Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Sande - 19.01.2023, 18:38:28
-
Webastoa käytettäessä katoaa jäähdytysnestettä. Sähköllä lämmittäessä tätä ei tapahdu, eikä aikana kun lämmitykselle ei ole tarvetta. Desi tai pari Weballa lämmittäessä pitää talven aikana lisätä. Volvossa aika herkkä tuo jäähdytysnesteen anturi, kun nopeasti vilkaisemalla ei lisäystarvetta edes huomaa. Nopeammissa jarrutuksissa se alkaa pyytämään nesteen lisäystä. Onko tämä miten yleistä?
-
Jos lisälämmittimen lämmönvaihdin alkaa kulua loppuun tai lämmittimen oma vesipumppu ei toimi, niin nesteet alkaa kiehua ja pyrkiä vuotamaan jostain ulos. Ainakin Ardic-mallisissa lämmittimissä joita oli vuosituhannen vaihteen molemmin puolin lähemmäs kymmenen vuotta Volvoissa tuo oli tavallista jossain 10 vuoden käytön jälkeen.
-
Webastoissa ei lämmönvaihdin yleensä halkeile / pala puhki niinkuin ardiceissa. Normi haihtumista ja sähköllä lämpiää huomattavasti vähemmän kuin webastolla.
-
Nojoo nyt kun luin uudestaan niin pari desiä _talvessa_ ei ole vaarallista. Sit kun menee viikossa, on ongelma todellinen.
-
Oman kokemuksen mukaan yleisin syy nesteen katoamiseen on joku lisälämppärin tihkuva letkuliitos. Tietenkin tämä liitos on lähes aina jossain piilossa, sisälokarin välissä lämppärillä, tuulilasin etupuolella kaukalossa jossa pyyhkijät jne :-\ Sen huomannut myös että tavalliset ruuvaamalla kiristettävät klemmarit ovat syvältä lämppärin letkuissa, vuoto löytyy kummallisesti aina niistä. Kuukausi sitten kiristelin viimeksi letkulämppärin klemmarin tihkumisen vuoksi. Jousikuormitteiset joita tulee lämppäreiden mukana eivät yleensä vuoda, koska se kiristyy ja löystyy sitä mukaan kun letku tai putki elää. Sen huomannut myös että näitä tihkuvuotoja esiintyy vain talvella kylmillä ilmoilla, ei koskaan kesällä vaikka paahtaisit +30*C helteessä joka päivä. Lisäksi nestettä ei tarvitse kadota edes desin vertaa, kun kylmällä ilmalla alkaa varoitus vilkkumaan koelaudassa. Ainakin T6 on ongelmallinen liian pienen paisuntasäiliönsä takia, koska nestetilavuus on iso ja lämpölaajeneminen myös. Pienikin letkun tihkuminen saa jo aikaan herjan koelautaan kylmällä ilmalla ja kun katsot paisuntasäiliöön, niin ehkä millin pari laskenut pinta. Lisäät vähän, varoitus häviää, mutta kuumana sitä on sitten jo liikaa. Ihan onneton purkki se FoMoCo:n purnukka, varmaan tarkotettu johonkin 0.9L Fiestaan :idiot2: