Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jokotai - 16.01.2023, 17:45:51
-
No niin, tulipa vielä tuon aiemman sepostuksen jatkeeksi toinenkin myytävä Volle, eli 2005 mallin V70AWD. Kävin tänään konttorilla leimaamassa kulkimen ja siinä inssin kanssa jutustellessa huomasin, että setämies on täräyttänyt auton joskus kiveen, tms. ja perän Haldexista ei ole muistona enää kuin pumpun kiinnityslaippa. Pultit tietenkin menneet juuresta poikki, pumppu kateissa mutta säätimen raato sentään vielä löytyi hyllyltä.
Kysymys oikeastaan kuuluu, että kannattaako lähteä korjaamaan? Oikeat osat varmaankin löytyisi, mutta yksi sähköjohtonipuistakin on mennyt poikki, jne. joten vaikeassa paikassa suoritettavia piuhojen yhdistämisiäkin olisi tiedossa. Kuinkahan mahtaa uudelleenkoodaus edes onnistua?
-
Uusi alkuperäislaatuinen pumppu on alle 300e ja ohjainlaitteen sekä johtosarjanpätkän saa purkuosana. Ohjainlaite samalla varaosanumerolla ei tarvitse ohjelmointia. Koko johtosarjankaan vaihto ei ole kovin paha rasti. Mutta meneehän siinä kokonaisuutenaan jokunen satanen rahaa.
-
Nyttemmin on selvinnyt, että auto kaipaa uuden (=toisen) perämurikan eli tasauspyörästön. Yksi ehdokki on tarjolla, joka tiedon mukaan on saman numeroinen kuin vanhakin, mutta Haldexin osat ovat eri numeroisia. Voi tietysti olla, että osat ovat yhteensopivia jos esim. toisen numeroinen korvaa toisen. Molemmat autot ovat periaatteessa identtisiä (sama bensakone, automaatti, jne.) Vahvistusta kaivattaisiin ja kysymys kuuluu pystyisikö joku kerholainen selvittämään asian runkonumeroiden perusteella?
Auto1: YV1SW595751492081
Auto2: YV1SW595761561171
-
Kylllä tuon saa selvitettyä kun pääsee koneen ääreen taas.
-
Jouduttiin hommaamaan toinen perä, koska katkenneiden Haldexin säätimen pulttien irrotuksen kanssa oli ylisuuria ongelmia. Tulipa mieleen, että jospa ottaisi tuosta vaihtoperästä vain ne Haldexin roippeet, sekä se perän päätyvalukotelo jossa osat kiinni, niin ei tarvitsisi koko tasauspyörästöä irrottaa. Kardaanin laipan alla varmaan on iso mutteri, joka pitää saada irti, mutta mitä muuta? Lähteekö helpolla pois, kun mutterin vaan saa irti? Mikäs muuten olisi oikea momentti ko. mutterin kiristämiseen?
-
Haldex irtoaa pakettina ottamalla perän ja Haldexin väliset pultit auki. Kardaaninlaippaa ei tarvitse irrottaa jollei halua ottaa pumppua irti sen karkeasuodattimen tarkastusta ja putsausta varten.
-
Joo, tuli tuo hajonnut Haldex-säädin hommattua purkaamolta ja pitäisi numeroiden mukaan olla potilaan kanssa käypäinen. Ongelma vain nyt on, että tuo korvaava säädin pitäisi ilmeisesti ohjelmoida tälle nykyiselle V70:lle sopivaksi, jotta 4-veto ryhtyisi toimimaan. Mitkäs firmat Suomessa suorittaa ko. ohjelmointeja?
-
Kaikki pajat mistä löytyy Vida, eli ainakin Volvon viralliset merkkipajat, sekä esimerkiksi Autotalo Debil sekä VMS Racing.
-
Soittelin - Debil ei pysty ja VMS:kin lupaa vain varauksella. Sercapilta ei vielä ole vastattu.
-
Pitäisi vielä Haldex-yksikön sulake tarkistaa, mutta on vaikeuksia löytää se. Sijainti on kuulemma takakontin sulaketaulussa, mutta kun ohjekirja ei kerro ko. sulakkeelle paikkaa lainkaan. Olisiko jollakulla tähän tietoa että mistä sulake löytyy?
-
REM yksikössä sulake 23 / 27
-
Vika korjaantui 7,5A sulakkeen uusimalla. Nyt pelittää 4-veto, eli ei siis vaadi Haldex-ohjaimen uudelleenohjelmointia autokohtaiseksi.