Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: macro - 21.12.2011, 19:36:52

Otsikko: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 19:36:52
Joku sano että saapismi on sairaus. No näköjään Volvoiluki voi tarttua pahaksi tavaksi.

Syyskesällä vakiintu lyhyt työmatka ja Volvo nro. 11 eli diesel V40 sai lähtöpassit.
Bensakäyttistä haettiin, ja mm. Almeraakin kateltiin vakavissaan. Kuitenki jalat vei liikkeessä olleen V70 koeajolle, ja illalla pohdiskeltiin vaihtoehtoja.
Sitte lähettiin ajatuksella "käydään varsin kattomassa ni on mihin verrata" katsomaan tätä S70 yksityiselle, ja päätös ei ollut vaikea. Rahapolitiikka järjesty, ja kauppoihin päästiin.

Ns. suomiauto, ~160tkm ja merkkiliikkeen huoltohistoria. Kone perus 2.4 170hv pensa ja manuaali. Aut.ilmastointi ja muut tarpeelliset.

Aikalailla tältä auto näytti, ku sillä pihaan kurvasin...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/pappa1.JPG)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/pappa2.JPG)
Muuten fiksusta autosta jotain pientä kohtuulliset tärkeää puuttuu, mutta mitä?

No syksy läheni, ni talven varalle hommattiin tämmönen setti
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/w4h44.JPG)
ja noiden turvin suunnistettiin talvea kohti. Talvirenkaiden 15" peltivanteisiin ois pitäny pölärit ostaa, muuten oli tosi hyvä setti.
No kuitenki rengaskauppaan eksyin, ja tämmösenä rullailtiin hallista ulos
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-1.JPG)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-2.JPG)
Vanteissa tais olla et40, renkaina 205/55/16 Dunlop nastat

Sitte alko maski mietityttään, jotai tartteis tehä. XC:t maksaa hunajaa, vanhatki, ei thyyning versiotkaa suomen maalta ihan ilmaseksi tuntunu lähtevän. Yks pyhäilta ebaytä selatessa pisti silmään tuninki maski, uusi sellainen, ja pari viikkoa siitä oli paketti oottelemassa. Sen iltasen punan kurssin mukaan hintaa jäi vajaa 64€.
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/maski1.JPG)

Samana iltana vielä nyppäsin originellin maskin tallin seinää koristamaan, ja evakoin siitä vinorivan pois, joka laitettiin yön yli liimautumaan paikolleen. Aamulla sai napata uutta ilmettä keulalle. Tältäpä se ny näyttää
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-3.JPG)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-4.JPG)
Nuissa kuvissa on sitte jo nuo kimppatilauksen tupakkimuovitki kiinni. Toki kovasti harkinnassa niitte kohtalo on, ku en savuttele, ja mokomat hieman päästävät ääntä kabiiniin, ei pahasti, mutta nastan ropinat yms. pikkujutut hieman paremmin kantautuu -> taitaa olla kohta joutilaana...

On muuten tuossa maskissa melekolailla saman kokonen tuo ruutujen koko, ku esim. isäukon S40N:ssä, ku ne tuossa yks ilta oli vieretysten parkissa...
T5 etujousetki mulla oli 850 jäliltä olemassa, mutta isäukko oli ne vissii kaatikselle linkassu, ku niitä tuossa eräänä ehtoona etsiskelin tuloksetta.

Tulevaisuutta:
- keulinta pois, ja 20-35mm kokonaisryhdin pudotus ei ois huono idea, mutta ennen kaikkea etukumara.-30mm Eibach
- 17" (tai jos hullaantuu ni jopa 18") tassut keväällä alle. 17" Nebula replicat
- uus tuulilasi, ja sävyä ikkunoihin, ei säkkikalvoja kuitenkaa. Tuulilasi uusittu, kalvoja ei vielä...
- koukku, että saa kelekat kulkemaan mukana.

Täältä tähän.

Edit: Auto on vaihtanut omistajaa. Kiitoksia mielenkiinnosta...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 19:48:12
Hieno on väri.   ;)

T5 jousilla pitäs pudota noi 20mm. Mulla oli viä hetki sitten sellaset edessä ja 36cm oli keskiöstä kaareen. Mittaas piruuttas paljonko sulla on.
Mulla vaan kun on dieseli niin saattoi pudottaa enemmän kuin bensassa, vielä automaatti vs. manuaali.

Mutta onhan sulla tuossa siisti peli.   :)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: viiksivallu - 21.12.2011, 19:56:31
Noihan vanteet on alunperin Audilta kopioitu  :idiot2:
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 20:24:07
Noihan vanteet on alunperin Audilta kopioitu  :idiot2:
Jaa miten lie.
(http://www.aluvanne.fi/modulefiles/aluvanne/webshop/pic_4d638283a7a45.jpg)
Tuo kai se perusmalli tuosta on, ja toinen värivaihtoehto tuo hankkimani.
Ajattelin sen olevan tyyliltään sinnepäin Volvon origaalien suhteen, mutta varsinki väritys oli se miksi hankin, sopivasti kontrastia, ja jotain muuta ku kromi-kiiltävänmusta, joita on jokatoisella nykyään. Ite tykkään...

Hieno on väri.   ;)

T5 jousilla pitäs pudota noi 20mm. Mulla oli viä hetki sitten sellaset edessä ja 36cm oli keskiöstä kaareen. Mittaas piruuttas paljonko sulla on.
Mulla vaan kun on dieseli niin saattoi pudottaa enemmän kuin bensassa, vielä automaatti vs. manuaali.

Mutta onhan sulla tuossa siisti peli.   :)
Joo oman maun mukaan tätä laitellaan.
Pitääpä mittailla jokupäivä päivänvalolla tuota.

Miten lie veteliä nuo madallusjouset noin yleensä. Pintakovuuttahan monestaki löytyy, mutta ku kärryn junttaa perään, ni morottaa taas kovasti, vinkkejä koko jousisarjoista vois laittaa, tuommonen mieto madallus mielessä, ja keula perää alemmas.

Kasipätkässä oli vissii lesjön sarja. Sinne nakkasin peräpäähän T5 vakio vieterit ku meinas keulia, ja ryhti oli omaan makuun:
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/entiset/855p-1.JPG)
Jotai tuon tyyppistä ois tähänki haaveissa...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 20:53:29
Joo oman maun mukaan tätä laitellaan.
Pitääpä mittailla jokupäivä päivänvalolla tuota.

Miten lie veteliä nuo madallusjouset noin yleensä. Pintakovuuttahan monestaki löytyy, mutta ku kärryn junttaa perään, ni morottaa taas kovasti, vinkkejä koko jousisarjoista vois laittaa, tuommonen mieto madallus mielessä, ja keula perää alemmas.

Kasipätkässä oli vissii lesjön sarja. Sinne nakkasin peräpäähän T5 vakio vieterit ku meinas keulia, ja ryhti oli omaan makuun:
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/entiset/855p-1.JPG)
Jotai tuon tyyppistä ois tähänki haaveissa...
Mittaileppas.

Ei mulla ainakaan noi Lesjööt oo vetelät eikä tunnu edes pintakovilta. Lesjöön saaminen vaan kotuu hintaan on niin ja näin. Motonetin saldot nollissa ja muualta ostettaessa hinta on n. 200€.   :o
Takapäähän saa helposti sopivaa korkeutta kun ostaa kuormajouset ja niistä kierros pois yläpäästä.   ;)

Ja ei mulla jääny keuliin jos oot mun showroomista kattonu.   :pomo:
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 21:13:19
Tässä ryhdissä tuo kasipätkä oli mulle tullessa
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/entiset/855p-2.JPG)
Alla oli punaset madallusjouset, ja takapäässä oli jo korokekumit jousen välissä. Ja yllättäen takapää oli hiivatin jäykkä. Sitte ku ne nakkas kuuseen ni ryhti tippu. Mutta tuossaki sentin verran korkeammalla oli keula. Ei hyvä.
Ite tykkään että sentin verran ois keula alempana. Sitte kevyellä kuormalla oltas vaaterissa.

Sitte taas ph1 S40:ssä oli aikanaan H&R -35mm setti.
Muuten hyvä ja mukava, mutta kuorman kantavuus onneton.
+ Se että vakio mittasen Monroen uudet kaasut ei pelannu enää tuolla madalluksella, vaan ulosjoustossa huomas ku "heitti" autoa ylöspäin.
Joku -35-40mm vaatii ehottomasti jo lyhempi-iskuset iskarit. Tuommonen keula -25 perä -20 vois mennä vakio pumpuilla, ku ne on muuten vielä tosi hyvässä iskussa (ku muut himmaa tuoho perukan "hyppyriin" ni tuo menee nätisti eikä keiku tai heittele mihinkään suuntaan). Ja muutenkaan en sika matalaa halua. Kasipätkä oli hieman liian matala jo.

Pari satkua ny ei konkurssiin aja, jos sillä saa toimivan ja mielusan alustan. Rällämadallus ei ole vaihtoehto, pelkästään huonoja kokemuksia, uunitusta ois kiva joskus kokeilla, mut vaatis joutilaat jouset. X40 jousia ois kyllä useampi setti, vaa ku ei ole kalustoa joissa leikkiä uunitettujen kanssa...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 21:34:49
Hyvältähän tuo kasipuokki näyttää.   :P

Mulla on vakiomittaset iskarit omassani paikallaan ja todellinen madallus tais olla -50mm.   :o
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 21:53:20
Piti sitte käydä mittanauhan kans heilumassa.
Hiemanhan se on mittaajan tarkkuudesta kiinni tuo, mutta tässä hieman suuntia:
- keula 37,5
- perä 34,5 keskiöstä kaareen

Se vois olla, että etupäähän kattelis sopivat vieterit, että sais tuon mitan sinne 33-34 tuntumaan ni näyttäs omaan silmää hyvältä.
Punasen kesäkuvassa olleet takavieterit kävin tutkii. Ei valmistajaa ollu mutta merkki 72388 rear ja vapaamitta 35,5cm, ja siis punaiset, sekä tehtaan maaleissa molemmista päistä, eli ei ole leikelty. Muistaaksen rek.otteessa luki lesjö, tai jostai tuo mielikuva on jääny. Ovat joutilaana, ja siis farkusta, voisin vaihtaa T5 etujousiin, tms. Ja huom. tuossa kesäkuvassa siellä jousien välissä oli siis se kumisten korokepalojen setti.

Jos ny jousia suosittelette, ni lisätään että kivirekeä en halua. On ollu kunnia ajaa muutama tuhat km Audi A4 S-Line alustalla, ja se avasi silmät. Auto voi olla matala, ja tukeva, mutta kuitenkaan ei ole pintakova, ja on äärimmäisen vakaa ajaa kaikissa olosuhteissa, jopa niillä 18" vakio rattailla. Joten ihan huonoon lopputulokseen en enää tyydy, joskaan aivan tuon em. Audin tasoakaan ei tarvi olla...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 22:08:57
Mulla on keula nyt 32,5-33 nurkilla ja takana 31, ennen tosiaan 36 molemmat. Alkuperäinen keulakorkeus on 38 ja todennäköisesti perä on alkujaan tuo 36..
Eli sä saisit sen keulan lähelle toivomaas -40 sarjalla koska madallus lasketaan alkuperäisestä korkeudesta.
72388 on juurikin Lesjön numero. Nyt kun on noitten omien kans pelannu niin tuli ilmi. Selviää esim tuosta http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/11-968428.pdf. Mulla vaan on mustat jouset.

Mulla todennäköisesti joutais kyllä nuo T5:n etujouset joutilaaks mutta en olis halukas vielä niistä luopuun. Varmuuden vuoks.   ::)

Eibach on ilmeiseti juuri tuollainen mitä haet. Monta kertaa lukenu tuon asian.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 22:39:34
Eibach on ilmeiseti juuri tuollainen mitä haet. Monta kertaa lukenu tuon asian.
Kuva tietysti voi huijata, mutta tuolta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2759.msg60584#msg60584
ko kattelee ni näyttäs eibach kohtuu alas tiputtavan. Mimmonen lie ois tuo cobra, tietysti tuo kuva on kasipätkästä, eli etulokari eri, ei aivan vertailukelponen kuva...

Edit: Olihan siellä pariki eibach kuvaa, ja se tumma auto näytti kyllä keulan suhteen hyvältä. Hmm...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 22:47:09
Kuva tietysti voi huijata, mutta tuolta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2759.msg60584#msg60584
ko kattelee ni näyttäs eibach kohtuu alas tiputtavan. Mimmonen lie ois tuo cobra, tietysti tuo kuva on kasipätkästä, eli etulokari eri, ei aivan vertailukelponen kuva...

Edit: Olihan siellä pariki eibach kuvaa, ja se tumma auto näytti kyllä keulan suhteen hyvältä. Hmm...
Tarkotat sitä NappiFakiirin autoa varmaan. Vaikka onkin farkku niin saa siittä sen käsityksen että vois olla sopiva.   :P
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 22:56:49
Eibacheja netin syövereistä kattelin, ja näyttäs ainaki kahta eri jousta olevan -30 seteissä.
Toisissa paremmat akselimassat, ja merkattu vain diesel koneisiin. Käynee varmaan myös bensaan, mut miten lie sitte tuv laput jos siellä on vaan nuo dieselkoneiset ni alkaneeko tuo katsastusinssi rutiseen...

Edit: Ei pitäs unisena näitä katella, nehä oliki uudempaan ne toiset. Jokatapauksessa farkkuun oli merkattu taka-akselille vähä enempi kantavuutta... Pitänee ad-liikkeessä käydä ku näkyy täälläpäin tuota eibachia edustavan...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 23:06:35
En mä löytäny kun yhen sarjan pro-kit E8418-140.
Näyttäs sopivan melkein kaikkiin, paitsi Tdi automaattiin. Akselipaino ei riitä edessä(1120 tarvis).
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 21.12.2011, 23:24:25
www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo?c=6715&page=2

E8410-140 V70 sarja ja suluissa S vai onko tuo joku muu merkintä.
S70 sarjassa taka-akseli 910kg
ja farkussa 1010kg

Liekkö tuolla merkitystä, mutta voiha niissä jotai eroa olla. Ja ku se ei haittaa se jäykkyys takapäässä mua... parempi nuitte kärryjen kans, kuha ei oo kivireki, jota juttujen perusteella tuo eibach ei ois...

No pitänee laittaa kauppias tai maahantuoja koville...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 21.12.2011, 23:35:46
www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo?c=6715&page=2

E8410-140 V70 sarja ja suluissa S vai onko tuo joku muu merkintä.
S70 sarjassa taka-akseli 910kg
ja farkussa 1010kg

Liekkö tuolla merkitystä, mutta voiha niissä jotai eroa olla. Ja ku se ei haittaa se jäykkyys takapäässä mua... parempi nuitte kärryjen kans, kuha ei oo kivireki, jota juttujen perusteella tuo eibach ei ois...

No pitänee laittaa kauppias tai maahantuoja koville...
Ässään on tuo
http://www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo/Eibach-Pro-Kit-Volvo-S70
Ja V:n on se E8410-140
http://www.modificars.fi/tuotteet/pro-kit-volvo/Eibach-Pro-Kit-Volvo-V70-S

Mutta onko TUV hyväksytty sitten V:n jouset ässässä?

Mutta kysymällähän se selviää.   :)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 13.02.2012, 22:25:39
Ei voi muuta taas todeta ku että kyllä kanssa-autoilija on ystävä.

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/muistot.JPG)
Tämmöset tuli havaittua tässä päivänä muutamana, täysi mysteeri että missä tullut.
(Eli kolme naarmua tankkausaukon lähellä, kaaren takakulmassa, sekä puskurista kämmenen kokonen maaliton alue)
Vastapuoli vissii unohtanu jättää yhteystietosa, tekis taas mieli sanoa että.....

Onhan nuo vakuutukset, mutta bonnarithan siinä tipahtelee ittestä riippumattomista syistä, ja omavastuut sun muut ilonaiheet.
Noo pitää koittaa tinkata maalarilta samantien hyvä diili, että omasta pussista pulittas etupuskurin elämänjäljet näkymättömiin, kaveri suositteli erästä maalaamoa, mainostetaan sitte enempi jos sopudiili syntyy.


Edit: Ja joo oli tämä myynnissäki, mutta järki voitti, mitä sitä hyvää hävittämään, kattella nuita alustajuttuja keväällä taas, ollu tässä nii monta muuttujaa. Koiruuden kans ois farkku kätevämpi, muttei tästä taia raaskia luopua vielä...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 02.03.2012, 20:56:48
Tänää tuli auto maalaamosta, Limingan automaalaamo teki nopeahkon tarkastelun perusteella hyvää jälkeä. Takakylki ja puskuri sai väriä, ja uus tuulilasi. Etupuskuria en sitte raaskinu maalauttaa, fiksataan hieman naarmuja kesempänä, ku se R-mallinen käy aina mielessä, jos jostai semmose kohtuurahalla joskus löytäs...

Vanne kuumetta kesäksi pukkaa... tässä 17-18" väliltä arvotaan, ehkäpä se 17" tulee ku kumiaki ois kiva siihe päälle saada. Ja jos samalla tuo auton ryhti sitte korjattas...

Täältä tähän...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: s73 - 02.03.2012, 22:10:36
minkä vuotinen tuo on? Onko vikoja ollut? Ruostuuko tuon mallin autot?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: Niksu - 02.03.2012, 22:17:37
minkä vuotinen tuo on? Onko vikoja ollut? Ruostuuko tuon mallin autot?

Ei ruostu.

Muihin en osaa sitten vastata. :D
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 02.03.2012, 22:41:22
Onko vikoja ollut?
Kyllä se on huoleton auto ollu, saanu vain nauttia kyydistä...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 11.04.2012, 19:54:30
Hidasta ollu tämänkin suhteen, suuret suunnitelmat, mutta muitaki hankintoja ollu ku aina varmaan sijotuspaikkaan eli autoon sijotella.
Mutta kesärengastus tuli hommattua, ko entiset möin pois. Tuli Nebula replicat ja kiinan kumia koossa 215/45/17
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/nebula01.JPG)
Rengaspoikien kanssa tarjousten kysely sähköpostilla ja kaupanteko puhelimessa suju mallikkaasti, suosittelen...
Loppus vaa nämä räntäkelit ni uskaltas ruuvata alle.

Kuvassa myös myrkyt, jota tuli vanteitten pintaa leviteltyä lialta suojaan / puhtaana pitoa edistään...

Kattellaan sitä madallusta sitte taas tilipäivän jälkee...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 12.04.2012, 20:10:10
No eihä sitä malttanut...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0012.JPG)
Toivotaan että pysyy tienpinnat kohtuu sulana...
Ja ite olen tyytyväinen ulkonäköön, kunhan tuo alusta saadaan vaateriin ja hieman alaspäin ehkä kuukauden päästä...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 12.04.2012, 20:46:13
No eihä sitä malttanut...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0012.JPG)
Toivotaan että pysyy tienpinnat kohtuu sulana...
Ja ite olen tyytyväinen ulkonäköön, kunhan tuo alusta saadaan vaateriin ja hieman alaspäin ehkä kuukauden päästä...
O0  Passelit!
Kolmekkin senttiä tuosta pois niin paranee entisestään.

Ooks muuten mitannu mittojan navasta kaaren reunaan?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 12.04.2012, 21:00:03
Ooks muuten mitannu mittojan navasta kaaren reunaan?

Syksyllähän tuo tuli mitattua...

Piti sitte käydä mittanauhan kans heilumassa.
Hiemanhan se on mittaajan tarkkuudesta kiinni tuo, mutta tässä hieman suuntia:
- keula 37,5
- perä 34,5 keskiöstä kaareen

Voishan tuon toki joskus iha tasasella vielä uusiksi mittoa...

Tuntuu vaan että tunkkauksen jälkee aina hetken ryhdikkäämpi, sitte pikkuhiljaa painuu tuo perä.
Tuossa kuvassa on jo ~20km lenkki heitetty rengasjumpan jälkee... Mutta siis perus Volvo, keula ryhdissä, takajouset antautuu...
No se -35mm Eibach edelleen kummittelee mielessä, katotaan ens tilistä...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 12.04.2012, 21:11:01
Syksyllähän tuo tuli mitattua...

Voishan tuon toki joskus iha tasasella vielä uusiksi mittoa...

Tuntuu vaan että tunkkauksen jälkee aina hetken ryhdikkäämpi, sitte pikkuhiljaa painuu tuo perä.
Tuossa kuvassa on jo ~20km lenkki heitetty rengasjumpan jälkee... Mutta siis perus Volvo, keula ryhdissä, takajouset antautuu...
No se -35mm Eibach edelleen kummittelee mielessä, katotaan ens tilistä...
Muistelin muuten että tuosta tais olla maininta joskus.   :-[

Ihan normaalia että tuunkkauksen jäljiltä hetken ylempänä.
Noista mitoista vois päätellä että keulasta olis pudonnu 5mm ja takaa 15mm. Siis alkuperäisestä mitasta.

Mullahan oli ennen jousijumppaa takana 36cm ja edessä T5 jousilla sama.

Jos eibacheja, tai mitään muitakaan, niin se madallus pitää laskea etu 38cm ja taka 36cm mitoista.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 12.04.2012, 21:26:28
Paljonko tollanen vannesetti makso? Renkaat on goodridet..kö?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 12.04.2012, 22:06:33
Renkaiksi tuli valittua Milestone GreenSport.
Vaihtoehtona oli myös Nankang NS2.

Myyjä arvioi Milestonea tasalaatuisemmaksi, sen vuoksi nuo valitsin.
Hinta eroa pari kymppiä, kumpiki kokonaisuus alle 800 hintaluokassa rahteineen lähimpään matkahuoltoon.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 14.04.2012, 21:15:47
Päivän projekti: Romut pois tuulilasilta.

Päivän päätteeksi muutaman evoluution jälkeen näytti tältä...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0017.JPG)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0018.JPG)
Ajatuksena se, että ku telineet poistellaan, ni näkyville ei saa jäädä yhtään ruuvin reikää.
Keskisuulakkeiden kehikko veks, sopivan notkeasta alumiinista vääntelyä, ja ruuvattiin kiinni.
Alumiini liuska menee siis kojetaulun uumeniin, ja siellä kiinnikkeet. Ja laitteiden autotelineet ruuvattiin alumiini luiskaan.
Pitää jossai välissä vielä käyttää rojut irti ja maalata tellingit mattamustalla, ni häipyvät entisestään.

Autovideokamera-topikin innottamana hankittu kameran tekelekkin kotiutui päivänä muutamana.
Sillekki yritin rakennella telinettä, ajatuksena sijoitus taustapeilin taakse katveeseen. En päässyt haluttuun lopputulokseen, idea jäi vielä hautumaan.
Kakspuoleisen teipin avulla tehdyt kokeilut kiilata kamera taustapeilin ja kattopaneelin väliin oli toimiva idea. Kuvakenttä on sopiva, ja ulkoapäin laite lähes mahdoton havaita, kun on sopivasti yläreunan tummennuksen katveessa. Mutta kamera pitää olla irrotettavissa, ja kiinni ollessaan pitää olla tukeva kiinnitys, ja edelleen ei saa jäädä reikiä muistoksi, kun leluun kyllästyy, joten mietintään vielä jäi.

Pitää joku ilta laittaa lisää tupakinsytkä pistokkeita kojetaulun uumeniin, ja em. romujen latausjohdot vetää huomaamattomasti sinne, ettei ole konttori piuhoja täynnä.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 23.04.2012, 00:41:06
Päivän projekti: Romut pois tuulilasilta.

Pitää joku ilta laittaa lisää tupakinsytkä pistokkeita kojetaulun uumeniin, ja em. romujen latausjohdot vetää huomaamattomasti sinne, ettei ole konttori piuhoja täynnä.
Projekti sai lauantaina jatkoa...

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-04-21_18-33-59_148.jpg)
Akulta uudet johdot, sulake luonnollisesti välissä. Ja hanskalokeron perukoille katkaisija, jolla saa tarvittaessa virrat poikki.
Vielä pitää jostai ottaa releellä ohjaus, että virta kulkee vain ku auto on käynnissä. Ei ollu sopivaa relettä hyllyssä ni jäi vielä vaiheeseen.
Muuten ei liene niin merkitystä, mut kameran ois tarkotus toimia vain ajaessa...

Lopputulos:
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0026.JPG)
Asennushan on kiinteä, mutta aivan heti ei oo tarkotus latureita kuletella, ja ny saa kaikille virtaa, sekä konttori ei oo enää johtoviidakko...

Kamera kuvailee...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0029.JPG)
Onpahan muute likanen taustapeili, tarttis puhistella. Ja sama kamera ulkopäin...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0033.JPG)
Muttei oikeasti näy noinkaan selvästi, kameran salama hämää, normipitusen ukon tavalliselta katselukorkeudelta jää tosi nätisti yläreunan tummennuksen varjoon.

Ja loppukevennyksenä kerran ohimennen ostettu autoon sopiva maskotti...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0031.JPG)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 30.04.2012, 14:39:57
Vuosi ajoaikaa taas hankittu, ei korjauskehotuksiakaan.
Pientä vipotusta jarrulevyissä, ne pitää kesän mittaan uusia.
Samoin käytetty (jos löytyy) irrotettava vetokoukku menee hankintaan.

Eibachin alustasta on jätetty paikalliselle kauppiaalle tarjouspyyntö, aiko keskiviikkona hinnan selvittää.
Toinen vaihtoehto on tuo race.fi joka lienee luotettava verkkokauppa??
Iltapuoleen ois haaveissa vahaa levitellä, kuhan mopoilulenkki on heitetty...

Ostoslistaakin on kirjattu näkösälle:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18819.0
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 30.04.2012, 14:54:24
Vuosi ajoaikaa taas hankittu, ei korjauskehotuksiakaan.
Pientä vipotusta jarrulevyissä, ne pitää kesän mittaan uusia.
Samoin käytetty (jos löytyy) irrotettava vetokoukku menee hankintaan.

Eibachin alustasta on jätetty paikalliselle kauppiaalle tarjouspyyntö, aiko keskiviikkona hinnan selvittää.
Toinen vaihtoehto on tuo race.fi joka lienee luotettava verkkokauppa??
Iltapuoleen ois haaveissa vahaa levitellä, kuhan mopoilulenkki on heitetty...

Ostoslistaakin on kirjattu näkösälle:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18819.0

Saksalainen firma myi ebayn kautta muistaakseni pikkasen vajaa 200€ ja kulut olisko ollu 30. Eipä tosin racella ainakaan järjettömästi mene yli, mutta hiukan kuitenkin.

Toi kojelaudan johtosysteemi näyttää kyllä eri siistiltä!
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 30.04.2012, 21:56:22
No sen viiskymppisenhän siinä tietysti vois säästää, mutta toisaalta jos joutus reklamaatiota tms. takuujuttua tekeen, ni suomalaisen kanssa luultavasti helpompaa toimintaa... Mutta keksiviikkona selviää enempi.

Komeasti helmeilee vesi taas Volvon pinnalla sateen jäljiltä.
Resepti: Dodo lime prime pohjille, ja collinitea 2 kierrosta niskaan...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 14.05.2012, 01:07:30
Eibachin vietereitä odotellaan saapuvaksi maailmalta. Sitä ennen kuvasaastetta kansalle...

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/062.jpg)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/063.jpg)
Yks ilta se oli lähes puhdas ku koiruutta olin ulkoiluttamassa, näppäsin parit ruudut kännykällä.
Mp myynnissä, ja maasturi taas haaveissa "harrasteautoksi" ni sais jättää volvon kotio, ja jatkaa pitemmälle tuota raktorinpolkua...
Mutta kuten kuvista näkyy, tällä myös ajetaan maissemissa jonne se värinsäkkin puolesta sopii, ja siksi tyydyttiin vain 17" vanteisiin sekä tulevaan maltilliseen madallukseen.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 23.05.2012, 22:03:09
Jarruremonttiaki pitäs jossai välissä tehä. Oikean puolen levyt kierot, kumpiki. Sekä takasatulat jumittaa, syksyllä niitä elvytin ja talven meni hyvin, muttei toiseen kertaan jaksas.

Ihan halvimmat jarrulevyt jätän kauppaan, mutta kattelin ebaytä että brembon levyjä sais varsin järkihintaan rahteineen. Liekkö alkup. levyt Brembon tuotteita? Mietin että jos samaan konkurssiin tähän kaikki levyt & palat ja isäukon s40n etulevyt & palat laittas tilaukseen, mutta tohtiiko noihi Bremboihi luottaa? Tai pysyykö motonetin TRW:t suorina?

Takasatuloita mietin, että jos Biltemasta hakis?? Käytetystä kunnostettujahan nuo lienevät niin motonetissä ku muissaki tarviketoreissa tai biltemassakin... Ainut vaan et biltemaan ei tarvi panttia maksaa, ja silti halvemmat vaikkeivät vanhoja kaipaakkaan vaihossa. Vai pitäskö tarviketorille käveleskellä... Kommentteja?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: s73 - 23.05.2012, 22:38:56
brembot on toiminut, en ole yhtään vienyt takaisin. Satuloihin voisi vaihtaa tiivisteet jos ne ei ole täysin jumissa, edellyttäen että elvytyksellä et tarkoita tiivisteiden vaihtoa.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 24.05.2012, 14:36:05
brembot on toiminut, en ole yhtään vienyt takaisin. Satuloihin voisi vaihtaa tiivisteet jos ne ei ole täysin jumissa, edellyttäen että elvytyksellä et tarkoita tiivisteiden vaihtoa.
Palasina käytin, hyvät rasvat sisään jne. ja pelast talven yli ihan hyvin, nyt taas vinkasee liikkeelle lätössä ku eivät taho irrottaa kunnolla jarrutuksen jälkeen.
Mutta ku korroosio on purassu ni tarttis muutaki elvytystä, rauhallisesta ja vähäisestä ajosta johtuen oli satulat jumissa edellisen omistajan jäliltä.
Ajattelin suosiolla vaihtaa kunnostetut satulat...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: jasse - 24.05.2012, 18:49:32
Uusia satuloita noi biltemat :) Eli siksi eivät panttia vonkaa.Laita eteen bilteman sport levyt? Itsellä on ja vain positiivista niistä (99e/pari)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 02.06.2012, 18:32:52
Bilteman takasatulat tuli haettua tuonne jo odotteleen.
Mister-auto.fi:stä tuli tilattua puolitoista kierrosta Brembon levyjä, ja Bölk&Trw paloja.
Ja Eibacheja odottelen, race.fi jo tälle viikolle niitä lupaili ku hätyyttelin, saa nähdä jospa ens viikon aikana kotiutuisivat, tai pitää ärähtää uudemman kerran...

Noo pari kaupat tuli kierreltyä ku asuntovaunua varten pinta-asennus kajareita etin. Siinä samalla tuli mieleen et pitäskö se tähän autoonki kaiuttimet päivitellä. Järkiään on autoihin kirkaamman äänen toiston (ei siis maksimaalista bassoa, vaan puhtaampi ääni) saanu soittimen & kajareiden päivityksellä. Aivan tyytyväinen oon ollu.

No tuossa kärkkäisellä näky olevan macromin vahvareita puoleen hintaan... Ex855:ssä oli joku vastikään toista tonnia uhrannu äänen toistoon, ison näkönen vahvariki kontissa oli. Ja ääni miellytti. Siispä heräs niitä tarjouslappuja katellessa mieleen, että pitäskö laittaa vahvariki väliin. Ajatuksena erillissarja eteen, ja koaksaalit tai erillissarja myös taakse. Ehkäpä myös 2-din soitin, jossa ois usb-liitin tuon alkuperäsen ison tilalle. Näyttöjä/dvd:tä en kaipaa autoon, mutta selkeä käytettävyys ja puhdas ääni ois poikaa. Tuossa jo mainitussa 855:ssä oli joku 2-din JVC, aika asiallisen olonen sekin...

Mutta siis kaiuttimien vaihto on tuttua juttua, samoin soittimen asennus. 6,5" kai tuonne menee eteen ja taakse??
Jos sinne pikku vahvarin tunkis ni minkäkokoluokan vehje kannattas hankkia, vai kannattaako? Subbaria ei ole, ei tule.
Siis puhdas ääni, ei maksimaalinen basso...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: remes - 02.06.2012, 18:53:39
Juu 6,5" ainakin omaani aikoinaan laitoin sekä eteen että taakse.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 02.06.2012, 20:36:45
Eteen erkkasarja, taakse hattuhyllylle pieni freeair subi elementti(tai kaks). Takaovien kajarit riittää sellaisenaan.
Jos oikeesti haluat hienoa ääntä, tarvii se vahvistusta alapähän. Tiedät sen kun vertaat sellaseen missä subi on.
Ei mullakaan mitään äänenpaine kalustoo ole mutta kivasti antaa potkua soundiin. Säädetty niin että tukevoittaa ääntä.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 02.06.2012, 20:56:49
Mutta vahvistimesta vinkkejä, että minkälaista/millä kriteereillä kannattas katella?
Nuo on melkolailla täysin tuntematonta aluetta... Eli ite en ole koskaan moista asentanu, jossain autossa on valmiit asennukset ollu...

Lähinnä se on ajatuksena, että äänestä tulee paljo "kirkkaampaa" ja "kohinattomampaa" kohtuuhintasilla erkkasarjoilla, ja kohtuullisella soittimella.
Nyt kuiteki yhessä autossa oli myös laadukas vahvistin lisänä, ja sen kyllä huomasi siinä, että ääni ei "särkynyt" kovemmallakaan volumilla.

Mikä lienee tuommoselle freeair subille sitte järkevä paikka? Asennukset tehdään vakio paikoille ja "näkymättömästi".
Eli jos sinne vahvaria haaveilis, ni tietysti se subin optioki kannattas huomioida, vaikka ei välttämättä ensimmäisenä samaan konkurssiin moista laittaskaan...?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 02.06.2012, 21:23:02
Sen freeairin voi laittaa hattuhyllylle ja naamioida. Sehän ei tosiaan tarvi koteloa lainkaan, kontti toimii kotelona.

Jos ajattelee yksinkertaisesti yksinkertaisen laitteiston. Nelikanavainen vaffi riittää. Kaks eteen ja kaks subeille/subille. Jos on kaks elementtiä niin ne voi soittaa stereona. Tuollaisell setille olis oiken passeli joku 4x100W:n vaffi. 4x50 on vielä kohtuullinen mutta subille saa sillattuna sitten vaan 150W. Tosin sekin riittää herkälle elementille. Jos kaks laittaa niin sitten ehdottomasti 100W/kanava, varsinkin jos stereona soittaa. Mutta uskon että sulle riittää yks elementti. Vaikka tuollainen. http://vanha.autostudio.fi/product_info.php?products_id=5711
Kannattaa kattella vaikka käytettyjä. Saatta tehdä löytöjä.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 02.06.2012, 21:33:29
Entä sitten nuo penkin alle asennettaviksi tarkotetut aktiivi subit.
Joo hintaa on hieman enemmän, mutta toisaalta kohtuu tyytyväinen olen aiemminki ollu päivitettyyn soittimeen & kaijuttimiin.
Joten saisko noilla aikaseksi tarvittavan pienoisen tukevoittamisen matalille taajuuksille? Noissaha tarvittavat vahvistimet yms. on jo paketissa...
Googlella haeskelin ja toiset kehu, toiset arvioi pieneksi, vois olla ehkä toimivakin....?
Tuo mahollistas "näkymättömän" ja helpon asennuksen.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 02.06.2012, 21:55:19
Kyllä ne sen asian ajaa mitä sä tarvit.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 02.06.2012, 23:25:53
Tuossa ku koiruutta ulkoilutin, ja takapenki suojaa virittelin ni pisti silmää et oisko siellä hattuhyllylläki vakiona jo jotai pientä kaiutinpaikkaa vakiona. Leveä tavaralokero siinä keskellä, jota en hävitä -> 2 pientä elementtiä nurkkiin, tai yks vänkärin penkin alle jos sopii. Tätähän pitää tuumia, ja tutkia tuotaki hattuhyllyäki vielä päivänvalolla, et mitä se mahdollistais... Toki voi olla et aluksi mennään erkka eteen + koaksaalit taakse linjalla, jota voi myöhemmin tarvittaessa täydentää vahvarilla väliin ja pientä bassoa johonki... Selkänojaa vasten asennus tms. ei toimi, ku kontissa tarvitaan sitä tilaa aina silloin tällöin...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 03.06.2012, 11:32:37
Sinne penkkien alle ei kyllä juur mitään saa mahdutettua. Melkein muualle laitettava.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 03.06.2012, 11:57:14
Sinne penkkien alle ei kyllä juur mitään saa mahdutettua. Melkein muualle laitettava.
Esim. tuollainen (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autostereot/Kaiuttimet/Subwoofer-8-24797/) menee. Ja toi ei oo edes ihan paska.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 03.06.2012, 13:03:03
Esim. tuollainen (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autostereot/Kaiuttimet/Subwoofer-8-24797/) menee. Ja toi ei oo edes ihan paska.

Ok mä olin vahvaria sinne suunnittelemassa ja kattovinani ettei saa mahdutettua. Mulla tosin penkit tiputettu ihan alas.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 03.06.2012, 14:03:29
Noni. Kävimpä autoa silmäilemässä aavistuksen tarkemmin.

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/LegacyCatalog/X70_audio_SE_FI_IT_ES.pdf
Tuota ku selailee, ni SC-805 on se nykyinen soitin.
Ja havaintojeni mukaan siellä pitäs olla myös: Täydellinen kaiutinjärjestelmä, ”Premium Sound System" (sivu 3.33)

Radiota ku kuuntelin, ni kaikista sattu ny taas ääni kuuluun.
Välillä vasen puoli edestä menee hiljaseksi, eli kontaktihäikkää ainaki on.
Kaiken jären mukaan tuolla pitäs kai vahvariki jossai olla, mistä moista kannattas ettiä?

Ja jos lähetään pihistelemään, ni jos johdottais systeemit uusiksi, ja vaihtas soittimen, ni voiskohan kaivattu parannus äänen puhtauteen saavuttaa.
Vai kannattasko kokeilla ensin kaiuttimien vaihtoa? (Kuitenkin jos ajatellaan ni ei liene alkuperäsetkään aivan surkeita, ja kuitenki tilalle kateltas jotai kohtuuhintasta settiä, ei bilteman halvinta, muttei sitä kalleintakaan, macromia oon aikasemmin käyttäny). Vai kuitenki kokonaisvaltanen uudistus? Varmastihan ääni muuttus koko setin uudistamalla, mut saturaisia palaa taas aika nippu... Tuli mieleen, et jos vaikka vakio vahvistin löytys, ni onko sen kautta kaikki kaiuttimet, vai vain hattuhyllyn roinat?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 03.06.2012, 14:07:07
Noni. Kävimpä autoa silmäilemässä aavistuksen tarkemmin.

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/LegacyCatalog/X70_audio_SE_FI_IT_ES.pdf
Tuota ku selailee, ni SC-805 on se nykyinen soitin.
Ja havaintojeni mukaan siellä pitäs olla myös: Täydellinen kaiutinjärjestelmä, ”Premium Sound System" (sivu 3.33)

Radiota ku kuuntelin, ni kaikista sattu ny taas ääni kuuluun.
Välillä vasen puoli edestä menee hiljaseksi, eli kontaktihäikkää ainaki on.
Kaiken jären mukaan tuolla pitäs kai vahvariki jossai olla, mistä moista kannattas ettiä?

Ja jos lähetään pihistelemään, ni jos johdottais systeemit uusiksi, ja vaihtas soittimen, ni voiskohan kaivattu parannus äänen puhtauteen saavuttaa.
Vai kannattasko kokeilla ensin kaiuttimien vaihtoa? (Kuitenkin jos ajatellaan ni ei liene alkuperäsetkään aivan surkeita, ja kuitenki tilalle kateltas jotai kohtuuhintasta settiä, ei bilteman halvinta, muttei sitä kalleintakaan, macromia oon aikasemmin käyttäny). Vai kuitenki kokonaisvaltanen uudistus? Varmastihan ääni muuttus koko setin uudistamalla, mut saturaisia palaa taas aika nippu... Tuli mieleen, et jos vaikka vakio vahvistin löytys, ni onko sen kautta kaikki kaiuttimet, vai vain hattuhyllyn roinat?

vahvistin lienee apukuskin penkin alla.
ja onko sitä vai ei (jossain muualla piilossa), niin selvinnee kun otat soittimen irti. jos siellä on AMP:issa DIN-johto, niin seurailet vaan johtoa  :D
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 03.06.2012, 14:15:54
Joo apparin penkin alle vilkuilin, muttei silmiin sattunu. Liekkö sitten jossai muualla. Pitänee selvittää.
Ajattelin tässä, että taidan vetää johdotukset uusiksi (kontaktiviat kuntoon), soitin vaihtoon, ja vahvari väliin jos ei jo jonkinlaista ole, vois olla hyvä resepti aloittaa. Jos sitte ei vielä miellytä, ni elementtien vaihtoa ois helppo tehä, ku muuten systeemi kunnossa...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 03.06.2012, 14:27:06
Mut eihän tos Premium Soundissa ole automaattisesti vahvaria mukana?
Itselläni on kanssa tuo SC-805 ja ostin siihen vahavarin joku aika sit (en tosin VIELÄKÄÄN ole saanut kiinni).
Itseasiassa vahvareita on kaksi: HA-4240, joka on kasipätkän, asennus radion taakse. Se ei tohon mene ilman johtokikkailuja, kun erilaiset liittimet. Sitten ostin HA-4350, joka tulee sinne penkin alle.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 03.06.2012, 14:31:17
Mut eihän tos Premium Soundissa ole automaattisesti vahvaria mukana?
En tiedä. Epäilen ettei tuossakaa autossa sitä ole.
Toisaalta aika paljo kaiuttimia ovat tehtaalla laittaneet perussoittimen perään jos moista ei ole...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 03.06.2012, 14:42:44
En tiedä. Epäilen ettei tuossakaa autossa sitä ole.
Toisaalta aika paljo kaiuttimia ovat tehtaalla laittaneet perussoittimen perään jos moista ei ole...

No ne kojelaudalla olevat on pikkuisia diskantteja vaan, samoin farmarin D-pilarissa (sedanin hattuhyllyllä?).
Jos saat kontaktit kuntoon ja pidät soittimen, niin minulta löytyy toi kasipätkän vahvari ja DIN-johto. Johto niin lyhyt, että sijoituspaikka hankala  :D
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 03.06.2012, 14:49:49
Kontista kurkin, että kookkaat elementit on hattuhyllyllä.
Tuon esitteen perusteella väitän että siellä on ne 8" elementit. Ja esitteen mukaan myös diskantit jos on tuo kaiutinpaketti. Kaikissa ovissa on ne 6.5".
En viittiny äkkiseltään rueta kampeamaan ritilöitä edestä, pitää ajan kanssa tutkia mistä reunasta ne kuuluu irrottaa ni näkeepi paremmin.

Edit: Kuvasaastetta kansalle...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-03_13-24-23_687.jpg)
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-03_13-23-46_609.jpg)
Tässä kuvia koneelta katellessa näyttäs et tuossa isossa elementissä on joku liitin tyhjän näkösenä??
Pitänee arkena ajan kanssa tutkia tätä tarkemmin... Samoin soitin jumpata pois paikoltaan ja kurkkia johdotuksia...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 03.06.2012, 15:39:19
Tuo systeemihän on kohtuullisen laadukas, oli vahvistinta tai ei.
Olisko helpompi tutkia kaiuttimen pätkimisen syy ja korjata se? Uskoakseni sen perusteella mitä oot kertonu niin se riittäis sulle. Toki soittimen vaihdolla saa parannusta jos on enemmän säätöjä mitä orkkiksessa.
Mä oli ainakin kohtuullisen tyytyväinen äänen laatuun vain soitin vaihdettuna. Nälkä vaan kasvaa syödessä.   ;)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 03.06.2012, 16:53:19
Sitähän tässä just mietin, et jos tuo äänen huonous kuskin paikalta kuultuna ja pätkimiset onkin johdotuksen syytä.
Tai sitten soittimessa on kontaktihäikkää. Tuosta oven läpiviennistähän ne johdotukset tahtoo mennä huonoksi.

Eli taidan vedellä uudet piuhat vanhojen tilalle. Uuden soittimen mukana tulis usb-liitin, ja mp3 tuki, jota välillä kaipaan nykyisessä soittimessa.
Ja jos tuolla ei vielä vahvistinta ole, niin joku sopiva vahvistin väliin. Tarttee sisustaa purkaa ja tutkiskella...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 03.06.2012, 16:55:43
mp3 tuki,

mp3-tukea ei saa (usb), mutta 3,5mm-liittimen kyllä, eli tuuppaat sen ipodiin/puhelimeen/tms.
tosin ei älyttömän halpa tuokaan juttu, mutta toimii kyllä.
itse ostin ebaysta blitzsafen. halvemmallakin kai jostain saa?

edit: itseasiassa samalla systeemillä saa toki myös esim. iphonen tms. sitä laattaliitintä. mutta usbista en suoraan tiedä?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 03.06.2012, 17:13:00
Mikä se lienee tällä hetkellä ois semmonen hyvä 2-din soitin, jota kannattas katella?
Pyöritettävä volumesäädin ois mukava, +/- napit ei oo ollu oikei mieluisia...

855:ssä oli joku tämän tyyppinen jvc
(http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/sc/32748715-2-200-0.gif)
Ei tuntunu huonolta. Mutta vaihtoehtojahan on...
Yksi Clarioni oli, erittäin hyvä ääni mutta takuuaikana vaihtu 2kertaa uuteen ku ei kestäny.
Alpinet on myös miellyttäny käytettävyydeltä / kestoltaan.

Mutta jos 200-300 haarukassa soitinta kattelis, ni antakaapa vinkkejä.
Dvd yms. ei tarvi, usb-liitin edessä ja pyöriteltävä volumenupikka ois jees.
Toki jos siinä kuva tulee lisäominaisuutena, ni ei kai se ny mitää haittaiskaa.
Mutta mieluummin sijoitan senki vaatiman rahan laadukkaampaan äänentoistopuoleen.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 03.06.2012, 17:13:24
mp3-tukea ei saa (usb), mutta 3,5mm-liittimen kyllä, eli tuuppaat sen ipodiin/puhelimeen/tms.
tosin ei älyttömän halpa tuokaan juttu, mutta toimii kyllä.
itse ostin ebaysta blitzsafen. halvemmallakin kai jostain saa?

edit: itseasiassa samalla systeemillä saa toki myös esim. iphonen tms. sitä laattaliitintä. mutta usbista en suoraan tiedä?
Miten niin ei uuden soittimen mukana tulis mp3 tukee? Kyllä mulla on eikä ole edes ihan uusi soitin.   :P
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 03.06.2012, 17:29:33
Miten niin ei uuden soittimen mukana tulis mp3 tukee? Kyllä mulla on eikä ole edes ihan uusi soitin.   :P

puhuin tosta sc-805:sta -H-
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 03.06.2012, 17:36:24
puhuin tosta sc-805:sta -H-
Mutta macro ei.   ;)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: adrock - 03.06.2012, 17:37:52
Mutta macro ei.   ;)

ja mp3 tuki, jota välillä kaipaan nykyisessä soittimessa.


olisi näemmä pitänyt lainata pidemmälle.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 03.06.2012, 17:40:49
olisi näemmä pitänyt lainata pidemmälle.
Nii'i!   >:D
Uuden soittimen mukana tulis usb-liitin, ja mp3 tuki, jota välillä kaipaan nykyisessä soittimessa.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 04.06.2012, 20:01:41
No äänimaailma ongelmat ratkes, ku poikkesin töistä tullessa shoppailemassa.
(http://www.autoviihde.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/Kenwood_DPX504U_4e33b6a9f0941.jpg)
Kenwood DPX504U

Tiedä sitte miten paljo parempiaki vaihtoehtoja ois löytyny, ku tapana on että jotai hankitaa ku siltä tuntuu. Mutta ainaki mitä tuossa nopeasti säätöjä hain, ja muuten kuuntelin ni omalta korvakuulolta puhtaamman tuntosta ääntä tuottaa, ja kaikki kaiuttimet pysy pelissä mukana. Eli jospa se oliki vaa viimesiä vetelevä grammari joka harmaita hiuksia aiheutti, jos vielä pätkii ni pitää sitte lähtä johdotuksia paremmin penkoon.

Ja vahvaria kai tuolla ei sitten taida olla... Mutta toistaseksi tuo uuden soittimen tuottama parannus riittää...
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 04.06.2012, 20:14:05
Oliko tuollann kallis?
Ja mukava että hommat paranee.   ;)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 04.06.2012, 20:20:44
Kyllähä tuo vajaa kolme satkua köyhdytti.
Autoviihteeltä hain, ku toimipiste tuossa työmatkan varrella on.
Halvempiki kenwoodi ois ollu, mutta paremmat säädöt & isompi näyttö vei voiton.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 08.06.2012, 23:13:58
Aamulla heräsin ku tekstaria pukkas matkahuollosta.
No MH:n kautta töihin, ja työpäivän jälkeen näytti tältä...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-08_17-10-12_78.jpg)
(kuvat taattua kännykkäkameraa, sori, mutta oha se ajoneuvoki kuranen seuraavissa kuvissa)

Siinäpä mukava pikku iltapuhde. Älä kokeile tätä kotona (mutta toimii hiivatin hyvin)
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-08_19-37-58_515.jpg)
Omalla vastuulla, eli siis emme vastaa kasseille kosahtaneista jousista yms. yms.
Mutta siis halkomakoneella on hyvä painella jousia & tolppia kasaan, ja sitten laittaa kiristäjät kiinni. Mutta vaatii parin miehen kädet, ettei tule vahinkoja, ja muutenki...no kyllä te tiiätte. Siis omalla vastuulla.

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-08_21-29-46_759.jpg)

Sitte muutaman kilsan kojeajolenkin jälkee näyttää tältä
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-08_22-14-41_718.jpg)
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-08_22-14-50_539.jpg)
kattotaa mihi tuo keula asettuu ku vähä ajellaan. Sais aavistuksen laskea, tai sitte perää pitää nostaa ettei taas morota, vaan ois vaaterissa olevan näkönen...

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/2012-06-08_22-14-59_452.jpg)
Ja vertailun vuoksi vanha talvirengaskuva
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-2.JPG)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 09.06.2012, 14:10:43
Onko nuo siis madallussarjan jouset? Motonetin setti? En tarkota viisastella, mutta hirmu korkeen näköiseksi jäi tuo keula??  :(
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 09.06.2012, 14:16:36
Onko nuo siis madallussarjan jouset? Motonetin setti? En tarkota viisastella, mutta hirmu korkeen näköiseksi jäi tuo keula??  :(
Lukiskohan tuossa laatikossa Eibach?
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 09.06.2012, 14:18:23
Lukiskohan tuossa laatikossa Eibach?

Yritin kyllä tiirata mutten saanu selvää. Mulla tuli sillon se motonetin setti ja se oli tollanen harmahtava laatikko.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: Okko - 09.06.2012, 14:26:13
Eibach siinä laatikossa taitaa lukea. Ja pirun siisti S70, tuo tummanvihreä on paras väri mitä näihin on saanut valita  :)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 09.06.2012, 14:30:46
Yritin kyllä tiirata mutten saanu selvää. Mulla tuli sillon se motonetin setti ja se oli tollanen harmahtava laatikko.
Eibach siinä laatikossa taitaa lukea. Ja pirun siisti S70, tuo tummanvihreä on paras väri mitä näihin on saanut valita  :)
Tuollaista kirjoitettu aikaisemmin.  :juhau:
Eibachin alustasta on jätetty paikalliselle kauppiaalle tarjouspyyntö, aiko keskiviikkona hinnan selvittää.
Ja tuollaista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18819.msg341547#msg341547
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 09.06.2012, 14:33:37
Kyllä se keula lähtökohdasta huomattavasti tipahti.
Mutta perä tippu keulaa alemmas, eli edelleen hieman "morottava" olemus.
Ja Eibachihan se on. Alustana kyllä mukavan jämäkkä.
Tarttee tovi ajella, ja katella tippuuko keula vielä. Jos ei tipu, ni jotai koittaa keksiä peräpäälle että tulee vaakatasoon...

Pitää jossai välissä pesasta auto, ja ottaa totuudenmukasempaa kuvaa kunnon kameralla.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 09.06.2012, 14:36:03
Saattaa se pikkasen tippua ajanmyötä.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 09.06.2012, 15:25:42
Piti sitte käydä mittanauhan kans heilumassa.
Hiemanhan se on mittaajan tarkkuudesta kiinni tuo, mutta tässä hieman suuntia:
- keula 37,5
- perä 34,5 keskiöstä kaareen

Se vois olla, että etupäähän kattelis sopivat vieterit, että sais tuon mitan sinne 33-34 tuntumaan ni näyttäs omaan silmää hyvältä.

Tuommosista mitoista/ajatuksista lähettiin liikkeelle...
Nyt mittasin niin:
- keula 35...35,5 mittaustavasta riippuen
- perä 33...33,5 haarukassa

Eli perä tipahti sentin verran, keula hieman reilu pari senttiä. Tämähän on siis -30mm sarja.
Toivoin että tuo ois tuonu auton "vaakateriin" rengaskaariin verratessa...

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/IMG_0004-001.JPG)

Vakio takajousilla perä nousis, mutta auto näyttäs olevan vaakatasossa, siis ku rengaskaaria vertaa. Mut pitää kerätä kilsoja, ja katella mihi korkoon se keula asettuu.

Ulkonäöllisesti vois olla alempanaki, mutta arkiajoa ajatellen aivan sopiva korkeus, ni ei mene liian hieromiseksi tuo liikkuminen, ku aina ei oo pikitietä alla.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 09.06.2012, 15:31:07
Eli se putos sen 30mm. Alkuperäset mitat mistä lähetään on edessä 38cm ja takana 36cm.
Rengaskaarethan on erimuotoiset joten ei suoraan verrannollinen.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 09.06.2012, 15:32:37
Eli "morotus" on siis ominaisuus  ;D
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 09.06.2012, 15:36:37
Eli "morotus" on siis ominaisuus  ;D
On on.   :D
Lesjöilläkin jää tollaseen asentoon bensakoneisissa. Dieselissä kun keula on painavampi niin asettuu hyvin.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 10.06.2012, 18:21:21
Myös lasien sävytys on ollut mielenpäällä jo tovin. Siinä hyvä seuraava tavoite.
Mutta sen kaveriksi vois myös tolpat teipata ikkunoiden välistä. Mikä ois paras, mattamusta/puolikiiltävä/kiiltavänmusta teippi??
Säkkikalvoja ei tule, mutta hämärämmäksi pitää akvaariota saada.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: pomo - 10.06.2012, 18:27:48
Myös lasien sävytys on ollut mielenpäällä jo tovin. Siinä hyvä seuraava tavoite.
Mutta sen kaveriksi vois myös tolpat teipata ikkunoiden välistä. Mikä ois paras, mattamusta/puolikiiltävä/kiiltavänmusta teippi??
Säkkikalvoja ei tule, mutta hämärämmäksi pitää akvaariota saada.
Mulla on nyt hiilari teipillä. Siittä saat vertailukohteen.
Mutta oon ajatellu jos vaihtaskin ne matoiks. En tiedä kumpi sopis paremmin, matta vai kiiltävä.
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: Rocky - 13.06.2012, 18:34:44
Tuo systeemihän on kohtuullisen laadukas, oli vahvistinta tai ei.
Toki soittimen vaihdolla saa parannusta jos on enemmän säätöjä mitä orkkiksessa.
Mä oli ainakin kohtuullisen tyytyväinen äänen laatuun vain soitin vaihdettuna. Nälkä vaan kasvaa syödessä.   ;)
Sama juttu mulla. Soitin vaihdettu linkin härveliin ja riittää mulla mennen tullen. Kyllä meteliä riittää ihan tarpeeksi.
http://www.autoviihde.com/autoviihde-ai695.html (http://www.autoviihde.com/autoviihde-ai695.html)
Otsikko: Vs: Erään S70:n tarina
Kirjoitti: macro - 20.08.2012, 18:14:16
Tovi näkyy vierähtäny viime päivityksestä.

Alkukesästä tuli hankittua päänsärkykeskus (klik-klik (http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/opelix/rontti_5.jpg)) jota on pitäny pajotella ja maastokykyä parantaa (klik1 (http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/opelix/rontti_4.jpg), klik2 (http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/opelix/rontti_1.jpg), klik3 (http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/opelix/rontti_3.jpg) & klik4 (http://kotisivu.dnainternet.net/km436/muut/opelix/rontti_2.jpg))... (klik1:ssä en ole ite puikonvarressa, en tunnusta olevani myöskään klik2:ssa) ...joten mm. tämän parissa on aikaa kuluteltu...

Sitten tuli heitettyä lainakalustolla pohjosen reissu veljen poikain kans, ko joskus niille semmosen luvannu...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s40n_1.jpg)
No siitä synty taas polte dieseliin, vuotuiset kilsat kun pyörii siinä kannattavuuden rajoilla, mutta on se dieselin vääntö vaan mukavaa tien päällä...ite tykkään...

Joten myynnin edistämiseksi (joo ylihintanen, mutta varmasti kunnossa, ilmotus löytynee nörttiautosta jos kiinnostaa) tuli näpsittyä muutama edustavampi ruutu...
(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-7.jpg)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-3.jpg)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-6.jpg)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-2.jpg)

(http://kotisivu.dnainternet.net/km436/volvo/s70/s70-1.jpg)

Joha tämä on yli vuoden ollu, eli mun mittapuulla iäisyyden, dieseli farkut nostattaa autokuumetta, v70n ja bemmin 300-sarjalainen farkku (2002-03) löytyy nörttiautoa selatessa yllättävän usein näytöltä...

...joten auto on löytänyt uuden omistajan. Nähtäväksi jää pysytäänkö käyttöauton osalta samassa merkissä, vai vaihtuuko kulkine aiemmin mainittuun vaihtoehtoon. Kiitoksia mielenkiinnosta.