Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: migel - 16.01.2023, 07:18:11
-
Onko tosiaan apparin puolen etupyöränlaakerin vaihto niin vaikea toimenpide, että koko vetari täytyy vaihtaa myös kun se on niin kovaa kiinni että tarvii vaihtaa koko paska? Näin korjaamo ilmoitti? Ihmettelen vaan ja vastauksista kiitollinen! t migel
-
Vetoakselin boori on ruostunut jumiin laakeriin. Eihän se pahimmassakaan tapauksessa tarvitse kuin ulomman nivelen.
Suht normaali tilanne irrotukseen on laittaa olkavarsi vetoakselin kera prässiin, noin 10t painetta, pillillä laakeri kunnolla kuumaksi ja akselinpäätä jäähdytellessä naksahtaa liikkeelle.
-
Mulla oli sama tilanne V70 -05:ssä. Noin 10v aiemmin vaihdettu laakeri ja sitten meni hammaskehä kyseiseltä puolelta. Oli jumittunut niin tiukkaan ettei irronnut edes kuumennettuna.
Onneksi korjaamolla oli sopiva ripustus purkuautosta, niin saivat auton saman päivän aikana kasaan uuden ulomman nivelen ja laakerisarjan kera. En muista hintaa mutta oli "suolainen" kun oli tarve vaan saada ABS ongelma kuntoon hammaskehän vaihdolla ;D
Ymmärsin kyllä ongelman ja sen mistä laskuttivat - mulle tuli halvemmaksi, kun tekivät noin ja se mun auton ripustus jäi korjaamolle luppoajalle operoitavaksi.
-
Jotkut on noita prässäilly innokkaasti ja sitten on lähdetty hakeen uutta olkatukee. :)
Mutta joo, niitä jymähtää näissä malleissa ja vaatii voimaa ja lämpöö ja yleensähän se ulomman nivelen uusiminen riittää laakerin lisäks.
-
Kiitoksia vastauksista. Täytyy lähtee ettiin kyläseppää!!! ;D
-
Aina on lähtenyt, kun laittaa kunnonkokoisen ulosvetäjän siihen akseli päähän ja kiristää tiukalle. Antaa pillillä lämpöä siihen laippaa niin, että laakeri savuaa tai palaa.
-
Joo, vetari irtoaa kyllä. Se on se laakeri/napa, joka istuu olkavarressa kuin synti. Laakeri on terästä ja olkavarsi alumiinia joka hapettuessaan syö kiinni. Eikä sitä alumiinia voi oikein lyödäkään.
Itse käytin navan pultinreikiä ja pultteja ulosvetäjänä antamaan vähän vetoa. Sitten sieltä täältä nilkuttamalla ja naputtelemalla laakeri irti.
Meni siinä tovi ja saatoin kiroillakin vähän.
-
Olen antanut itseni ymmärtää, että alumiini laajenee enemmän kuin rauta. Jos laakeri on yhtä alumiinipesän kanssa, kannattaa lämmittää alumiini pesää eikä laakeria.
-
Olen antanut itseni ymmärtää, että alumiini laajenee enemmän kuin rauta. Jos laakeri on yhtä alumiinipesän kanssa, kannattaa lämmittää alumiini pesää eikä laakeria.
juuri näin. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 23*10-6, kun se rautametalleilla on luokkaa 12*10-6 muutosastetta kohden.
-
Juu, laakeri.
Tässä nyt akseli on jumissa laakerissa ja se joskus on kyllä syntisen lujassa.
https://youtu.be/0IGk5CFdF0w
https://youtu.be/dAK3aVTqN2E. :facepalm:
-
Tärinä on aina ollu paras tekijä näissä hommissa. Hemmetisti wd-40, iso ulosvetäjä jolla vetoja, mutta ei aivan järkyttävästi, sitten oon antanu järeellä poravasaralla jytkyä ulosvetäjän päähän.
Jytinän ja tärinän avulla irrotusöljykin muljuaa mukavasti pikkuhiljaa pooreille ja avot ku lähtee hyvin eikä hajoo mitään.
-
Jos meikälle tulis ko propleemi, ottaisin iso rammarin ja siihen katkaisuterä ja ei kun laakeri halki. Eihän sillä rikkinäisellä laakerilla mitään tee.
-
Juu jos saat sen laakerin pois sieltä akselin kanssa. :) Ei tätä oo tehty niin helpoks kuin mk2 tai 1.
Tosin ei noissa vanhemmissakaan ole helppoa avata niitä neljää ruuvia jos akseli on paikallaan. :P
-
Juuri näin
-
Minä luulin, että tämä on P2 osio. Puhuttiinko tässä 3 koppasesta?
-
Minä luulin, että tämä on P2 osio. Puhuttiinko tässä 3 koppasesta?
Onhan -07 vielä kakkoskorinen, niin eiköhän siitä ole puhe. Toisaalta kolmoskoppasissa ei ole vielä tullut vastaan kiinni ruostuneita vetareita, vaikka ruosteisia on ollut niissäkin.