Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Janeskiii95 - 06.01.2023, 19:29:48
-
Moro eli XC70 -08 vuoden D5 automaatti. Rupesi tuossa pari kk sitten loppusyksystä nykimään ajon aikana 60-100km/h nopeuksissa mutta nyt sitten aloitti lisäoireilun että sammuu nykimisen jälkeen kertalaakista mutta lähtee hyvin käyntiin kun uudestaan starttaa ja nykyään nykiipi myös taajamanopeuksissa. Käytetty Wetterillä reilu viikko sitten koodinluvussa/tarkastuksessa ennen sammuiluoireen alkamista että eihän nykiminen johdu vaihdelaatikosta siellä pitäisi kuulema kaikki olla kunnossa. Kaverin testerillä luettiin koodit tuossa kk sitten silloin muun muassa rail-paineista oli antanut vikakoodin. Johtosarjaa konehuoneesta on käytetty auki joskus aikaisemman omistajan toimesta. Näihin lisätäkseni nykiminen rauhoittui "jonkun verran" kun autossa on yli neljännes tankkia polttoainetta. Olisiko vinkkejä antaa mistä lähteä tutkimaan asiaa? Kuvat Wetterin testerin koodeista alla
(https://i.ibb.co/MZB9MVn/IMG-20221229-WA0006.jpg) (https://ibb.co/MZB9MVn)
(https://i.ibb.co/zN9PGTz/IMG-20221229-WA0005.jpg) (https://ibb.co/zN9PGTz)
-
Enpä näistä kiisseleistä niin tiiä mutta kovastipa on lämpöanturien lukemat tasan.
Niittenhän pitäiskin normaaliajossa seurata toisiaan parinkymmenen asteen tarkkuudella mutta..
Muutenkin aika alhaiset lukemat mutta ei olekaan varmaan mitattu ajon aikana kun pitäis olla paljon kuumemmat.
Kunhan availen keskustelua tässä. V:>
-
Paljonko paine-ero anturin arvo on ajon aikana? Tuo ilmeisesti tyhjäkäynnillä ja silloin ok, jos pelkästään virta päällä mitattu niin poskellaan on.
-
Tuo paineanturi on relatiivinen eikä absoluuttinen. Pelkästään virrat päällä siten näyttää hyvin lähelle nollaa eikä yhtä baaria. Vikakoodi kun on signaalijännitteen virheellisyydestä kauttaaltaan niin siellä kyykkää joku niistä kahdesta vaiko kolmesta erillisestä 5V annosta. Joku laite on oikosulussa. Mutta enemmänkin veikkaan että klassinen johtosarjavika ja siellä on eristeet karisseet ja johdot toisissaan yhdessä. Tarkasta etenkin moottorin edessä kulkeva nippu mikä on aina öljymössöä täys koska huohotus vuotaa ahtoputkesta moskan aina siihen päälle. Todennäköisesti johtoja vellinä siinä ja sitten muualla nippusiteiden alla tai risteyksissä haperoina. Moottorin johtosarjaa saa uutena vielä eli just sitä mikä kulkee sieltä oikean ajovalon alta siitä moottorin edestä sinne moottorin päälle. Eikä ole edes älyttömän kallis. Korjaus toki halvempaa.
-
Muistaakseni vidan mukaan tyhjäkäynnillä tuo paine-eron annettu haitari on jotain muuta kuin tuon kuvan mukainen arvo. Täytyypä vilkaista mitä se oli kun iltapäivällä tulee yksi potilas hoitoon.
Kai tuohon ensimmäiseksi on polttoaine suodatin vaihdettu??
-
Aivan ekana johtosarja syyniin akkukotelon vierestä iso johtonippu. Sitten seuraava kohta on siinä korkeapainepumpun kohdilla. Muualla ei johtosarjaan tule vikoja.