan siinä että itellä ei tuota sytytyskatko laskuria ole tämän auton kanssa. Olen anturitietoja yms seurannutkin, ja siellä saman valikon alla sen laskurinkin pitäis olla. Toisaalla ollut juttua tuosta laskurista, ettei sitä ilmeisesti kaikkien autojen kanssa ole? ??? Kätevähän tuo olis kyllä
-
Mulla oli taannoin vähän samanlainen tapaus. Jarrua painettaessa käynti ontui ja tehostimen letkuista / venttiilistä se ongelma löytyi. Onko sulla tuo käynti ongelma sidoksissa jarru polkimeen ?
-
Mulla oli taannoin vähän samanlainen tapaus. Jarrua painettaessa käynti ontui ja tehostimen letkuista / venttiilistä se ongelma löytyi. Onko sulla tuo käynti ongelma sidoksissa jarru polkimeen ?
Ei oo sidoksissa, ei oo jarrun painamisella minkäänlaista vaikutusta. Harmi tosiaan kun ei tämän kanssa ole sitä sytytyskatko laskuria Vidassa. Hyvin lähtee käyntiinkin ja vastaa kaasuun.
-
Niissä oireilevissa puolissa on yleensä halkeamat sen ylimmän osan / suojakumin alla, eli sen nelikulmaisen muotoisen osan alapuolella, voivat toimia silti ihan ok halkeamista riippumatta.
-
Tee nopsaan puristusmittaus. Ettei venttiilit kanna. Ei olis todellakaan ensimmäinen.
-
Olisko nyt sitten vaan huonosti putsattu se kotelo?
-
Olisko nyt sitten vaan huonosti putsattu se kotelo?
Vähän samaa mietin ja vielä sanottu että pieni lika ei haittaa. Noissa juurikin välillä näyttää että likaa ei ole nimeksikään ja putsaamalla lähtee toimimaan. No se on tämän päivän korjaamo toimintaa, väliäkö sillä tuleeko kuntoon kun vaan maksu kuitenkin saadaan :(
-
Joo tuo puristusmittaus olis hyvä tehdä, tällä hetkellä vaan ei itellä tiloja niin mentävä toisten aikataulujen mukaan.
Tuon kaasuläpän osalta on hyvinkin mahdollista, että sinne jäänyt piki/lika aiheuttaa tätä edelleen. Tämä "puhdistus" nyt lie sen verran auttanut, ettei ole enää toistaseksi sammunut. Sikäli jos on siis yhteyttä vikaan, vai liekkö tuuria. Vissiin ne Volvolla asentelis ennemmin uusia koteloita, kun puhdistas vanhoja, ainakin työnjäljestä päätellen. ;D
Ollut nyt ajatuksena seuraavaksi hankkia kuitenkin varmuudeksi kaikki puolat, niin se on ainakin täysin poissuljettu, vaikka arvokas kokeilu onkin. kirjottelen tänne mikä oli lopulta vikana.
-
Otin varman päälle ja uusin kaikki puolat ja kuntoonhan se tuli. Käy ja kukkuu niinkun pitääkin. Varmaan edullisemminkin olis päässyt mutta ompahan kunnossa.