Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jussin78 - 21.12.2011, 22:09:46
-
Aiheuttanut kovasti päänvaivaa viimepäivinä vikavalot ja viat. Testerillä ei pääse ABS järjestelmään. Nopeusmittari toimii, matkamittari ei. ABS eikä DTCS tietenkään toimi. Moottorin vikavalo palaa. Vikakoodeista löytyi "tuntematon vika" sekä "pysyvä vika" :idiot2: ???TÄH? Helppo hakea vikaa noilla koodeilla...
Vika myös peruutustutkasta...
Aiemmin oli myös kaasun painetunnistimen vikakoodi mutta vaihdettuani tiivisteet paineenalentimeen sekä kaasunjakajaan niin ei ainakaan vielä ollut uusiutunut!!
-
Muistaakseni myöskään etupenkkien lämmitysvastuksille ei saanut testerillä yhteyttä... Liekö olisi samaan vikaan liittyvää???
Myös ohjaustehostimen herkkyydensäätö tuntuisi puuttuvan...??
-
Vastailen tässä nyt sitten samantien itselleni lainatulla tekstillä CEMeistä...
Tähän on koottu yleisimmät oireet viallisesta CEM-yksiköstä, joissa on käytetty "vanhaa" CEM-versiota en
Seuraavaksi lainaus Lontoon murteella, mitä yksikkö tekee autossa.
S ja V-sarjan autoissa on lukuisia oireita ja vikailmoituksia ajotietokoneen näytössä, jotka kertovat CEM-yksikön huollon tarpeesta.
Herjat:
"SRS tyrvatyyny huolla heti"
"Jarruvika pysähdy heti" - abs ja luistonestovalot syttyvät
"Pakokaasuja huolla heti"
"Vaihteisto huolla heti"
Ylläolevat koskevat varmuudella ennen vuotta 2001 valmistettuja malleja.
Muut oireet:
Mittaristo menee nollille. Tätä luullaan usein mittaristoviaksi, vaikka näin ei ole. Mittaristo pimenee, koska CEM:n ja mittarin välinen väyläliikenne katkeaa. Tämä koskee ennen vuotta 2001 valmistettuja autoja.
Auto ei käynnisty lainkaan, tai ilmenee käyntihäiriöitä.
Valot eivät toimi oikein.
Radio pimenee.
Pissapoika ei toimi.
Näihin allekirjoittanut on törmännyt.
On paljon erilaisia käsityksiä siitä, mikä can-väylän laite aiheuttaa näitä ongelmia autossa. Usein "syytetään" ABS-ohjainta siitä syystä, että sieltä usein löytyy murtuneita juotoksia.
Pääasiallisesti väylävioissa vika on CEM-yksikössä, koska se hoitaa väylän keskeisintä tehtävää koko järjestelmässä, toki poikkeuksia on. Vikakoodien luvussa paljastuu usein ohjainlaitteiden konfigurointivirheitä ja tietoliikennevirheitä ja CEM on se yksikkö, joka niitä "komentaa".
On myös hyvä muistuttaa, että CEM-yksikön voi vaihtaa autosta toiseen siirtämällä vanhan tiedot "uuteen" samalla varaosanumerolla olevaan yksikköön.
Oikaistaan nyt vielä se virhekäsitys, ettei CEM-yksikköä voi korjata. Kyllä sen voi, on kokeiltu useaampaankin otteeseen.
Samassa yhteydessä, jossa CEM-yksikköä lähdetään vaihtamaan tai huoltamaan on järkevää huoltaa ABS-yksikkö samalla kertaa paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi.
[/quote]nen ns. L-mallin tuloa.
-
Piti tässä kysellä jotain, mutta olitkin jo asiasta kirjottanu mulle. En osaa poistaa tätä joten kirjotin tän. :hello:
-
Purin sitten CEM ja katsoin mitä on syönyt... Eipä tarvi olla kummoinen insinööri todetakseen vian... :P L-mallisen cemin piirilevyn nurkassa (se missä sulakkeet) on valkoinen rele? jonka alta lähtee johdin piirilevyjen yhdysjohteille jka on kärvähtänyt... (puuttuu johdinta noin puoli senttiä piirilevyn pinnasta...) Mahtaakohan olla korjattavissa vai kannattaako suosiolla etsiä hyvä käytetty ja koodata se? Vaiko hakea volvon tiskiltä uusi... Mikä tosin maksaakin sitten yli tonnin koodattuna...
Ei varmaankaan tarvitse kovin kummoisia elektroniikkaneron taitoja havaitakseen vian... :hello:
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/400269_2939354928142_1389217935_3155861_2020997580_n.jpg)