Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Chili - 11.01.2023, 16:53:47
-
EDIT: Vika löytyi juurikin tuosta ensimmäisessä kysymyksessä mainitusta MAPille menevästä alipaineletkusta, joka oli tukossa, eikä MAP siten toiminut ja sammutti auton muutaman minuutin käynnin jälkeen.
-------------------
V70 2.0 vapari 1999 - Italian tuonti; Autolla ajettu vain 200 tkm, ei räpelletty yhtään. Jäähdyttimen edessä lipareen alla, jossa on flektin releet, on tehdasasennuksena myös oheinen osa. Siihen tulee alipaineletku imusarjasta suoraan ja siihen on kytketty pistoke, jossa on monta (3 johtoa).
Netistä löytyy sama vain V40 2.0 dieselistä. Eikä yhtään satu vastaan 2.0 bensakoneessa.
Yritän etsiä ruiskujen ohjauksen relettä - onkohan siinä sellaista jossain ja missä se on? Bilia sanoo, että se olisi tuolla numerolla oleva rele - eikä löydy sekään. https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Relay/1195357/9494448.html
Ja tämä on, mikä löytyy jäähdyttimen yläpuolelta:
https://www.ebay.com.au/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=876.7275&_sacat=0
(https://i.ibb.co/tJWJv7K/20230116-132525.jpg) (https://ibb.co/tJWJv7K)
-
Jäähdyttimen yläpuolella osa on imusarjan painetunnistin, map-anturi kuvan perusteella kolme johtoa ja letku. :juhau:
-
Jäähdyttimen yläpuolella osa on imusarjan painetunnistin, map-anturi kuvan perusteella kolme johtoa ja letku. :juhau:
Mitä se ohjaa? Kone käy pikkaisen heikosti, mutta kuitenkin käy tyhjäkäyntimoottorin säätelemänä tyhjäkäyntiä. Jos pidän korkeampia kierroksia, niin kone pysyy käynnissä, mutta ei ihan vastaa kaasuun kunnolla - jotain selvää häiriötä on. Kun muutaman mnuutin annan käydä itsestään tyhjäkäyntiä, niin se alkaa yhtäkkiä rykimään ja sammuu. Mutta jos on nostetut kierrokset, niin jaksaa käydä - mutta ei ole tehokasta käyntiä; kaasupoljinta jos aloittaa hitaasti laskemaan, niin kone hyytyy sammuksiin samantien. Ei jaksa jäädä tyhjäkäynnille.
Polttoainepaineet mittasin muutamaan kertaan, mutta mittarissa olevan haaran tiiviste oli ilmeisesti etanolin vaikutuksesta hajonnut; falskasi hiukan. Paineet sain mitattua niin, että pelkällä startilla oli 2,8 bar ja kierroksilla 2,4 bar. Koneen hyytyessä paineet alkoivat hiukan nousta juuri ennen sammumista (kuvaisiko sitä, että bensaa on.) Tein sitenkin, että otin pensapumpun releen pois sammumisen jälkeen ja auto kävi vielä n. 10 sek vanhoilla paineilla.
Auto siis lähtee heti käyntiin sammumisensa jälkeen. Ja toistaa taas sen saman: käy ehkä 3 min ja sammuu. Sama kylmänä ja kuumana.
-
Ja tämä on, mikä löytyy jäähdyttimen yläpuolelta:
https://www.ebay.com.au/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=876.7275&_sacat=0
MAP-anturi ohjaa koneen toimintaa, koska 10V:ssä ei ole ilmamäärämittaria.
Virranjakajankannen, pyörijän ja puolan kunto olisi hyvä tarkastaa. Puolan saa testattua helpoimmin toisella. Jos kyseessä on 10V kone niin silloin tässä on ne, 20V koneessa ei enää -99 ollut.
-
Nii tää ois 10V, eipä se sit käsistä helpolla lähe. Oliks tää se 124hp?
-
MAP-anturi ohjaa koneen toimintaa, koska 10V:ssä ei ole ilmamäärämittaria.
Niinpä. Imusarjan päällä oleva kumikulmassa voi olla murtumia, näkyy kun pyörittelee osaa kädessään.
Bensalla vai etanolilla tämä kulkee? ???
-
Tämä kulkee bensalla. Ruttuputkikin on tarkkaan tutkittu - ei vuotoja. Alipaineletkut on tarkkaan katsottu ja korjailtukin. Tarkistin aution reagointia, kun irrotin valkoisen, ohuen muoviputken joka menee polttoaineen paineensäätäjälle; kyllä kierrokset nousivat selvästi siitä 900 rpm tasosta, missä tyhjäkäyntimoottori niitä pitää nyt.
Ja tämä on se n. 125 heppainen 2.0 l Italian tuhnu.
-
No nyt testasin siten, että kuristin polttoaineen paineentasaajalta tankille palaavaa letkua ja mittailin polttoaineen paineita samalla ja auton käyttäytymistä:
Kun polttoaineen paluuputken kuristi kokonaan tukkoon, oli jakotukilla 8 bar paine - eli pumppu toimii. Ja käydessäkin paineet pysyivät - ja kone pysyi käynnissä, mutta kaasuun vastaaminen oli huonoa. Ja lopulta kaasua polkiessa sammui, vaikka paineet olivat korkealla.
Kun kuristin paluun siten, että paineet olivat tasaiset 5 bar, auto sammui muutaman minuutin jälkeen normaaliin tapaansa hurskuttamalla - ja paineet pysyivät koko ajan; sammuessa jäivät 3 bar tasoon.
Onkohan siinä jossain sensori, joka mittaa nyt virheellisesti polttoaineen painetta?
-
Ei ole polttoaineenpaineanturia.
-
Mikähän tuossa ahistaa; uusi imuilman lämpötila-anturi, uusi polttoaineen suodin, uusi virranjakajan kansi, uusi nokka-akselin pyörimisentunnistin ja yhä vain sammahtaa muutaman minuutin käytön jälkeen. Puristukset olivat tasaiset 13 bar jokaisessa pytyssä.
Uusi puolakin on.
Ei ole eroa kylmänä tai kuumana; sama sammahtaminen muutaman minuutin käytön jälkeen ja heti lähtee käyntiin avaimesta uudelleen.
Yksi huomio kylläkin: tankissa ei ole alipainetta.... Tuossa italiaanossa ei ole evap-solenoidia siinä jäähdyttimen kotelossa; missähän lie sekin? Tosin mun 1997 mallisessa 850:ssäkään ei ole koskaan ollut tankissa alipainetta.
Eikä syty vikavaloja, ja pääsin jopa jollakintapaa kiinni auton ECUun ja poistin sieltä yhden vikakoodinkin, kun olin itse käyttänyt imuilman lämpötila-anturin pistoketta käydessä auki. Järjestelmä näyttäisi olevan Feniks 5.3 - ymmärtääkseni, koska siihen se reagoi AutoComilla. Moottori B5202S vapari siis 2.0 l. Ja ainoastaan 220.000 km ajettu.
Ja täytyy sanoa, että minä en noista osista ole vaihtanut kuin tuon 15 eur imuilman lämpötilasensorin. Korjaamo oli yrittänyt etsiä vikaa ja oli vahdellut osia - onnistumatta vian paikallistamisessa.
-
Nyt on kokeiltu lainatulla ECUlla - samat oireet tuli: käy suhteellisen hyvin/tasaisesti noin 3 min kylmänä ja/tai kuumana, kunnes alkaa 5 sek jakso, jolloin auto rykii ja sammuu.
Ja lähtee käyntiin heti startista ja samat oireet muutaman minuutin päästä ja auto sammuu.
Missähän se ruiskujen rele on?
-
Se kuskin lokarinpuoleinen iso rele siinä huopatossun mallisessa boksissa konehuoneessa. ???
Sulakkeet 11B/3 ja 11B/5 kans, sama sijainti, ne pikkusulakkeet onko saanu lämpöö?
-
Rele - onko se siinä pensapumpun releen vieressä? Eli tuo A104 relekö? Tsekkasin: tuo onkin valohen rele.
Vaiko tuo keltainen rele tuossa kauempana tuulilasista olevassa sulake/releaatikossa?
Onko tuossa kuvassa suuttimien rele?
Sulakkeen katsoin ja ei kuulu. Kokeilin sitäkin jo aiemmin.
Ja uusi puolakin on, ei vaikutusta.
(https://i.ibb.co/bbSmPdC/20230110-125952.jpg) (https://ibb.co/bbSmPdC)
(https://i.ibb.co/HrfXYph/20230110-125945.jpg) (https://ibb.co/HrfXYph)
-
Pakoputki tai katti tukossa?
-
Toi 103 on b pumpun rele ja vikaantuessaan voi myös katkoa syötön kesken ajon.
-
Toi 103 on b pumpun rele ja vikaantuessaan voi myös katkoa syötön kesken ajon.
Tuon 103:n eli polttoainepumpun releen testasinkin jo; otin releen pois ja kytkin hyppylangalla navat toisiinsa; eli pumppu pyöriii heti, kun virrat kääntää päälle. Ja toisaalta jakotukin päästä pystyn mittaamaan polttoaineen paineet, jotka ovat korkealla. Ja kun kuristan paluuletkun, saan 8 bar paineet sinne. Ja auto sammuu, jos paineet lasken kuristamalla alle 5 baariin. Eli pumppu ja rele ovat OK.
-
Se keltanen Hellan rele pitäis olla suuttimille. System relay.
Aloin katteleen että mikäs perkeleen malli sulla oikein on kun pitäis olla -99.
Voi ollakin just siinä mallin vaihtuessa mutta tuo on vanhalla systeemillä kun ei ole puolat tulpan päissä.
-
Pakoputki tai katti tukossa?
Tämäkin on ollut mielessä ja totesinkin, että jos ei vika paikannu, niin jossainvaiheessa otetaan putki irti. Tänään se kävi pari kertaa 1min 30 sek ja sitten kävi 6 minuuttia, mutta siinä oli välillä sellaisia tukehtumisen merkkejä useita - kunnes se ei selvinnyt enää yhdestä sellaisesta.
-
Autoon on tehty huiljakkoin jakopään hilujen vaihto. Historia ei tiedä, tuliko vika siinä. Mutta minulle tuli mieleen, että miten käyttäytyy auto, jossa on hihna, jossa on väärä määrä hampaita? Sain nyt vanhvistuksen, että jakopäänremppa on tehty jo tuhansia kilometrejä sitten.
Vika oli tullut vuodenvaihteessa, kun auto oli seissyt pakkasessa viikon verran. Sitä ennen auto oli ollut jokapäiväisessä ajossa.
-
Enkä minä löydä tuota ruiskun relettä mistään!! Missähän se on?
(https://i.ibb.co/3RFC2MS/Picture2.png) (https://ibb.co/3RFC2MS)
(https://i.ibb.co/HrfXYph/20230110-125945.jpg) (https://ibb.co/HrfXYph)
high quality image upload (https://imgbb.com/)
-
No ei tuo mun ehdotus tuossa vähän ylempänä sitten kelvannut? ::)
Se on keltanen tossa sun kuvassa!!
-
Mittaa tuleeko suuttimille +12v toiseen johtoon. Tiedät onko vika virrassa vai ohjauksessa.
-
No ei tuo mun ehdotus tuossa vähän ylempänä sitten kelvannut? ::)
Se on keltanen tossa sun kuvassa!!
Taisit kirjoittaa samaan aikaan, kun en ollut nähnyt viestiäsi.
Tarkastelin ko. relettä - siinä on kyllä sellaiset numerot, että se ei vastaa tietolähteiden numerointia. On kylläkin Volvon tunnuksilla. Avasin sen ja puhdistin pinnat; olivat kyllä ihan kirkkaat. Kokeilin ilman releen koppaa ja näkyy toimivankin koko ajan, vaikka auto sammui itsestään. Eli siinä releessä ei nyt ilmeisestio ole vikaa. Rele antaa tosiaankin ECUlle ja suuttimille virtaa.
Miten tuo virta mitataan suuttimien päistä - että näkisi katkeaako se sieltä? Onko johtoa kuorittava?
-
Onhan siellä liittimet suuttimille, töpsä irti ja mittaa.
Jos käydessä niin sit varmaan vaikka neula läpi ja siitä mittaus?
-
Voisko huono bensasuodatin tehdä tollasta kiusaa?
-
Voiko tämä olla sellainen että käy/menee seos paksulle ja tukehtuu siihen tyhjäkäynnillä? Saako ECU oikeaa lämpötilatietoa, vai voiko olla risa lambda joka tekee kiusaa. Lambdasta luulisi jäävän joku kiukkukoodi mutta mistäs näistä tietää.
Ohjaako näissä ECU suuttimia katkomalla maata, eli suuttimilla pitäisi näkyä kokoajan se tasainen 12v/14v jännite? Ite en puhkoisi eristeitä mittauksia varten, mieluummin rakentaa sopivat hyppyjohdot tai avaa plugin jotta saa mittajohdon kiinni. Menee toki näpertelyksi.
EDIT: eiku tuolla 850-ketjussa olikin jo keskusteltu samaa :-[
-
Voisko huono bensasuodatin tehdä tollasta kiusaa?
Saman kysyin omistajalta; pensa on tuoretta.
-
Saman kysyin omistajalta; pensa on tuoretta.
Entäs se suodatin, vuodelta `99 ?
-
Se olis jo ruostunut puhki. :D
Eikös tuolla painetta kuitenkin ollu.
-
Voisko huono bensasuodatin tehdä tollasta kiusaa?
Polttoainesuotimen vaihto ei auttanut.
Polttoainepaine pysyy. Ja tosiaan, jos kuristan paluuputkea, saa paineen nousemaan jakotukissa. Auto sammuu, vaikka paine on 5 bar.
Suodattimen vaihdoin.
Kokeilin lainatuilla polttoainepumpun releellä sekä lainatulla ruiskujen/ECUn releellä => ei muutosta. Sammuu parin minuutin kuluttua hurskuttaen.
Lainattu ECU tuotti saman tuloksen. Sammuu itsekseen.
-
Miten suuttimia voi testata? Vai otanko ne irti ja vien pajalle testiin?
-
Miten suuttimia voi testata? Vai otanko ne irti ja vien pajalle testiin?
Niistä ei aiheudu tuollaista tilannetta.
-
Mitähän ne on korjaamolla vaihtanu?
Nokan ja kampuran anturi?
Jakajan kansi oli vaihdettu, entäs pyörijä? Vastus pitäs olla luokkaa 1kOhm.
Kaikki vaihdettu jos noikin eikä vieläkään toimi niin oot trolli! :D
-
Jaahas. Joo ne vaihdetut osat on pussissa: pitää lähteä käymään tallilla ja varmistaa, mitä sieltä on oikeesti vaihdettu. Omistaja sanoi, että "kaikki".
Kyllähän tämä vaikeelle tuntuu. Mutta on tuossa vielä vaihtamatta mm. se jäähdyttimen yläpuolella oleva - onko se nyt sitten MAP vai MAF tässä. Tuo vihreällä pistokkeella ja alipaineletkulla yhdistetty laite. Ohessa kuva. Kun en ole vielä löytänyt mistään tuota osaa.
PS: Naapurin Vollea kerran korjasin ja siihen oli vaihdettu väärä nokan sensori ja lisäksi oli vaihdettu se pyörivä vastakappalekin väärästä Vollesta. Pikkasen vaikea oli keksiä. Mutta tulihan se kuntoon; kun löysi senkin, että pakosarjaan oli jätetty yksi vanhooista tiivisteitä pohjalle ja lyöty toinen tiiviste päälle. Lisäksi oli VVT-pyörät asetettu ihan väärin, jolloin ajoitus ei pelannut; siis molemmat.
(https://i.ibb.co/8mffm3Z/20230111-121350-2.jpg) (https://ibb.co/8mffm3Z)
(https://i.ibb.co/QJp4XGD/20230111-122453-1.jpg) (https://ibb.co/QJp4XGD)
(https://i.ibb.co/M7vgZ8R/20230111-122435-1.jpg) (https://ibb.co/M7vgZ8R)
-
Tuo on GM:n tekemä anturi, pitäisi olla numerosarja kyljessä. Kokeilin kerran tarviketta, pistoke ei mennyt paikalleen.
Mitattavissa oleva osa. Tarkista ettei tuossa letkussa ole tukosta.
-
Tuo on GM:n tekemä anturi, pitäisi olla numerosarja kyljessä. Kokeilin kerran tarviketta, pistoke ei mennyt paikalleen.
Mitattavissa oleva osa. Tarkista ettei tuossa letkussa ole tukosta.
Juu - niin on GM:n osa. Muutamassa meilläkin myynnissä olevassa GM:n autossa on sama. GM 876.7275 Vähän on noita myynnissä.
-
Mitähän ne on korjaamolla vaihtanu?
Nokan ja kampuran anturi?
Jakajan kansi oli vaihdettu, entäs pyörijä? Vastus pitäs olla luokkaa 1kOhm.
Kaikki vaihdettu jos noikin eikä vieläkään toimi niin oot trolli! :D
Vaihdettu on - ja kuva alla:
Virranjakajan kansi
Virranjakajan pyörijä
Nokka-akselin tunnistin (Hall-anturi; uuden numerokin näkyy olevan oikein)
Kampiakselin sensori
Puola
Tulpat
Vaihtamatta: sytystulpien hatut ja johdot. Ruskuttelin vettä päälle; ei häiriintynyt käynti
Irrottelin suuttimien pistokkeita tyhjäkäynnillä; jokainen antoi samanlaisen muutoksen käyntiin.(Tämä ei paljon kerro, mutta kertoo sen, että auton suuttimet toimivat ainakin silloin, kun auto käy. ;) :)
(https://i.ibb.co/d4mL9H7/20230115-173105.jpg) (https://ibb.co/d4mL9H7)
-
onko siinä sähköinen kaasuläppäkotelo...
-
Ei oo kun virranjakajakin löytyy ja vain yks puola.
-
Tuo on GM:n tekemä anturi, pitäisi olla numerosarja kyljessä. Kokeilin kerran tarviketta, pistoke ei mennyt paikalleen.
Mitattavissa oleva osa. Tarkista ettei tuossa letkussa ole tukosta.
BINGO!
Tämähän se oli - putki oli tukossa. Ja oli siten tukossa, että ei mennyt paineilmakaan läpi. Lyhensin putkea ja takaisin autoon - ja auto vetää kuin hevonen,l eikä reistaa enää ollenkaan!
Putki oli jo alkuvaheessa käsissä, kun irrotin tuon MAPin ja putken pöydälle. Olin jo laittanut takaisinkin sen jo autoon ja jäi tuo tukkeutuminen testaamatta. Tänään muistui @Mäkimies viesti mieleen, kun sitä mokkulaa irrottelin; puhalsin putkeen ja: BINGO!
(https://i.ibb.co/71mt5rs/20230116-132437.jpg) (https://ibb.co/71mt5rs)
(https://i.ibb.co/tJWJv7K/20230116-132525.jpg) (https://ibb.co/tJWJv7K)
-
BINGO!
Tämähän se oli - putki oli tukossa. Ja oli siten tukossa, että ei mennyt paineilmakaan läpi. Lyhensin putkea ja takaisin autoon - ja auto vetää kuin hevonen,l eikä reistaa enää ollenkaan!
Putki oli jo alkuvaheessa käsissä, kun irrotin tuon MAPin ja putken pöydälle. Olin jo laittanut takaisinkin sen jo autoon ja jäi tuo tukkeutuminen testaamatta. Tänään muistui @Mäkimies viesti mieleen, kun sitä mokkulaa irrottelin; puhalsin putkeen ja: BINGO!
(https://i.ibb.co/71mt5rs/20230116-132437.jpg) (https://ibb.co/71mt5rs)
(https://i.ibb.co/tJWJv7K/20230116-132525.jpg) (https://ibb.co/tJWJv7K)
Hyvä kun löysit vian. :) Autossani olis sama vika, nestettä letkussa ja talvisin tyhjäkäynnillä sammui, mitään muuta vikaa ei autossa ollut.